| 29-12-2024 | 02:06
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 6

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Ervaringen DiscusCS en LS4b
Reiniervr
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-08-2009 13:30
Lid

Berichten: 11
Sinds: 28.08.09

Hallo allemaal,

Wanneer je op een DiscusCS of LS4b hebt gevlogen zou je mij erg kunnen helpen door je ervaringen via een vragenlijstje te kunnen vertellen. Met deze informatie kan ik een zo compleet en objectief mogelijk oordeel vormen over deze zweefvliegtuigen. Als je over beide wat kunt vertellen lees ik dat natuurlijk graag. In ieder geval al hartstikke bedankt als je deze vragen zo objectief mogelijk wilt beantwoorden!

Reinier


De vragen:

- Wat is jouw ervaringen met het zweefvliegtuig? (uren/starts ongeveer)
- Hoe vliegt het zweefvliegtuig?
- Zijn de kleppen effectief?
- Is het makkelijk te vliegen?
- Raakt het makkelijk in een vrille?
- Wat zijn de slechte vliegeigenschappen?
- Zou het gebruikt kunnen worden door solisten? (VVO)
- Is het een goed vliegtuig voor de eerste overland?
- Is het een goed vliegtuig voor wedstrijden?
- Wat voor schades zijn er bekend bij jou aan dit vliegtuig?
- Is het een stevig vliegtuig dat mee kan op een niet al te egaal veld?
- Is het vliegtuig makkelijk te monteren/demonteren?
- Biedt het vliegtuig voldoende ruimte voor de vlieger?
- Biedt het vliegtuig voldoende ruimte voor baggage?
- Wat zijn al met al de positieve punten?
- Wat zijn al met al de negatieve punten?
- Zou je deze kist aanbevelen voor clubgebruik?
 
DiederickJoosten
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-08-2009 14:19
Lid

Berichten: 12
Sinds: 01.09.08

Hoi, ik hap wel even Wink

Wij hebben een Discus CS bij de club. We hebben er een sinds 2002.

Reiniervr schreef:
De vragen:
- Wat is jouw ervaringen met het zweefvliegtuig? (uren/starts ongeveer)


Hmm moeilijke, ik denk ongeveer 150 starts en 100-120 uur? De laatste tijd heb ik een eigen kist en vlieg ik em eigenlijk alleen af en toe nog in voor solisten.

Reiniervr schreef:
- Hoe vliegt het zweefvliegtuig?


Goed, vergevingsgezind, licht sturend, goed gecoordineerd

Reiniervr schreef:
- Zijn de kleppen effectief?


Jazeker, wellicht wel iets minder dan de LS4

Reiniervr schreef:
- Is het makkelijk te vliegen?


Ja vind ik wel

Reiniervr schreef:
- Raakt het makkelijk in een vrille?


Ik vind van niet, maar ik ben niet de lichtste. Ik heb wel eens op wedstrijden rondgevlogen met een achterlijk zwaartepunt. Dan vind ik eea nog steeds vergevingsgezind.

Reiniervr schreef:
- Wat zijn de slechte vliegeigenschappen?


Ik vind het vrij lang duren voordat de kist loskomt in de lierstart (verhoudingsgewijs) en de neusstand is verhoudingsgewijs vrij hoog op final

Reiniervr schreef:
- Zou het gebruikt kunnen worden door solisten? (VVO)


Doen wij al sinds 2002, solisten met 20 starts solo kunnen overlessen. Nooit echt problemen mee gehad, in ieder geval geen doorgezakte landingsgestellen enzo.

Een puntje is wel dat de wielhendel aan de rechterboordwand zit. Je moet dus even overpakken om het wiel in en uit te doen. Daar heeft Rolladen-Schneider toch beter over nagedacht

Reiniervr schreef:
- Is het een goed vliegtuig voor de eerste overland?


Hmm, doen wij niet (eerst een paar keer Astir), maar zou m.i. wel kunnen. Vergeleken met een K8 heb je een goed glijgetal, dus je kan eens een bel missen in een glijvlucht. De kans dat je daarmee buiten moet landen is dus theoretisch kleiner. Vanwege de goede landingseigenschappen en remklepwerking lijkt het me iig geen probleem.

Reiniervr schreef:
- Is het een goed vliegtuig voor wedstrijden?

ja, in de Discus kan je zowel in de clubklasse als in de standaardklasse mee doen.


Reiniervr schreef:
- Wat voor schades zijn er bekend bij jou aan dit vliegtuig?


-De Discus CS heeft problemen gehad met de verlijming van de ligger. Dit is als het goed is bij alle Cs-en hersteld op kosten van Schempp-Hirth
- ik heb een keer een 'trechter' van de automatische aansluitingen van de besturing in de romp vervangen nadat deze op een las was opengescheurd (vermoedelijk door herhaald monteren/demonteren)
- als je vaak monteert/demonteert wil er wel eens langzaam wat speling in de besturing/ophanging van het stabilo komen. Is overigens gedeeltelijk afstelbaar.
- dit jaar hadden we opeens een ontzettend uitgesleten tangentiaalpen (pen in de wortelrib ). Deze is door SCT heel snel en vakkundig vervangen (zit op schroefdraad vast gelijmd)
- wij hebben wel eens een winglet gesloopt toen iemand tegen een heideplantje aanvloog op het laatste stukje final. Later weer zelf gerepareerd overigens.
- voor de rest een hele solide kist, goed gebouwd

Reiniervr schreef:
- Is het een stevig vliegtuig dat mee kan op een niet al te egaal veld?


Bij ons op terlet geen problemen. Toen we em net hadden ben ik wel eens op Malden weg gelierd, waarbij toen ik over een hobbeltje reed, het wiel inklapte, gelukkig was ik tegelijkertijd ook los en was er geen schade. Daarna nooit meer problemen gehad

Reiniervr schreef:
- Is het vliegtuig makkelijk te monteren/demonteren?


Hmm, het vergt minstens wat oefening om al die pennen uitgelijnd te krijgen bij het monteren

Reiniervr schreef:
- Biedt het vliegtuig voldoende ruimte voor de vlieger?


Ik hoor lange mensen altijd klagen dat ie niet lekker zit; problemen: uitsparingen in instrumentenbord te laag waardoor je met je knieen niet lekker zit en bij sommige mensen snijdt de stoelverstelling een beetje in hun bovenarmen. Je kan zover ik weet een instrumentenbord kopen met grotere uitsparingen

Reiniervr schreef:
- Biedt het vliegtuig voldoende ruimte voor baggage?


Vergelijkbaar met andere kisten

Reiniervr schreef:
- Wat zijn al met al de positieve punten?


eenvoudig te vliegen, robuust gebouwd, goede service fabrikant, goed prestaties

Reiniervr schreef:
- Wat zijn al met al de negatieve punten?


er zijn kisten die makkelijker monteren

Reiniervr schreef:
- Zou je deze kist aanbevelen voor clubgebruik?


Ja, zonder twijfel

Groeten,

Diederick Joosten
 
Yves
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-08-2009 14:42
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 102
Sinds: 23.04.09

Hoi Reinier,


Over de Ls-4b:

- Wat is jouw ervaringen met het zweefvliegtuig? (uren/starts ongeveer)
Ongeveer 120 starts, 80 uur. (Bij onze club 2 Ls-4b's)
Geen ervaring op de Discus CS.
- Zijn de kleppen effectief?
Ja
- Is het makkelijk te vliegen?
Ja zelf als solist veel op gevlogen.
- Raakt het makkelijk in een vrille?
Nog geen een keer een vrille gehad tijdens het thermiekvliegen. Bij zwakke thermiek vliegt hij lekker met een snelheid van ongeveer 80Km/h
- Wat zijn de slechte vliegeigenschappen?
Te hoge dashboard waardoor je niet echt voor je kunt kijken. Hierdoor vliegen solisten met name bij de eerste solostarts een beetje te snel.
- Zou het gebruikt kunnen worden door solisten? (VVO)
Ja, dit wordt ook bij ons op de club gedaan. Wel wordt dit pas gedaan na ongeveer 35 solostarts.
- Is het een goed vliegtuig voor de eerste overland?
Bij ons op de club worden de eerste 3 overlands gemaakt op de Ls-4. Dit is mij goed bevallen.
- Is het een goed vliegtuig voor wedstrijden?
Geen ervaring
- Is het een stevig vliegtuig dat mee kan op een niet al te egaal veld?
Kan wel tegen wat hobbels, de vraag is of het goed voor het vliegtuig is...
- Is het vliegtuig makkelijk te monteren/demonteren?
Erg makkelijk om te monteren/demonteren. Vleugels zijn niet zwaar en je kunt bijna niks fout doen.
- Biedt het vliegtuig voldoende ruimte voor de vlieger?
Ja breder dan een Ls-8/Ls-6.
- Biedt het vliegtuig voldoende ruimte voor baggage?
Achter het zitje ruimte voor papieren. Bij de hoofdliggers ruimte voor 2 accu's met daarachter ook nog voldoende ruimte.
- Wat zijn al met al de positieve punten?
Makkelijk monteren/demonteren.
Genoeg ruimte.
- Wat zijn al met al de negatieve punten?
Hoge dashboard.
- Zou je deze kist aanbevelen voor clubgebruik?
Ja erg gebruiksvriendelijk.

Alles naar mijn ervaring ingevuld.

Met vriendelijke groet,

Yves Kusters
Venlose Zweefvliegclub
Gewijzigd door Yves op 31-08-2009 14:46
 
BartGeurts
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-08-2009 16:38
Lid

Berichten: 55
Sinds: 07.09.08

Hoi Reinier,

Ik vlieg ook op de Venlose en verschillende wedstrijden/overlands met Ls4b gevlogen en sinds een paar maanden privé eigenaar van een Discus CS (zonder winglets)

- Wat is jouw ervaringen met het zweefvliegtuig? (uren/starts ongeveer)
weet ik niet precies schatting ls-4 100 starts 50 uur; Discus 10 starts 25 uur

- Hoe vliegt het zweefvliegtuig?
Beide vliegtuigen zijn confortabel goede zit. Mijn compagnon is wat langer zit ook goed in de Discus. Voor echt lange mensen is de Ls-4 verstelling beter.

Discus is lichter dus iets beter in zwakke thermiek. Discus glijdt iets beter dan een Ls-4. Coordinatie voor beginners is makkelijker in de Ls-4. Uitzicht is significant beter in de Discus (rechtere zit) ook met landen (ben het wat dat betreft niet eens met de 1e schrijver).

Beide kisten zijn makkelijk te sturen en te landen.

- Zijn de kleppen effectief?
Zeer effectief (beide toestellen) het voelt iets anders maar gelijk effectief. De constructie van SH is wel minder kritisch qua afstellen dan bij Ls.

- Is het makkelijk te vliegen?
Beide

- Raakt het makkelijk in een vrille?
Bij bewust insturen wel maar het zijn beide vergevingsgezinde toestellen (Discus iets makkelijker te vrille dan de Ls-4). Herstellen gaan makkelijk (volgens het boekje).

- Wat zijn de slechte vliegeigenschappen?
De Discus moet bewuster klimstand worden gekozen (niet te lang vlak). Heb ook wel gehoord dat het lanzame loskomen komt doordat de Discus laag op het wiel staat maar ik kan niet zeggen dit zo te ervaren.

- Zou het gebruikt kunnen worden door solisten? (VVO)
Op de club is gekozen voor Ls-4b eerlijk gezegd omdat ik denk dat binnen onze club er (zeker op dat moment) een pro-ls geest heerste. Gezien de kwaliteit van de Discus is het wel 't overwegen waard.

Afhankelijk van de DBO toestellen zou ik zeggen dat je iets meer tijd nodig hebt om aan de Discus te wennen.

Instrumentenbord is zeer overzichtelijk en confortabel in een Discus; Een plus ten opzichte van de Ls-4. Ook is er meer plaats voor de bestuurder voor kaart/ipaq. Handig voor de minder ervaren personen die alles nog een plaats moeten geven.


- Is het een goed vliegtuig voor de eerste overland?
Als een Ls-4 geschikt is voor eerste overland dan is de Discus dat zeker ook.


- Is het een goed vliegtuig voor wedstrijden?
Kan nog mee in Standaard en in Club klasse. De Discus is ivm waterballast systeem van SH (integraal tanks) beter/makkelijker.

- Wat voor schades zijn er bekend bij jou aan dit vliegtuig?
Verkleving hoofdligger. Maar zoals je weet wordt de CS nog steeds gebouwd (is nieuw te bestellen) dus latere hebben dit issue niet. Overigens ook bij onze kist zeer professioneel door SH gerepareerd (alleen bij TL - licht te zien.

- Is het een stevig vliegtuig dat mee kan op een niet al te egaal veld?
Beide prima in orde (geveerd wiel)

- Is het vliegtuig makkelijk te monteren/demonteren?
Ls: iets makkelijker de vleugels te monteren. SH iets makkelijker het stabilo te monteren. Vleugels van de Discus zijn wat lichter.

Beide: prima te doen met minimale instructie.

- Biedt het vliegtuig voldoende ruimte voor de vlieger?
De Discus is ruimer voor gemiddelde vlieger. De Ls kan langere vliegers hebben.

- Biedt het vliegtuig voldoende ruimte voor baggage?
Beide ruim voldoende.

- Wat zijn al met al de positieve punten?
Prestaties: Discus CS is beter dan een Ls-4 (zeker met Winglets). Discus is lichter en heeft een beter waterballast systeem.

Er zijn mensen die zeggen dat je van de Vliegeigenschappen van de Discus moet houden en iedereen is het er over eens dat Ls vliegtuigen erg mooi vliegen (en volgens mij is dit zo). Dit zou ik aanraden om zelf of met een vloot-commissie zelf te ervaren.

Shempp-Hirth: Goede service van de fabrikant; Goede ondersteunde mensen bij de fabrikant en vertegenwoordiging.

Beide degelijke vliegtuigen.

- Wat zijn al met al de negatieve punten?


- Zou je deze kist aanbevelen voor clubgebruik?
Beide zeker. Als eigenaar van een Discus Wink zou ik zeer zeker de Discus (ondanks hogere kosten) overwegen.

Mocht je vragen hebben kun je me bellen (tel via PM)
Gewijzigd door BartGeurts op 01-09-2009 10:52
 
Bier
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-08-2009 16:53
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

BartGeurts schreef:

- Wat zijn al met al de negatieve punten?
Ls: DG service welke als minder wordt ervaren door veel eigenaren.


De LS-4b is natuurlijk ook nog steeds nieuw te koop. Ik neem aan dat de huidige fabrikant wat meer genegen is tot goed ondersteuning dan DG.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
TangoTango
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-08-2009 21:29
Lid

Berichten: 34
Sinds: 14.07.09

Ik weet niet wat de klachten op DG zijn maar mijn ervaringen zijn buitengewoon positief! Vorig jaar DG800 gekocht welke substantieele schade had gehad en welke door DG was hersteld. Veel support gekregen van DG bij het aankoop proces en inzage gehad in de uitgevoerde reparaties.

Deze winter hadden we een paar puntjes welke naar onze mening onder garantie vielen. Al deze punten zijn buitengewoon goed hersteld (zelfs een nieuwe kap omdat de vorige niet goed sloot). Tevens zijn een aantal andere dingen (oa. een kleine schade zelf veroorzaakt) kostenloos hersteld.

Daarnaast een aantal wijzigingen laten uitvoeren (oa. transponder) waarvoor de prijs uiterst competatief was (meerder offertes aangevraagd) en de kwaliteit (inclusief papierwerk) subliem was.

Wat onderdelen voorziening betreft, even een telefoontje (wel creditcard nummer opgeven) maar twee dagen later heb je het onderdeel dat je nodig hebt.

Ik heb geen ervaring met SH maar ik zou niet weten hoe het beter moest, bij mijn garage kan ik alleen dromen van een dergelijke service.

Ik hoor wel veel mensen klagen over de kosten welke DG in rekening brengt voor bepaald papierwerk maar aan de andere kant moet je ook reeel zijn dat het een commercieele organisatie is.

Bas
 
Bert de Wijs
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-08-2009 22:21
Lid

Berichten: 50
Sinds: 02.09.08

Bart en Martin,

Da's natuurlijk vlug geschreven:
1) "DG service welke als minder wordt ervaren door veel eigenaren".
2) "De LS-4b is natuurlijk ook nog steeds nieuw te koop".
3) "huidige fabrikant wat meer genegen is tot goed ondersteuning dan DG".

1) Veel eigenaren? Hoeveel dan wel? Ken je er zo veel?
DG service minder? Bij welke klanten dan?
Ik ben importeur en wil graag weten wie dan waarover ontevreden is. Mij is dat niet bekend. Nog sterker. wij krijgen veel komplimenten over de geweldige service van DG. Zowel voor de DG vliegtuigen, als voor de LS vliegtuigen.
Een wat info: Er is geen enkele zweefvliegtuigfabrikant, welke zo veel op voorraad heeft, als DG. Er is een giga magazijn, waar je bijna alles in vindt, wat de laatste 30 jaar is geproduceerd. Elk onderdeel wordt steeds oppnieuw gemaakt. Als je van een DG-100 t/m de DG-1000 iets wil hebben vanaf elk schroefje, beslag, vleugeldeel, enz. kun je bijna alles in het magazijn vinden. Levertijd: snel. Als het er niet is, dan wordt het gemaakt of besteld bij gespecialiseerde bedrijven zoals Wolf Hirth. Dan moet er door de fabriek meestal 5-10 onderdelen worden besteld, omdat 1 onderdeel niet gemaakt wordt. Kans dat de andere onderdelen de komende 20 jaar niet meer nodig zijn. Logisch dat zo'n service niet goedkoop is. Er ligt voor vele miljoenen Euro's op magazijn bij DG. Met de komst van LS is dat getal nog eens geweldig opgelopen.

Toen DG het failliete LS overnam ging dat om de verkoop van nieuwe vliegtuigen. toch heeft DG een enorme magazijnvoorraad aangelegd voor "oude" LS vliegtuigen. Bij Rolladen Schneider moest je soms maanden wachten (ook in het seizoen, voorbeelden te over) op een onderdeel. De kist stond dan maanden aan de grond. Bij DG-Flugzeugbau wordt er enorm aan gewerkt om de door LS gebouwde machines snel weer vliegbaar te hebben. Door onderdelen op voorraad te leggen en ook door onderdelen snel te laten maken, als ze niet voorradig zijn. En alles kan niet op voorraad zijn. DG heeft die oudere machines nooit zelf gebouwd. De service van DG is werkelijk een groot kompliment waard.

Als je het niet gelooft? Hierbij ben je uitgenodigd om persoonlijk bij DG-Flugzeugbau het magazijn te komen bewonderen. Je zult je ogen niet geloven, zoveel als daar op voorraad ligt. En alles perfect in de computer opgeslagen en op logische volgordes ordentelijk in schitterende hoge magazijnstellingen opgeslagen. Het bedrijf gaat 3 weken dicht in de zomervakantie, behalve het magazijn. Daar zijn mensen, die in de zomervakantie klanten helpen, die in Frankrijk, Spanje, Nederland of waar ook problemen hebben. Een perfecte goede service !!!!


2) "De LS-4b is natuurlijk ook nog steeds nieuw te koop".
Ik ben jarenlang vertegenwoordiger geweest van die "huidige fabrikant". 2 clubs in Nederland hebben in 2005 zo'n nieuwe LS4 via ons besteld. Die zijn nooit geleverd. omdat ik het verhaal toen ook nog geloofde. 2 hebben na aanbetaling van 8.000 Euro na de order, 1,5 jaar gewacht op de levering. Tot 2 maanden voor levering (januari 2006) werd nog steeds gezegd, dat die 2 machines binnenkort zouden komen (voor het vliegseizoen). Ik vertrouwde het niet meer en ben toen naar de fabriek gereden en ben ongevraagd de fabriek binnengelopen. Was dat even schrikken, er was nog niet aan begonnen. Je moet wel weten, dat de bouw vele maanden duurt, als je ervaring hebt en een groot bedrijf zoals S_H, Schleicher, DG. 1 klant kreeg zijn geld na 3 maanden met de bankgarantie met heel veel moeite terug. De andere heeft nog 14 maanden op die 8.000 Euro aanbetaling moeten wachten. Ik ben toen gestopt met de vertegenwoordiging. Dit had geen zin. De fabriek had (heeft?) niet de nodige zweefvliegtuigfabriek papieren. Dat werd toen pas bekend. En een paar wezenlijke vormen voor hoofd onderdelen ontbraken (ontbreken?). Ze konden die kist helemaal niet bouwen. Blindelings overmatig vertrouwen in zichzelf (te goeder trouw waarschijnlijk) was de grondslag voor de verkoop. Of die kist in 2009-2010 wel gebouwd kan worden? Geef maar eens 1 voorbeeld waar de LS4 is geleverd. (Behalve de 2 kisten, uit het LS faillisement, welke op een haar na klaar waren en alleen gefinished en afgeleverd zijn in 2005).

3) "Ik neem aan dat de huidige fabrikant wat meer genegen is tot goed ondersteuning dan DG".
Genegen zijn, is niet genoeg. Voor goede ondersteunig is veel kapitaal nodig. En know-how en certificates. Of er dat alles nu wel is? Ik hoop het. Bewezen is er tot op heden zero.

DG heeft bewezen goede service te geven. Zoniet, bewijs mij het tegendeel. Afgezien van een kleinigheidje. Ik kan vele voorbeelden geven van uitstekende service. Je kunt dus met een gerust hart een 2e handse LS4 kopen. DG geeft prima service !!!

Zo, dat moest ik even kwijt.

Bert de Wijs

Dank je TT,

Zie net je antwoord.
Strookt met wat ik ken van DG.
Gewijzigd door Bert de Wijs op 01-09-2009 11:43
 
Bier
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-09-2009 09:46
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

Bier schreef:
De LS-4b is natuurlijk ook nog steeds nieuw te koop. Ik neem aan dat de huidige fabrikant wat meer genegen is tot goed ondersteuning dan DG.


Ik bedoelde dat de huidige fabrikant meer genegen zal zijn om de door hem afgeleverde LS4's te ondersteunen. Strikt genomen klopt dat helemaal want wat je niet aflevert kun je zonder enige moeite goed ondersteunen Cool

Ik wist dus niet dat de fabricage van de LS-4b op zo'n drama is uitgelopen. Erg jammer, want er is zeker een markt voor zo'n fijne kist.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
BartGeurts
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-09-2009 11:10
Lid

Berichten: 55
Sinds: 07.09.08

Bert,

Ik heb mijn comment aangepast en alleen verwezen naar de goede service van SH.

Toch wil ik graag kwijt dat je best in vergelijking met een concurrent iets beter of minder mag noemen. Zo dacht ik onder andere aan het voorbeeld van de DG-300 vs het onderzoeken/repareren van de Discus CS. En aan het bijzonder prettig contact met de mensen van SH. Het is mijn mening dat je dit ook moet kunnen zeggen en vinden zonder dat dit als "een belediging" wordt betiteld dat was zeker niet mijn bedoeling. Maar goed, een mening is vaak subjectief.

Natuulijk heeft DG voordelen (zoals bijvoorbeeld de ongeevenaarde lack en, naar mijn mening, betere finish) maar daar ging het in deze discussie niet om en daarom niet genoemd.

Ik hoop in ieder geval dat Reinier zijn keuze kan maken want daar ging het hier geloof ik over.
Gewijzigd door BartGeurts op 01-09-2009 11:16
 
Bert de Wijs
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-09-2009 11:51
Lid

Berichten: 50
Sinds: 02.09.08

Dank je Bart, sportief.
Martin hetzelfde.
Natuurlijk maakt DG ook fouten. Wie niet?
Ik heb nu ineens tijdSmile. Heb jaren nauwelijks nog op het forum gekeken. Nu zie ik dat toevallig.
Nu ga ik weer aan mijn textiel werken.
Heb mijn tekst ook angepast (ofschoon juist, wil ik geen herrie).

Reinier,
je mag rustig bij DG gaan kijken (refereer maar naar mij, als vertegenwoordiger) en je gaan verbazen over de enorme voorraad van LS onderdelen. En het goede systeem van aflevering. Of DG duurder is dan S-H weet ik niet. Het is zeker niet goedkoop een goed magazijn bij te houden. Dat waardeer je pas, als je in Frankrijk na 2 dagen van de 3 weken vliegvakantie niet meer kunt vliegen, indien de fabriek geen onderdelen zou kunnen leveren.

De LS4 heeft een faam, waar geen 2e standaardklasser tegenop kan. Jammer dat ie tot op heden niet meer nieuw is te krijgen voor een acceptabele prijs. Als DG 'm moet bouwen, is ie net zo duur als een LS8. Zelfde materiaal en zelfde manuren. Dus dat is zinloos. Jammer.

Bert
 
Ruud Holswilder
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-09-2009 13:18
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Laten we blij zijn dat er nog drie degelijke Duitse zweefvliegtuigbouwers zijn.
Kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs en dat geldt voor alle drie.
 
Reiniervr
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-09-2009 13:56
Lid

Berichten: 11
Sinds: 28.08.09

Bedankt voor de reacties tot nu toe, kan er zeker wat mee.
Wat betreft de discussie die erdoor is ontstaan denk ik dat deze pas later belangrijk wordt, maar zal zeker meegenomen worden in de beslissing.
Hopelijk zijn er nog meer mensen die hun ervaring willen delen over de zweefvliegtuigen zelf.

Reinier
 
Frank Hiemstra
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-09-2009 14:04
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 502
Sinds: 01.09.08

Een Discus CS is vergelijkbaar aan een Discus A, echter werd de CS gebouwd in Tsjechië, door Orlican. Prestatiegewijs glijdt de Discus ~2 punten beter tov een LS4. Dat is ook te zien aan de IGC handicaplijst, mocht je met een dergelijk toestel mee willen doen aan een wedstrijd. In de clubklasse heeft een Discus een handicap van 1,08, een LS4 heeft 1,05.
Meedoen in de standaard klasse met 1 van beide toestellen kan, maar je vliegt dan wel ongehandicapt tegen ASW28's, LS8'en en Discus2's.. Ik zeg; succes! (kijk onderaan het rijtje)

Bij de FAC maken we gebruik van 2 x LS4a en 1 x LS4b alszijnde overgangstrainers. Het is een makkelijk te vliegen vliegtuig en het leent zich ook uitstekend om een eerste overland mee te maken.
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 01-09-2009 14:08
 
Dortu
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-09-2009 16:36
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 215
Sinds: 01.09.08

Frank Hiemstra schreef:
Meedoen in de standaard klasse met 1 van beide toestellen kan, maar je vliegt dan wel ongehandicapt tegen ASW28's, LS8'en en Discus2's.. Ik zeg; succes! (kijk onderaan het rijtje)


...die Anich zal het daaronder wel lekker gevonden hebben...call-sign is niet voor niets "SM" Smile
Maurits Dortu
 
TimKuijpers
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-09-2009 16:44
Lid

Berichten: 44
Sinds: 02.09.08

Maar het kan ook anders... www.pootit.com/images/108/108.jpg
Gewijzigd door TimKuijpers op 01-09-2009 16:47
 
hobbit
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-09-2009 16:59
Lid

Berichten: 23
Sinds: 02.09.08

[quote]Frank Hiemstra schreef:
maar je vliegt dan wel ongehandicapt tegen ASW28's, LS8'en en Discus2's.. Ik zeg; succes! (kijk onderaan het rijtje)
quote]

de vlieger is nog steeds de doorslag zie einduitslag standaard klasse
Gewijzigd door hobbit op 01-09-2009 17:01
Ronald Stellaard
 
Frank Hiemstra
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-09-2009 17:03
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 502
Sinds: 01.09.08

Het was alleen maar even ter illustratie... dat Jelmer goed kan vliegen, dat weten we allemaal wel...
Als hij op een Discus2 vloog, had hij misschien wel gewonnen... Stay ontopic please! Smile
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 01-09-2009 17:08
 
BartGeurts
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-09-2009 18:24
Lid

Berichten: 55
Sinds: 07.09.08

Het licht natuurlijk aan de wedstrijd maar als je Ls-4 vs Discus (a, b of cs al dan niet met winglets) aan het vergelijken bent dan heb je het niet over WK's.

Volgens mij zijn er wel wedstrijden waar nog handicap in Standaard klasse wordt toegepast en dan is een Discus interessanter.

Een Ls-4 is geen Ls-8 en een Discus geen Discus 2. De prijzen zijn er dan ook naar.
 
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.14 seconden