aanvaring met Drone 28-10-1017
|
Frits Urselmann |
Geplaatst op 29-10-2017 10:41
|
Lid
Berichten: 571
Sinds: 04.09.08
|
Helaas is het gisteren een beetje fout gegaan met het hellingvliegen aan de kust,
onze Antares is geraakt door een drone !
uiteraard zijn we blij dat die drone niet door de kap is gegaan, maar wel de winglet in de soep heeft geholpen
( delaminatie)
Uiteraard geen spoor van de eigenaar!!!!
Nu ben ik niet zeker maar ik dacht dat het verboden was om met drones te vliegen aan de kust.
Zou er een filmpje opduiken waar iets dergelijks te zien is dan zou ik erg op prijs stellen dat je dat naar mij stuurt
De eigenaar moeten we vinden!!
alvast dank
update: foto geplaats
Gewijzigd door webmaster op 29-10-2017 23:16
https://www.lange-aviation.com/
https://lsv-cloppenburg.de/ |
|
|
|
kloppertjes |
Geplaatst op 29-10-2017 12:02
|
Lid
Berichten: 224
Sinds: 01.09.08
|
Frits Urselmann schreef:
Helaas is het gisteren een beetje fout gegaan met het hellingvliegen aan de kust,
onze Antares is geraakt door een drone !
uiteraard zijn we blij dat die drone niet door de kap is gegaan, maar wel de winglet in de soep heeft geholpen
( delaminatie)
Uiteraard geen spoor van de eigenaar!!!!
Nu ben ik niet zeker maar ik dacht dat het verboden was om met drones te vliegen aan de kust.
Zou er een filmpje opduiken waar iets dergelijks te zien is dan zou ik erg op prijs stellen dat je dat naar mij stuurt
De eigenaar moeten we vinden!!
alvast dank
Wat voor type/merk drone betreft het? Ik heb begrepen dat bijvoorbeeld DJI erg welwillend is om de politie te helpen bij de opsporing van een eigenaar aan de hand van de serienummers. (Ik neem aan dat er aangifte gedaan is?)
Ivar Klop |
|
|
|
Jens |
Geplaatst op 29-10-2017 13:07
|
Lid
Berichten: 61
Sinds: 07.10.08
|
Ernstig incident! Qua luchtruim mocht er waarschijnlijk wel met een drone gevlogen worden. (Privé tot 120m hoogte en niet binnen No-fly zones en niet binnen 3km van kleinere vliegvelden)
https://kadata.ka...dronekaart
Er moet met ‘Gezond verstand’ gevlogen worden, maar er is natuurlijk een reëele kans dat de drone ‘piloot’ de zwever nooit heeft zien aankomen omdat die op zijn schermpje gefixeerd was. Dat is dan een overtreding omdat er altijd zicht op de drone gehouden moet worden. Binnen de regeling voor modelvliegen (privé dus) wordt er volgens mij niet voorzien in een spotter - 2e piloot - die de omgeving in de gaten houd.
De privé regelgeving is zeer gebrekkig als je de drone zakelijk gebruikt gelden er juist wel strenge regels terwijl er dan een ‘brevet’ voor nodig is met de noodzakelijke luchtvaart kennis. Ik heb begrepen dat de KNVvL inzet op verbod voor privé gebruik zonder papieren en verruiming van de regelgeving wanneer er een drone opleiding gedaan is.
https://www.drone...rland.html |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 29-10-2017 14:22
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
Ik krijg de indruk dat iedereen er van uitgaat dat een botsing met een drone altijd de schuld van de drone is, maar is dat ook zo?
Jan Ritsma
|
|
|
|
Marjonijntje |
Geplaatst op 29-10-2017 19:38
|
Lid
Berichten: 38
Sinds: 02.09.08
|
Jan Ritsma schreef:
Ik krijg de indruk dat iedereen er van uitgaat dat een botsing met een drone altijd de schuld van de drone is, maar is dat ook zo?
Ja, want zowel commerciële als niet-commerciële drones moeten bemande luchtvaartuigen altijd voorrang verlenen.
Zie Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen art 15.a (een 'aanvulling' op de Regeling Modelvliegen)
Edit: tekst toegevoegd
Gewijzigd door Marjonijntje op 29-10-2017 22:31 |
|
|
|
Frits Urselmann |
Geplaatst op 29-10-2017 20:21
|
Lid
Berichten: 571
Sinds: 04.09.08
|
Marjonijntje schreef:
Jan Ritsma schreef:
Ik krijg de indruk dat iedereen er van uitgaat dat een botsing met een drone altijd de schuld van de drone is, maar is dat ook zo?
Ja, want zowel commerciële als niet-commerciële drones moeten bemande luchtvaartuigen altijd voorrang verlenen.
Zie Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen art 15.a (de vroegere Regeling Modelvliegen)
dankje voor de tip Marjonijntje als de eigenaar de reputatie van drone vliegers wil verbeteren dan meldt die zich ! maar helaas heb ik hier twijfel over
https://www.lange-aviation.com/
https://lsv-cloppenburg.de/ |
|
|
|
ericmunk |
Geplaatst op 29-10-2017 20:27
|
Lid
Berichten: 362
Sinds: 17.09.08
|
Ik meen trouwens dat de kuststrook van Noord- en Zuid-Holland formeel aangewezen is als luchtvaartterrein? Onder meer i.v.m. hanggliders, parapenters. Kan alleen even niet de provinciale stukken vinden waar dat in staat. |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 29-10-2017 20:29
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
Marjonijntje schreef:
Jan Ritsma schreef:
Ik krijg de indruk dat iedereen er van uitgaat dat een botsing met een drone altijd de schuld van de drone is, maar is dat ook zo?
Ja, want zowel commerciële als niet-commerciële drones moeten bemande luchtvaartuigen altijd voorrang verlenen.
Zie Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen art 15.a (de vroegere Regeling Modelvliegen)
Ok, bedankt voor de uitleg.
Best wel interessante materie. Drones mogen niet boven de 120 meter en (zweef)vliegtuigen niet onder de 150 meter, dus weinig aan de hand. Maar langs het strand zal er tijdens de herfst/wintermaanden een uitzondering op die 150 meter gemaakt worden, dus kan het daar wel fout gaan. Zelf heb ik ook een drone, maar geef mezelf weinig kans om uit te wijken voor een vliegtuig. Met zo'n ding maak je foto's, dus je zet hem stil in de lucht. Als er dan tijdens de fotosessie plotseling een vliegtuig verschijnt dan is het echt te laat om nog te reageren.
Ik kan me ook voorstellen dat mensen tijdens veel wind op het strand met een vlieger in de weer zijn. Ook gevaarlijk...
Jan Ritsma
|
|
|
|
Frits Urselmann |
Geplaatst op 29-10-2017 20:57
|
Lid
Berichten: 571
Sinds: 04.09.08
|
Jan Ritsma schreef:
Marjonijntje schreef:
Jan Ritsma schreef:
Ik krijg de indruk dat iedereen er van uitgaat dat een botsing met een drone altijd de schuld van de drone is, maar is dat ook zo?
Ja, want zowel commerciële als niet-commerciële drones moeten bemande luchtvaartuigen altijd voorrang verlenen.
Zie Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen art 15.a (de vroegere Regeling Modelvliegen)
Ok, bedankt voor de uitleg.
Best wel interessante materie. Drones mogen niet boven de 120 meter en (zweef)vliegtuigen niet onder de 150 meter, dus weinig aan de hand. Maar langs het strand zal er tijdens de herfst/wintermaanden een uitzondering op die 150 meter gemaakt worden, dus kan het daar wel fout gaan. Zelf heb ik ook een drone, maar geef mezelf weinig kans om uit te wijken voor een vliegtuig. Met zo'n ding maak je foto's, dus je zet hem stil in de lucht. Als er dan tijdens de fotosessie plotseling een vliegtuig verschijnt dan is het echt te laat om nog te reageren.
Ik kan me ook voorstellen dat mensen tijdens veel wind op het strand met een vlieger in de weer zijn. Ook gevaarlijk...
mijn conclusie ;
je hebt een drone en maakt foto,s
je kent de gevaren van een drone
maar je kent de regels van een drone niet
beetje vreemd! ..................toch ?
daarbij is het zo, als je schade brengt aan een ander dan heb je de burgelijke plicht om dat te melden ! dat heeft deze collega drone vlieger dus verzaakt ! weg reputatie drone vliegers !!
ik ga nu de popcorn en chips pakken
https://www.lange-aviation.com/
https://lsv-cloppenburg.de/ |
|
|
|
Fuchur |
Geplaatst op 29-10-2017 22:05
|
Superbeheerder
Berichten: 417
Sinds: 26.08.12
|
De vliegers daar op het strand kwamen ook te dicht in de buurt als ik de filmpjes zag
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------
Zweefportaal gebruikersvoorwaarden
|
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 29-10-2017 22:09
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
Frits Urselmann schreef:
Jan Ritsma schreef:
Marjonijntje schreef:
Jan Ritsma schreef:
Ik krijg de indruk dat iedereen er van uitgaat dat een botsing met een drone altijd de schuld van de drone is, maar is dat ook zo?
Ja, want zowel commerciële als niet-commerciële drones moeten bemande luchtvaartuigen altijd voorrang verlenen.
Zie Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen art 15.a (de vroegere Regeling Modelvliegen)
Ok, bedankt voor de uitleg.
Best wel interessante materie. Drones mogen niet boven de 120 meter en (zweef)vliegtuigen niet onder de 150 meter, dus weinig aan de hand. Maar langs het strand zal er tijdens de herfst/wintermaanden een uitzondering op die 150 meter gemaakt worden, dus kan het daar wel fout gaan. Zelf heb ik ook een drone, maar geef mezelf weinig kans om uit te wijken voor een vliegtuig. Met zo'n ding maak je foto's, dus je zet hem stil in de lucht. Als er dan tijdens de fotosessie plotseling een vliegtuig verschijnt dan is het echt te laat om nog te reageren.
Ik kan me ook voorstellen dat mensen tijdens veel wind op het strand met een vlieger in de weer zijn. Ook gevaarlijk...
mijn conclusie ;
je hebt een drone en maakt foto,s
je kent de gevaren van een drone
maar je kent de regels van een drone niet
beetje vreemd! ..................toch ?
daarbij is het zo, als je schade brengt aan een ander dan heb je de burgelijke plicht om dat te melden ! dat heeft deze collega drone vlieger dus verzaakt ! weg reputatie drone vliegers !!
ik ga nu de popcorn en chips pakken
Nee, dat geef ik toe. Ik ken niet alle regels voor drones. De foto's die ik maak zijn zelden genomen van meer dan dertig meter hoog. Dan zijn de risico's beperkt.Wat die reputatie betreft: Mijn auto is in Amsterdam drie maal op een parkeerplaats in elkaar gereden. Nooit een dader gemeld. Mijn kist is bij containertransporten door andere zweefvliegers beschadigd. Twee maal een kapotte kap, twee keer een kapot stabilo. Twee maal dader bekend maar die stonden glashard te liegen en twee maal niet bekend. Conclusie?
Wat zijn de regels voor laag (onder de 150 meter) over het strand scheuren? Die ken ik ook niet uit m'n hoofd omdat ik dat nooit doe. Zou het overigens best een keer willen.
Dat het risico's met zich brengt weet jij waarschijnlijk ook wel. Waarschijnlijk beter dan iemand die met een vliegend fototoestelletje daar een paar foto's neemt.
Jan Ritsma
|
|
|
|
Marjonijntje |
Geplaatst op 29-10-2017 23:03
|
Lid
Berichten: 38
Sinds: 02.09.08
|
Jens schreef:
Ernstig incident! Qua luchtruim mocht er waarschijnlijk wel met een drone gevlogen worden. (Privé tot 120m hoogte en niet binnen No-fly zones en niet binnen 3km van kleinere vliegvelden)
Precies! Met privé drones mag er niet zonder toestemming van de exploitant binnen 3 kilometer rond een vliegveld gevlogen worden. Oftewel voor de motorvliegers onder ons: dit betekent echter wel dat je (legaal!) drones tegen kunt komen bij bijvoorbeeld point Bravo en Sierra bij Lelystad, of point Sierra van Teuge op 400 ft. (Of hoger, die drone vliegers nemen het vaak niet zo nauw)
Bij commerciële drones (RPA) is het echter nog "interessanter": met uitzondering van een aantal velden waar een CTR rond ligt, mogen ROC houders met hun RPA 'gewoon' naast ieder willekeurig vliegveld gaan hangen, mits de luchtverkeersregels maar gevolgd worden. Je zou dus zomaar tijdens je kabelbreukoefening een drone in je circuit tegen kunnen komen.
Omdat het verschil tussen commerciële en niet-commerciële drones vaak niet zichtbaar is heb ik dit bij de luchtvaartpolitie aangekaart. Hun advies: altijd melden! Dan zoeken zij wel uit of die drone er legaal of illegaal gehangen heeft. |
|
|
|
Floris Meinster |
Geplaatst op 30-10-2017 08:04
|
Lid
Berichten: 47
Sinds: 02.04.09
|
ericmunk schreef:
Ik meen trouwens dat de kuststrook van Noord- en Zuid-Holland formeel aangewezen is als luchtvaartterrein? Onder meer i.v.m. hanggliders, parapenters. Kan alleen even niet de provinciale stukken vinden waar dat in staat.
Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014
Artikel 4.5.
De strand- en duingebieden van de eilanden Ameland, Texel en Schouwen-Duiveland, alsmede de
strand- en duingebieden van Callantsoog tot Noordwijk aan Zee, met uitzondering van die gebieden
die vallen binnen het plaatselijke luchtverkeersleidinggebied 'De Kooy/Den Helder', zijn ten behoeve
van vluchten met zweefvliegtuigen aangewezen als strand- en duingebieden als bedoeld in artikel
19, eerste lid, onderdeel d, van het Besluit luchtverkeer 2014, met dien verstande dat deze vluchten
slechts kunnen worden uitgevoerd:
a. gedurende het tijdvak van 15 oktober tot en met 14 mei van het daaropvolgend jaar;
b. indien de afstand tot personen en zaken minimaal dertig meter bedraagt;
c. indien de minimumhoogte tot het strand en de duinen ten minste vijf meter bedraagt.
https://www.faceb...fvliegclub |
|
|
|
rutger kruk |
Geplaatst op 30-10-2017 11:52
|
Lid
Berichten: 91
Sinds: 07.04.09
|
Floris Meinster schreef:
Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014
Artikel 4.5.
De strand- en duingebieden van de eilanden Ameland, Texel en Schouwen-Duiveland, alsmede de
strand- en duingebieden van Callantsoog tot Noordwijk aan Zee, met uitzondering van die gebieden
die vallen binnen het plaatselijke luchtverkeersleidinggebied 'De Kooy/Den Helder', zijn ten behoeve
van vluchten met zweefvliegtuigen aangewezen als strand- en duingebieden als bedoeld in artikel
19, eerste lid, onderdeel d, van het Besluit luchtverkeer 2014, met dien verstande dat deze vluchten
slechts kunnen worden uitgevoerd:
a. gedurende het tijdvak van 15 oktober tot en met 14 mei van het daaropvolgend jaar;
b. indien de afstand tot personen en zaken minimaal dertig meter bedraagt;
c. indien de minimumhoogte tot het strand en de duinen ten minste vijf meter bedraagt.
Onvolledige informatieverstrekking met mogelijke gevaarzetting tot gevolg. |
|
|
|
Floris Meinster |
Geplaatst op 30-10-2017 13:13
|
Lid
Berichten: 47
Sinds: 02.04.09
|
rutger kruk schreef:
Onvolledige informatieverstrekking met mogelijke gevaarzetting tot gevolg.
??
https://www.faceb...fvliegclub |
|
|
|
ericmunk |
Geplaatst op 30-10-2017 14:39
|
Lid
Berichten: 362
Sinds: 17.09.08
|
Floris Meinster schreef:
ericmunk schreef:
Ik meen trouwens dat de kuststrook van Noord- en Zuid-Holland formeel aangewezen is als luchtvaartterrein? Onder meer i.v.m. hanggliders, parapenters. Kan alleen even niet de provinciale stukken vinden waar dat in staat.
Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014
Artikel 4.5.
De strand- en duingebieden van de eilanden Ameland, Texel en Schouwen-Duiveland, alsmede de
strand- en duingebieden van Callantsoog tot Noordwijk aan Zee, met uitzondering van die gebieden
die vallen binnen het plaatselijke luchtverkeersleidinggebied 'De Kooy/Den Helder', zijn ten behoeve
van vluchten met zweefvliegtuigen aangewezen als strand- en duingebieden als bedoeld in artikel
19, eerste lid, onderdeel d, van het Besluit luchtverkeer 2014, met dien verstande dat deze vluchten
slechts kunnen worden uitgevoerd:
a. gedurende het tijdvak van 15 oktober tot en met 14 mei van het daaropvolgend jaar;
b. indien de afstand tot personen en zaken minimaal dertig meter bedraagt;
c. indien de minimumhoogte tot het strand en de duinen ten minste vijf meter bedraagt.
Dank je, die zocht ik inderdaad. |
|
|
|
ton baars |
Geplaatst op 30-10-2017 20:44
|
Lid
Berichten: 29
Sinds: 02.09.08
|
afgelopen zomer,ben ik boven Apeldoorn, 2 x een drone tegen gekomen op bijna 1000 m. Ben toch benieuwd wat daar tegen te doen? Of kan dat ? |
|
|
|
Marjonijntje |
Geplaatst op 31-10-2017 01:05
|
Lid
Berichten: 38
Sinds: 02.09.08
|
Als we willen laten zien hoe groot het probleem daadwerkelijk is dan zullen we de incidenten met drones toch echt moeten gaan melden. Is sowieso verplicht trouwens:
https://www.ilent...luchtvaart |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 31-10-2017 07:52
|
Lid
Berichten: 1755
Sinds: 03.09.08
|
rutger kruk schreef:
Floris Meinster schreef:
Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014
Artikel 4.5.
De strand- en duingebieden van de eilanden Ameland, Texel en Schouwen-Duiveland, alsmede de
strand- en duingebieden van Callantsoog tot Noordwijk aan Zee, met uitzondering van die gebieden
die vallen binnen het plaatselijke luchtverkeersleidinggebied 'De Kooy/Den Helder', zijn ten behoeve
van vluchten met zweefvliegtuigen aangewezen als strand- en duingebieden als bedoeld in artikel
19, eerste lid, onderdeel d, van het Besluit luchtverkeer 2014, met dien verstande dat deze vluchten
slechts kunnen worden uitgevoerd:
a. gedurende het tijdvak van 15 oktober tot en met 14 mei van het daaropvolgend jaar;
b. indien de afstand tot personen en zaken minimaal dertig meter bedraagt;
c. indien de minimumhoogte tot het strand en de duinen ten minste vijf meter bedraagt.
Onvolledige informatieverstrekking met mogelijke gevaarzetting tot gevolg.
Eh ik zie bij besluit luchtverkeer alleen art 19 staan. en nergens 4.5
http://wetten.ove...oofdstukIV
De specificaties die jij opgeeft kan ik daar nergens vinden.
Heb je een link naar dat overheids artikel wat jij aanhaalt? |
|
|
|
Michel Hagoort |
Geplaatst op 31-10-2017 08:44
|
Lid
Berichten: 73
Sinds: 12.12.08
|
https://zoek.offi...35511.html |
|
|