| 29-12-2024 | 02:01
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Eerst met theorie ?
Frankjj
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-08-2009 13:51
Lid

Berichten: 1
Sinds: 03.08.09

Hallo allemaal,

Ik heb 25 jaar geleden een twee weekse opleiding op Terlet gedaan. Was toen na 40 lessen solo. Heb toen nog een paar solo's gedaan. Helaas door omstandigheden niet meer kunnen voortzetten.

Ben net terug uit Zwitserland en heb daar samen met een Zwitserse piloot gevlogen in Wallis, Flügplatz Münster.
Dat dit werkelijk helemaal te gek was boven/tussen de bergen hoef ik niemand uit te leggen !

M.a.w., ik wil dus weer vliegen. Nou lukt het me niet om dit seizoen nog te gaan vliegen, maar wil alvast beginnen met de volledige theorie voor GPL.

Volgend jaar begin seizoen eerst weer een paar weken op Terlet of Salland een versnelde cursus volgen, om daarna bij een club verder te gaan voor de VVO.

Is het verstandig om eerst theorie te gaan doen en is dit ook redelijk zelf te leren ? Ik heb alle theorie al in mijn bezit.
Of toch maar eerst weer EVO te doen en daarna met de theorie ( en lessen ) verdergaan ?

Weet iemand de verschillen aan te geven om op Terlet of Aero Club Salland de versnelde cursus te gaan doen ? Het scheelt wel in prijs, maar verschillen de opleidingen erg van elkaar ?

Groet Frank
 
mgrim
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-08-2009 15:04
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 123
Sinds: 02.09.08

Is het verstandig om eerst theorie te gaan doen en is dit ook redelijk zelf te leren? Ik heb alle theorie al in mijn bezit.


De theorie voor het GPL is lang genoeg geldig dat je dit komende winter kan gaan halen zonder bang te hoeven zijn dat het verlopen is op het moment dat je je praktische examen moet gaan doen. En het is altijd goed kennis te hebben van dat waar je mee bezig bent, dus ik zelf denk dat het best een goed idee is om komende winter je theorie even in te koppen... Je kan dit opzich met zelfstudie wel leren, zo moeilijk is het niet, maar bij een theoriecursus van een verenging is het zeker leuker...

Weet iemand de verschillen aan te geven om op Terlet of Aero Club Salland de versnelde cursus te gaan doen ? Het scheelt wel in prijs, maar verschillen de opleidingen erg van elkaar?


Deze zijn nagenoeg hetzelfde; binnen Nederland houdt vrijwel iedere vereniging zich aan de "instructiestandaard", zo ook Terlet en de ACS.
http://aeroclubsa...
ASH26, PH-1658, "Two-Six"
 
Kilo Hotel
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-08-2009 21:21
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

Weet iemand de verschillen aan te geven om op Terlet of Aero Club Salland de versnelde cursus te gaan doen ? Het scheelt wel in prijs, maar verschillen de opleidingen erg van elkaar?


Deze zijn nagenoeg hetzelfde; binnen Nederland houdt vrijwel iedere vereniging zich aan de "instructiestandaard", zo ook Terlet en de ACS.


Dag Frankjj. Je vraagt om het verschil tussen de versnelde opleidingen op Terlet en Salland. Voor Terlet zie: [url]http://www.zweefvliegschool.nl/pdf/Versnelde_Opleiding.pdf [/url]. Salland biedt als basis 3 uur op de motorzwever aan en Terlet 5 uur. Ik heb twee jaar mede de versnelde opleiding ontwikkeld/verzorgd en mijn ervaring is, dat je die 5 uur (± 6 lessen) nodig hebt om een goede basisstandaard te bereiken. Na 5 uur op motorzwever heb je (behalve de lierstart) alle basistechnieken beoefend. Zo oefen je met een motorzwever rondom tien landingen in een lesuur. Bij de traditionele opleiding kost je dat zeker drie vliegdagen. Afhankelijk van je vlieggevoel heb je de basistechnieken dan voor een belangrijk deel onder de knie. Ik heb leerlingen met een beetje vlieghandje gehad die na < 20 lierstarts solo konden. Het meest effectief is gebleken als je je lessen over 3-6 weken verdeelt. Het geeft je tussendoor de gelegenheid om naar je eigen leerproces te kijken (en daar weer van te leren). Op Terlet kan je in februari/maart beginnen. Advies is dat niet eerder te doen, omdat er in de winterperiode vanwege het weer veel lessen uitvallen en dan wordt de periode weer te lang.
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.04 seconden