| 27-12-2024 | 03:07
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
KNMI Zweefvliegen voorspelling wordt vernieuwd
davidh
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-03-2016 20:29
Lid

Berichten: 333
Sinds: 03.11.08

Vorig jaar werden we, als 'kenner' van het zweefvliegweer, uitgenodigd bij het KNMI. Of we eens wilden komen praten over wat het KNMI voor zweefvliegers doet. Dat is op het moment nogal karig en het zit in een slechte website. Daarnaast is het Weerbulletin Kleine Luchtvaart wel goed, maar geeft alleen een (kwalitatieve) schets van het weer. Over bovenstaande waren we het snel eens. Of wij nu wèl inzicht konden bieden in de wensen en eisen van zweefvliegers?

Onze boodschap was dat we inzicht nodig hebben in het weer èn hoe dat uitwerkt. Want dan kunnen weerfenomenen die we zien ook in een context worden geplaatst. Rasp, maar ook Wetterjetzt en PcMet, bieden meer inzicht (maar ook bijv. een PFD; potential flight distance). Daaraan voegden we toe dat zonder goede voorbereiding een vlucht niet mogelijk is (je wilt niet verrast worden door onweer of regen tijdens een overland die soms ver Duitsland in gaat). De noodzaak voor het begrijpen van het weer zit ook in onze theorie. Deze hang naar vliegveiligheid raakte wel een snaar bij het KNMI.

We waren al blij met dit gesprek in 2015 maar hoorden een jaartje niets... Tot enkele weken geleden. Toen kregen we het nieuws dat ze een stap verder waren en het een en ander wilden laten zien. Enigszins verrast dat we niet al eerder wat screenshots hadden ontvangen, maar blij met het feit dat het toch de verdiende aandacht kreeg, gingen we naar het KNMI. Zouden ze ruwe output van het model tonen waar ze eerder zo terughoudend in waren?

JA! En het nieuws wordt nog beter. Er komen per zweefvliegveld gemakkelijke diagrammen zodat iedereen snel kan zien hoe het weer die dag gaat verlopen (met wind, wolken, thermiek, vlagerigheid op 1 pagina). Er komen, à la Rasp, plaatjes met: Thermieksterkte, regen en thermiek/shear (zodat je inziet hoe makkelijk het thermieken is). Al deze voorspellingen worden voor 48 uur gemaakt zodat je op vrijdag al kan zien of je zaterdag of zondag moet inboeken bij het gezin.

En ze waren nog niet klaar. Binnenkort wordt de hele website van het KNMI gerestyled voor onder andere mobiel gebruik. Maar daar wilden ze niet op wachten. Dus dit bovenstaande wordt volgende week (ongeveer) live gezet. Nice.

Ook gaan ze (soms, maar niet gegarandeerd) een opmerking plaatsen bij de model-output (als ze verwachten dat het weer anders uitpakt). Want ze hebben ook nog andere modellen en kennen hun sterktes/zwaktes. Het grote voordeel van een KNMI-voorspelling is dat ze het model hebben getuned en hebben gevalideerd met echte metingen. Ook hebben ze betere grond-gegevens die nauwkeurigere voorspellingen mogelijk maken. Dus is de voorspelling veel nauwkeuriger dan die van Rasp. En nu heeft iedere zweefvlieger daar snel toegang toe.

En voor het toetje: Of we nog opmerkingen hadden. Toen stelde ik de vraag of een PFD mogelijk is. Daar stonden ze behoorlijk positief tegenover. We zullen daar dus nog wat geduld voor moeten hebben. Na dit seizoen gaan we nog een keer overleggen hoe het allemaal is bevallen.

Nu ben ik al heel blij dat zweefvliegend Nederland eindelijk een goede/degelijke weersvoorspelling krijgt van het KNMI waar je je overlandplanning mee kan doen. Dat maakt het voor beginnende overlandvliegers een stuk makkelijker om conclusies te trekken. Ook zullen marginale dagen, waarin het toch vliegbaar wordt, sneller benut worden. Maar ook gevaarlijke situaties kunnen beter herkend worden met betere, volledigere, voorspellingen. Ze vroegen ook of men eigenlijk wel wist dat je de weerkamer ook gewoon kon bellen als er vragen waren (op 0900-2023341)?

Conclusie: De weersvoorspelling voor zweefvliegers gaat een klasse (of 2) beter worden dan het was. Ik ben daar erg blij mee (en ik hoop/verwacht jullie ook). Ik vind dat het KNMI hier echt goed zijn best heeft gedaan.

Binnenkort komt er meer en duidelijkere info, waarschijnlijk via de KNVvL, over de verbeteringen. Ik adviseer je nu alvast om je login van https://www.lucht...tmeteo.nl/ uit de motteballen te halen (en te testen of hij nog werkt).

Groeten,


David Hofstee
& Michel Hagoort

P.S. Dit super-nieuws betekent natuurlijk niet dat Rasp verdwijnt. Want dat blijft gewoon.
Gewijzigd door davidh op 24-03-2016 20:34
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Jan-Willem
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2016 11:25
Lid

Berichten: 16
Sinds: 27.09.09

ClapClap goed werk David en Michel!!
 
davidh
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2016 11:36
Lid

Berichten: 333
Sinds: 03.11.08

En het staat live... Een aantal wijzigingen:
- Er is op de homepage al een shortcut naar de glider forecast
- Er zijn drie menu items bijgekomen met nieuwe informatie: Glider forecast, Model Fields en Model Timeseries
- Glider forecast informeert je over de opmerkingen die zij maken bij de Model Timeseries en Model Fields.
- Model Timeseries laat je een vliegveld selecteren. Hier staat voor 48 uur een meteogram met daarop alle relevante informatie (thermiek, wolken, windsterkte, windrichting, gusts, temperatuur, dauwtemperatuur, neerslag).
- Model Fields geeft voor vandaag, of voor morgen, vier velden: Thermieksterkte, neerslag, thermiekbaarheid en boundary layer dikte. Dit kan je laten afspelen of zelf een tijd selecteren.
- Misschien ten overvloede: Zowel de Model Timeseries als de Model Fields zijn voorspellingen van het Harmony model. Een voorspelling kan altijd anders, beter of slechter, uitpakken in het echte leven. Het is bedoeld om inzicht te geven in de waarschijnlijk waar te nemen weersprocessen.
Gewijzigd door davidh op 27-03-2016 12:02
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Fuchur
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2016 12:20
Superbeheerder

Berichten: 417
Sinds: 26.08.12

Mooi hoor!
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2016 19:05
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Fuchur schreef:
Mooi hoor!


de voorspellingen van vandaag waren slechter dan het echhie lijkt het......
 
Michel Hagoort
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2016 20:21
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Heb je vragen of opmerkingen voor het KNMI over hun weersvoorspelling voor zweefvliegers? Post ze hier of stuur ons een PB. Wij bundelen ze en hebben contact met het KNMI. Ik ben benieuwd naar de weersvoorspelling de komende tijd.

Groeten,

Michel Hagoort en David Hofstee
 
Frits Urselmann
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2016 21:59
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 572
Sinds: 04.09.08

Michel Hagoort schreef:
Heb je vragen of opmerkingen voor het KNMI over hun weersvoorspelling voor zweefvliegers? Post ze hier of stuur ons een PB. Wij bundelen ze en hebben contact met het KNMI. Ik ben benieuwd naar de weersvoorspelling de komende tijd.

Groeten,

Michel Hagoort en David Hofstee



Goed bezig Tup
https://www.lange-aviation.com/
https://lsv-cloppenburg.de/
 
vezc.aero
huininkk
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-03-2016 08:37
Lid

Berichten: 12
Sinds: 10.08.14

Mooi werk en goed gevonden. Kan iemand mij vertellen hoe je aan een inlog kan komen? Ik heb al een verzoek richting KNVVL gestuurd echter geen reactie.

Dank
 
fre
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-03-2016 09:51
Lid

Berichten: 15
Sinds: 21.06.10

http://www.knvvl.nl/actueel/weersinformatie/luchtvaartmeteo-login/
 
Fuchur
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-03-2016 09:52
Superbeheerder

Berichten: 417
Sinds: 26.08.12

huininkk schreef:
Mooi werk en goed gevonden. Kan iemand mij vertellen hoe je aan een inlog kan komen? Ik heb al een verzoek richting KNVVL gestuurd echter geen reactie.

Dank


Inlog: KZ gevolgd door je knvvl nummer
Wachtwoord: Achternaam in hoofdletters
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
huininkk
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-03-2016 10:26
Lid

Berichten: 12
Sinds: 10.08.14

Dank!
 
Michel Hagoort
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-01-2017 21:07
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Binnenkort gaan David en ik weer langs bij het KNMI. Heb jij nog opmerkingen of wensen mbt de weersvoorspelling voor zweefvliegers van het KNMI post ze dan hier of stuur een PB! Dit is een unieke kans voor ons zweefvliegers.

Zie ook het artikel in de laatste Thermiek (issuu.com/thermie...3_v3online)
 
Frits Urselmann
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-01-2017 13:41
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 572
Sinds: 04.09.08

Michel Hagoort schreef:
Binnenkort gaan David en ik weer langs bij het KNMI. Heb jij nog opmerkingen of wensen mbt de weersvoorspelling voor zweefvliegers van het KNMI post ze dan hier of stuur een PB! Dit is een unieke kans voor ons zweefvliegers.

Zie ook het artikel in de laatste Thermiek (issuu.com/thermie...3_v3online)


goed initiatief Tup wellicht is het handig een knop te maken waar onder wat info zit over de weergave van de betreffende pagina dus wat betekent wat en uitleg wat de symbolen allemaal betekenen.

frits
https://www.lange-aviation.com/
https://lsv-cloppenburg.de/
 
vezc.aero
Arjan H
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2022 20:43
Lid

Berichten: 29
Sinds: 09.02.16

Oud draadje even naar boven halen. Ik raadpleeg de diverse onderdelen regelmatig en vind het (in combinatie met RASP) allemaal heel bruikbaar en informatief.
Er is één element waar ik niet uit kom, ook niet als ik Google. Bij de pagina "Glider Model fields" begrijp ik de stijgbewegingen, neerslag en grenslaaghoogte maar de vierde (rechtsboven, HAP2 t+21 W/U)) blijft voor mij een raadsel.
Volgens de post van davidh dd 27-3-2016 zou dit "thermiekbaarheid" moeten/kunnen zijn maar ik heb geen idee hoe ik het moet lezen. Voor zover ik kan ontdekken staat er ook nergens uitleg over dit plaatje.

Wie schoolt mij bij?
Aero Club Salland
 
davidh
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2022 21:45
Lid

Berichten: 333
Sinds: 03.11.08

Als ik het goed lees is het vergelijkbaar met de B/S ratio bij blipmaps.nl... Stijgen in vergelijking met de windsheer.

Als die lager is dan 5 dan krijg je meer krukasthermiek. Hoog == makkelijk, <5 is harder werken.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Arjan H
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2022 23:28
Lid

Berichten: 29
Sinds: 09.02.16

That makes sense :-)
Dank!

(overigens, als je nog eens contact met ze hebt: de uitleg bij die 4 plaatjes ontbreekt en de titels zijn tamelijk cryptisch)
Aero Club Salland
 
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.16 seconden