| 29-12-2024 | 19:48
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Artikel nieuwe officier van justitie Luchtvaart
Kilo Hotel
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-01-2016 14:11
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

OFFICIER VAN JUSTITIE LAATDUNKEND OVER GA (< klik) is een artikel in "Op de bok", het maandblad van verkeersvliegers. Mevr. Frances Schlingemann heeft sinds mei 2015 deze funktie. Ze spreekt haar genoegen uit over haar in Zuid Afrika gemaakte vluchten in een Cessna die met ducktape aan elkaar hangt en "maakt de vloer aan" met Nederlandse GA-vliegers. "Walchelijk" is misschien niet de meest politieke uitdrukking die bij me boven kwam na het stuk gelezen te hebben. Deze mevrouw staat echt niet "met twee benen op de grond". Nee, vliegers in de "grote luchtvaart" doen het pas goed, is haar mening. "En dan heb ik het niet over General Aviation met amateurpiloten, waar regelmatig iets misgaat. Dat is een ander verhaal. Maar jullie zijn allemaal professionals", laat ze weten.

Nederlandse GA-vliegers, technici en clubbesturen, die doorgaans hun uiterste best doen om de GA veilig te laten zijn, worden door haar ernstig tekort gedaan en eigenlijk geschoffeerd. Natuurlijk ken ik in ons wereldje ook personen die er "een potje van maken" en zichzelf af moeten vragen of ze goed bezig zijn. Ook ik heb ooit moeten vliegen in een TMG, waarvan de motor aan zijn uren was en namens de eigenaar gezegd werd "dat ik dat maar stil moest houden". Dus schreef ik US in het vliegboek. Maar waar in de grote-mensen-wereld gaat alles 100% goed? Wat is eigenlijk het verschil tussen een GA-vlieger die met een te hoog alcoholpercentage in de kist stapt of de autorijder die iets vergelijkbaars doet, maar dan op de snelweg. Nergens in ons grote-mensen-wereldje gaan dingen 100% goed en dat psychologisch inzicht ontbreekt m.i. bij deze officier.

Waar is de tijd, dat overheidsorganen die met luchtvaart te maken hadden, voor een belangrijk deel gerund werden door mensen met kennis, ervaring en betrokkenheid in diezelfde luchtvaart? Laat deze officier in ieder geval eerst wat ervaring opdoen, in plaats van zich na een half jaartje zo vernederend over de GA uit te laten.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 29-01-2016 23:58
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Ruud Holswilder
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-01-2016 16:37
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Degenen die het gehele interview met de nieuwe LuchtvaartOfficier van Justitie Frances Schlingmann willen lezen:

Op de Bok januari 2016 vanaf bladzijde 16

Ook interessant is een artikel in Op de Bok van december 2010 (vanaf bladzijde 10) met de toenmalige luchtvaartofficier Bote ter Steege.

Hij zegt over het kapstokartikel 5.3 van de Wet Luchtvaart het volgende:

Het bekende kapstokartikel 5.3 van de Wet Luchtvaart (Het is verboden op zodanige wijze aan het luchtverkeer deel te nemen dan wel luchtverkeersleidingsdiensten te verlenen dat daardoor personen of zaken in gevaar worden of kunnen worden gebracht) wordt door velen, ook door de VNV, beschouwd als een overbodig wets- artikel. De roep om het schrappen ervan is dan ook groot. Het OM wil toch dat die regel blijft bestaan. “Niet zozeer voor de grote luchtvaart maar wel voor de kleine luchtvaart”, verduidelijkte Ter Steege. “De kleine luchtvaart mist een safety systeem zoals die bij grote maatschappijen gebruikelijk is. Met alleen artikel 5.3 zal het OM in de grote luchtvaart niet tot vervolging overgaan maar wel in de kleine luchtvaart. Daar heeft het dan ook een ordende rol.”


Strafrechtelijke vervolging in de kleine luchtvaart zou een ordende rol hebben.
Ik durf dat te betwijfelen.
 
noud
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-01-2016 21:38
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

Ruud Holswilder schreef:
.............
Strafrechtelijke vervolging in de kleine luchtvaart zou een ordende rol hebben.
Ik durf dat te betwijfelen.


Dat is boven elke twijfel verheven zou ik zeggen. Het OM heeft die rol geenszins, dat is aan de wetgever. Het OM volgt de bestaande wet en als het vind dat bestaande wetgeving tekortschiet (onnauwkeurig... te ruim...of een ander tekort vertoont), kan zij via een (proef)proces een rechterlijke uitspraak uitlokken. De wetgever ordent, het OM vervolgt en de rechter toetst en oordeelt. Dat leerde ik indertijd in de tweede klas van de MULO; maar het wordt kennelijk niet meer gedoceerd in de moderne rechtskundige opleidingen.

Een aardig voorbeeld van die verschillende rollen is de vervolging van de inzittenden van een motorzwever die te laag over een natuurgebied zouden hebben gevlogen. Naar de mening van een boswachter werd het rustende wild hierdoor opgeschrikt.
Dat zal in de commerciële luchtvaart niet gauw gebeuren. Een 747 houdt zich aan de regels en dan kan daar zoiets per definitie niet, hoeveel klereherrie die bak ook maakt. Sterker nog, als een verkeersvlieger zich niet aan de regels houdt en een Antonov te laag over de Veluwe scheurt, moet ik de boswachter nog zien die daar een zaak van maakt.
Daar begint het al mee, de kleine luchtvaart vindt plaats in delen van het iuchtruim waar de klacht van een willekeurige wandelaar een startpunt kan zijn. Als het gaat om een lichte, gemotoriseerde kist en de Veluwe, daar kun je wél mee aankomen bij het OM.

Als je dan een Officier van Justitie treft die lijdt aan het Teeven-syndroom. wrijft die zich in de handen. 'We zullen de boef te grazen nemen'.

De rechter vond dat de inzittenden zich weliswaar aan alle luchtvaartwetten hadden gehouden, maar dat ze de Flora- en Fauna wet hadden overtreden. Ze kregen een boete en een misdrijf op hun strafblad.
Die uitspraak was van groot principieel belang, want ook de KLM vliegt over de Oostvaardersplassen en dan zou ook een KLM-vlieger die het wild opschrikt strafbaar zijn.
Omdat de werking van de Natura 2000 regels niet beperkt is tot enige hoogte, zou die dus het slachtoffer kunnen worden van strijdige wetgeving.

Daarom zijn AOPA, KNVvL e.a. in gesprek met de betreffende ministeries. Maar voorlopig is een motorzwever strafbaar en wordt de KLM niet vervolgd. Dat kan natuurlijk niet en daarom ben ik benieuwd naar het hoger beroep.
Maar aan de aanleiding is te zien dat de grote en kleine luchtvaart verschillend worden behandeld. De mate van bescherming van belangen is verschillend en ook is voor de kleine luchtvaart de kans op een echte of vermeende overtreding veel groter. Dat laatste is koren op de molen van bepaalde luchtvaartofficieren, maar heeft niets te maken met ordenen.

Wat betreft de beide officieren, mevrouw Schlingmann en de heer ter Steege, lijkt me voorlopig de diagnose ‘Teeven-syndroom’ wel op zijn plaats. En dat zal leiden tot veel vervolgingen, maar of dat komt doordat de kleine luchtvaart maar wat aan rommelt, is toch echt wel een vraag.

Noud Vermeulen. (niet-jurist)
Gewijzigd door noud op 31-01-2016 09:13
 
www.xcapglider.com
Ruud Holswilder
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-01-2016 11:07
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Twee jaar geleden heeft de Onderzoeksraad het rapport Ongevallen in de kleine luchtvaart gepubliceerd.

De tekst van het begeleidende persbericht:
Kleine luchtvaart onveiliger dan grote luchtvaart
In de periode 2005-2011 eindigden in Nederland vier op de miljoen vluchten in de kleine luchtvaart in een fataal ongeval. Daarmee is de kleine luchtvaart een factor 10 onveiliger dan de grote luchtvaart, waar vier op de tien miljoen vluchten in een fataal ongeval eindigen. Belangrijkste redenen: de tekortschietende vliegvaardigheid en risicoperceptie van de piloten. In mindere mate gaat het om bijvoorbeeld technische mankementen of weersomstandigheden. Dit schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vandaag gepubliceerde rapport ‘Ongevallen in de kleine luchtvaart’.
PDF versie van het volledige persbericht.


Zijn wij - als amateur piloten - erin geslaagd om de veiligheid van het onderdeel zweefvliegsport in de kleine luchtvaart te verbeteren tijdens de afgelopen 2 jaar ?
 
Kilo Hotel
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-01-2016 13:57
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

Ruud Holswilder schreef:
Twee jaar geleden heeft de Onderzoeksraad het rapport Ongevallen in de kleine luchtvaart gepubliceerd.

De tekst van het begeleidende persbericht:
Kleine luchtvaart onveiliger dan grote luchtvaart
In de periode 2005-2011 eindigden in Nederland vier op de miljoen vluchten in de kleine luchtvaart in een fataal ongeval. Daarmee is de kleine luchtvaart een factor 10 onveiliger dan de grote luchtvaart, waar vier op de tien miljoen vluchten in een fataal ongeval eindigen. Belangrijkste redenen: de tekortschietende vliegvaardigheid en risicoperceptie van de piloten. In mindere mate gaat het om bijvoorbeeld technische mankementen of weersomstandigheden. Dit schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vandaag gepubliceerde rapport ‘Ongevallen in de kleine luchtvaart’.
PDF versie van het volledige persbericht.


Zijn wij - als amateur piloten - erin geslaagd om de veiligheid van het onderdeel zweefvliegsport in de kleine luchtvaart te verbeteren tijdens de afgelopen 2 jaar ?


Wel het volledige verhaal vertellen Ruud. Zo eindigt het stuk met: "De analyse van de voorvallen biedt overigens geen duidelijke verklaring van deze piek. Mogelijk is er sprake van toeval. ln heel Europa daalde het aantal ongevallen in de kleine luchtvaart in 2012. Het is nodig om de ongeval-cijfers langer te monitoren om een eventuele trend op langere termijn te bepalen".

En ook lezenswaardig is: "De voorvallen waarbij de meeste doden en gewonden vallen, zijn de ongevallen waarbij het luchtvaartuig overtrokken raakt en neerstort, gevolgd door de ongevallen waarbij de piloot gedesoriënteerd raakt door mist of bewolking en het toestel tegen de grond vliegt, en de botsingen in de lucht. Voorvallen die vaak voorkomen maar meestal niet ernstig aflopen, zijn de nood- of voorzorglandingen na een motorstoring en de voorvallen waarbij de piloot de controle over het toestel verliest tijdens de landing".

De Onderzoekraad baseert haar berekening op het aantal vluchten per soort (professioneel of hobby). Doe je dat op basis van het aantal passagiers per vlucht (op Schiphol in 2013 een kleine 250 passagiers per passagierskist), dan is (mee)vliegen in zo'n grote kist statistisch gezien onveiliger dan in een K8, Arcus, Dimona of Cessna. Geen enkele reden dus om het verhaal van Mevr. Frances Schlingemann te ondersteunen.
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Sieb
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-01-2016 22:20
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Die mevrouw kan beter haar energie en tijd stopen in de de commerciele luchtvaart!

Als je de som van de passagiers betrokken bij ernstige incidenten bij NL carriers per jaar vergelijkt bij het aantal wat in de GA betrokken is ( zie rapportages van de ongevallenraad) dan schrik je jezef een ongeluk! Zolang een complete KLM crew met paar honderd man achterin niet doorhebben dat ze op Schiphol een taxibaan als startbaan gebruiken ( en dat ging maar net goed!) waar heeft deze dame het dan over?

Wellicht moet ze dit nog maar eens lezen http://www.luchtv...iterbeleid

Weer iemand op een plek bij de overheid die vanachter een bureau, vanuit een rechtszaal of als niets wetende toerist in een cessna op vakantie meent te begrijpen waar het over gaat.

Een excuus aan de sector is wel het minste wat je mag verwachten in deze....
Gewijzigd door Sieb op 30-01-2016 22:22
 
www.acvz.nl
Kilo Hotel
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-01-2016 23:58
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

Sieb schreef:
Die mevrouw kan beter haar energie en tijd stopen in de de commerciele luchtvaart! ....................................

Weer iemand op een plek bij de overheid die vanachter een bureau, vanuit een rechtszaal of als niets wetende toerist in een cessna op vakantie meent te begrijpen waar het over gaat.

Een excuus aan de sector is wel het minste wat je mag verwachten in deze....


En als je de cijfers van de Ongevallenraad op basis van aantal vluchten (GA 10% onveiliger) vergelijkt met de cijfers in 2013 van Schiphol (rondom 250 personen in een passagiersvliegtuig), is de kans dat je in een passagiersvliegtuig iets overkomt factor 12 - 13 hoger. Dat wordt veroorzaakt door het gemiddeld aantal personen per kist. In de beroepsluchtvaart valt dus meer resultaat te halen. De opmerking van deze officier: Jullie vliegen op die grote kisten, maar het meeste van mijn tijd gaat op aan dat kleine grut. Drones, ballonvaarders, sportvliegtuigjes. God weet wat er allemaal rondvliegt" is statistisch gezien vast juist, maar kleinerend tegelijk. Dat laatste is kwalijk. Of dat excuus ooit zal komen Sieb? Ik begreep dat Thermiek in april weer verschijnt. Misschien reden voor de redactie voor een interview met deze officier?
Gewijzigd door Kilo Hotel op 31-01-2016 00:05
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
noud
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-01-2016 09:39
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

Sieb schreef:
...........Weer iemand op een plek bij de overheid die vanachter een bureau, vanuit een rechtszaal of als niets wetende toerist in een cessna op vakantie meent te begrijpen waar het over gaat.
Een excuus aan de sector is wel het minste wat je mag verwachten in deze....


Deze mevrouw heeft de handicap dat ze in een voor haar vreemde wereld terecht is gekomen. Een 'stage' lijkt me zinvoller. De verkeersleiding op Schiphol wil haar vast wel een paar dagen mee laten draaien, Dutch Mill ook, Kees kan haar met de TMG meenemen en ook laten meekijken bij de vluchtvoorbereiding en de Gelderse nodigt haar uit voor een dagje Terlet, inclusief maaltijd in de Bel. En dan zien we wel weer verder.
Gewijzigd door noud op 31-01-2016 19:23
 
www.xcapglider.com
dick kemp
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-01-2016 13:19
Lid

Berichten: 299
Sinds: 02.09.08

noud schreef:
Sieb schreef:
...........Weer iemand op een plek bij de overheid die vanachter een bureau, vanuit een rechtszaal of als niets wetende toerist in een cessna op vakantie meent te begrijpen waar het over gaat.
Een excuus aan de sector is wel het minste wat je mag verwachten in deze....


Deze mevrouw heeft de handicap dat ze in een voor haar vreemde wereld terecht is gekomen. Een 'stage' lijkt me zinvoller. De verkeersleiding op Schiphol wil haar vast wel een paar dagen mee laten draaien, Dutch Mill ook, Kees kan haar met de TMG meenemen en ook laten meekijken bij de vluchtvoorbereiding en de Gelderse nodigt haar uit voor een dagje Terlet, inclusief maaltijd in de Bel. En dan zien we wel verder.


Het grootste nadeel van vrouwen op top/machtposities is dat zij zelden terugkomen op een eenmaal ingenomen standpunt.
 
Sieb
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-01-2016 13:32
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

dick kemp schreef:

Het grootste nadeel van vrouwen op top/machtposities is dat zij zelden terugkomen op een eenmaal ingenomen standpunt.


Die ervaring heb ik niet Dick. Dit zie ik eerder bij mannen want heb niet eerder van Hennetjesgedrag en Zonnekoningin gehoord....

Je zal een vrouw echter op een andere manier moeten overtuigen dan een man. Pure biologische chemie.
 
www.acvz.nl
noud
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-01-2016 13:46
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

Sieb schreef:
dick kemp schreef:

Het grootste nadeel van vrouwen op top/machtposities is dat zij zelden terugkomen op een eenmaal ingenomen standpunt.


Die ervaring heb ik niet Dick. Dit zie ik eerder bij mannen want heb niet eerder van Hennetjesgedrag en Zonnekoningin gehoord....

Je zal een vrouw echter op een andere manier moeten overtuigen dan een man. Pure biologische chemie.


Man of vrouw, dat maakt hier niet uit; het gaat om onkunde. Door achteloosheid van haar werkgever is ze op een plaats gekomen waar ze wel macht heeft, maar geen kennis. Dat kunnen we zélf wat verhelpen, want onbekend maakt onbemind. Maar wantrouwt de machthebbers......Het ministerie van Veiligheid denkt er niet aan, of vindt het niet nodig, of vergeet, dat je op zo'n post wel wat meer kennis nodig hebt dan alleen juridische.
Gewijzigd door noud op 31-01-2016 14:20
 
www.xcapglider.com
dick kemp
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-01-2016 16:16
Lid

Berichten: 299
Sinds: 02.09.08

Sieb schreef:
dick kemp schreef:

Het grootste nadeel van vrouwen op top/machtposities is dat zij zelden terugkomen op een eenmaal ingenomen standpunt.


Die ervaring heb ik niet Dick. Dit zie ik eerder bij mannen want heb niet eerder van Hennetjesgedrag en Zonnekoningin gehoord....

Je zal een vrouw echter op een andere manier moeten overtuigen dan een man. Pure biologische chemie.


Misschien dat ik dan nog wat van je kan leren, want ik heb mijn leven lang al problemen (zakelijk) met dat soort vrouwen.
 
noud
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-01-2016 17:16
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

dick kemp schreef:
.........
Misschien dat ik dan nog wat van je kan leren, want ik heb mijn leven lang al problemen (zakelijk) met dat soort vrouwen.

Jij hoeft niks te leren maar de officier van justitie moet iets leren. En met stroop vang je meer vliegen dan met azijn dacht ik zo (en dat geldt volgens mij voor zowel vrouwelijke als mannelijke vliegen).
Toen er indertijd problemen waren met de staatssecretaris van V&W, mevr. Melanie SvH, nodigde Bert de Wijs haar uit voor een startje. Zoiets moeten wij nu ook doen; simpel toch?
En misschien heb jij nu ook iets geleerd..........
Gewijzigd door noud op 31-01-2016 19:21
 
www.xcapglider.com
Jan Ritsma
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-02-2016 11:14
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

noud schreef:
dick kemp schreef:
.........
Misschien dat ik dan nog wat van je kan leren, want ik heb mijn leven lang al problemen (zakelijk) met dat soort vrouwen.

Jij hoeft niks te leren maar de officier van justitie moet iets leren. En met stroop vang je meer vliegen dan met azijn dacht ik zo (en dat geldt volgens mij voor zowel vrouwelijke als mannelijke vliegen).
Toen er indertijd problemen waren met de staatssecretaris van V&W, mevr. Melanie SvH, nodigde Bert de Wijs haar uit voor een startje. Zoiets moeten wij nu ook doen; simpel toch?
En misschien heb jij nu ook iets geleerd..........


Noud heeft gelijk dat je meer vliegen vangt met stroop en voor de kortste weg naar resultaat is het zonder meer aan te bevelen.Het vervelende is dat je wel het originele probleem daarmee in stand houdt. Als mensen die uit politieke overwegingen voortdurend op plekken gezet worden waar ze niet horen en van de slachtoffers telkens een opleiding krijgen, dan zegt hun chef: "kijk, het gaat toch prima, je hebt helemaal geen kracht met kennis nodig op die post!" Als er echter een paar hopeloos mislukken, dan moet die chef verantwoording voor zijn keuze afleggen en komt er structureel een verbetering van het probleem.

Het voortdurend plaatsen van de verkeerde mensen op allerlei posten is helaas niet alleen een extern probleem. De KNVvL kan er ook wat van.
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
noud
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-02-2016 12:39
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

Jan Ritsma schreef:
Noud heeft gelijk dat je meer vliegen vangt met stroop en voor de kortste weg naar resultaat is het zonder meer aan te bevelen.Het vervelende is dat je wel het originele probleem daarmee in stand houdt. Als mensen die uit politieke overwegingen voortdurend op plekken gezet worden waar ze niet horen en van de slachtoffers telkens een opleiding krijgen, dan zegt hun chef: "kijk, het gaat toch prima, je hebt helemaal geen kracht met kennis nodig op die post!" Als er echter een paar hopeloos mislukken, dan moet die chef verantwoording voor zijn keuze afleggen en komt er structureel een verbetering van het probleem.

Het voortdurend plaatsen van de verkeerde mensen op allerlei posten is helaas niet alleen een extern probleem. De KNVvL kan er ook wat van.

Er is inderdaad een korte en een lange weg. De structurele oplossing zal via het parlement, ministeries, e.d. moeten lopen en dat is een lange.
Wat is óns probleem? Er wordt een luchtvaartofficier benoemd die twee tekortkomingen heeft: onvoldoende kennis en een verkeerde instelling. Beide zijn haar niet persoonlijk aan te rekenen, die worden veroorzaakt door defecten in de opleiding resp. de benoemingsprocedure. Daar kunnen wij nú niets aan doen.
Wél kunnen we haar inwijden in de geheimen van de kleine en grote luchtvaart. Daar bewijzen we haar en onszelf een dienst mee. En dan snijdt het mes óók aan de kant van de mentaliteit. Ik verwacht dat ze al doende tot de ontdekking komt dat voor 'crime-fighten' wel een echte crime nodig is.

Echter, als ze alleen, of voornamelijk, wordt afgerekend op het aantal vervolgingen dat ze succesvol voor de rechter brengt, kan dat wel eens heel lang gaan duren. Daarom heb je volkomen gelijk met het streven naar een strukturele oplossing. Maar ga je gang: via KNVvL, het ministerie en het parlement is met veel tact en geduld een structurele verbetering te bereiken.
Ik ben nu voorstander van de korte weg via het beïnvloeden van één persoon.
Gewijzigd door noud op 01-02-2016 20:04
 
www.xcapglider.com
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.14 seconden