Advies gevraagd: vliegtuighoezen
|
Dinant |
Geplaatst op 04-09-2015 09:48
|
Lid
Sinds: 07.03.09
|
Hallo,
Mijn zweefvliegclub in Engeland wil vliegtuighoezen kopen voor een van onze eenzitters, met het doel om de kist het grootste gedeelte van het seizoen buiten te laten staan (in het vochtige Engelse weer)
Ik heb al even rondgezocht op internet wat er beschikbaar is, en er blijken inmiddels een flink aantal fabrikanten te zijn die deze hoezen maken. Vertigo, ISS en Jaxida zitten aan de bovenkant van het prijssegment, dan Clouddancers en Skycovers in de middenklasse en Kerry Covers en Gliderpyjamas zijn het goedkoopste.
Daarnaast hebben diverse fabrikanten ook zogenaamde 'uncutable' hoezen voor een kleine meerprijs, en 'light impact/hail protection' voor nog een beetje extra.
Mijn vraag: wie heeft er goede of slechte ervaringen met bepaalde merken? En is uncutable en/of hail protection de meerprijs waard?
Kwa levensduur: hoe lang kun je doen met een set hoezen, als je ze merendeel van het seizoen erop hebt liggen? Lijdt de kist er extra onder?
Elk advies is welkom |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 04-09-2015 10:15
|
Lid
Sinds: 09.09.08
|
Dinant schreef:
Hallo,
Mijn zweefvliegclub in Engeland wil vliegtuighoezen kopen voor een van onze eenzitters, met het doel om de kist het grootste gedeelte van het seizoen buiten te laten staan (in het vochtige Engelse weer)
Ik heb al even rondgezocht op internet wat er beschikbaar is, en er blijken inmiddels een flink aantal fabrikanten te zijn die deze hoezen maken. Vertigo, ISS en Jaxida zitten aan de bovenkant van het prijssegment, dan Clouddancers en Skycovers in de middenklasse en Kerry Covers en Gliderpyjamas zijn het goedkoopste.
Daarnaast hebben diverse fabrikanten ook zogenaamde 'uncutable' hoezen voor een kleine meerprijs, en 'light impact/hail protection' voor nog een beetje extra.
Mijn vraag: wie heeft er goede of slechte ervaringen met bepaalde merken? En is uncutable en/of hail protection de meerprijs waard?
Kwa levensduur: hoe lang kun je doen met een set hoezen, als je ze merendeel van het seizoen erop hebt liggen? Lijdt de kist er extra onder?
Elk advies is welkom
Voor zover ik heb kunnen vaststellen, verkoopt Kees Hordijk hoezen met de beste kwaliteit/prijsverhouding. Jaxida was een drama. Ik kocht de hoezen voor 1800 euro en na een jaar waren ze eigenlijk onbruikbaar. Ze zijn teruggegaan naar de fabrikant maar dat hielp niet. Ik heb ze verkocht als schroot voor 10 euro. Verhaal was onmogelijk want Jaxida ging failliet.
Ja, het is slecht voor een kist om weken lang in de mist buiten te staan. Hoezen zijn ervoor om een korte periode van regen te overbruggen en dan weer in de zon te drogen.
Als je grote hagelstenen verwacht is protectie zinvol. Mijn kist heeft met de hoezen van Kees Hordijk tot nu toe geen schade van hagel ondervonden. Voor de zekerheid heb ik altijd de gewone kaphoes ook nog onder de all weather hoes. Dat maakt al behoorlijk wat uit bij hagel.
Levensduur is sterk afhankelijk van UV straling. Mijn hoezen hebben tot nu toe 8 maanden in de Afrikaanse zon gestaan en vertonen nog geen slijtage. De bijgeleverde elastieken verkruimelden al na 2 seizoenen, maar die kan je bij een kampeerwinkel kopen voor een paar tientjes in een kwaliteit die niet kapot gaat.
Zie ook: https://www.zweef...#post_2674
Gewijzigd door Jan Ritsma op 04-09-2015 10:35
Jan Ritsma
|
|
|
|
Rene Kalsbeek |
Geplaatst op 04-09-2015 16:05
|
Lid
Sinds: 02.09.08
|
Belangrijk is ook de mate waarmee de hoezen drogen. ik heb CloudDancers en het vorige seizoen heb ik mijn tiphoezen moeten vervangen ivm de aanschaf van een ander type kist. Het viel op dat nieuwe tiphoezen minder snel droogden dan het overige deel van de hoezen. Kennelijk had de fabrikant in de loop van de tijd voor een ander materiaal gekozen.
Daarnaast heb ik het drogen ook kunnen vergelijken met nieuwe Jaxica's van een kist die naast mij stond. Terwijl de CloudDancers al lang droog waren bleven de Jaxida's hier behoorlijk achter.
Gewijzigd door Rene Kalsbeek op 04-09-2015 16:05 |
|
|
|
Kilo Hotel |
Geplaatst op 05-09-2015 01:07
|
Lid
Sinds: 01.09.08
|
Rene Kalsbeek schreef:
Belangrijk is ook de mate waarmee de hoezen drogen. ik heb CloudDancers en het vorige seizoen heb ik mijn tiphoezen moeten vervangen ivm de aanschaf van een ander type kist. Het viel op dat nieuwe tiphoezen minder snel droogden dan het overige deel van de hoezen. Kennelijk had de fabrikant in de loop van de tijd voor een ander materiaal gekozen.
Daarnaast heb ik het drogen ook kunnen vergelijken met nieuwe Jaxica's van een kist die naast mij stond. Terwijl de CloudDancers al lang droog waren bleven de Jaxida's hier behoorlijk achter.
De hoezen voor CloudDancers werden tot drie jaar geleden in China gemaakt (Kerry Covers). CloudDancers laat voor zover ik weet nu hoezen in Bangladesh maken. Vandaar de mogelijke wijziging in kwaliteit. Kees Aero Nautical Services is sinds voorjaar 2012 voor Europa leverancier van deze hoezen. Door Jan Ritsma positief beoordeeld (dank je Jan). Inmiddels 132 kisten van deze hoezen voorzien. Zie HIER voor meer informatie. Het droog opbergen is van grote invloed op de levensduur van de hoezen. Lees ook HET MANUAL voor onderhoud. Er zijn twee kwaliteiten:
1. Standaard all-weather met katoenen binnenlaag en
2. Reinforced all-weather met kunststof binnenlaag (soort honingraat). Deze is speciaal om onder vochtiger omstandigheden gebruikt te worden, dus vaak van voor- tot najaar.
Kees Aero Nautical Services is ook leverancier van ISS-PROTECT. De kwaliteit is wat beter als Kerry Covers. De prijs is aanzienlijk hoger (ruim tweevoud).
Gewijzigd door Kilo Hotel op 05-09-2015 01:13
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES |
|
|