Je mag nog steeds zweefvliegen op Seppe!
|
Kilo Hotel |
Geplaatst op 17-08-2015 18:50
|
Lid
Sinds: 01.09.08
|
Al jarenlang staat er een "G" op de luchtvaartkaart bij de informatie over Seppe. Ook dit jaar weer:
"G" betekent Glider Site.
In 2011 heb ik LVNL hier per email op gewezen.
In 2012 heb ik de havendienst van Seppe (ik was er met Dimona geland) op gewezen.
In 2013 heb ik LVNL hier telefonisch op gewezen.
In 2014 vroeg de KNVvL opmerkingen over de kaart en "het zou doorgegeven worden".
Misschien moeten we in 2015 daar gewoon maar landen met zweefkistje. Het liefst als de luchtvaartpolitie een controle dag op EHSE heeft.
Wat ook opvalt, is dat de luchtvaartpolitie een verbaal schrijft als je luchtvaartkaart niet met schrijfverbeteringen is bijgewerkt. Wanneer haalt de verantwoordelijke ambtenaar zijn TIPP-EX even uit zijn laadje?
Gewijzigd door Kilo Hotel op 17-08-2015 19:43
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 17-08-2015 19:48
|
Lid
Sinds: 28.11.08
|
Ik zie nergens in AIP dat je er niet met een zweefkist mag landen..ligt een mooie grastrip van 499 mtr bij 30. Tot 6000 kg mtow mogen alle luchtvaartuigen er gebruik van maken. En een sleepkampje mag ook vast als je maar betaalt. |
|
|
|
evandillen |
Geplaatst op 17-08-2015 20:35
|
Lid
Sinds: 04.09.08
|
ik zie op de olc dat er af en toe zweefvliegactiviteiten zijn met een arcus M:
http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/flightsOfAirfield.html?aa=HOEVE1&st=olcp&rt=olc&c=NL&sc=&sp=2015 |
|
|
|
arjanvd |
Geplaatst op 17-08-2015 21:33
|
Lid
Sinds: 03.09.08
|
Sieb schreef:
Ik zie nergens in AIP dat je er niet met een zweefkist mag landen..ligt een mooie grastrip van 499 mtr bij 30. Tot 6000 kg mtow mogen alle luchtvaartuigen er gebruik van maken. En een sleepkampje mag ook vast als je maar betaalt.
Ik zie ook geen reden waarom je hier niet zou mogen landen (vroeger stond er meen ik wel een opmerking voor Budel en Seppe om de havenmeester te contacten nbij plannen om hier naar toe te vliegen met een zweefvliegtuig, maar dit kan ik niet meer vinden).
In de AIP zie ik staan:
7 Types of traffic permitted (IFR/VFR) VFR
8 Remarks: Aerodrome available for national and international civil air traffic with all types of aircraft up to 6000 kg AUW.
https://www.youtu...M1WSYdyeYQ
Zie vanaf 24 s.
Aangezien zweefvliegtuigen onder de categorie "aircraft" vallen, mogen zij hier m.i.ook gebruik van maken.
Gewijzigd door arjanvd op 17-08-2015 21:39
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub |
|
|
|
Kilo Hotel |
Geplaatst op 18-08-2015 00:05
|
Lid
Sinds: 01.09.08
|
Sieb schreef:
Ik zie nergens in AIP dat je er niet met een zweefkist mag landen..ligt een mooie grastrip van 499 mtr bij 30. Tot 6000 kg mtow mogen alle luchtvaartuigen er gebruik van maken. En een sleepkampje mag ook vast als je maar betaalt.
Maar "G" op een luchtvaartkaart betekent "Glider Site", Sieb. Dat een Arcus (zelfstarter) daar mag starten is niet zo onlogisch. Ligt in de lijn van TMG.
Of zoals "VFR in the Netherlands" vermeldt:
Zweefvliegterreinen
Het oplieren van zweefvliegtuigen vindt plaats op verschillende
burgerluchtvaartterreinen en zweefvliegterreinen.
Zweefvliegactiviteiten vinden ook plaats op
militaire luchtvaartterreinen, buiten de openstellingsuren.
Vliegers worden gewaarschuwd dat zweefvliegtuigen
kunnen worden opgelierd tot een hoogte van
ongeveer 2300 ft AGL voordat zij loskomen van de lierkabel.
RISICO
Lierkabels zijn vrijwel niet te zien; vliegers die over
een ATZ van een militair luchtvaartterrein willen
vliegen moeten rekening houden met lierkabels tot
een hoogte van ongeveer 2300 ft AGL.
Zweefvliegterreinen zijn als volgt weergegeven op de
luchtvaartkaart Nederland:
"G"
Daar valt Seppe m.i. niet onder.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 18-08-2015 00:19
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES |
|
|
|
arjanvd |
Geplaatst op 18-08-2015 09:10
|
Lid
Sinds: 03.09.08
|
Inderdaad vreemd om Seppe specifiek als zweefvliegterrein te vermelden op de ICAO kaart.
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub |
|
|
|
borisbroere |
Geplaatst op 19-08-2015 09:01
|
Lid
Sinds: 02.09.08
|
Beetje off-topic, maar Seppe is tegenwoordig wel Breda International Airport natuurlijk...
Het zou mij dus niet verbazen als er 'grotere' plannen zijn voor Seppe, waardoor zweefvliegen op dit vliegveld uberhaubt geen plekje meer heeft.
http://www.bredav...al-airport
Gewijzigd door borisbroere op 19-08-2015 09:03
Eerste Zeeuws-vlaamse Aero Club (EZAC) |
|
|