| 29-12-2024 | 02:20
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Schiphol weert sportvliegtuigjes ivm transponders
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-04-2009 22:14
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

"Nu ook bijna alle kleine vliegtuigjes zo'n transponder hebben, verschijnen zo veel stipjes op de radar dat de leiding in de verkeerstoren het overzicht kwijt is." Hmm

Lees meer op NOS Nieuws (geplaatst 3 april 2009 19:24 u)

Gewijzigd door webmaster op 03-04-2009 22:16
 
www.zweefportaal.nl
Frank Hiemstra
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-04-2009 22:28
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 502
Sinds: 01.09.08

Eerste gedachte die bij mij omhoog komt: 'zie je nou wel......' Clap

Kan me goed voorstellen dat er behoorlijk wat gemotoriseerde (sport)vliegers hebben moeten investeren in mode-S transponders en nu worden ze verdreven omdat de verkeersleiders gek worden van al die stipjes op hun radarschermen @ Schiphol! Omgekeerde wereld, dit is echt van de zotte!
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 03-04-2009 22:47
 
Marjonijntje
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-04-2009 23:24
Lid

Berichten: 38
Sinds: 02.09.08

http://www.ais-ne...-en-GB.pdf

Effective 04 april 2009
 
tonmp
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-04-2009 23:25
Lid

Berichten: 31
Sinds: 08.12.08

A0371/09 - SRZ SCHIPHOL ESTABLISHED IN THE FLW AREA: ALONG NORTHERN BORDER OF
SCHIPHOL CTR 2, FROM NE-CORNER SCHIPHOL CTR 2 A STRAIGHT LINE TO THE
JUNCTION A6/A27, ALONG THE A27 TO THE BORDER OF SCHIPHOL TMA 1, ALONG
SCHIPHOL TMA 1 (SRZ HILVERSUM EXEMPTED) TO THE INTERSECTION WITH A12,
ALONG A12 TO SE-CORNER OF SCHIPHOL CTR 3 A STRAIGHT LINE (ATZ
VALKENBURG EXEMPTED) TO 521130N0042254E, ALONG THE COAST TO NW-CORNER
SCHIPHOL CTR 2.
AREA GND/1500FT AMSL PROHIBITED FOR VFR TRAFFIC WITH MANDATORY MODE-S
TRANSPONDER. EXEMPTED ARE: POLICE, SAR, HEMS, ENVIRONMENTAL FLIGHTS:
MILITARY FLIGHTS, TRAFFIC WITH DEP OR DEST EHAM, EHHA, EHYP. AREA PPR
FOR SPECIFIED COMMERCIAL VFR TRAFFIC, COORDINATE WITH OPERATIONAL
HELPDESK, SEE WWW.LVNL-OHD.NL.
REF AIP SUP 04/09 AVBL ON WWW.AIS-NETHERLANDS.NL. GND - 1500FT AMSL, 04 APR
00:00 2009 UNTIL 04 MAY 12:00 2009 ESTIMATED. CREATED: 03 APR 17:31 2009

Er is per vannacht een NOTAM actief die een groot gebied onder de Schiphol TMA 1 verboden stelt voor VFR verkeer.


http://img511.imageshack.us/my.php?image=srz.jpg
 
fransdevries
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-04-2009 23:55
Lid

Berichten: 54
Sinds: 01.09.08

Dit is toch wel het toppunt van klungeligheid.
Worden we eerst gedwongen transponders aan te schaffen met als argument veiligheid, waarbij gedreigd werd dat als we dit niet doen we nauwelijks meer kunnen vliegen.
Nu blijkt door deze maatregel grote gebieden juist onveiliger worden en wordt het zelfs verboden om in de buurt van deze gebieden te vliegen.
We hebben altijd al gezegd dat veel transponders een probleem kon gaan worden voor de verkeersleiders.
Ik denk dat de juristen van de KNVVL maar eens in actie moeten komen tegen deze vorm van onbehoorlijk bestuur.
 
tonmp
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-04-2009 00:07
Lid

Berichten: 31
Sinds: 08.12.08

is het werkelijk klungeligheid? Hmm

i think i wish it was true.
 
Frank Hiemstra
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-04-2009 17:17
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 502
Sinds: 01.09.08

Inmiddels heeft nagenoeg de gehele recreatieve luchtvaartsector een transponder aangeschaft. Nu is echter gebleken dat de luchtverkeersleiders door onvoldoende genomen technische maatregelen, vooral bij mooi weer, ernstig hinder ondervinden van de transponders van de recreatieve luchtvaart bij de afhandeling van commercieel vliegverkeer. Terugdraaien van de transponderverplichting is in de ogen van de inspectie onwenselijk wegens het risico van botsing tussen recreatieve luchtvaart en commercieel verkeer. De speciale zones blijven van kracht totdat er door de LVNL een structurele technische oplossing is gevonden. De inspectie vraagt de LVNL om uitleg en dringt aan op een oplossing binnen vier weken.

Ik ben heeeel benieuwd hoe de LVNL gaat reageren.....
 
marco haakmeester
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-04-2009 18:01
Lid

Berichten: 51
Sinds: 02.09.08

Misschien is het een idee om het luchtruim te scheiden voor VFR en IFR verkeer. Bijvoorbeeld boven terlet de onderste 20% voor VFR en daarboven voor de commercielen. Is er geen botsingsgevaar. Rond FL65 misschien?
O, dat was er al? Waarom hebben we dan die transponder ook al weer nodig?

Ik krijg zo'n argwaan tegen de overheid. Alle redelijke argumenten zijn de revue gepasseerd. En op de eerste best mooie dag wordt 1 van de argumenten direct bewaarheid. Hiermee moest wel naar buiten worden getreden. Maar wanneer we zometeen met zijn allen een duur nutteloos stukje electronica zitten opgescheept dan hoor je niemand. Bij hoog en laag zal worden vastgehouden 'voor uw en onze veiligheid'. Misschien dat belangehebbenden nu een claim kunnen ingedienen omdat nu een aantal mooie dagen door de neus worden geboord? Rond de Euro 3000 lijkt me een mooi bedrag.
 
frans
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-04-2009 18:34
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

we blijven fijn thee drinken........
 
Jan de Hulster
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-04-2009 21:51
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

vraagje:

moet je nu boven Hilversum (in de SRZ) tussen GND en 1500 ft niet met een transponder?
maar
tussen 1500 ft en 3500ft, dus boven die SRZ en in dat deel van TMA 4 (en uiteraard de rest van TMA 4), moet je weer wel moet een transponder?

klopt dat?
Gewijzigd door Jan de Hulster op 04-04-2009 21:56
 
tonmp
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-04-2009 23:44
Lid

Berichten: 31
Sinds: 08.12.08

" Inmiddels heeft nagenoeg de gehele recreatieve luchtvaartsector een transponder aangeschaft. Nu is echter gebleken dat de luchtverkeersleiders door onvoldoende genomen technische maatregelen, vooral bij mooi weer, ernstig hinder ondervinden van de transponders van de recreatieve luchtvaart bij de afhandeling van commercieel vliegverkeer. Terugdraaien van de transponderverplichting is in de ogen van de inspectie onwenselijk wegens het risico van botsing tussen recreatieve luchtvaart en commercieel verkeer. De speciale zones blijven van kracht totdat er door de LVNL een structurele technische oplossing is gevonden. De inspectie vraagt de LVNL om uitleg en dringt aan op een oplossing binnen vier weken."

mmm welk deel van de roadmap was ook alweer niet uitgevoerd??? nut en noodzaak?? oja, we hebben al die jaren gevlogen terwijl dit nauwelijks problemen opleverde, maar nu het allemaal veiliger is geworden is het onveiliger geworden... probeer die logica eens aan een kind van 8 uit te leggen.
Gewijzigd door tonmp op 04-04-2009 23:44
 
Ruud Holswilder
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-04-2009 23:51
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Het wordt hard tijd dat er een flinke schade claim wordt ingediend bij de BV Nederland namens alle gedupeerden !!
 
SjoerdT
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-04-2009 01:21
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 113
Sinds: 09.10.08

vraagje:

moet je nu boven Hilversum (in de SRZ) tussen GND en 1500 ft niet met een transponder?
maar
tussen 1500 ft en 3500ft, dus boven die SRZ en in dat deel van TMA 4 (en uiteraard de rest van TMA 4), moet je weer wel moet een transponder?

klopt dat?


Ja Jan,

Zo zie ik het ook. Moet binnenkort slepen voor de Gooise. Wordt erg ingewikkeld dat VFR vliegen. Eerst goed uitkijken bij het wegslepen dat ik met m'n sleep achter me veilig laveer tussen het motorvlieg verkeer. Vervolgens goed op de kaart kijken wanneer ik de 2 nm cirkel passeer en dan de transponder van STBY naar ALT selecteren, o shit net een andere kist gemist omdat ik naar binnen keek en zat te klungelen met het STBY/ALT knopje, vervolgens ontkoppelt de zwever ergens rond de 600m=2000ft, dus ik moet de transponder nog aan houden of toch weer niet binnen de 2nm? Vervolgens zakken met die Husky en goed opletten bij het joinen van het circuit (onlangs op een mooie dag nog in het circuit van Hilversum geweest met motorkisten variërend van langzame Scheibes tot snelle twins?) en ook nog opletten wanneer ik de transponder weer uit moet zetten: is het binnen de 2nm en boven de 1500ft of binnen de 2nm en beneden de 1500ft en is het en/en of en/of?

Kortom: TOTALE WAANZIN !!!
Gewijzigd door SjoerdT op 05-04-2009 01:30
Sjoerd Talsma
http://www.gozc.nl

Heb het liefst dat iedereen rechtsom cirkelt.
 
SjoerdT
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-04-2009 13:38
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 113
Sinds: 09.10.08

Dag Roel,

Moet ik echt overal smileys bij zetten om duidelijk te maken dat het ironisch bedoeld is?

Mvg, Sjoerd
Sjoerd Talsma
http://www.gozc.nl

Heb het liefst dat iedereen rechtsom cirkelt.
 
Karel _ ZCDeelen
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-04-2009 18:56
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 139
Sinds: 04.01.09

Straks blijkt de Veluwe ook een levensgevaarlijke omgeving door de aanwezigheid van al die stipjes.......


Me eens met hierboven, claimen, werk voor de KNVvL, te gek voor woorden, en geheel volgens de verwachtingen.


Oh ja ik thermiek liever links omHelpless
 
Erikb
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-04-2009 22:18
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 14
Sinds: 02.01.09

Maar goed dat de theorie examens al achter de rug zijn; TPZ: Transponder Prohibited Zone. Daar was geen kandidaat opgekomen.Hmm
 
kloppertjes
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-04-2009 22:40
Lid

Berichten: 224
Sinds: 01.09.08

Tot 2 dagen geleden was daar zelfs de examinator niet op gekomen denk ik Helpless
Gewijzigd door kloppertjes op 05-04-2009 22:41
 
Bier
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-04-2009 18:41
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

Toch fijn dat ik nog FF gewacht heb ipv mee te doen met de transponderhysterie. Annoy

Groeten uit de Alpes du Sud
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
frans
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-04-2009 19:20
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

ho ho Martin: FF heeft wel degelijk een TPDR.
Die is ook best handig soms.
Allen de "overheid" mist de link (@) tussen theorie en praktijk.

In het bedrijfsleven wordt je daar genadeloos op afgestraft, als het de overheid betreft gaan we meer belasting betalen...

En dat is weer niet handig toch..
 
Floris Meinster
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-04-2009 21:30
Lid

Berichten: 47
Sinds: 02.04.09

Opvallend ook om te zien dat in het AIS-supplement Langeveld en Castricum niet aangegeven staan, terwijl andere zweefvliegvelden wel aangegeven zijn Hmm
http://www.ais-netherlands.nl/aim/misc/EH-eSUP-09-04-en-GB.pdf
 
https://www.facebook.com/Kennemerzweefvliegclub
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.16 seconden