| 29-12-2024 | 01:47
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
CAMO etc. en de toekomst
Frits Urselmann
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-02-2009 20:56

Lid

Sinds: 04.09.08

bij onze Oosterburen begint het Camo (Continuing Airworthiness Manegement Organisation )systeem langzamerhand te groeien ,
hoe zit nu hier in NL ? gaan wij ook die richting uit of wordt het wiel hier opnieuw uitgevonden.
Zou graag wat meningen horen

alvast bedankt voor je reactie ,

groet
https://www.lange-aviation.com/
https://lsv-cloppenburg.de/

vezc.aero
arjanvd
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-02-2009 11:01

Lid

Sinds: 03.09.08

http://techniek.z...;Itemid=55

Frits Urselmann
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-03-2009 19:03

Lid

reacties blijven uit , verbaast me een beetje!
Toch wil ik middels dit forum aangeven dat we bij de Fa. antwerpen geheel klaar zijn voor het ,,Camo tijdperk,,.

voor info
http://www.ltb-antwerpen.de/nl_index.htm

indien de duitse taal een hindernis is, dan kunt U zich ook tot mij wenden

met een vriendelijke vliegersgroet ,

frits urselmann
dkvzc.frits(ed)planet.nl
Gewijzigd door Frits Urselmann op 10-03-2009 19:08
https://www.lange-aviation.com/
https://lsv-cloppenburg.de/

vezc.aero
Sikko Vermeer
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-03-2009 23:32
Lid

Sinds: 02.09.08

Beste Frits

Ook ons Service Center Terlet gaat voor de Camo erkenning.

Dus je hoeft niet persé de grens over te wippen

sikko vermeer
ACvZ
Gewijzigd door Sikko Vermeer op 10-03-2009 23:32

Rob Kleijn
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-03-2009 13:01
Lid

Frits,

De aanvraag voor de KNVVL-CAMO is bij IVW in oktober 2008 ingediend. Niet alleen het aanvraagformulier, maar ook de beschrijving van de gehele organisatie (CAME). Dat is veel werk geweest.
De kosten voor de eerste aanvraag van de CAMO-vergunning en het eerste jaar zijn al betaald. Enkele weken geleden hebben wij bericht gekregen dat IVW met de behandeling van de aanvraag is begonnen.
Door het vrijwilligerswerk dat EZT's (ARC-inspecteurs) en zweefvliegtechnici van de clubs in de toekomst als CAMO verrichten zullen wij goedkoper opereren de firma Antwerpen. Uitvlaggen naar een D-registratie vergt een heroverweging, want het wordt duurder dan in Nederland!

Ik vermeld dit zo expliciet omdat Antwerpen, zonder zich te verdiepen in de Nederlandse situatie, nogal wat onjuiste informatie verspreidt over de situatie in Nederland. Ik krijg verontwaardigde privébezitters aan de telefoon die vinden dat Nederland helemaal niets doet.

Deze week komt IVW met een nieuw model voor het Onderhoudsprogramma (Aircraft Maintenance Programme). Ons overleg heeft geleid tot een vergaande vereenvoudiging. Het OHP kan in de overgangssituatie gratis worden goedgekeurd als dit via de EZT verloopt. De procedure komt zo spoedig mogelijk op de website www.zweefvliegtechniek.nl. Over het AMP hebben wij hopelijk volgende maand overleg met IVW.
Het nieuwe Vliegtuiglogboek is net van de drukker binnen.

De voortgang van de KNVVL-CAMO wordt op dit moment dus door IVW bepaald. Zodra de vergunning binnen is kunnen wij starten.

met vriendelijke groet,

Rob Kleijn
secretaris CTZ

www.zweefvliegtechniek.nl
Ruud Holswilder
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-03-2009 13:40
Lid

Rob Kleijn schreef:
Uitvlaggen naar een D-registratie vergt een heroverweging, want het wordt duurder dan in Nederland!
Ik vermeld dit zo expliciet omdat Antwerpen, zonder zich te verdiepen in de Nederlandse situatie, nogal wat onjuiste informatie verspreidt over de situatie in Nederland. Ik krijg verontwaardigde privébezitters aan de telefoon die vinden dat Nederland helemaal niets doet.

Rob, zou je hier iets specifieker over kunnen zijn?
De kosten in Duitsland zijn iets hoger geworden, mede door het opzetten van de gehele CAMO database plus premie aansprakelijkheidsverzekering, maar nog steeds aanzienlijk lager dan vergelijkbare NL bedrijven.
Antwerpen heeft m.i. als een van de eerste bedrijven zijn zaakjes keurig netjes op een rij.
Ik ben er begin deze maand geweest voor een keuring en tot 2012 doen we alles via internet.

M.v.g.

Jaap Vis
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-03-2009 20:05
Lid

Wat mij nog steed bij van Antwerpen verbaast is dat je daar een jaar keuring kunt doen zonder het vliegtuig mee te nemen, waarschijnlijk heeft hij de zaakjes goed op orde.

Groet

gerritjan
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-03-2009 21:03
Lid

Jaap Vis schreef:
Wat mij nog steed bij van Antwerpen verbaast is dat je daar een jaar keuring kunt doen zonder het vliegtuig mee te nemen, waarschijnlijk heeft hij de zaakjes goed op orde.

Groet

Dat moet je eens uitleggen. Tot nu toe moesten wij onze Twin Astir gewoon meebrengen voor de Jahresprufung met de ene keer een wat grondiger keuring dan andere keren.
Nu zijn we tot 2012 in elk geval van de reis verlost.....

gr,
GJ

Ruud Holswilder
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-03-2009 22:00
Lid

Jaap Vis schreef:
Wat mij nog steed bij van Antwerpen verbaast is dat je daar een jaar keuring kunt doen zonder het vliegtuig mee te nemen

Tegenwoordig (onder CAMO) is er slechts één keer per drie jaar een fysieke keuring nodig. Voor de rest wordt alles via internet afgehandeld. De eigenaar/houder dient regelmatig informatie via internet in te voeren over het het gebruik zoals starts, vlieguren, motoruren, onderhoud, bijzonderheden, etc.

waarschijnlijk heeft hij de zaakjes goed op orde.

Klopt !

Jaap Vis
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-03-2009 22:06
Lid

Maar hoe gaat het dan met de jaarlijkse Transponder/radio keuring bij van Antwerpen? Als ik het goed begrepen heb dient een duits geregistreerde kist een jaarlijkse controle te krijgen of kan dat nu ook via internet want dan scheelt het een hoop.

gerritjan
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-03-2009 22:34
Lid

Jaap Vis schreef:
Maar hoe gaat het dan met de jaarlijkse Transponder/radio keuring bij van Antwerpen? Als ik het goed begrepen heb dient een duits geregistreerde kist een jaarlijkse controle te krijgen of kan dat nu ook via internet want dan scheelt het een hoop.

Ik hou het er op dat der Manfred daar euhm.....pragmatisch mee omgaat ;-)
In de praktijk komt het erop neer dat je eens per 3 jaar met je kist naar Grefrath moet. Wij gaan trouwens naar Wissel bij Kalkar als Antwerpen daar is om de clubkisten te doen. Is maar 45 km vanaf Arnhem.

Overigens betaal je wel elk jaar voor je "abonnement". Antwerpen is verantwoordelijk voor de technische staat van je kist en daar moet ie dus een verzekering voor afsluiten.

Ruud Holswilder
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-03-2009 22:45
Lid

Jaap Vis schreef:

De jaarlijkse transponderkeuring kan Antwerpen (nog) niet doen.
Dat dien je dus zelf te doen bij een erkend bedrijf dat een "certificate release to service" uitschrijft, die je dan weer invoert in de CAMO database.
Overigens zijn er wijzigingen van dit beleid te verwachten, want het is natuurlijk ronduit belachelijk om een transponder ieder jaar te laten keuren.

Kilo Hotel
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-03-2009 00:59

Lid

Sinds: 01.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
Jaap Vis schreef:

Dat dien je dus zelf te doen bij een erkend bedrijf dat een "certificate release to service" uitschrijft, die je dan weer invoert in de CAMO database.
Overigens zijn er wijzigingen van dit beleid te verwachten, want het is natuurlijk ronduit belachelijk om een transponder ieder jaar te laten keuren.

Periodiek onderhoud van transponders is volgens opgave van Garrecht, Becker en Filser (Funkwerk Avionics) na inbouw, keuring en testvlucht niet nodig.
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES

www.aviationservices.eu
Klut
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-03-2009 08:52
Lid

Let op! Voor Nederlandse luchtvaartuigen is periodiek onderhoud aan materieel voorgeschreven in de Onderhoudsaanwijzing voor Luchtvaartmaterieel OAL Nr. 1976-01/9 d.d. 31 oktober 2007.

Art 3. Onderhoudstermijnen
Het onderhoud aan de navolgende instrumenten & systemen dient te worden uitgevoerd conform de
aanbevolen intervallen van de fabrikant van het luchtvaartuig, of voor niet standaard instrumenten en
systemen, de fabrikant van het instrument of systeem:
• Stuw- en statisch systeem, hoogtemeters, snelheidsmeters en stijg- & daalsnelheidsmeters
• Radionavigatie- en identificatieapparatuur
• Magnetische kompassen en kompassystemen
Geven de fabrikanten geen aanbevelingen in deze, dan zal het onderhoud uitgevoerd worden met een
interval niet groter dan 24 maanden.

Met vr.gr.
Arjen Klut (ACvZ)

Rene de Dreu
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-03-2009 09:12
Lid

Sinds: 01.09.08

Kilo Hotel schreef:
Ruud_Holswilder schreef:
Jaap Vis schreef:

Periodiek onderhoud van transponders is volgens opgave van Garrecht, Becker en Filser (Funkwerk Avionics) na inbouw, keuring en testvlucht niet nodig.

Maar met een Duitse kist is het wel verplicht.

Rob Kleijn
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-03-2009 14:07
Lid

Frits,

Ik heb even gecheckt met Hein van Leeuwen van het ABZ (de zogenaamde accountable manager van de KNVVL-CAMO) of ik al wat kan vertellen over de tarieven voor de ARC-verlenging van de KNVVL-CAMO. Dat kan.

De jaarlijkse factuur voor de CAMO-vergunning is een kleine € 4.000. Deze wordt door de afdeling betaald en dus door alle KNVVL-leden, 1 euro per lid per jaar. € 4.000 door alle nederlandse zweefvliegtuigen delen en vervolgens factureren kost alleen maar extra geld en moeite, dus daar zien wij van af.
De ARC-verlenging is dus met deze kanttekening naar verwachting vrijwel gratis voor KNVVL-leden. Wij houden nog een slag om de arm voor een klein bedrag voor administratiekosten (het papiertje, de ARC-vergunning, moet ook nog worden gedrukt).
Goedkeuring van het onderhoudsprogramma kan, voordat wij de vergunning hebben, gratis via de EZT gebeuren. Toekomstige goedkeuring, na verkrijgen van de vergunning, kan door de CAMO gebeuren en is ook gratis.
Antwerpen zal dit allemaal niet gratis doen is mijn inschatting. Uitvlaggen is dus duurder.

Dan de discussie over onderhoudstermijnen van transponders na de inbouwkeuring, want dat moet voor elk fabrikaat transponder.
Bepalend voor het periodieke onderhoud van instrumenten en componenten is eerst de fabrikant van het vliegtuig. Hij bepaald in het vlieghandboek ook welk instrument verplicht is. Vliegtuigfabrikanten verwijzen meestal naar de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant van het instrument of component.
OAL 76-01/9 gaat over verplichte instrumenten en heeft een vangnetfunctie. Als de fabrikant geen onderhoudstermijnen voorschrijft (omdat deze bijvoorbeeld niet bestaat), dan geldt de 24 maanden van de OAL. Als de fabrikant voorschrijft dat geen periodiek onderhoud nodig is dan is er dus geen periodiek onderhoud aan de transponder. Op www.zweefvliegtechniek.nl zie je dat bijvoorbeeld Garrecht verklaart dat geen verder periodiek onderhoud nodig is aan de transponder.

Rob Kleijn
secretaris CTZ

Zoef
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2009 10:44
Lid

Heeft iemand al een door IVW goedgekeurd instandhoudingsprogramma?
Ik vind het erg stil op dat gebied.
IVW zou eind Januari een nieuwe informatie syllabus publiceren, ik heb er tot nu toe niets meer van gehoord.

Wie weet meer?

BartBerendsen
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2009 11:34
Lid

Gisteravond stond het op de site van IVW:

http://www.ivw.nl/Images/Informatiepakket%20Onderhoudsprogramma%27s%2016mrt09_tcm247-243087.pdf

Nieuwe info pakket, datum 16-03-2009

Rob Kleijn
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2009 23:48
Lid

Komend weekend maakt de CTZ een Onderhoudsprogramma voor een Duo Discus. Deze wordt met alle andere hulpmiddelen en een instructie op de website geplaatst, zodat iedereen aan de gang kan. Over de goedkeuring moeten wij dus nog met IVW om tafel. IVW kijkt naar een datum voor dit overleg. Er liggen vele onderhoudsprogramma's op de stapel die nog niet zijn (goed)gekeurd. Wacht dus nog even met insturen naar IVW.

Inmiddels is het nieuwe Vliegtuiglogboek binnen en via de webshop van de KNVVL te bestellen. Kosten zijn € 7,00, bestelnummer 8352. Bij bestellen van meer dan 10 stuks 10% korting.

Rob Kleijn
secretaris CTZ

Zoef
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2009 23:56
Lid

Bedankt voor de info

Eric

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.16 seconden