| 01-01-2025 | 20:16
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 18

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,413
· Nieuwste lid: KinanvHB
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Vliegveld Hilversum: verleggen en asfalteren van start- en landingsbaan
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2012 18:35
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

Lees het volledige nieuwsbericht in de Gooi en Eemlander.

Het Hilversumse college stelt de raad voor akkoord te gaan met het verleggen en asfalteren van een van de start- en landingsbanen van Vliegveld Hilversum. En het huurcontract moet met dertig jaar worden verlengd.

Herconfiguartie van het banenstelsel is noodzakelijk om de bouw van de woonwijk Ter Sype mogelijk te maken.


www.gooieneemlander.nl/profile/uwkrantenid_nl_blog_id_index_php_idpage_user_e7ec7a9f59fd5f6567dc2eafc2a94d6a/article18450763.ece/BINARY/w470/sype.jpg
 
www.zweefportaal.nl
venberg
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2012 21:53
Lid

Berichten: 159
Sinds: 24.01.09

Wel 1 / 3 van het aantal vliegbewegingen af lees ik...
 
Chester
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2012 01:05
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

venberg schreef:
Wel 1 / 3 van het aantal vliegbewegingen af lees ik...

Belangrijker misschien nog wel, wat zijn de implicaties voor het lieren?
 
Kilo Hotel
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2012 01:19
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

venberg schreef:
Wel 1 / 3 van het aantal vliegbewegingen af lees ik...


Het aantal vliegbewegingen is op dit moment circa 45.000. De huidige rijksaanwijzing biedt ruimte voor 76.000 vliegbewegingen. Daarnaast geldt een maximum van 2.000 helikopterbewegingen per jaar. Het maximum startgewicht bedraagt 6.000 kg. Men wil naar max. 55.000 vliegbewegingen.
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Alex Landman
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2012 07:56
Lid

Berichten: 152
Sinds: 11.09.08

En de zwevers? Mogen die blijven?
 
Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2012 08:15
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Alex Landman schreef:
En de zwevers? Mogen die blijven?


Dat is te hopen van wel.
Echter ervaringen uit het verleden met Lelystad doet het ergste vrezen voor de praktijk.
Een harde baan zal in de praktijk de hoofd start richting gaan worden...
Met cross wind dus ook
Met hardere crosswind krijg je dan vaak gedoe met vallende lierkabels op de verharde baan of in de buurt daarvan

Kortom een lastig traject m.i.

In Lelystad werd daardoor het zweefvliegen (lieren) naast de drukke verharde baan zeer lastig.
Immers leerlingen en ook brevet houders sturen niet altijd goed op.
Daarnaast kabels breken nu eenmaal soms.
etc.


Wat is de richting van de mogelijk verharde baan?
Gewijzigd door Jan de Hulster op 16-10-2012 09:02
 
Jan van Maarseveen
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2012 09:25
Lid

Berichten: 317
Sinds: 02.09.08

Teuge dan Jan? En zo zijn er alleen al in Europa 10-tallen voorbeelden waar de combinatie harde baan/lieren/zweven/brommen prima functioneert.
 
Chester
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2012 10:54
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

jan van maarseveen schreef:
Teuge dan Jan? En zo zijn er alleen al in Europa 10-tallen voorbeelden waar de combinatie harde baan/lieren/zweven/brommen prima functioneert.

Bij mijn weten is er een harde grens aan de minimale separatie tussen lierbaan en motorpiste in Nederland, was dat geen 100 meter?
 
Peter226
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2012 15:16
Lid

Berichten: 41
Sinds: 06.09.08

Chester schreef:
Bij mijn weten is er een harde grens aan de minimale separatie tussen lierbaan en motorpiste in Nederland, was dat geen 100 meter?

De afstand tussen het midden van de motorbaan en de lierbaan is minimaal 122,5 meter. Dit is de waarde zoals deze ons door ILenT in 2007 is aangegeven. Uiteraard is een grotere afstand wenselijk, zodat risico's bij kabelbreuk, of niet opsturen tot een minimum beperkt worden.
Op Ameland houden wij 175 meter aan. Dit geeft met staalkabels bij crosswind geen problemen.
Gewijzigd door Peter226 op 16-10-2012 15:17
Groet, Peter
 
Otto Foelkel
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2012 16:02
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Jan de Hulster schreef:
Een harde baan zal in de praktijk de hoofd start richting gaan worden...
Met cross wind dus ook

Klopt; om die reden zijn ze op Teuge goed in het uitvoeren van zijwindlandingen.

Mijn ervaring is, dat met sterke zijwind naar het veld toe, de laatste bocht nog wel eens te laat genomen wordt en men in het final van de andere partij terechtkomt.
 
webmaster
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-11-2012 23:05
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

Reactie Natuur- en Milieufederatie Utrecht - lees meer: http://www.nmu.nl...-vliegveld

De rust in het Noorderpark wordt bedreigd door nieuwe plannen van het college b&w van Hilversum. Na eerdere tegenstand gaat het college nu akkoord met verharding en verlegging van start- en landingsbanen op vliegveld Hilversum. Met mogelijk extra overlast door vlieg- en wegverkeer tot gevolg.
 
www.zweefportaal.nl
Otto Foelkel
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-11-2012 02:11
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Verder zal de nieuwe woonwijk van Wijdemeren het nodige extra autoverkeer veroorzaken. De leefomgeving en de lokale natuurgebieden dreigen ook hierdoor de dupe te worden van een toename van stank en lawaai.

Dat lijkt mij een groter probleem, eerlijk gezegd.
 
Ruud Holswilder
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-11-2012 11:13
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Is is daar ruimte genoeg zoals je in de eerste anderhalve minuut van dit filmpje kan zien.
 
Kilo Hotel
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-11-2012 14:45
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

Ruud Holswilder schreef:
Is is daar ruimte genoeg zoals je in de eerste anderhalve minuut van dit filmpje kan zien.


Ruud, de Husky in filmpje start op RWY 13. Los van een bungalowpark waar je rekening mee moet houden, ligt hier niet het probleem. Het probleem doet zich voor als op RWY 31 gestart wordt (richting Nieuw Loosdrecht). Zie http://www.ais-ne...-VAC-2.pdf. Daarom dient men ook nu al na take-off (indien veilig mogelijk) vroegtijdg 45 graden naar links uit te wijken.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 07-11-2012 15:00
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
webmaster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-11-2012 17:59
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

Verharding Vliegveld Hilversum kent alleen verliezers:

Verharding van het Vliegveld Hiversum kent alleen maar verliezers. Tot 25% meer vluchten. Tot meer, zwaardere en luidruchtigere vliegtuigen. Meer geluidsoverlast. Meer risico op ongelukken. Tot meer autoverkeer in Hilversum. Tot verdere daling van huizenprijzen. Het is (weer) tijd om te zeggen dat we het Vliegveld Hilversum gewoon willen houden zoals het is.

Lees verder in 't Gooi Dichtbij: http://www.dichtb...ezers.aspx

static-webregio.nl/content/images/large/634879930922458440.jpg
 
www.zweefportaal.nl
Jan de Hulster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-11-2012 19:53
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

webmaster schreef:
Verharding Vliegveld Hilversum kent alleen verliezers:

Verharding van het Vliegveld Hiversum kent alleen maar verliezers. Tot 25% meer vluchten. Tot meer, zwaardere en luidruchtigere vliegtuigen. Meer geluidsoverlast. Meer risico op ongelukken. Tot meer autoverkeer in Hilversum. Tot verdere daling van huizenprijzen. Het is (weer) tijd om te zeggen dat we het Vliegveld Hilversum gewoon willen houden zoals het is.

Lees verder in 't Gooi Dichtbij: http://www.dichtb...ezers.aspx

static-webregio.nl/content/images/large/634879930922458440.jpg



De redenatie in het artikel lijkt me wel redelijk eerlijk gezegd.Grin

Op de verharde baan kun je in ieder geval:
-Veel T& G maken inplaats van op dat vaak sompige gras.

Je zou de verharde baan als de enige baan kunnen invoeren. (Net als Lelystad)

Tja hoe dat met het zweefvliegen moet van de Gooishe ZC. mischien naar Soesterberg?
Het is toch provincie Utrecht ten slotte.
hmmm dat is vreemd Hilversum is toch Noord Holland? Of ligt een deel van die verhardebaan tzt in Utrecht?


Het toegenomen auto verkeer - bij aanleg van de nieuwe woon wijk- zou je Zuid van het vliegveld over een nieuwe weg kunnen laten rijden, 4 baans of zo.
Dus Loosdrecht ---Holandse Rading, kort door de bocht. Grin
Op die weg ergens een mooi Hotel en restaurant met zicht op het vliegveld.
Goed voor de werkgelegenheid ook, mooi meegenomen dus.

Smile

Nou we lezen het wel weer.
( dit proces van wel/geen harde baan duurt al zo'n 25-30 jaar dacht ik)
 
webmaster
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-11-2012 17:46
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

Protesten tegen asfalt vliegveld Hilversum

Lees meer in www.gooieneemlander.nl

De landinrichtingscommissie Noorderpark, de gezamenlijke natuur- en milieuorganisaties en bewoners van Hollandsche Rading hebben grote bezwaren tegen de baanwijziging en asfaltering van Vliegveld Hilversum. Zij protesteren bij het Hilversumse college, dat onlangs akkoord is gegaan met het omstreden plan.


www.gooieneemlander.nl/profile/uwkrantenid_nl_blog_id_index_php_idpage_user_e7ec7a9f59fd5f6567dc2eafc2a94d6a/article19120873.ece/ALTERNATES/w470/sype1.jpg
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-11-2012 13:01
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

'Geheime' deal rond vliegveld Hilversum

De gemeenten Hilversum en Wijdemeren, de provincie Noord-Holland en de stichting Vliegveld Hilversum hebben achter de schermen een convenant opgesteld. Daarin wordt de aanleg van een verharde start- en landingsbaan en een taxibaan geregeld.

Lees meer in de www.gooieneemlander.nl


Ophef Hilversum Zuid als thema tijdens infoavond GroenLinks

GroenLinks maakt zich grote zorgen over de toekomst van Vliegveld Hilversum en dan met name over de mogelijke verharding van de vliegbanen. Dat onderwerp staat woensdagavond op de agenda van de Hilversumse gemeenteraad, maar volgens de drie raadsleden tellende oppositiepartij hebben de gemeentes Hilversum en Wijdemeren, de provincie Noord-Holland en de stichting Vliegveld Hilversum achter de schermen alles al geregeld en in een convenant vastgelegd. De ondertekening heeft weliswaar nog niet plaatsgevonden, voor zover bekend, echter zo'n overeenkomst kan juridisch bindend zijn, waarschuwt GroenLinks, dat al schriftelijke vragen stelde.

Lees meer in www.dichtbij.nl/t-gooi/


Beton is harder dan een vergunning

Wordt de Gemeenteraad van Hilversum voor voldongen feiten geplaatst? Deze vraag werpt zich op na lezing van het convenant tussen de provincie Noord-Holland, de gemeente Hilversum, de gemeente Wijdemeren en Stichting Vliegveld Hilversum dat de fractie van GroenLinks onder ogen heeft gekregen. In de commissievergadering van 21 november aanstaande ligt de wijziging van het banenstelsel op vliegveld Hilversum, inclusief verharding van de start- en landingsbaan voor. Het College stemde hiermee op 2 oktober jongstleden al mee in. Met het convenant in de hand heeft GroenLinks schriftelijke vragen over de zaak gesteld waarop zij vóór de commissievergadering van aanstaande woensdag beantwoord wil hebben.

Lees meer in hilversum.groenlinks.nl
 
www.zweefportaal.nl
Jan de Hulster
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-11-2012 20:32
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

In deze link zit weer een link naar het convenant.

link: http://hilversum....vergunning

Er zou daarbij weer een situatie tekening behoren. (zie achteraan in dat stuk)
link:

http://hilversum....(16-7-.pdf

Iemand enig idee van/over de situatie tekening -met ook verharde taxibaan- betreffende Hilversum?
Gewijzigd door Jan de Hulster op 20-11-2012 20:34
 
Sieb
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-11-2012 23:14
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Dus geen avondvliegen na 20:00 uur voor de GoZC in de zomermaanden?
 
www.acvz.nl
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.16 seconden