| 28-12-2024 | 11:57
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Zweefvliegervaring hielp in Hudson Bay
Thermiek
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2009 16:14
Lid

Berichten: 10
Sinds: 12.09.08

Zweefvliegervaring hielp in Hudson Bay. Bekijk filmpje.

http://www.ktvu.com/news/18495779/detail.html?taf=fran
Gewijzigd door Thermiek op 18-01-2009 16:14
 
Dennie
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2009 19:24
Lid

Berichten: 34
Sinds: 03.11.08

Zo zie je maar weer dat
de beste piloten zweefvliegers zijn Tup
VHZ
http://communitie...efvliegen/
spotting EHEH, EHGR, EHWO, EBBL, EBBR, ETNN
 
Paul F
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2009 20:01
Lid

Berichten: 8
Sinds: 15.09.08

Ook het NRC Handelsblad [1] schreef over een zweefvlieger. Wellicht helpt dit de politiek inzien dat zweefvliegen zeker een maatschappelijk nut heeft. En nog maar te vergeten hoeveel luchtmacht piloten een zweefvliegachtergrond hebben (zie bijvoorbeeld [2]). En misschien had de bijlmer ramp wel voorkomen kunnen worden als de piloot zweefvlieger was geweest (leuke tweede kamer vraag overigens).

[1] http://www.nrc.nl...j_New_York
[2] http://topgunholl...
Gewijzigd door Paul F op 18-01-2009 20:34
 
juliettbravo
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2009 20:08
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 388
Sinds: 02.09.08

Inderdaad, want wie zien we hier weer voorbij komen?

topgunholland.kro.nl//gfx/tridion/tgh-exclusieve-preview-170x95_tcm167-183080.jpg
Bart vS
 
www.vanstratum.com
Ruud Holswilder
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-01-2009 11:23
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Tot nu toe is er nog niets officieels gepubliceerd.
Ook heeft de crew nog niet mogen praten met de pers omdat het onderzoek nog in volle gang is.
Ik denk ook dat ervaring als zweefvlieger een duidelijk positieve rol kan spelen bij dit soort voorvallen, maar ik zou dat graag bevestigd willen zien via een verklaring van de crew.
Ik ben zeer benieuwd naar het commentaar van capt. Sullenberger zelf.
 
maaikgollef
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-01-2009 12:58
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

http://www.popula...99754.html
Did the Hudson Plane Crash Pilot's Glider Experience Help Him Land Flight 1549? - Popular Mechanics

ook met tekst
 
Ruud Holswilder
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-01-2009 13:25
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

ja, allemaal leuk en wel al die stuurlui aan de wal (in dit geval letterlijk), maar ik ben juist benieuwd naar de verhalen van de crew.
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 21-01-2009 16:50
 
webmaster
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-01-2009 13:32
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

Gimli Glider is the nickname of an Air Canada aircraft which was involved in an infamous aviation incident. On 23 July 1983, a Boeing 767-200 jet, Air Canada Flight 143, ran completely out of fuel at 41,000 feet (12,500 m) altitude, about halfway through its flight from Montreal to Edmonton. The crew was able to glide the aircraft safely to an emergency landing at Gimli Industrial Park Airport, a former airbase at Gimli, Manitoba.

Ook deze gezagvoerder was een ervaren zweefvlieger. Lees in Wikipedia het complete verhaal.
 
www.zweefportaal.nl
gremmen
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-01-2009 14:20
Lid

Berichten: 6
Sinds: 24.10.08

Helemaal eens met Ruud. Zouden we ook zo durven speculeren als het mis was gegaan?
 
bertbron
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-01-2009 14:38
Lid

Berichten: 48
Sinds: 01.09.08

webmaster schreef:
Gimli On 23 July 1983, a Boeing 767-200 jet, Air Canada Flight 143, ran completely out of fuel at 41,000 feet (12,500 m) altitude, ...............

Ook deze gezagvoerder was een ervaren zweefvlieger. Lees in Wikipedia het complete verhaal.


En deze gezagvoerder had, als zweefvlieger, zeker geen ervaring met het vullen van de tanks. (met brandstofSmile)
 
hobbit
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-01-2009 18:41
Lid

Berichten: 23
Sinds: 02.09.08

Bert Bron schreef:
webmaster schreef:
Gimli On 23 July 1983, a Boeing 767-200 jet, Air Canada Flight 143, ran completely out of fuel at 41,000 feet (12,500 m) altitude, ...............

Ook deze gezagvoerder was een ervaren zweefvlieger. Lees in Wikipedia het complete verhaal.


En deze gezagvoerder had, als zweefvlieger, zeker geen ervaring met het vullen van de tanks. (met brandstofSmile)


maar wel met slippen

http://www.youtub...lBsqEtKTGU
Ronald Stellaard
 
marcovth
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-01-2009 18:29
Lid

Berichten: 7
Sinds: 22.01.09


En deze gezagvoerder had, als zweefvlieger, zeker geen ervaring met het vullen van de tanks. (met brandstofSmile)


Het probleem was dat Canada (de wet) net was overgestapt van gallons naar liters, maar dat het personeel niet goed getrained was.

Als ik mij goed herinner berekende de piloten de brandstof in gallons, en het grondpersoneel vulde het vliegtuig in liters. Je tankt dan ongeveer 4 keer minder.

Details ! Smile

- Marco (Montreal)
 
Jan de Hulster
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-01-2009 18:09
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

http://www.aopa.org/training/articles/2009/090122gliders.html?WT.adv=adv1
 
dick kemp
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-01-2009 23:16
Lid

Berichten: 299
Sinds: 02.09.08

Ervaring als zweefvlieger of niet, het blijft bijzonder knap als je zo relatief laag zit, 3200ft, waarbij eerst nog moet uitvinden wat je status is, om dan de juiste beslissing te nemen en met een glijgetal van iets van 1 :17, veilig te landen.

http://flightawar...A/tracklog
http://flightawar.../KLGA/KLGA

Dick Kemp
 
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.12 seconden