| 28-12-2024 | 11:42
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Kamervraag verlaagde vliegroutes voor zweefvliegers
Marjonijntje
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-11-2008 00:15
Lid

Berichten: 38
Sinds: 02.09.08

Quote:
Onderwerp
kamervraag

Geachte voorzitter,

Met deze brief wil ik u graag informeren over de veronderstelde verlaagde vliegroutes voor zweefvliegers, zoals aan de orde gesteld door de heer Haverkamp (CDA) in het Algemeen Overleg over Schiphol van 6 februari 2008. Het betrof hier signalen dat het plafond van het naderingsluchtverkeersleidingsgebied (CTR) rondom Schiphol zou worden verlaagd en dat er daarom lager aangevlogen zou gaan worden.

Achtergrond
Eind 2006 is door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een verzoek gedaan aan de LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) om te onderzoeken op welke wijze luchtverkeer kan worden afgehandeld bij een groei van Schiphol tot 600.000 vliegbewegingen per jaar, gecombineerd met verplaatsing van luchtverkeer van Schiphol naar Lelystad.
LVNL heeft deze vraag onderzocht en hiertoe het MAS-concept (Multi Airport System) ontwikkeld. Een van de onderdelen van dit concept van de LVNL betreft een uitbreiding van het naderingsluchtverkeersleidingsgebied rondom Schiphol....
Lees de rest op: http://www.verkee...232982.pdf

Is er iemand die wat meer over de achtergrond van deze kamervraag kan vertellen? En dan bedoel ik niet zozeer uitleggen wat het MAS is, maar wie heeft de heer Haverkamp aangezet tot het stellen van vragen etc.

Het antwoord van 'onze' minister lijkt trouwens nergens op: de vraag gaat m.i. over vermindering van luchtruim voor zweefvliegers, zijn antwoord heeft alleen maar betrekking op de 'grote luchtvaart' van en naar SPL. Helpless
 
x-ray
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-11-2008 12:11
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 109
Sinds: 02.09.08

Inderdaad, over zweefvliegen (waar de vraag van de heer Haverkamp in wezen over ging) wordt in deze reactie van de minister met geen woord gerept.
Lager aanvliegen voor schipholverkeer is politiek een zeer gevoelige kwestie en ik krijg
de indruk dat de minister met deze reactie eerder de geluidshinderlobby van zich af wil schudden dan de general aviation tegemoet wil komen.

Ik ben ook erg benieuwd hoe deze vraag in de tweede kamer is terechtgekomen.
Als we iets tegen het omlaagdrukken van de zweefvliegerij willen ondernemen
loopt de kortste route -en naar mijn mening tevens de beste- direct via de politiek. (we = KNVvL)
Applaus voor de heer Haverkamp dus want zovaak valt het woord “zweefvliegers”
helaas niet in de kamer.
 
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.03 seconden