| 21-11-2024 | 23:58
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 10

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,410
· Nieuwste lid: KluZCSsb
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
gezocht: vliegtuig onderdelen
thermiekfabriek
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-09-2010 10:58

Lid

Sinds: 10.11.08

Tijdens mijn bergvlieg vakanties maak ik graag filmopnamen. Sinds kort heb ik een mini HD camera aangeschaft en wil opnamen van buiten af maken. Een camerahouder voor de vleugeltip heb ik reeds af.

Graag wil ik aankomende winter nog 3 andere houders maken, zie afbeelding (rood):
- houder op de neus.
- houder op de staart (boven of onder de pito buis)
- houder op het stabilo

www.thermiekfabriek.nl/wp-content/uploads/2010/09/houder.jpg
Vraag:
Wie kan mij helpen aan vliegtuig onderdelen(neus, staart, stabilo), in bruikleen, die ik kan gebruiken als mal?

Reacties graag via PB.
Gewijzigd door thermiekfabriek op 17-09-2010 10:59
Passie voor zweefvliegen......
www.thermiekfabriek.nl

www.thermiekfabriek.nl
dick kemp
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-09-2010 20:00
Lid

Sinds: 02.09.08

Camera plaatsen op het stabilo, wordt dat vaker gedaan?

thermiekfabriek
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 11:30

Lid

De camera aan de voorzijde van de staart monteren is vaker gedaan.
Ik heb mensen van de NOS (klokhuis, willemwever) op Terlet gezien met grote camera's aan de staart. Dit gaf behoorlijk wat stuurproblemen. Piloot heeft drirect de kist geland.

Ik heb een countourHD camera aangeschaf met waterdichte behuizing. Zeer licht in gewicht.
www.kneedraggers.com/image_storage/2/f6/2f6c90dc2a02e30b78bc0dc21be018a7_refined.jpg

Opstellingen bij de staart geven vaak een vervelend bij effect. De pitobuis is continue in beeld.

Ik wil een houder maken (u-profiel) om het stabilo heen, waarbij de camera boven het stabilo staat op een aluminium staaf (driepunten).
www.thermiekfabriek.nl

www.thermiekfabriek.nl
Frank Hiemstra
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 11:53

Superbeheerder

Sinds: 01.09.08

thermiekfabriek schreef:
Ik heb mensen van de NOS (klokhuis, willemwever) op Terlet gezien met grote camera's aan de staart. Dit gaf behoorlijk wat stuurproblemen. Piloot heeft drirect de kist geland.

HelplessRealsad

Bier
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 12:30

Lid

Verbazingwekkend hoe ver mensen gaan in het onluchtwaardig maken van een vliegtuig om een leuk filmpje te kunnen maken. IJdelheid gaat blijkbaar voor veiligheid.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!

www.aeroclubsalland.nl
Confident
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 13:25
Lid

Bier schreef:
Verbazingwekkend hoe ver mensen gaan in het onluchtwaardig maken van een vliegtuig om een leuk filmpje te kunnen maken. IJdelheid gaat blijkbaar voor veiligheid.

Helemaal eens!
Wat er al niet aan veiligheidsregels opzij worden gezet als er een video-opname gemaakt kan worden.
Gewijzigd door Confident op 18-09-2010 13:35

Frank Hiemstra
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 13:48

Superbeheerder

Ben van mening dat er genoeg systemen zijn die prima en veilig werken.. heb zelf ooit met een camera op de tip gevlogen met een systeem waarbij de mount muurvast zat en het gehele systeem was ook niet zwaar.. maar om nou een grote/zware camera te monteren op je staart, ver achter het zwaartepunt lijkt me nou niet echt het verstandigste om te doen..

frans
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 14:40

Lid

deze al gezien? :

http://www.marvgolden.com/pilot-gifts/GoPro%20HD%20Camera.htm
FRans

dick kemp
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 15:15
Lid

Ik stelde de vraag of plaatsing op het stabilo vaker wordt gedaan, omdat ik mij afvroeg of een verstoring van de luchtstroom rond het relatief kleine stabilo niet voor te veel draagkrachtverlies zou kunnen leiden. Ik zou dat niet proefondervindelijk willen ervaren.

Olivier
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 19:34
Lid

Sinds: 03.09.08

Wim Huson (Fokker 100 testvlieger) houdt een zeer boeiende lezing over oa. dat onderwerp (vleugel optimalisatie/verstoring). Hij toont filmbeelden waarop je kunt zien dat kleine vortex generators en wing fences op de hoofdvleugels van een verkeersvliegtuig al een enorme verandering in de luchtstroming teweeg brengen. Hij laat het dan aan de eigen verbeelding over wat een HD camera gemonteerd op een uiterst gevoelige zweefvliegtuigvleugel/stabilo met je aerodynamica kan uithalen. Mensen die dat doen zonder zeker te weten dat het veilig is, zijn volgens hem knettergek...

http://www.zweven.eu
Jan de Hulster
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 19:43
Lid

Olivier schreef:
Wim Huson (Fokker 100 testvlieger) houdt een zeer boeiende lezing over oa. dat onderwerp (vleugel optimalisatie/verstoring). Hij toont filmbeelden waarop je kunt zien dat kleine vortex generators en wing fences op de hoofdvleugels van een verkeersvliegtuig al een enorme verandering in de luchtstroming teweeg brengen. Hij laat het dan aan de eigen verbeelding over wat een HD camera gemonteerd op een uiterst gevoelige zweefvliegtuigvleugel/stabilo met je aerodynamica kan uithalen. Mensen die dat doen zonder zeker te weten dat het veilig is, zijn volgens hem knettergek...

Hoi Olivier, weet je ook evt:
-waar en wanneer?

jan.

MarkW
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 20:16
Lid

Sinds: 29.07.09

Ik heb Wim naar dit forum verwezen, misschien dat hij hier wel kan/wil reageren.

Mark
Gewijzigd door MarkW op 18-09-2010 20:19

borisbroere
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 20:45

Lid

Goh, wat leuk.... ik ben dus een knettergekke ijdeltuit. SadFrown

Ja, ik heb al een keer met een camera op het stabilo gevlogen, en ja daar heb ik destijds uiteraard goed over nagedacht.... Mochten er mensen zijn de serieus geintresseerd zijn hoe ik dat heb gedaan, en of ik daar tijdens het vliegen wat van heb gemerkt mogen mij een privé berichtje sturen....

Groet,

Boris
Eerste Zeeuws-vlaamse Aero Club (EZAC)

Olivier
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 21:17
Lid

Jan de Hulster schreef:
Olivier schreef:

Hoi Olivier, weet je ook evt:
-waar en wanneer?

jan.

Hoi Jan,
Hij houdt die lezing halfjaarlijks op de KLS als ik me niet vergis, voor de studenten aldaar. Of hij hem ook nog ergens anders doet, weet ik niet..
Klopt het dat ik jou in de 2e week van het herfstkamp in St. Flo zie?
Groeten,
Olivier

http://www.zweven.eu
Jan de Hulster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2010 22:26
Lid

Olivier schreef:

Klopt het dat ik jou in de 2e week van het herfstkamp in St. Flo zie?
Groeten,
Olivier

yep.

jan
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-09-2010 19:40
Lid

Sinds: 26.02.09

Een kleine aanpassing bij de staart kan inderdaad best van veel invloed zijn. Bij een "wedstrijd finish" liet de voorkant van de tape los. Die tape zorgde voor de spleetafdichting van het hoogteroer. De omhoog staande voorkant van het tape bleek als een spoiler te werken die het stabilo naar beneden drukte. De piloot wist niet wat er aan de hand was. Hij hoorde een klap en de neus ging omhoog. Kist klom nog steeds toen hij de knuppel vol in de aanslag naar voren deed. Piloot schrok dus flink want hij dacht dat de kist na de klap onbestuurbaar was geworden. Gelukkig bleek bij normale snelheid de kist weer goed bestuurbaar te zijn en kon er gewoon geland worden.
ZC Flevo

dick kemp
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-09-2010 20:34
Lid

Nu is het stabilo in combinatie met het hoogteroer in feite een vleugel met flaps. M.a.w door verandering van de stand van het hoogteroer verandert het vleugelprofiel naar meer of minder draagkracht. Dit geeft bij een goed gekozen zwaartepunt toch nog wel heel wat marge, lijkt mij bij nader inzien.

thermiekfabriek
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-04-2011 13:13

Lid

Ik heb afgelopen winter diverse camerahouders gemaakt. De diverse adviezen heb ik verwerkt in de ontwerpen. Gisteren heb ik er mee gevlogen.
http://www.thermi...rahouders/
www.thermiekfabriek.nl

www.thermiekfabriek.nl
arjanvd
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-04-2011 13:45

Lid

thermiekfabriek schreef:
Ik heb afgelopen winter diverse camerahouders gemaakt. De diverse adviezen heb ik verwerkt in de ontwerpen. Gisteren heb ik er mee gevlogen.
http://www.thermi...rahouders/

Ziet er interessant uit. Heb je ook een afstandbediening voor de contour camera?
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

thermiekfabriek
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-04-2011 19:46

Lid

Helaas, geen afstandbediening. Gewoon aanzetten en vliegen. Een vluchtje van 50 minuten leverde een file van 3.5Gb op.
www.thermiekfabriek.nl

www.thermiekfabriek.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.20 seconden