| 22-11-2024 | 03:13
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 4

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,410
· Nieuwste lid: KluZCSsb
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
ADS-B: Het grote kabeltjestopic
Ruud Holswilder
#81 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2011 22:08
Lid

Sinds: 03.09.08

Frank Hiemstra schreef:
www.GliderTracking.com

Mooi gemaakt, jongens Tup
Hebben jullie ook al tracking software gemaakt?
ADS-B ontvanger-antenne hoog op de Galgenberg?

Frank Hiemstra
#82 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2011 22:16

Superbeheerder

Sinds: 01.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
Frank Hiemstra schreef:
www.GliderTracking.com

Mooi gemaakt, jongens Tup
Hebben jullie ook al tracking software gemaakt?
ADS-B ontvanger-antenne hoog op de Galgenberg?

De tracking software is volop in ontwikkeling en zal zijn beta release krijgen tijdens het NK 2011, op Terlet.

jaspergrannetia
#83 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2011 23:42
Lid

Sinds: 17.12.08

Nice! :-)

Echt supergaaf initiatief!!!
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!

Mark den Besten
#84 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-02-2011 09:09
Lid

Helemaal fraai! Clap
Ik zal "aangesloten" zijn tijdens het NK. Smile

aad
#85 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-02-2011 11:09
Lid

Sinds: 03.09.08

Mooie site en goed initiatief.
Het heeft mij iig geïnspireerd om mijn Becker BXP6401 ook ADS-B te laten zenden. Heeft iemand dit met die Becker al werkend?
ACvZ

Andrew01
#86 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-02-2011 11:18
Lid

Sinds: 23.04.10

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.glider...ADSBv1.pdf

Overigens, zie dat de Becker nog niet beschreven wordt, maar wellicht hebben anderen er iets aan.

Succes.
Gewijzigd door Andrew01 op 11-02-2011 11:20

www.airteam2000.nl
Jens
#87 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-02-2011 11:28
Lid

Sinds: 07.10.08

aad schreef:
Mooie site en goed initiatief.
Het heeft mij iig geïnspireerd om mijn Becker BXP6401 ook ADS-B te laten zenden. Heeft iemand dit met die Becker al werkend?

De Becker heeft naar mijn weten een zogenaamde ADL processor nodig om iets te kunnen aansluiten zonder gaat het helaas niet werken omdat de transponder zelf er geen ingang voor heeft.

Weet het niet helemaal zeker of dat ook voor dit type zo is.

dingetje
#88 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-02-2011 21:17

Lid

Als ik het aansluitschema van de Becker goed lees dan dient zo'n ADL (Avionics Data Link) te worden aangesloten via een RS422 (twisted pair) aansluiting.

E. In the BXP 6401-X-(XX) a “storage design” isimplemented for uplink- as well as for downlink messages. This means that all information that might be transferred from the transponder is buffered inside the transponder first.
F. The buffers can be accessed from an ADLP or a similar devi ce via the interface on the rear connector J8. The interface is marked with “TISRX” and “TISTX” in the aircraft wiring diagram (see Fig. 2-3).
G. The related protocol is specified in the attachment document “Data Transfer Interface Protocol BXP 640X-XX-(XX)”. This manual is available at the Becker
Product Support under the Article-No. 0590.258-071.

Dit protocol lijkt me dus ook géén NMEA en het lijkt er dus op dat bij deze xpdr het niet een kwestie is van één draadje trekken...

Antoine Megens
Aero Club Salland Tup

https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Frank_Holkamp
#89 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2011 17:57
Lid

Sinds: 17.09.08

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje: Ik wil de TRT 800 aansluiten op een colibri. Het kabeltje heb ik gesoldeerd en de zaak aangesloten. Kan iemand mij vertellen welke zaken er ingesteld moeten worden in de TRT800 met dat geweldig gebruikersvriendelijke menu... ?? Ik heb begrepen dat er, wanneer de gps data wordt meegestuurd, een P van position wordt getoond in het display. Verschijnt dat zodra er een gps bron is en verdwijnt het weer als de gps bron wordt uitgeschakeld?

Greetz,
Frank
Venlo Eindhoven Zweefvlieg Club
LS3-17

bvweerd
#90 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2011 18:54
Lid

Sinds: 02.09.08

Je moet de volgende dingen instellen:

1. Transponder op STBY zetten
2. ID inhouden tot rechtsbovenin 47 staat, dan loslaten
3. MODE drukken tot seriele instelling verschijnt (weet de exacte naam even niet)
4. Met de draaiknop op NMEA-format zetten
5. Op MODE drukken t/m exit
6. Transponder uit en aanzetten
7. Transponder op STBY zetten
8. ID inhouden tot rechtsbovenin 20 staat, dan loslaten
9. Je zit nu in testmode.
10. Transponder op mode ACS zetten
11. Als er data binnenkomt staat er linksbovenin een puntje, en verschijnt een grote 'P' links van het midden in het beeldscherm. Deze P verschijnt overigens alleen wanneer er een valide RMC sentence binnenkomt. Hij kan dus knipperen.

Afgelopen zaterdag hebben we 13 TRT800's getest. Het blijkt dat er bepaalde software versies zijn die geen ADS-B uitsturen ondanks de 'P' zoals hierboven beschreven. vanaf versie 4.4 lijkt het in ieder geval te werken, versie 3.6 en lager hebben we geen succes mee gehad. De vraag hierover staat nog uit bij Funkwerk.

Daarnaast hebben we een intelligente splitter getest die de FLARM data filtert voor RMC-data en verifieert, de baudrate aanpast en doorstuurt naar de transponder. We zijn op Salland van plan in ieder geval al onze clubkisten (waarvan de transponder softwareversie goed is) uit te rusten met deze intelligente splitter.

Het is de bedoeling meerdere van deze splitters te laten maken. Als je belangstelling hebt voor een dergelijke splitter stuur dan even een PM. Meer details over het hoe en wat van de splitter zal ik zo spoedig mogelijk publiceren.

Succes met aansluiten overigens!
Gewijzigd door bvweerd op 13-02-2011 19:07
Bastiaan van Weerd
Aero Club Salland

Dinant
#91 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2011 20:05
Lid

Sinds: 07.03.09

bvweerd schreef:

Daarnaast hebben we een intelligente splitter getest die de FLARM data filtert voor RMC-data en verifieert, de baudrate aanpast en doorstuurt naar de transponder. We zijn op Salland van plan in ieder geval al onze clubkisten (waarvan de transponder softwareversie goed is) uit te rusten met deze intelligente splitter.

Het is de bedoeling meerdere van deze splitters te laten maken. Als je belangstelling hebt voor een dergelijke splitter stuur dan even een PM. Meer details over het hoe en wat van de splitter zal ik zo spoedig mogelijk publiceren.

Enig idee wat ongeveer de (materiaal)kosten zijn van zo'n splitter? Anders gaan we er misschien met ons syndicaat ook wel eentje tussen de FLARM en xponder hangen.

maaikgollef
#92 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2011 22:25

Lid

Sinds: 06.09.08

Stuur Bas ff een PM. intelligent is een understatement. Dat ding is volledig programmeerbaar, en is opgebouwd met SMD technology...denk dat t handiger is er een van Bas af te nemen Cool
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland

Frank_Holkamp
#93 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2011 23:22
Lid

Sinds: 17.09.08

Hey Bastiaan,
Bedankt voor de info! Ga a.s. zaterdag weer verder experimenteren.
Groet,
Frank
Venlo Eindhoven Zweefvlieg Club
LS3-17

rwerts
#94 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-02-2011 20:49
Lid

Sinds: 01.09.09

Hoi Bastiaan,

Bedankt voor de informatie.
Ik krijg in de testmodus ook een p te zien maar bij het normaal in bedrijf stellen van de transponder laat hij de p niet zien. Klopt dit?

groetjes
Robert

bvweerd
#95 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-02-2011 21:07
Lid

De hoofletter "P" is inderdaad alleen zichtbaar in testmode.
Bastiaan van Weerd
Aero Club Salland

Mark den Besten
#96 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2011 18:21
Lid

bvweerd schreef:

1. Transponder op STBY zetten
2. ID inhouden tot rechtsbovenin 47 staat, dan loslaten
3. MODE drukken tot seriele instelling verschijnt (weet de exacte naam even niet)
4. Met de draaiknop op NMEA-format zetten
5. Op MODE drukken t/m exit
6. Transponder uit en aanzetten
7. Transponder op STBY zetten
8. ID inhouden tot rechtsbovenin 20 staat, dan loslaten
9. Je zit nu in testmode.
10. Transponder op mode ACS zetten
11. Als er data binnenkomt staat er linksbovenin een puntje, en verschijnt een grote 'P' links van het midden in het beeldscherm. Deze P verschijnt overigens alleen wanneer er een valide RMC sentence binnenkomt. Hij kan dus knipperen.

Afgelopen zaterdag hebben we 13 TRT800's getest. Het blijkt dat er bepaalde software versies zijn die geen ADS-B uitsturen ondanks de 'P' zoals hierboven beschreven. vanaf versie 4.4 lijkt het in ieder geval te werken, versie 3.6 en lager hebben we geen succes mee gehad. De vraag hierover staat nog uit bij Funkwerk.

Hoi Bas,
Heb je al reactie van Funkwerk? Bij mij heb ik in de testmodus keurig een "P" staan, maar mijn TRT800 heeft versie 3.5. Uiteraard heb ik geen ADS-B ontvanger om het p-tje te testen...
Grt,
Mark.

Frank Hiemstra
#97 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-03-2011 00:34

Superbeheerder

De reden dat we de Becker transponder niet beschrijven op de website is omdat het er op lijkt dat deze niet 'ADS-B ready' is.

Antwoord van Becker:
Dear Mr. Hiemstra,

sorry, but for the actual transponders we have not the possibility to support ADS-B in the moment.

We are working on a firmwareupdate, but it is not sure, if we can implement it to existing units or only for future productions.

Best Regards

Gerhard Schweinfurth
Product Support

Mocht iemand een werkende oplossing hebben voor de Becker transponder, dan horen we dat graag!

bvweerd
#98 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-03-2011 16:25
Lid

Mark den Besten schreef:

Hoi Bas,
Heb je al reactie van Funkwerk? Bij mij heb ik in de testmodus keurig een "P" staan, maar mijn TRT800 heeft versie 3.5. Uiteraard heb ik geen ADS-B ontvanger om het p-tje te testen...
Grt,
Mark.

software versie 3.5 werkt niet. Funkwerk zegt dat de transponders opgestuurd moeten worden om ge-upgrade te worden. Wij gaan dat aankomende winter pas doen, de retourtijd loopt nu te ver het vliegseizoen in...
Bastiaan van Weerd
Aero Club Salland

kpt9
#99 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-03-2011 20:00
Lid

Frank Hiemstra schreef:
De reden dat we de Becker transponder niet beschrijven op de website is omdat het er op lijkt dat deze niet 'ADS-B ready' is.

Antwoord van Becker:
Dear Mr. Hiemstra,

sorry, but for the actual transponders we have not the possibility to support ADS-B in the moment.

We are working on a firmwareupdate, but it is not sure, if we can implement it to existing units or only for future productions.

Best Regards

Gerhard Schweinfurth
Product Support

Mocht iemand een werkende oplossing hebben voor de Becker transponder, dan horen we dat graag!

Ha Frank,

Becker moet nog iets aan de software aanpassen en vermoedelijk de pinbezetting een beetje aanpassen. Gebeurt voor een aantal units binnenkort en kan verder in het najaar gebeuren. Komt dus goed met de bestaande units.

Karel Termaat

http://home.planet.nl/~kpt9
Frank Hiemstra
Geplaatst op 18-03-2011 20:49

Superbeheerder

Ben jij al aangesloten?

Als je je ADS-B succesvol hebt aangesloten, geef dat dan bij ons aan.
http://www.glider...age_id=467

Ontvang na je aanmelding tijdens het NK te Terlet een sticker die je op je vliegtuig kan plakken, waarmee je laat zien dat je ADS-B equipped en voorbereid bent voor de toekomst!

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.26 seconden