Vliegroutes naar Lelystad Airport
|
Sieb |
Geplaatst op 25-09-2017 14:20
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
NicoB schreef:
Jij denkt wel erg positief over de luchtruimvisie. Denk je werkelijk dat ze iets hebben geleerd van Lelystad?
Ze zijn nu aan het leren.... |
|
|
|
NicoB |
Geplaatst op 26-09-2017 19:00
|
Lid
Berichten: 554
Sinds: 28.03.13
|
Nog niks geleerd!
Zie:
http://www.omroep...-van-niets
en
https://www.rtlni...ad-airport
Uit de Kamerbrief van 19 september 2017:
Als laatste ga ik in op enkele overige vragen, die de leden van de VVD fractie mij
hebben gesteld. Eén van deze vragen heeft betrekking op het vooralsnog
conditioneel uitgevoerd zijn van de routes van en naar luchtruimsector 3, zoals
gemeld in de brief van LVNL aan mij van 14 juni jl.. Het conditioneel uitvoeren van
een route betekent dat deze niet continu beschikbaar is vanwege in dit geval de
noodzakelijke beschikbaarheid van specifieke defensiegebieden en de beperkt
beschikbare capaciteit van het militaire luchtruim rond Eindhoven. In mijn brief
van 12 september jl. heb ik al gemeld, dat voor de uitgaande route naar sector 3
een nieuwe route is gevonden, die ten zuiden van Apeldoorn op tenminste 9000
voet (2,7 kilometer) afbuigt richting sector 3. Deze route is permanent
beschikbaar. Wel geldt hiervoor dat sector 3 nu al een zwaar belaste sector is.
LVNL en CLSK hebben mij zeer recent gemeld, dat ook voor het inkomend verkeer
vanuit sector 3 een alternatief is gevonden, dat evenmin nog langer conditioneel
is. Deze route is naar het noorden opgeschoven en loopt nu grotendeels gelijk met
de aangepaste uitgaande route naar sector 3, maar dan op een hoger vliegniveau
(ongeveer 3 kilometer). Het niet langer conditioneel zijn van de routes van en
naar sector 3 versterkt de aantrekkelijkheid van de routes richting
luchtvaartmaatschappijen. Ik ben dan ook voornemens om deze aangepaste route
op te nemen in het routeontwerp dat komende maand ter consultatie voorgelegd
wordt.
Gewijzigd door NicoB op 26-09-2017 19:33 |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 26-09-2017 20:24
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
NicoB schreef:
Nog niks geleerd!
Zie:
http://www.omroep...-van-niets
en
https://www.rtlni...ad-airport
Uit de Kamerbrief van 19 september 2017:
Als laatste ga ik in op enkele overige vragen, die de leden van de VVD fractie mij
hebben gesteld. Eén van deze vragen heeft betrekking op het vooralsnog
conditioneel uitgevoerd zijn van de routes van en naar luchtruimsector 3, zoals
gemeld in de brief van LVNL aan mij van 14 juni jl.. Het conditioneel uitvoeren van
een route betekent dat deze niet continu beschikbaar is vanwege in dit geval de
noodzakelijke beschikbaarheid van specifieke defensiegebieden en de beperkt
beschikbare capaciteit van het militaire luchtruim rond Eindhoven. In mijn brief
van 12 september jl. heb ik al gemeld, dat voor de uitgaande route naar sector 3
een nieuwe route is gevonden, die ten zuiden van Apeldoorn op tenminste 9000
voet (2,7 kilometer) afbuigt richting sector 3. Deze route is permanent
beschikbaar. Wel geldt hiervoor dat sector 3 nu al een zwaar belaste sector is.
LVNL en CLSK hebben mij zeer recent gemeld, dat ook voor het inkomend verkeer
vanuit sector 3 een alternatief is gevonden, dat evenmin nog langer conditioneel
is. Deze route is naar het noorden opgeschoven en loopt nu grotendeels gelijk met
de aangepaste uitgaande route naar sector 3, maar dan op een hoger vliegniveau
(ongeveer 3 kilometer). Het niet langer conditioneel zijn van de routes van en
naar sector 3 versterkt de aantrekkelijkheid van de routes richting
luchtvaartmaatschappijen. Ik ben dan ook voornemens om deze aangepaste route
op te nemen in het routeontwerp dat komende maand ter consultatie voorgelegd
wordt.
Nu maar afwachten waar de ondergrens van e.e.a. komt te liggen. Uiteindelijk sneller op hoogte en later naar beneden is toch wat we willen? |
|
|
|
Jos |
Geplaatst op 26-09-2017 20:48
|
Lid
Berichten: 12
Sinds: 30.10.08
|
Sieb schreef:
Nu maar afwachten waar de ondergrens van e.e.a. komt te liggen. Uiteindelijk sneller op hoogte en later naar beneden is toch wat we willen?
Bijgaand plaatje werd gisteren tijdens de consultatiesessie artikel 5.11 getoond.
Lelystad TMA 3 krijgt classificatie D en ondergrens FL45. Voor de ZCNOP een stuk gunstiger dan aanvankelijk geschetst. De stakeholders kunnen nu reageren en mogelijk dat er nog bijstelling plaats kan vinden. Begin november zal het dan definitief worden.
De kwaliteit van het plaatje is niet optimaal maar ik wil hem jullie niet onthouden. Ze hebben toegezegd de presentatie binnenkort rond te sturen en dan hoop ik een beter plaatje te krijgen.
|
|
|
|
NicoB |
Geplaatst op 27-09-2017 00:09
|
Lid
Berichten: 554
Sinds: 28.03.13
|
Beperkingen:
- TMA2 (geel m.u.v. CTR) max. 760m msl
- TMA3 (groen) max. 1370m t.o.v. 1013.2 hPa
Gewijzigd door NicoB op 27-09-2017 17:13 |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 27-09-2017 18:30
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
https://www.nu.nl...iphol.html
https://nieuws.sc...-schiphol/
Lelystad dus gewoon houden zoals het is en die 10.000 bewegingen op SPL onderbrengen.. wat een toeval dat dit rapport nu ( de STAS goed ) uitkomt. Kan in alle rust aan een herontwerp luchtruim worden gewerkt en alle heisa om lelystad voor niets geweest toch? |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 28-09-2017 08:57
|
Lid
Berichten: 1755
Sinds: 03.09.08
|
Sieb schreef:
https://www.nu.nl...iphol.html
https://nieuws.sc...-schiphol/
Lelystad dus gewoon houden zoals het is en die 10.000 bewegingen op SPL onderbrengen.. wat een toeval dat dit rapport nu ( de STAS goed ) uitkomt. Kan in alle rust aan een herontwerp luchtruim worden gewerkt en alle heisa om lelystad voor niets geweest toch?
het blijft een zooitje:
https://www.nu.nl...rdoen.html
En bij AOPA zie ik een tweet staan met een brief van Dijkstra van 27 september naar de kamer. De informatie hierin lijkt te zijn: we gaan gewoon door.
https://www.aopa....newsID=420
Gewijzigd door Jan de Hulster op 28-09-2017 09:18 |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 28-09-2017 09:18
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
Zeker als jij een link naar een bericht van een jaar geleden plaatst 😂 |
|
|
|
Bart |
Geplaatst op 28-09-2017 09:37
|
Lid
Berichten: 66
Sinds: 03.09.08
|
Jan, je quote een bericht van vorig jaar, wat vooraf gaat aan het nu uitgebrachte rapport. En wat er ook gebeurd, het blijven de spreekwoordelijke druppel op een gloeiende plaat. De gemiddelde groei van de luchtvaart is zo'n 5% per jaar, dus die 10000 bewegingen zouden volgende zomer al vergeven zijn op schiphol. |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 28-09-2017 17:26
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
Uit het debat van vanmiddag:
15:25 - In een brief aan staatssecretaris Dijksma eisen Teuge Airport, de gemeenten (Apeldoorn, Deventer, Voorst en Zutphen) en de recreatieve luchtvaartsector dat de B++-route (het Teuge-alternatief) wordt onderzocht. Als Dijksma niet binnen twee weken toezegt onderzoek te zullen laten doen, 'rest ons niet anders' dan een kort geding aan te spannen om dit alsnog te bewerkstelligen, staat in de brief.
De zogenaamde "Teuge B++ route" is een veel slechter alternatief voor de zweefvliegerij dan de herziene route die door de STAS is voorgesteld. In het plaatje hierboven leveren we weliswaar wat ruimte in door de CTR en de Lelystad TMA ( waarbij voor Salland wellicht nog FL055 haalbaar is) maar er komt vooralsnog geen verdere wijziging in de bestaande Nieuw Milligen TMA's kwa klassificatie en onderkant ( dus minimaal beschikbaar tot FL065 en ik denk ook tot FL095 in weekeinden waar toegestaan).
De B++ route zal onvermijdelijk leiden tot een lager plafond omdat kisten nu eenmaal niet van 3000 voet even over een randmeer ( bij Harderwijk) uitklimmen naar 6000 voet en dan op dat level moeten blijven vliegen tot Ede ( de bewoners tussen Apeldoorn en ede hebben al een probleem met 10000 voet laat staan met 6000 voet) terwijl anders op hoogten vanaf Apeldoorn op 10000 voet wordt gevlogen ( omdat ze boven de FL95 willen uitkomen). Dit zal ook betekenen dat de Lelystad TMA in naar het zuid-oosten moet worden uitgebreid omdat LVNL een groter veiligheidsgebied eist. Het lost voor Salland niets op ( inbound nog steeds overhead) en ZC Flevo kan niet in de buurt van Putten een nieuwe stek inrichten.
Als zweefvliegend moeten we dit niet willen ! ( in dit geval zouden we niet onder de hierboven aanghaalde "recreatieve luchtvaartsector" moeten vallen of daarmee over dezelfde kam moeten worden geschoren).
Gewijzigd door Sieb op 28-09-2017 17:31 |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 28-09-2017 21:41
|
Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
ik reed vandaag beroepsmatig weer twee keer langs vliegveld Lelijkstad en dr vliegen daar toch wel behoorlijke hoeveelheden ganzen direct rond het vliegveld. volgens mij wordt dat toch wel een beetje onderschat als je t mij vraagt. Veel meer in ieder geval dan rond Schiphol.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 28-09-2017 23:11
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
Sieb schreef:
https://www.nu.nl...iphol.html
https://nieuws.sc...-schiphol/
Lelystad dus gewoon houden zoals het is en die 10.000 bewegingen op SPL onderbrengen.. wat een toeval dat dit rapport nu ( de STAS goed ) uitkomt. Kan in alle rust aan een herontwerp luchtruim worden gewerkt en alle heisa om lelystad voor niets geweest toch?
Uit het FD van zojuist:
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) heeft donderdag Schiphol-topman Jos Nijhuis gekapitteld. De luchthaven presenteerde woensdag een milieueffectrapportage (MER) waaruit naar voren kwam dat Schiphol meer ruimte heeft voor groei dan het afgesproken maximum van 500.000 vliegbewegingen in 2020. Uit de nieuwe berekeningen zou blijken dat 117.500 mensen ernstige hinder ondervinden van vliegverkeer, ruim onder de norm van 166.500. Dat zou onder meer te danken zijn aan vliegtuigmaatschappijen die stillere toestellen inzetten.
Waarom nu? Het is ondoordacht om dit nu te doen', zei Dijksma in een Kamerdebat over de toekomstige groei van Schiphol, een voortzetting van een op 20 september afgebroken discussie. 'Dit roept het beeld op dat Schiphol eindeloos zou kunnen groeien en Lelystad niet meer nodig is.' Dijksma suggereerde dat de MER van Schiphol niet correct is. 'Het is nog niet klaar. De samenhang met andere thema's ontbreekt.
Jos heeft vast gelijk... |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 28-09-2017 23:17
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
maaikgollef schreef:
ik reed vandaag beroepsmatig weer twee keer langs vliegveld Lelijkstad en dr vliegen daar toch wel behoorlijke hoeveelheden ganzen direct rond het vliegveld. volgens mij wordt dat toch wel een beetje onderschat als je t mij vraagt. Veel meer in ieder geval dan rond Schiphol.
Die ganzen en andere vogels mogen zonder tweezijdig radiocontact de Lelystad CTR en TMA niet in .... niets aan de hand en alles onder controle want er is een studie verricht. http://www.platfo...353683.pdf |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 29-09-2017 10:01
|
Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
Sieb schreef:
maaikgollef schreef:
ik reed vandaag beroepsmatig weer twee keer langs vliegveld Lelijkstad en dr vliegen daar toch wel behoorlijke hoeveelheden ganzen direct rond het vliegveld. volgens mij wordt dat toch wel een beetje onderschat als je t mij vraagt. Veel meer in ieder geval dan rond Schiphol.
Die ganzen en andere vogels mogen zonder tweezijdig radiocontact de Lelystad CTR en TMA niet in .... niets aan de hand en alles onder controle want er is een studie verricht. http://www.platfo...353683.pdf
interessant leesvoer met een wetenschappelijke cijferbrij. Hoe je door t vergelijken van appels en peren je gelijk kunt aantonen. De vergelijking tussen enerzijds landelijk gelegen Lelystad en verstedelijkt Schiphol/Eindhoven anderzijds is m.i. nogal gekunsteld, net als de opmerking dat boven de 300 meter je vrijwel niks tegenkomt. Wij weten wel beter.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 29-09-2017 16:32
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
maaikgollef schreef:
Sieb schreef:
maaikgollef schreef:
ik reed vandaag beroepsmatig weer twee keer langs vliegveld Lelijkstad en dr vliegen daar toch wel behoorlijke hoeveelheden ganzen direct rond het vliegveld. volgens mij wordt dat toch wel een beetje onderschat als je t mij vraagt. Veel meer in ieder geval dan rond Schiphol.
Die ganzen en andere vogels mogen zonder tweezijdig radiocontact de Lelystad CTR en TMA niet in .... niets aan de hand en alles onder controle want er is een studie verricht. http://www.platfo...353683.pdf
interessant leesvoer met een wetenschappelijke cijferbrij. Hoe je door t vergelijken van appels en peren je gelijk kunt aantonen. De vergelijking tussen enerzijds landelijk gelegen Lelystad en verstedelijkt Schiphol/Eindhoven anderzijds is m.i. nogal gekunsteld, net als de opmerking dat boven de 300 meter je vrijwel niks tegenkomt. Wij weten wel beter.
Tot er een 737 met 150 man op zijn klep gaat door een partij ganzen of ooievaars is de papieren werkelijkheid de werkelijkheid... |
|
|
|
NicoB |
Geplaatst op 02-10-2017 11:44
|
Lid
Berichten: 554
Sinds: 28.03.13
|
Bijgewerkt kaartje (m.u.v. EHLE CTR&TMA's):
https://www.googl...85&z=8 |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 04-10-2017 16:16
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
Stortvloed aan moties ingediend .....
Voor wie het leuk vind om ze te lezen
https://www.tweed...ame=Moties
Zoeken op 4 oktober, moties en met kenmerk 31936 ( is dossier Lelystad) |
|
|
|
Michel Hagoort |
Geplaatst op 04-10-2017 16:19
|
Lid
Berichten: 73
Sinds: 12.12.08
|
Zembla
Vliegveld Nederland
De overlast van luchthaven Schiphol verspreidt zich als een olievlek over Nederland. Het luchtruim is zo vol, dat vliegtuigen die vertrekken vanafRotterdam The Hague Airport steeds vaker moeten afbuigen om het Schipholverkeer niet te verstoren. Daardoor vliegen ze dicht over omliggende woonwijken. En als in 2019 Lelystad Airport de deuren opent, zitten mensen tot ver in de provincies Gelderland, Overijssel en Friesland ook in de herrie. Want alleen in de onderste laag van het luchtruim is nu nog plaats om vliegveld Lelystad te kunnen bereiken.
Herziening luchtruim
Volgens deskundigen is eerst een herziening van het luchtruim noodzakelijk om het gewenste aantal vakantievluchten in de Flevopolder mogelijk te maken. Toch gaat Lelystad Airport in het voorjaar van 2019 al open. Dat is volgens de overheid noodzakelijk om de positie van Schiphol te borgen. De luchthaven zou, met zijn internationale netwerk van verbindingen, dé motor van de economie zijn. Bewoners komen in opstand. Ze zijn boos en maken zich zorgen. ZEMBLA onderzoekt: hoeveel kans maken burgers met hun gevecht tegen Schiphol?
Vliegveld Nederland: woensdag 4 oktober om 21:15 op NPO2.
Regie: Nicolien Herblot
Research: Suzan Borst
Eindredactie: Manon Blaas |
|
|
|
NicoB |
Geplaatst op 04-10-2017 17:30
|
Lid
Berichten: 554
Sinds: 28.03.13
|
Zo langzamerhand zijn wij een "bedreigde diersoort" binnen de kleine luchtvaart geworden.
Verenigingen waar door toedoen van de (lokale) overheid het zweefvliegen beperkt of onmogelijk is/wordt gemaakt:
- Valkenburg
- Eindhoven
- Ameland
- Biddinghuizen
- De Voorst
- Lemelerveld
Wie volgt?
Gewijzigd door NicoB op 04-10-2017 17:31 |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 04-10-2017 17:56
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
NicoB schreef:
Zo langzamerhand zijn wij een "bedreigde diersoort" binnen de kleine luchtvaart geworden.
Verenigingen waar door toedoen van de (lokale) overheid het zweefvliegen beperkt of onmogelijk is/wordt gemaakt:
- Valkenburg
- Eindhoven
- Ameland
- Biddinghuizen
- De Voorst
- Lemelerveld
Wie volgt?
Je kan beter vragen wie niet want die lijst is/wordt steeds kleiner. Als de in- en uitlviegroutes van lelystad niet omhoog gaan ( en dan heb ik het nog niet over het slechte alternatief van Teuge Airport: de B++ route )
- alle verenigingen op Terlet ( Gelderse, ZHVC, GAE etc)
- Teuge
- Deelen ( ZC Deelen en ZCR)
- Gooise
- Amsterdamsche
Er moet een bodem van minimaal FL 80 gelden wat mij betreft voor al het commerciële verkeer waarbij lang laag vliegen nu maar eens afgelopen moet zijn. |
|
|