| 21-11-2024 | 22:21
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 9

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,410
· Nieuwste lid: KluZCSsb
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
ADS-B: Het grote kabeltjestopic
Mark den Besten
#61 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-12-2010 15:47
Lid

Sinds: 01.09.08

jaspergrannetia schreef:
Ik heb van Bastiaan bij ons op de ACS begrepen dat in het GPS-signaal dat de FLARM afgeeft, wordt vermeld of de GPS bron 'certified' is. Niet dus. De transponder zou daarom het geleverde signaal niet kunnen of 'willen' accepteren.

Je zou voor een NMEA signaal met alleen RMC sentences toch ook met een losse GPS receiver kunnen werken, en deze aansluiten op transponder?

Of mis je dan de toevoeging "Certified" in het NMEA-signaal?
In de documentatie kan ik niets over die toevoeging vinden..?

Garrecht:
This interface is intended for ADS-B applications. It may be used for connecting a GPS receiver to
broadcast the current position with extended squitters.
Minimum recommended NMEA sentences are $GPRMC, $GPGGA, $GPGSA. The baud rate is 4800
bps.

Filser:
NMEA-Format (4800 Bd)
setting: data format RMC is expected; to minimize the amount of data other sub-formats are to be avoided
Gewijzigd door Mark den Besten op 30-12-2010 17:51

Frank Hiemstra
#62 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-12-2010 17:26

Superbeheerder

Ik denk dat het puur NMEA moet zijn, zoals idd een logger, een vluchtcomputer of een losse GPS muis.. Flarm stuurt NMEA + Flarm signaal, wat de transponder niet lijkt te slikken..

@Mark, wat bedoel jij met "Certified" ??
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 30-12-2010 17:27

dingetje
#63 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-12-2010 17:33

Lid

Een blackbox aan een redbox, natuurlijk velen malen leuker dan nog een extra GPS receiver in de kist, die optie valt dus al bij voorbaat af.

Er is niks 'certified' in de RMC sentence, http://aprs.gids.nl/nmea/#rmc Helpless
Gewijzigd door dingetje op 30-12-2010 17:40
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup

https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
robertdemuynck
#64 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-12-2010 21:21
Lid

Certified betekent hier aangetoond betrouwbare positiedata vanuit een EASA approved GPS/GNSS navigation device, maw incl. certificatie kosten van de installatie en vastgelegde antenne posities e.d. Wellicht dat de EASA medewerkers op dit forum daar nog mooiere definites voor kunnen verzinnen, maar dit is het ongeveer wel Cool
Robert de Muynck
ACS, CLR

www.aeroclubsalland.nl
zendesigner
#65 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-12-2010 05:45
Lid

Sinds: 02.09.08

maaikgollef schreef:
we hebben dringend behoeft aan Basje zn kastje (kun je leuke alliteraties mee maken), waarmee de flarm sentences van de positiedata worden gescheiden. Het wachten was volgens mij op de bestelde processor. Toch Bas?

Dit bestaat al. Bij het K6team.de verkopen ze een interface die de NMEA streams van 3 devices kan samenvoegen tot 1 stream. elke input kan zijn eigen baudrate hebben. de output kan je ook selecteren.

Je kan dit device eveneens gebruiken om de output te strippen van bepaalde sentences.
kost wel wat geld helaas.

ikzelf gebruik dit om mijn flarm data te combineren met mijn cambridge flight computer. dit wordt dan nog via een andere interface over bluetooth naar mijn PNA gestuurd.

B

Frank Hiemstra
#66 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-12-2010 12:29

Superbeheerder

Denk niet dat dat gaat werken, maar kan je het product eens aanwijzen op http://www.k6-tea...??

Zal ook eens een mailtje die kant uit doen..

Ruud Holswilder
#67 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-12-2010 13:33
Lid

Sinds: 03.09.08

robertdemuynck schreef:
Certified betekent hier aangetoond betrouwbare positiedata vanuit een EASA approved GPS/GNSS navigation device, maw incl. certificatie kosten van de installatie en vastgelegde antenne posities e.d. Wellicht dat de EASA medewerkers op dit forum daar nog mooiere definites voor kunnen verzinnen, maar dit is het ongeveer wel Cool

Daar heb je wel een punt.
In een van mijn vorige kisten had ik een Garmin GPS-muis die de vluchtcomputer voedde en een Colibri logger die aan de pda gekoppeld zat.
De Colibri verstoorde soms de Garmin. Deze gaf dan geen foutcode, maar een verkeerde positie.
Ik bemerkte dit een keer toen ik boven Oss nearest airports selecteerde op de Zander en deze doodleuk aangaf dat ik binnen glijbereik van Lyon zat.
Met een logger, een PNA en Flarm heb je al gauw 3 onafhankelijke GPS-en aan boord.
Een goede monitoring van het GPS-signaal dat naar de transponder gaat lijkt mij handig.

Frank Hiemstra
#68 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-12-2010 13:44

Superbeheerder

Eén van de FAC privé kisten is al gespot tijdens het NK in 2010... Smile
http://luistervin...-with.html

Als iedereen nou zijn ADS-B aansluit, dan hebben we tijdens het NK in 2011 ook een dergelijk live tracking systeem, maar dan grafisch veeeeuuulll mooier!!
Flarm wordt dus wat lastig, tenzij je bereid bent de Garrecht TRX-1090 of de TRX-2000 aan te schaffen.
Elk ander NMEA signaal, vanuit een logger of een vluchtcomputer zou al voldoende zijn, deze zijn direct aan te sluiten aan je transponder, met behulp van 1 kabeltje!
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 31-12-2010 13:51

maaikgollef
#69 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-12-2010 17:22

Lid

Sinds: 06.09.08

zendesigner schreef:
maaikgollef schreef:
we hebben dringend behoeft aan Basje zn kastje (kun je leuke alliteraties mee maken), waarmee de flarm sentences van de positiedata worden gescheiden. Het wachten was volgens mij op de bestelde processor. Toch Bas?

Dit bestaat al. Bij het K6team.de verkopen ze een interface die de NMEA streams van 3 devices kan samenvoegen tot 1 stream. elke input kan zijn eigen baudrate hebben. de output kan je ook selecteren.

Je kan dit device eveneens gebruiken om de output te strippen van bepaalde sentences.
kost wel wat geld helaas.

ikzelf gebruik dit om mijn flarm data te combineren met mijn cambridge flight computer. dit wordt dan nog via een andere interface over bluetooth naar mijn PNA gestuurd.

B

volgens mij heb ik dat ding. gebruikte ik altijd tussen mijn colibri en PDA...bedoel je de Anschlussboard Ruud? http://www.k6-tea...p;Itemid=1
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland

Hans_de_Hollander
#70 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-12-2010 18:10
Lid

Sinds: 18.01.09

Ik denk dat de K6 Mux wordt bedoeld, een multiplexer waarmee je signalen kunt samenvoegen of uitfilteren.

Zie: http://www.k6-team.de/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=9

Hans de Hollander

zendesigner
#71 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-12-2010 18:15
Lid

idd de K6 mux.

is meer bedoeld om signalen samen te voegen van meerdere sources. maar je zou evengoed 1 source kunnen filteren en de output op 4800 kunnen zetten.

Happy new year trouwens Flower

Frank Hiemstra
#72 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-01-2011 17:13

Superbeheerder

Antwoord van K6 team, ze geven 5 opties:

if you set the Flarm to Baudrate 4800bps, it should work.

If you want to use the Flarm data for Butterfly or a PDA/PNA program like SeeYouMobile (Flarmradar) the minimum baudrate 19200bps is required (Standard)

There are more options possible.

1. Flarm (or Redbox) + K6 Mux + Butterfly + connection to Garrecht s-mode transponder. The K6 Mux can filter the data and change baudrate to 4800bps.

2. Flarm (or Redbox) + Bluebox TRX-1090 + Butterfly + connection to the transponder. You get with or without the transponder the position and altitude of the other aircraft with transponder.

3. TRX-2000 ADS-B / Transponder - Trafficmonitor mit Schnittstelle zu original-FLARM(R) Geräten. optional: FLARM(R) integriert.

4. PowerFLARM

5. The simpliest and cheapest version is a Holux GPS mouse with a 5V DC/DC converter only for the transponder.
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 01-01-2011 17:16

Ruud Holswilder
#73 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-01-2011 19:15
Lid

Frank Hiemstra schreef:
5. The simpliest and cheapest version is a Holux GPS mouse with a 5V DC/DC converter only for the transponder.

Ik denk dat dit niet zo'n slimme oplossing is.
Ervan uitgaande dat er reeds een GPS-logger en Flarm aan boord zijn, voeg je hiermee een derde GPS-ontvanger toe, waarvan je het signaal blind naar de transponder stuurt.
Zie mijn vorige posting t.a.v. praktijkervaringen met meerdere GPS-ontvangers.

maaikgollef
#74 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-01-2011 12:03

Lid

Sinds: 06.09.08

denk dat we eens moeten experimenteren met die mux..ben alleen benieuwd of we daar een van kunnen lenen voor het seizoen begint.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland

Frank Hiemstra
#75 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-01-2011 13:12

Superbeheerder

Ruud_Holswilder schreef:
Frank Hiemstra schreef:

Ervan uitgaande dat er reeds een GPS-logger en Flarm aan boord zijn, voeg je hiermee een derde GPS-ontvanger toe, waarvan je het signaal blind naar de transponder stuurt.

Maar dan ga je er denk ik wel vanuit dat je een romp van koolstof hebt?
Voor glasvezel rompen maakt het waarschijnlijk niet zo veel uit?

x-ray
#76 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-01-2011 14:19

Lid

Frank Hiemstra schreef:
Ruud_Holswilder schreef:
Frank Hiemstra schreef:

Jawel, ik heb ook eindeloos moeten experimenteren met GPS antenne-posities voordat de onderlinge beïnvloeding niet meer merkbaar was. En dat waren slechts twéé antennes in een GFK-romp.

Eric

Ruud Holswilder
#77 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-01-2011 15:20
Lid

Frank Hiemstra schreef:
Ruud_Holswilder schreef:
Frank Hiemstra schreef:

Ik zou geen blind GPS-signaal naar de transponder willen sturen.
We hebben hier al een keer gelezen van spurious hoogte indicaties die transponders soms onverklaarbaar uitzenden.
Daarom controleer ik tijdens de vlucht regelmatig het Flight Level van de transponder.
Om dezelfde reden zou ik ook graag de GPS-postie willen bekijken die de transponder ontvangt.

mgrim
#78 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-01-2011 16:19

Lid

Ruud_Holswilder schreef:
Daarom controleer ik tijdens de vlucht regelmatig het Flight Level van de transponder.
Om dezelfde reden zou ik ook graag de GPS-postie willen bekijken die de transponder ontvangt.

Geen wonder dat je voorheen het gebruik van flarm zo adverteerde...
http://aeroclubsa...
ASH26, PH-1658, "Two-Six"

Ruud Holswilder
#79 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-01-2011 16:26
Lid

mgrim schreef:
Ruud_Holswilder schreef:

Geen wonder dat je voorheen het gebruik van flarm zo adverteerde...

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Kan je misschien iets specifieker zijn?

Frank Hiemstra
#80 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2011 21:11

Superbeheerder

www.GliderTracking.com

Deze website is als 'teaser' voor o.a. aankomend NK, we proberen geen producten te verkopen, we willen er alleen voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen zijn/haar ADS-B gaan aansluiten d.m.v. hele simpele en goedkope oplossingen. We hebben zoveel mogelijk onderzoek gedaan als mogelijk en dat samen gevat op bovenstaande website. Binnenkort komt er nog een document online te staan hoe je daadwerkelijk stap-per-stap je ADS-B kan aansluiten voor o.a. LX vluchtcomputers..

ADS-B is de toekomst, dus wees voorbereid! Wink

[video]http://www.youtube.com/watch?v=GokAlQTvn8c&feature=player_embedded[/video]
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 04-02-2011 23:09

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden