Digitale startlijst
|
Bram Couteaux |
Geplaatst op 27-01-2010 19:22
|
Lid
Sinds: 02.09.08
|
Remy schreef:
fixalot schreef:
toch gaat mijn voorkeur uit naar opensource !
Onze club administratie draait al jaren op een PHP/MySQL systeem, waar inmiddels een groot deel van onze data (waaronder starts en roosters) in zit. Ik ben het op dit moment aan het herschrijven (heb 7 jaar geleden toch wat foutjes gemaakt ) om het goed op te zetten, zodat er eenvoudig meer functionaliteit aan kan worden toegevoegd.
Dit project zou in de vorm van een open-source project kunnen worden opgezet, maar ik heb geen ervaring hoe dit in de praktijk het handigste kan worden gedaan. Er zit een grote hoeveelheid werk in, maar ik ben niet van plan om het commercieel te gaan verkopen. Volgens mij doen we er als clubs beter aan om samen te werken om de hoeveelheid werk te verminderen, dan dat 1 iemand er een paar honderd Euro mee verdient... Als iemand geïnteresseerd is in de functionaliteit en/of kan helpen met het verder uitwerken: stuur me maar een PM of een mailtje.
Wij hebben in Eindhoven een soortgelijk systeem. Werkt ook in php/mysql. Onze startbus is voorzien van een pc, vanuit pc word licht aangestuurd en worden starts dus gelogd. Aan het einde van de vliegdag worden alle starts via een datalink in de hangaar overgezet naar ons intranet. Hier hebben we oa roosters, startlijst, ledenlijst, documentsysteem, claims en nieuwsberichten. Werk ik samen met wisselende personen nu ruim 3 jaar aan en wat we hebben is stabiel maar momenteel hebben we met 2 man meer werk dan we aankunnen. Misschien dat we wat code of ervaringen kunnen uitwisselen: bram_couteaux at live dot nl
VEZC |
|
|
|
dingetje |
Geplaatst op 27-01-2010 19:56
|
Lid
Sinds: 01.09.08
|
Een open source project starten op SourceForge?
Is gratis en op de sourceforge servers bieden ze alle faciliteiten om zo'n project tot een succes te maken met een repository, wiki, web site, forum, bugtracker, etc.
Antoine Megens
Aero Club Salland |
|
|
|
Remy |
Geplaatst op 27-01-2010 21:10
|
Lid
|
TonS schreef:
Anders wordt het als je er naar streeft om alles wat iedereeen ontwikkelt ook op een centrale plaats wilt laten terugkomen en de daaruit ontstane versies weer centraal beschikbaar wilt stellen. Dan heb je iemand of een paar mensen nodig om de implementatie van wijzigingen te beoordelen, te testen en vrij te geven. Dan moet je dus wel werken met een vast team. En het is nu nog winter
Dit is inderdaad mijn bedoeling, en de uitdaging zit inderdaad in het voorkomen van dubbel werk (of dat je elkaars werk om zeep helpt). Ik hoop eigenlijk dat er mensen op dit forum zijn die hier ervaring mee hebben (ik ben wel IT'er, maar niet in dit vakgebied).
TonS schreef:
Als je interesse hebt dan kan ik het project wel hosten op het hph-benelux domein of een subdomein daaronder. Opslagruimte en bandbreedte genoeg...
Bedankt voor het aanbod, ik heb ook nog een domein dat duimen staat te draaien dat ik kan gebruiken om te testen. Maar zolang ik in mijn eentje werk voldoet een webserver op mijn laptop ook nog
Bram Couteaux schreef:
momenteel hebben we met 2 man meer werk dan we aankunnen.
Klinkt me bekend in de oren Ik neem nog contact met je op.
dingetje schreef:
Een open source project starten op SourceForge?
SourceForge is zeker een goede plek om e.e.a. te centraliseren, maar dan moeten we eerst eens kijken of er voldoende animo is om met een aantal mensen hieraan te werken. De mogelijkheden zijn legio, maar de eisen van de clubs ook dus het is handig om eerst wat te inventariseren voordat er daadwerkelijk geprogrammeerd gaat worden.
-----------------------------------------------
West Brabantse Aero Club, Woensdrecht |
|
|
|
Jip |
Geplaatst op 28-01-2010 13:17
|
Lid
Sinds: 24.12.08
|
Bram Couteaux schreef:
Remy schreef:
fixalot schreef:
toch gaat mijn voorkeur uit naar opensource !
Onze club administratie draait al jaren op een PHP/MySQL systeem, waar inmiddels een groot deel van onze data (waaronder starts en roosters) in zit. Ik ben het op dit moment aan het herschrijven (heb 7 jaar geleden toch wat foutjes gemaakt ) om het goed op te zetten, zodat er eenvoudig meer functionaliteit aan kan worden toegevoegd.
Dit project zou in de vorm van een open-source project kunnen worden opgezet, maar ik heb geen ervaring hoe dit in de praktijk het handigste kan worden gedaan. Er zit een grote hoeveelheid werk in, maar ik ben niet van plan om het commercieel te gaan verkopen. Volgens mij doen we er als clubs beter aan om samen te werken om de hoeveelheid werk te verminderen, dan dat 1 iemand er een paar honderd Euro mee verdient... Als iemand geïnteresseerd is in de functionaliteit en/of kan helpen met het verder uitwerken: stuur me maar een PM of een mailtje.
Wij hebben in Eindhoven een soortgelijk systeem. Werkt ook in php/mysql. Onze startbus is voorzien van een pc, vanuit pc word licht aangestuurd en worden starts dus gelogd. Aan het einde van de vliegdag worden alle starts via een datalink in de hangaar overgezet naar ons intranet. Hier hebben we oa roosters, startlijst, ledenlijst, documentsysteem, claims en nieuwsberichten. Werk ik samen met wisselende personen nu ruim 3 jaar aan en wat we hebben is stabiel maar momenteel hebben we met 2 man meer werk dan we aankunnen. Misschien dat we wat code of ervaringen kunnen uitwisselen: bram_couteaux at live dot nl
Hallo iedereen,
Over dubbel werk gesproken!
Ik moet bekennen dat ik zelf ook bezig ben met tijdschrijf/registratie software.
Op onze club werd al sinds jaren een systeem gebruikt dat geschreven is door een van onze leden. Dit werkt op zich prima, maar ik ben het momenteel aan het uitbreiden en vernieuwen.
Wat we momenteel hebben draaien is:
1) Een offline invoer programma voor op de laptop op het veld (startkar)
2) Een weergave, print en upload programma in het clubhuis
3) Diverse statistiek programma's, nog van ons oude (dos) systeem
4) Een online gedeelte (ook PHP/MySQL), waar je alle vluchten kan bekijken, opzoeken, etc. Hiervoor ben ik nog met verbeteringen en extra statistieken bezig, die dynamisch kunnen worden gegenereerd.
Ik was op de hoogte van de behoefte aan zo'n systeem bij diverse andere clubs. Je ziet zelfs dat sommige (veel) clubs echt nog vlucht tijden met de hand opschrijven, later overtypen en met de hand statistieken uitrekenen!...
Maar ik was er nog niet over uit of, en hoe we dit eventueel "op de markt" moeten gaan brengen.
Ik had dit topic al eerder gelezen, maar het werken via een Excel systeem is qua handigheid niet echt te vergelijken met een compleet softwarepakket gericht op zweefvliegen. Had mij daarom nog niet gemengd in de discussie, totdat duidelijk nu dus duidelijk werd dat jullie ook aan andere systemen werken soortgelijk aan die van ons.
Mijn ervaringen met open-source zijn niet zo goed. Het zou echter wel mooi zijn als we (ooit) op de een of andere manier een landelijke standaard kunnen maken! Echt veel tijd kan ik er nu helaas niet aan besteden, vanwege andere zweefvlieg/programmeer projecten... Maar we moeten hier inderdaad eens over nadenken!
GliderTracking |
|
|
|
Remy |
Geplaatst op 28-01-2010 18:28
|
Lid
|
Ik vrees dat het wel meer dan dubbel werk is, ik heb inmiddels van mensen van verschillende clubs reacties gehad. Het lijkt erop dat de startadministratie voor de meesten de hoogste prioriteit heeft, en daarna pas de zaken die specifiek voor de club nodig zijn.
Wij werken overigens met eenzelfde soort systeem: een laptop waarop offline de starts worden bijgehouden, die aan het eind van de dag naar internet worden gestuurd. Daar kunnen ze dan op alle mogelijke manieren worden bekeken en geanalyseerd. Het is lastig om iets van een standaard te maken, maar uitwisselen van ideeën lijkt me wel een goed item om mee te beginnen. Nu nog een handige methode daarvoor vinden, iemand met ervaring hierin?
-----------------------------------------------
West Brabantse Aero Club, Woensdrecht |
|
|
|
dingetje |
Geplaatst op 28-01-2010 21:03
|
Lid
Sinds: 01.09.08
|
Misschien een Wiki opzetten waarin gebrainstormed kan worden door diverse belanghebbenden?
Maar via dit forum werkt in eerste instantie ook natuurlijk...
De basis requirements zullen voor de meeste clubs toch wel hetzelfde zijn?
Daarnaast komen dan club specifieke features.
Ik ben wel benieuwd hoe is de invoer geregeld bij clubs die al met een digitale lijst werken. Hoe maak je zoiets zo foolproof en robuust mogelijk?
Je kunt veel zeggen van een papieren startlijst, maar het crashed nooit, heeft een prima geheugen, edit mogelijkheden, laagdrempelig, etc.
Maar echt 21e eeuw is het niet, en in deze tijd van inter/intranet heb je toch graag je startlijsten digitaal beschikbaar, en dat is met papier een stuk lastiger!
Gewijzigd door dingetje op 28-01-2010 21:08
Antoine Megens
Aero Club Salland |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 29-01-2010 09:49
|
Lid
Sinds: 06.09.08
|
ik denk dat het probleem bij digitaliseren vooral zit in de hufterbestendigheid van de hardware. Als je een besloten veld hebt, zonder al te veel "vreemd volk" zoals passagiers, cursisten, kun je prima een laptop oid inbouwen. Zodra je daar niet aan kunt voldoen ga je vroeg of laat de bietenbrug op. Die discussie hebben we jaren geleden ook op salland gevoerd. Zelfs zaken als de lichtknop moeten in industriele kwaliteit worden uitgevoerd om niet gemold te worden.
We hebben er bijvoorbeeld ook aan gedacht met een barcode reader te werken. die is beter bestand tegen mishandeling, en kun je in beheer geven.
ik ben helemaal voor een digitale startlijst overigens, begrijp me niet verkeerd. Heb jaren de startadministratie gedaan voor de ACS. Antoine heeft wel gelijk. Papier is geduldig.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Ruud Holswilder |
Geplaatst op 29-01-2010 10:21
|
Lid
Sinds: 03.09.08
|
maaikgollef schreef:
ik denk dat het probleem bij digitaliseren vooral zit in de hufterbestendigheid van de hardware.
Misschien is dit de oplossing?
Als de tractor er overheen is gereden of het apparaat in de modder is beland, dan spoel je hem gewoon af onder de kraan |
|
|
|
Jeroen Beeke |
Geplaatst op 29-01-2010 11:45
|
Lid
|
of deze Ruud..
------------------
ACvZ natuurlijk
Hou het rommelig! |
|
|
|
TonS |
Geplaatst op 29-01-2010 11:54
|
Lid
Sinds: 08.10.08
|
Ik betwijfel of zo'n "One more thing" erg zweefvliegerbestendig is... |
|
|
|
Ruud Holswilder |
Geplaatst op 29-01-2010 12:11
|
Lid
Sinds: 03.09.08
|
jeroenbeeke schreef:
of deze Ruud..
Mooi ding, zou met een iSoar app niet misstaan in het instrument panel
Maar niet bestand tegen algemeen gebruik op zweefvliegvelden, denk ik... |
|
|
|
zendesigner |
Geplaatst op 29-01-2010 15:56
|
Lid
|
Ruud_Holswilder schreef:
maaikgollef schreef:
ik denk dat het probleem bij digitaliseren vooral zit in de hufterbestendigheid van de hardware.
Misschien is dit de oplossing?
Als de tractor er overheen is gereden of het apparaat in de modder is beland, dan spoel je hem gewoon af onder de kraan
Doe er momenteel een project mee. Panasonic CF 19's leuke toestellen , wel weinig batterij voor de hele dag continue gebruik.
Kostprijs tussen de 2500 en 3000€
Qua cockpit applicatie zijn deze veel te zwaar +- 3.5 kg.
Ik heb wel een Windows ce 7 inch pda momenteel in bestelling . Als de kwaliteit van het scherm goed is gaat hij in de zwever. Kostprijs zo'n 220 €
B
Gewijzigd door zendesigner op 29-01-2010 16:04 |
|
|
|
Bram Couteaux |
Geplaatst op 29-01-2010 17:32
|
Lid
|
dingetje schreef:
Misschien een Wiki opzetten waarin gebrainstormed kan worden door diverse belanghebbenden?
Maar via dit forum werkt in eerste instantie ook natuurlijk...
De basis requirements zullen voor de meeste clubs toch wel hetzelfde zijn?
Daarnaast komen dan club specifieke features.
Ik ben wel benieuwd hoe is de invoer geregeld bij clubs die al met een digitale lijst werken. Hoe maak je zoiets zo foolproof en robuust mogelijk?
Je kunt veel zeggen van een papieren startlijst, maar het crashed nooit, heeft een prima geheugen, edit mogelijkheden, laagdrempelig, etc.
Maar echt 21e eeuw is het niet, en in deze tijd van inter/intranet heb je toch graag je startlijsten digitaal beschikbaar, en dat is met papier een stuk lastiger!
Wij hebben een standaard out-of-the-box tft scherm in de startbus gemonteerd met een trackball(beide simpel te vervangen als het stuk gaat). Mini PC zit in een afgesloten kast en heeft een solidstate harde schijf. Dit systeem hebben we nu een seizoen gebruikt, hadden problemen met accucapaciteit maar die is deze winter verdrievoudigd. (Hiervoor gebruikten we een pc met touchscreen, zelfde sw)
De invoer is bij ons niet in excel oid maar in visual basic. Tijden/data hoef je al niet in te vullen want het licht word aangestuurd vanuit de pc via een i/o bus en relay. Namen en kist worden uit dropdownlists gehaald. Hij bewaard alles lokaal. Als de boel crashed kun je kiezen om op de huidige lijst verder te gaan.
Aan het einde van de dag bus de hangaar in, kabel de bus in steken en de rest gaat vanzelf.(starts naar intranet en pc in hangaar)
Inmiddels volledig failsafe(na verdrievoudiging accucap.) en als het toch crashed blijft alle data gewoon bewaard.
Eventuele correcties zijn makkelijk uit te voeren vanuit pc of intranet.
Gewijzigd door Bram Couteaux op 29-01-2010 17:33
VEZC |
|
|
|
fixalot |
Geplaatst op 29-01-2010 19:52
|
Lid
Sinds: 11.03.09
|
Hoi Bram klinkt allemaal heel mooi, maar zijn jullie bereid om jullie versie online te zetten.?? |
|
|
|
TonS |
Geplaatst op 29-01-2010 22:56
|
Lid
|
Bram Couteaux schreef:
Wij hebben een standaard out-of-the-box tft scherm in de startbus gemonteerd met een trackball(beide simpel te vervangen als het stuk gaat). Mini PC zit in een afgesloten kast en heeft een solidstate harde schijf. Dit systeem hebben we nu een seizoen gebruikt, hadden problemen met accucapaciteit maar die is deze winter verdrievoudigd. (Hiervoor gebruikten we een pc met touchscreen, zelfde sw)
De invoer is bij ons niet in excel oid maar in visual basic. Tijden/data hoef je al niet in te vullen want het licht word aangestuurd vanuit de pc via een i/o bus en relay. Namen en kist worden uit dropdownlists gehaald. Hij bewaard alles lokaal. Als de boel crashed kun je kiezen om op de huidige lijst verder te gaan.
Aan het einde van de dag bus de hangaar in, kabel de bus in steken en de rest gaat vanzelf.(starts naar intranet en pc in hangaar)
Inmiddels volledig failsafe(na verdrievoudiging accucap.) en als het toch crashed blijft alle data gewoon bewaard.
Eventuele correcties zijn makkelijk uit te voeren vanuit pc of intranet.
Klinkt eigenlijk precies hetzelfde als de excel applicatie waarmee dee draad gestart is. Input ook geheel via Visual Basic allen wordt Excel als datadrager gebruikt (weet niet wat jullie doen?), Piloten en vliegtuigen ook uit een drop down lijst (nog veel gemakklijker overigens: naam beginnen te typen die dan via een autocomplete wordt aangevuld), direct oplaan op de harde schijf dus geen gevaar voor dataverlies. en aan het eind van de dag uploaden naar het netwerk (of misschien wel meteen naar het web. Zit allen geen koppeling in met het lichtgeven ,maar de tijd vul je gewoon in door op deen knop "Nu" te drukken...
Maar ik wil die applicatie van jullie ook best zien :-) |
|
|
|
TonS |
Geplaatst op 02-02-2010 14:05
|
Lid
|
fixalot schreef:
Hoi Bram klinkt allemaal heel mooi, maar zijn jullie bereid om jullie versie online te zetten.??
Weinig reactie...
Omdat ik heb gehoord dat er links en rechts wat mensen aan de Excel applicatie aan het sleutelen zijn, toch maar even een melding dta er weer een nieuwe versie online staat (versie 5).
Belangrijkste vernieuwing is dat de applicatie nu ook de actuele vluchtduur bijhoudt van kisten die nog in de lucht hangen. Zie verder de changelog. |
|
|
|
EdWesterhof |
Geplaatst op 02-02-2010 17:09
|
Lid
|
Hi Allen,
Heel wat commentaar op m'n eesrte berichtje; aanvankelijk leken er mooie initiatieven uit te komen, afwachten maar. Als er op Sourceforge gezocht wordt op 'soaring' of 'gliding', dan komen daar een paar projekten uit rollen, volgens mij wel Engelstalig.
Ondertussen is het gebruikershandboek van mijn projekt af en staat op m'n site www.soaring.hps-h... en natuurlijk kan men dit programma zonder kosten uitproberen: even een mailtje en het wordt opgestuurd inclusief toegangscode. |
|
|
|
Bram Couteaux |
Geplaatst op 04-02-2010 21:41
|
Lid
|
TonS schreef:
fixalot schreef:
Hoi Bram klinkt allemaal heel mooi, maar zijn jullie bereid om jullie versie online te zetten.??
Weinig reactie...
Omdat ik heb gehoord dat er links en rechts wat mensen aan de Excel applicatie aan het sleutelen zijn, toch maar even een melding dta er weer een nieuwe versie online staat (versie 5).
Belangrijkste vernieuwing is dat de applicatie nu ook de actuele vluchtduur bijhoudt van kisten die nog in de lucht hangen. Zie verder de changelog.
Sorry voor mijn late reactie. Ik kijk niet elke dag op zweefportaal . Onze versie kan en mag ik niet zo even online zetten aangezien alles(sw/hw) specifiek op elkaar afgestemd is, tevens word alle VB geschreven door iemand anders(source heb ik niet thuis), samen met weer iemand anders maak ik de php kant.
Alle software is op onze clubwensen afgestemd en is het is ontzettend veel. Ledenadministratie, starts, roosters, fora, nieuws en nog veel meer, teveel om op te noemen. Doordat het in feite een groot pakket is kun je het moeilijk compleet overnemen omdat we uitgaan dat er een startbus met wifi en licht aan pc is en ga zo maar door. Veel dingen zijn afhankelijk van de inputhardware.
Kortom we werken in Eindhoven aan de ICT met totaal 6 man en hebben er nu al 4 jaar bloed, zweet en tranen in gestoken. Toch wel enigsinds begrijpelijk dat we afgezien van de compatibiliteitsproblemen niet zomaar alles op het web zetten.
We willen best in overleg code uitwisselen, met een beetje geknutsel kun je het omzetten zodat het voor je eigen club bruikbaar maar het is wel allemaal procedural. bram_couteaux at live dot nl
Ben overigens al druk aan het ruilen geweest met Remy
Gewijzigd door Bram Couteaux op 04-02-2010 22:43
VEZC |
|
|
|
TonS |
Geplaatst op 24-03-2010 23:05
|
Lid
|
Definitieve versie 2010 met veel extra functionaliteit staat online.
Goed vliegseizoen gewenst |
|
|
|
fixalot |
Geplaatst op 25-03-2010 11:52
|
Lid
Sinds: 11.03.09
|
Wij gebruiken het systeen nu volop, en er wordt nu niet meer geschreven. Wel maken we een backup copy naar usbstick voor het geval de batterijen leeg gaan.
Tot nu toe geen problemen. |
|
|