ADS-B: Het grote kabeltjestopic
|
Birdy01 |
Geplaatst op 09-02-2010 23:09
|
Lid
Sinds: 02.09.08
|
Ja, dat zou ik ook heel graag willen weten! De thread begon heel goed, maar inmiddels weet ik nog steeds niet hoe ik het kabeltje tussen bijvoorbeeld een Flarm en een Garrecht x-ponder
moet aansluiten. Moet dat nu een afgeschermde kabel zijn met de NMEA TX aan de x-ponder en de afscherming (GND) alleen aan de Flarm kant vast (of andersom) of moet de afscherming (GND) gewoon naar de GND van beide apparaten toe. Voor mijn PDA'tjes sluit ik gewoon TX,RX en GND met losse kabeltjes aan en dat werkt.
Als iemand al een configuratie heeft - die werkt - zou dat leuk nieuws zijn.
Bert Otten
Delftsche Studenten Aeroclub |
|
|
|
Marc |
Geplaatst op 10-02-2010 10:45
|
Lid
Sinds: 01.09.08
|
Birdy01 schreef:
Ja, dat zou ik ook heel graag willen weten! De thread begon heel goed, maar inmiddels weet ik nog steeds niet hoe ik het kabeltje tussen bijvoorbeeld een Flarm en een Garrecht x-ponder
moet aansluiten.
Om te beginnen, zelf ben ik nog niet zover maar op de site van Garrecht zijn al wel goede schema's te vinden.
De FLARM en de transponder knoop je in ieder geval niet aan elkaar daar moet dan toch de TX-1090 tussen.
Kijk maar op: http://www.garrec...ev1.0d.pdf
en http://volkslogge...rev1.3.pdf
Marc |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 10-02-2010 11:32
|
Lid
Sinds: 06.09.08
|
Marc schreef:
Birdy01 schreef:
moet aansluiten.
Om te beginnen, zelf ben ik nog niet zover maar op de site van Garrecht zijn al wel goede schema's te vinden.
De FLARM en de transponder knoop je in ieder geval niet aan elkaar daar moet dan toch de TX-1090 tussen.
die trx-1090 zit er volgens mij alleen tussen als een soort universele interface en dus om het mogelijk te maken allerlei randapparatuur als de butterfly aan vast te knopen zonder dataverlies. Zoals hier al eerder aangegeven in dit draadje ben je doordat je een xpdr aansluit op een flarm gedwongen een lagere baudrate te gebruiken dan 19k2. Als je een butterfly hebt, krijg je dus functionaliteitsverlies omdat die werkt met 19k2 geloof ik. Ik denk dat dat kastje verschillende baudrates op de uitgangen zet EN een filter voor ongewenste flarm sentences richting xpdr heeft. Een mooiere oplossing dan een simpel kabeltje, maar niet per sé noodzakelijk als je geen butterfly oid hebt. De xpdr doet volgens mij verder niets met flarm sentences.
Er komt NMEA uit de flarm en er gaat volgens mij NMEA in iedere xpdr via TX/RX, dus ook een garrecht. Lijkt me sterk dat die niet simpel zijn te koppelen.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
zendesigner |
Geplaatst op 22-03-2010 15:03
|
Lid
|
maaikgollef schreef:
Marc schreef:
Birdy01 schreef:
moet aansluiten.
die trx-1090 zit er volgens mij alleen tussen als een soort universele interface en dus om het mogelijk te maken allerlei randapparatuur als de butterfly aan vast te knopen zonder dataverlies. Zoals hier al eerder aangegeven in dit draadje ben je doordat je een xpdr aansluit op een flarm gedwongen een lagere baudrate te gebruiken dan 19k2. Als je een butterfly hebt, krijg je dus functionaliteitsverlies omdat die werkt met 19k2 geloof ik. Ik denk dat dat kastje verschillende baudrates op de uitgangen zet EN een filter voor ongewenste flarm sentences richting xpdr heeft. Een mooiere oplossing dan een simpel kabeltje, maar niet per sé noodzakelijk als je geen butterfly oid hebt. De xpdr doet volgens mij verder niets met flarm sentences.
Er komt NMEA uit de flarm en er gaat volgens mij NMEA in iedere xpdr via TX/RX, dus ook een garrecht. Lijkt me sterk dat die niet simpel zijn te koppelen.
Hoy , ben er nu mee bezig deze te koppelen. Ik lees ook enkel dat de trx-1090 een adsb ontvanger is gecombineerd met flarm. niet dat je niet zonder kan.
De meeste websites zeggen simpelweg dat je de nmea stream aan pin 3 moet verbinden.
Maar hoe weet je nu of het goed werkt ? zie je bij de garrecht ook bepaalde codes opkomen ? |
|
|
|
dingetje |
Geplaatst op 22-03-2010 15:53
|
Lid
|
Alle Geräte von Garrecht Avionik verfügen bereits serienmäßig über eine Schnittstelle zum Anschluß eines normalen GPS. Daten von dieser Quelle können so abgestrahlt und anderen Flugverkehrsteilnehmern zugänglich gemacht werden.
Es werden keine speziellen Adapter zur Verwendung dieser Schnittstelle benötigt.
Ik lees hieruit dat je inderdaad zonder extra apparatuur een NMEA signaal (met 4800 Bd) op pin 3 kunt zetten. Hoe je dan kunt zien of "ut warkt" staat niet echt duidelijk in de handleiding. Gewoon even navragen bij de fabrikant/leverancier? Het alternatief is een ADS-B ontvanger lenen.
Antoine Megens
Aero Club Salland |
|
|
|
zendesigner |
Geplaatst op 22-03-2010 17:11
|
Lid
|
dingetje schreef:
Alle Geräte von Garrecht Avionik verfügen bereits serienmäßig über eine Schnittstelle zum Anschluß eines normalen GPS. Daten von dieser Quelle können so abgestrahlt und anderen Flugverkehrsteilnehmern zugänglich gemacht werden.
Es werden keine speziellen Adapter zur Verwendung dieser Schnittstelle benötigt.
Ik lees hieruit dat je inderdaad zonder extra apparatuur een NMEA signaal (met 4800 Bd) op pin 3 kunt zetten. Hoe je dan kunt zien of "ut warkt" staat niet echt duidelijk in de handleiding. Gewoon even navragen bij de fabrikant/leverancier? Het alternatief is een ADS-B ontvanger lenen.
Hoi antoine ,
bedankt voor je antwoord. er is dus inderdaad niks meer te vinden als dat je het op pin 3 kan zetten.
Heb hem bij kees Hordijk gekocht, zal hem even een mailtje sturen. |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 23-03-2010 13:33
|
Lid
|
heeft iemand al met "het kabeltje" eraan gevlogen? Ik zal komende dagen eens een paar keer op casper.frontier kijken om te zien of iets zichtbaar is. Binnenkort krijgen we ook een SBS te leen op de ACS , dan kunnen we het zien op onze eigen laptop.
maar ja. totnutoe zie ik alleen maar heavy metal....
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Jip |
Geplaatst op 18-04-2010 20:42
|
Lid
Sinds: 24.12.08
|
Hallo roeles,
Waren we tegengekomen, maar alsnog thanks voor de link!
Op dit moment zijn we bereik tests met ons systeem (+ nieuwe antenne) aan het uitvoeren. De resultaten zijn tot nu toe positief!
- Kisten gezien tot voorbij Hannover
- Vandaag ook veel Nederlandse en Duitse zweefvliegtuigen ontvangen, maar wel meestal zonder ADS-B.
Daarom dus nog maar even een reminder aan iedereen:
Sluit vooral ADS-B aan, dit gaat deze zomer echt mooi (en nuttig) worden!
Gewijzigd door Jip op 18-04-2010 20:45
GliderTracking |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 19-04-2010 20:13
|
Lid
|
Jip,
hebben jullie zelfbouw of de SBS-1ER? Ik wil eigenlijk zelf gaan bouwen , want ik vind de SBS te duur. Bouwkosten lijken onder de 50 euro te blijven, er zijn diverse projecten te vinden op internet, kan alleen iet kiezen (weegschaal hè?).
gaan jullie die ook op internet zetten? Kun je me even wat specs en referenties PM-en? Heb voldoende electronerd achtergrond om zelf wat te fabrieken, dus technisch verhaal mag.
owja, bij ons hebben veel kisten inmiddels ADS-B. De tweezitters met de Flarm achterin en "het apparaat dat niemand wil" voorin leveren nog wat uitdagingen op. Maar de eenzitters zijn voorzien.
Greetz
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Jip |
Geplaatst op 19-04-2010 22:24
|
Lid
Sinds: 24.12.08
|
Zie PM
GliderTracking |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 15-05-2010 21:55
|
Lid
|
vandaag hebben we een SBS1 te leen gehad. We konden alle mode-s kisten rondom salland zien, maar de SBS1 liet er geen positiegegevens bij zien (wel hoogte). Of dat aan de SBS of ons geknutsel ligt moeten we nog uitzoeken.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
fransdevries |
Geplaatst op 15-05-2010 22:17
|
Lid
|
Alleen kisten met S-mode transponder die aangesloten zijn op een GPS zullen de positie doorgeven. |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 15-05-2010 22:29
|
Lid
|
Dat was de hele bedoeling van deze excercitie. Zoals je in dit draadje kunt lezen, is dat precies wat we hebben gedaan/geprobeerd. NMEA stream aansluiten uit Flarm/Garrecht/LX op XPDR en die vervolgens configureren. Er is dus kennelijk ergens nog iets niet goed, maar het kan ook aan de instellingen van de SBS1 liggen. op een TX1090 waren we wel degelijk zichtbaar aldus onze friese vrienden
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Frank Hiemstra |
Geplaatst op 29-12-2010 18:25
|
Superbeheerder
|
Is het iemand gelukt om een standaard Flarm of een LX Redbox aan te sluiten op een transponder om ADS-B signaal te verkrijgen?
Ik heb zo het vermoeden dat er bij de Redbox iets mis gaat...
Reactie graag via een reply in deze thread of per email frank.hiemstra at gmail.com
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 29-12-2010 18:26 |
|
|
|
jaspergrannetia |
Geplaatst op 29-12-2010 19:50
|
Lid
Sinds: 17.12.08
|
Ik heb van Bastiaan bij ons op de ACS begrepen dat in het GPS-signaal dat de FLARM afgeeft, wordt vermeld of de GPS bron 'certified' is. Niet dus. De transponder zou daarom het geleverde signaal niet kunnen of 'willen' accepteren.
Ik begreep ook van Bastiaan dat met een kleine beetje solderen en wat signaalverwerking het signaal bewerkt zou kunnen worden.
Ik zal hem effe vragen om deze thread te bekijken. Misschien heb ik het goed begrepen allemaal. :-)
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl
Mountains Rock! |
|
|
|
Frank Hiemstra |
Geplaatst op 29-12-2010 20:10
|
Superbeheerder
|
Klinkt nogal vaag anders.. is het niet afdoende om de baudrate te verlagen naar 4800?
En praat je over een standaard Flarm of de Flarm Redbox?
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 29-12-2010 20:10 |
|
|
|
jaspergrannetia |
Geplaatst op 29-12-2010 21:56
|
Lid
|
Uhh... :-) Ik heb Basje gevraagd even te kijken naar dezer thread. :-)
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl
Mountains Rock! |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 30-12-2010 09:57
|
Lid
|
we hebben dringend behoeft aan Basje zn kastje (kun je leuke alliteraties mee maken), waarmee de flarm sentences van de positiedata worden gescheiden. Het wachten was volgens mij op de bestelde processor. Toch Bas?
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
bvweerd |
Geplaatst op 30-12-2010 11:28
|
Lid
|
De processor was inderdaad het wachten op. Nog even solderen in een blackbox die van de flarm data 'schone' rmc-data moet maken, en die met de goede baudrate naar de transponder te sturen.
Wordt vervolgd.
Bastiaan van Weerd
Aero Club Salland |
|
|
|
jaspergrannetia |
Geplaatst op 30-12-2010 15:10
|
Lid
|