Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
volgens mij begrijp ik iets nog niet.
Een mode-s geeft geen positie-info, want geen aansluiting op gps. ads-b doet dat wel. Voor positiebepaling zonder ads-b heb je radar nodig. Mode-s zendt toch alleen hoogte en id uit?
Vraagjes: als wij met die transponder bliep doen op een scherm, kunnen ze dan niet zien WAAR we zitten? wat is dan de toegevoegde waarde van een transponder behalve de hoogte? Dus als wij voldoende zouden reflecteren had je bij wijze van ook die mode-s niet nodig? En als ze onze positie wèl kunnen zien, wat is dan de moeilijkheid om net als de ads-b info die je bij geluidsnet ziet ons ook te tonen?
|
Lid
Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08
|
maaikgollef schreef:
Vraagjes: als wij met die transponder bliep doen op een scherm, kunnen ze dan niet zien WAAR we zitten? wat is dan de toegevoegde waarde van een transponder behalve de hoogte?
TCAS aan boord van een verkeersvliegtuig of zakenjet peilt de richting en afstand van een andere transponder met de aan boord aanwezige aanwezige apparatuur. De gepeilde afstand is redelijk nauwkeurig, de richting iets minder. De hoogte wordt via de mode-s band doorgegeven en is dus zeer nauwkeurig.
Daarom wordt een uitwijkmanoeuvre uitsluitend via een hoogte- of vertikale snelheidswijziging uitgevoerd.
Pas bij een duidelijk visueel contact kan je eventuele richtingveranderingen erbij uitvoeren. De door TCAS gecommandeerde hoogteveranderingen moeten echter altijd worden opgevolgd en overrulen de verkeersleiding.
Ik heb de afgelopen weken twee keer een Tornado redelijk dichtbij voor mij zien uitwijken.
Boven Duitsland, zuid van Meppen, zag ik een LearJet op bijna gelijke hoogte aankomen en even later dook hij duidelijk onder mij door.
Naar mijn idee geeft de transponder ook voor jezelf een extra stukje veiligheid en staat bij mij na de start altijd aan, ook boven Duitsland waar deze niet verplicht is. |