Vliegroutes naar Lelystad Airport
|
noud |
Geplaatst op 25-01-2020 08:54
|
Lid
Berichten: 116
Sinds: 23.01.09
|
Heel goed voor mekaar Ruud: voorop de leestip van FTM: Vliegende actievoerder is fel tegen Lelystad Airport: ‘Te veel klopt niet’
[url]https://www.ftm.n...-241093577[/url]
Knap gedaan en bedankt
Noud Vermeulen. |
|
|
|
dingetje |
Geplaatst op 26-01-2020 01:52
|
Lid
Berichten: 518
Sinds: 01.09.08
|
Ben benieuwd wat FTM nog meer boven water weet te halen uit deze beerput.
Antoine Megens
Aero Club Salland |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 11-02-2020 19:33
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
Komt van uitstel afstel? minister geeft weer waarschuwing af...
https://www.nu.nl...ijker.html |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 12-02-2020 14:40
|
Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
https://satl-lely...en/schade/
stuitingsbrief voor als je schade verwacht of waardedaling als gevolg van de opening van Lelijkstad
Gewijzigd door maaikgollef op 12-02-2020 14:42
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 04-03-2020 11:06
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
interessante Ierse mening....
https://nos.nl/ar...n-klm.html |
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 29-03-2020 15:48
|
Superbeheerder
Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08
|
De kleine luchtvaart, die voornamelijk onder zichtvliegvoorschriften vliegt, heeft aangegeven dat zij door luchtruimklasse D in de transitiefase onnodig beperkt wordt in haar bewegingsvrijheid buiten de periode dat er daadwerkelijk naderings-verkeersleiding wordt gegeven, vanwege de genoemde communicatie-eisen. Deze eisen ten aanzien van de communicatie gelden niet in luchtruimklasse E.Daarom is nu de luchtruimklasse van de desbetreffende TMA’s buiten de afhandelingstijden in de transitiefase teruggebracht naar luchtruimklasse E. Tussen 18.00 uur en 22.00 uur blijft wel klasse D gelden.
Lees: https://zoek.offi...QygqsYvfXk
Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 22 maart 2020, nr. IENW/BSK-2020/53334, tot wijziging van de Regeling boorduitrusting, de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen in verband met enkele reparaties en wijzigingen met betrekking tot het luchtruim
Regeling luchtverkeersdienstverleningTen behoeve van de voorgenomen toekomstige afhandeling van handelsverkeer op Lelystad Airport is aan enkele naderingsverkeersleidingsgebieden (TMA: terminal control area), te weten de Lelystad TMA’s 3, 4 en 5 en de Nieuw Milligen TMA’s B, C2 en E, de luchtruimklasse “D” toegekend. Luchtruim-klasse D betekent dat er actief verkeersleiding gegeven moet worden aan alle verkeer in het desbetref-fende luchtruim, dus ook verkeer dat op zicht vliegt (VFR: visual flight rules). Dit betekent dat het VFR-verkeer radiocommunicatie tot stand moet kunnen brengen en er sprake moet zijn van perma-nente lucht-grondcommunicatie in beide richtingen.Vooruitlopend op het definitieve besluit over de openstelling van Lelystad Airport voor handelsverkeer is er sprake van een transitieperiode waarin er enkel tussen 18.00 uur en 22.00 uur lokale tijd nade-ringsluchtverkeersleiding aan het vliegverkeer dat op instrumenten vliegt (IFR: instrument flight rules) wordt gegeven ten behoeve van Lelystad Airport. De kleine luchtvaart, die voornamelijk onder zichtvliegvoorschriften vliegt, heeft aangegeven dat zij door luchtruimklasse D in de transitiefase onnodig beperkt wordt in haar bewegingsvrijheid buiten de periode dat er daadwerkelijk naderings-verkeersleiding wordt gegeven, vanwege de genoemde communicatie-eisen. Deze eisen ten aanzien van de communicatie gelden niet in luchtruimklasse E.Daarom is nu de luchtruimklasse van de desbetreffende TMA’s buiten de afhandelingstijden in de transitiefase teruggebracht naar luchtruimklasse E. Tussen 18.00 uur en 22.00 uur blijft wel klasse D gelden.Voor het plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied (control zone: CTR) van Lelystad Airport verandert overigens niets: de luchtverkeersklasse blijft hier klasse D.Wanneer Lelystad Airport formeel wordt opengesteld voor handelsverkeer zal de luchtruimklasse in bovengenoemde TMA’s weer gewijzigd worden in luchtruimklasse D |
|
|
|
NicoB |
Geplaatst op 30-03-2020 15:55
|
Lid
Berichten: 554
Sinds: 28.03.13
|
De NOTAM A0649/20 geeft een andere uitleg over het gebruik van radio:
A) EHLE
LELYSTAD TMA 3, 4, 5 AND NIEUW MILLIGEN TMA B, C2 AND E:
AIRSPACE CLASS BELOW FL065 CHANGED FROM D INTO E.
VFR TFC CONTACT DUTCH MIL INFO 132.350.
SCHEDULE: DAILY 0000-1600 2000-2359
FROM: 01 APR 2020 00:00 TO: 30 JUN 2020 12:00 EST
A0649/20
De Regeling heeft hier een (voorlopige) einddatum van 30 juni 2020 en is het gebruik van radio (contact DM Info) nu verplicht of toch vrijblijvend tijdens de Class E periode?
Gewijzigd door NicoB op 30-03-2020 16:02 |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 30-03-2020 17:07
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
NicoB schreef:
De NOTAM A0649/20 geeft een andere uitleg over het gebruik van radio:
A) EHLE
LELYSTAD TMA 3, 4, 5 AND NIEUW MILLIGEN TMA B, C2 AND E:
AIRSPACE CLASS BELOW FL065 CHANGED FROM D INTO E.
VFR TFC CONTACT DUTCH MIL INFO 132.350.
SCHEDULE: DAILY 0000-1600 2000-2359
FROM: 01 APR 2020 00:00 TO: 30 JUN 2020 12:00 EST
A0649/20
De Regeling heeft hier een (voorlopige) einddatum van 30 juni 2020 en is het gebruik van radio (contact DM Info) nu verplicht of toch vrijblijvend tijdens de Class E periode?
1. De einddatum is volgens het besluit : "Wanneer Lelystad Airport formeel wordt opengesteld voor handelsverkeer zal de luchtruimklasse in bovengenoemde TMA’s weer gewijzigd worden in luchtruimklasse D." Dus dat kan nog wel even duren met de huidige negatieve ontwikkeling voor de commerciele luchtvaart. en ooorspronkelijk is er geen verkeer 1 november te verwachten.
De notam is uitgegeven zodat de verwerking in AIP enzo goed gaat (waarschijnlijk met wijziging 06/2020)
2. In class E is er voor VFR verkeer (behalve in RMZ) vrijblijvende communicatie. Wordt hier alleen nog eend duidelijk aan gegeven dat je voor deze gebieden bij Dutch Mil info moet zijn
Gewijzigd door Sieb op 30-03-2020 17:09 |
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 31-03-2020 12:59
|
Superbeheerder
Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08
|
Besluitvorming over Lelystad Airport
Lees: https://www.rijks...ad-airport
Daarom heb ik besloten om de openstelling van Lelystad Airport met een jaar uit te stellen tot
november 2021. Dit heeft als voordeel dat bij opening van de luchthaven de tijdelijke laagvliegroutes niet nodig zijn en het biedt tevens duidelijkheid aan alle betrokken partijen. |
|
|
|
NicoB |
Geplaatst op 01-04-2020 17:59
|
Lid
Berichten: 554
Sinds: 28.03.13
|
Voor het groen ingekleurde gebied geldt overdag tot 18:00lt
een maximum hoogte van FL65
klik op de afbeelding voor een vergroting
Gewijzigd door NicoB op 01-04-2020 23:33 |
|
|
|
Jan van Maarseveen |
Geplaatst op 01-04-2020 21:24
|
Lid
Berichten: 317
Sinds: 02.09.08
|
Een mooi duidelijk plaatje Nico! En ik wil absoluut geen zeikerd zijn, maar mocht je dit zelf gemaakt hebben, dan zou mijn advies zijn slechts FL65 er neer te zetten en geen hoogte. Je weet maar nooit op de mooie dagen met een QNH>1013 hPa ....
Gewijzigd door Jan van Maarseveen op 23-04-2020 11:57
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC) |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 23-04-2020 11:31
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
Waarom niet gewoon voorlopig terug naar hoe het was en alles dus weer naar FL65/95 en schaf die 18.00-22.00 regel ook meteen weer af want die slaat werkelijk helemaal nergens op!
https://www.deste...~a3c6dcb0/ |
|
|
|
NicoB |
Geplaatst op 13-05-2020 21:58
|
Lid
Berichten: 554
Sinds: 28.03.13
|
https://nos.nl/ar...oeien.html
Met de nieuwe plannen voor Schiphol is er absoluut geen noodzaak meer (als die er al was) om Lelystad Airport te openen. Ben benieuwd wanneer de minister dit eindelijk ook inziet. |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 16-05-2020 08:05
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
Dit is geen visie maar gewoon de oude vertrouwde situatie doortrekken naar de toekomst.
https://www.nrc.n...3-a3999935 |
|
|
|
delta zulu |
Geplaatst op 16-05-2020 20:36
|
Lid
Berichten: 11
Sinds: 29.12.09
|
Eens te meer bewijs dat in Nederland luchtvaartbeleid schipholbeleid is (van een regering met tonnen boter op z'n hoofd) |
|
|
|
rutger kruk |
Geplaatst op 17-05-2020 13:30
|
Lid
Berichten: 91
Sinds: 07.04.09
|
delta zulu schreef:
Eens te meer bewijs dat in Nederland luchtvaartbeleid schipholbeleid is (van een regering met tonnen boter op z'n hoofd)
Gelezen op pag. 16/17 in boek ‘Mijn verhaal’ van John Block, luchtvaartpionier en mede-oprichter van Martinair, Transavia en Air Holland:
Volgens toenmalig president-directeur KLM Gerrit van der Wal wordt in Nederland het woord luchtvaart gespeld als K…L…M…! |
|
|
|
Bart |
Geplaatst op 20-05-2020 22:52
|
Lid
Berichten: 66
Sinds: 03.09.08
|
Benieuwd hoe lang deze nota nog houdbaar is. Eerste voorbehoud is al gemaakt met het katern op pagina 7 |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 21-05-2020 23:10
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
https://www.nrc.n...n-a4000237
Er zijn ook journalisten met realiteitszin... |
|
|
|
Ruud Holswilder |
Geplaatst op 25-05-2020 17:50
|
Lid
Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08
|
Het betreft hier een opiniestuk van van onderzoeker en beleidsadviseur Pieter Pauw.
http://www.pieter...eter-pauw/ |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 23-06-2020 09:02
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel....
https://satl-lely...ry/nieuws/ |
|
|