| 23-11-2024 | 13:14
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 9

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,410
· Nieuwste lid: KluZCSsb
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Vliegroutes naar Lelystad Airport
NicoB
Geplaatst op 07-03-2019 15:42
Lid

Berichten: 554
Sinds: 28.03.13

Ga je in het bovenstaande voorbeeld ervan uit dat een zweefvlieger in NL boven 3500ft QNH naar SAS overschakelt? Ik denk dat in de praktijk veel mensen vertrouwen op hun smartphone-apps (incl. druksensor).

Hoe wordt hier op de clubs eigenlijk mee om gegaan, wordt op de briefing een maximale hoogte (in meters?) bekend gemaakt of moet de solist/GPL-er dat zelf maar uitzoeken? Bij een lage QFE/QNH (lager dan 1013.2) kun je al snel de fout in gaan als je denkt door te kunnen klimmen t/m de ondergrens (in FL's) van een bovenliggend verboden verkeersgebied zonder rekening te houden met het luchtdrukverschil.

Voorbeeld:
Met een QFE van 1001 hPA kun je dus 100 mtr (328ft) te hoog zitten als je doorklimt naar een TMA ondergrens van FL45 (± 1370 mtr). Ongeveer 50 mtr hoger komt dan het IFR-verkeer op FL50 voorbij!

Om te onthouden: voet x 0,3048 = meter / meter x 3,2808 = voet / 1hPa = 27 voet = 8,23 meter (25 meter = 3 hPa)
Gewijzigd door NicoB op 08-03-2019 11:08
 
maaikgollef
Geplaatst op 07-03-2019 15:43
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

ik denk dat de marges hier in NL eerder opgezocht worden. 100 meter in Frankrijk is 1,7%. die mis je niet. Boven Zwolle is dat 7% . Dat is veel marge om aan te houden als je met je clubkist net buiten glijbereik zit.
Je hebt gelijk hoor, daar niet van, maar de praktijk van marges aanhouden gaat een grote impact hebben.

hebben we het nog niet eens over de situation awareness van de gemiddelde budgetcarrierpiloot
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
Jan de Hulster
Geplaatst op 07-03-2019 16:10
Lid

Berichten: 1755
Sinds: 03.09.08

Ik begrijp uit de laatste postings d at jullie ervan uit gaan dat de Lelystad misere uiteindelijk werkelijkheid wordt?
 
dchoeben
Geplaatst op 07-03-2019 16:32
Lid

Berichten: 51
Sinds: 23.09.14

Hee Peter, ik denk dat om het even de kwaliteiten van een verkeersvlieger, zij niet zo snel een level bust zullen hebben
Wij zwevers moeten doodeenvoudig er beter mee omgaan
Als ik op een thermische dag mensen om mij heen hoor kraaien hoe hoog zo nou mogen boven almelo dan denknik wel eens, " wat doe jij daar" je behoort je voor te bereiden
Daar schort het behoorlijk aan in nederland en dat kan ons nog wel eens de kop kosten
Overigens vind ik het allemaal niet te geloven hoor dat lelystadverhaal
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 07-03-2019 22:49
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

maaikgollef schreef:
we het nog niet eens over de situation awareness van de gemiddelde budgetcarrierpiloot

Ik kan je verzekeren dat airlines die regelmatig in luchtruim klasse E of lager vliegen veel aandacht besteden aan airspace awareness.

Airspace violations worden grotendeels veroorzaakt door recreatieve vliegers.
Vliegclubs hebben hier een taak.
Zie folder 'Voorkom luchtruimschendingen' https://www.knvvl...chendingen

Lelystad Airport in het algemeen begint een steeds groter politiek wespennest te worden.
Gisteren deed Ryanair topman opmerkelijke uitspraken
Lees: https://www.teleg...-niet-open
Lees: https://www.omroe...ad-airport

Aanvulling:
Als je de grote luchtruimroof wil laten meewegen bij je keuze voor de verkiezingen provinciale staten, dan zou je eens kunnen kijken naar deze kieswijzer, welke is opgesteld door SATL.
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 08-03-2019 12:07
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 08-03-2019 13:33
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

NicoB schreef:
Ga je in het bovenstaande voorbeeld ervan uit dat een zweefvlieger in NL boven 3500ft QNH naar SAS overschakelt? Ik denk dat in de praktijk veel mensen vertrouwen op hun smartphone-apps (incl. druksensor).


Inderdaad, geen enkele zweefvlieger stelt vanaf transition altitude zijn hoogtemeter in op QNE (1013,2 Hpa)
(als je al een hoogtemeter hebt waarvan de sub-scale correct is)

Daarom zal je andere methoden moeten toepassen.
De meeste vluchtcomputers kunnen hoogte in FL aangeven.
Zie hiervoor het betreffende manual hoe je dit kan gebruiken (RTFM)

Op mijn vluchtcomputer (SZ1) voer ik voor de start de QNH in en controleer/corrigeer of de elevatie goed wordt weergegeven.
Op een van de info-regels wordt de hoogte aangegeven in FL.
Deze vergelijk ik met de FL indicatie van de transponder. Het verschil zit meestal binnen de 100 ft.

500 ft voor het bereiken van de maximum hoogte in de thermiek ga ik eruit. Bij sterke thermiek moet je soms nog moeite doen om geen FL-bust te veroorzaken. Tijdens Euroglide vorig jaar moesten we dik over de 200 vliegen om onder de FL065 te blijven onder de Berlin TMA.
 
Fuchur
Geplaatst op 08-03-2019 15:24
Superbeheerder

Berichten: 417
Sinds: 26.08.12

Ruud Holswilder schreef:
NicoB schreef:
Ga je in het bovenstaande voorbeeld ervan uit dat een zweefvlieger in NL boven 3500ft QNH naar SAS overschakelt? Ik denk dat in de praktijk veel mensen vertrouwen op hun smartphone-apps (incl. druksensor).


Inderdaad, geen enkele zweefvlieger stelt vanaf transition altitude zijn hoogtemeter in op QNE (1013,2 Hpa)
(als je al een hoogtemeter hebt waarvan de sub-scale correct is)

Daarom zal je andere methoden moeten toepassen.
De meeste vluchtcomputers kunnen hoogte in FL aangeven.
Zie hiervoor het betreffende manual hoe je dit kan gebruiken (RTFM)

Op mijn vluchtcomputer (SZ1) voer ik voor de start de QNH in en controleer/corrigeer of de elevatie goed wordt weergegeven.
Op een van de info-regels wordt de hoogte aangegeven in FL.
Deze vergelijk ik met de FL indicatie van de transponder. Het verschil zit meestal binnen de 100 ft.

500 ft voor het bereiken van de maximum hoogte in de thermiek ga ik eruit. Bij sterke thermiek moet je soms nog moeite doen om geen FL-bust te veroorzaken. Tijdens Euroglide vorig jaar moesten we dik over de 200 vliegen om onder de FL065 te blijven onder de Berlin TMA.


Of je kijkt op je transponder.
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
PI
Geplaatst op 19-04-2019 19:04
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 2
Sinds: 18.03.16

Geen gejuich?
 
Sieb
Geplaatst op 20-04-2019 19:44
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

PI schreef:
Geen gejuich?


Zeker geen gejuich! Er wordt niet heel hard door de minister gezegd dat alles omhoog gaat. Sterker nog het blijft bij de huidige absurd lage routes met veel te veel marge. Ik lees nergens dat de nieuw milligen tma ( voor die 3 vluchten per dag op Lelystad ) weer naar de huidige situatie gaan ( dus Fl 65 resp 95).

Verder krijgt lvnl en mil atc volledig de vrije hand om naar eigen inzicht het verkeer maar wat door elkaar heen te vlechten.

De minister had moeten zeggen : nu SPL en Lelystad verkeer door elkaar heen mogen vliegen en de militairen de tra 12 alleen gebruiken als dit in combinatie met commercieel verkeer kan is er geen sprake meer van laagvliegen. Dit zal zo worden gehandhaafd tot de herinrichting van de luchtruim.

Wat er nu ligt is gewoon exact hetzelfde als wat er lag.
 
www.acvz.nl
maaikgollef
Geplaatst op 21-04-2019 13:20
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

nog los daarvan...de berichten over een nieuw in te richten militair oefenterrein in Noord NL en de toezegging dat oost nederland anders ingedeeld gaat worden, word ik ook argwanend van. Koehandel tussen defensie, LVNL en de politiek, met als enig doel de hoeveelheid tegenstanders te reduceren, niet om een probleem op te lossen. Dus knvvl of AOPA worden er uiteraard buitengehouden, want "commercieel niet belangrijk".

geloof maar niet dat TMA Lelijkstad ooit anders wordt. Er komen alleen beperkingen bij in andere delen van NL

het enige wat Lelystad nog gaat tegenhouden of beperken is een vlucht volvette ganzen in de baan van een 737 vol hawaii shirts

Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 22-04-2019 13:00
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

PI schreef:
Geen gejuich?

Je verwijst waarschijnlijk naar de brief van minister infrastructuur & waterstaat met de titel "startbeslissing luchtruimherziening"

Verbeteringen aansluitroutes Lelystad vóór 2023
Naar aanleiding van de wens van uw Kamer (motie Amhaouch/Dijkstra 35000-XII-66) hebben wij in de voortgangsbrief over de luchtruimherziening (14 december, Kamerstuk 31936-551) aangegeven vóór 2023 de belemmeringen weg te nemen om zo veel mogelijk ongehinderd te kunnen klimmen op de aansluitroutes.

Met deze Startbeslissing geven wij invulling aan deze toezegging. Richting alle vijf luchtruimsectoren zorgen de verbeteringen ervoor dat zoveel mogelijk ongehinderd geklommen wordt. Dat is mogelijk door de volgende maatregelen: ten eerste het loslaten van het uitgangspunt dat er geen interferentie met Schiphol-verkeer mag zijn, en ten tweede dat er standaard gebruikt gemaakt mag worden van luchtruim dat primair is ingericht voor de afhandeling van militair verkeer. De luchtverkeersleidingsorganisaties hebben zich nadrukkelijk achter de maatregelen geschaard.

De maatregelen bieden meer ruimte voor het vliegverkeer van Lelystad en zorgen ervoor dat het Lelystad-verkeer op een vergelijkbare manier wordt afgehandeld als het verkeer van andere Nederlandse luchthavens. Dit betekent dat een vliegtuig op de aansluitroutes van Lelystad Airport net als elders in Nederland ongehinderd kan klimmen; alleen bij uitzondering, bijvoorbeeld als gevolg van weersomstandigheden, specifiek baangebruik op Schiphol of bij daadwerkelijk gebruik van militair luchtruim is dit op de Lelystad-routes niet altijd mogelijk.

Concreet betekent dit bijvoorbeeld op de voor het Lelystad-verkeer belangrijkste routes naar het zuiden (sector 3) het volgende. Door het geschikt maken van het luchtruim voor gecombineerd Lelystad- en Schiphol-verkeer ten oosten van de Veluwe kan het horizontale routedeel op 6.000 voet (circa 1.800m) aan het begin van deze aansluitroute vervallen. Doordat een stuk militair gecontroleerd luchtruim (Nieuw-Milligen TMA-D/TRA12) nu standaard beschikbaar komt voor Lelystad-verkeer kunnen vervolgens in nagenoeg alle gevallen ook de horizontale routedelen op 9.000 en 10.000 voet (circa 2.700 en 3.000 meter) vanaf Apeldoorn tot Gorinchem verdwijnen. Hierdoor kan vanaf het begin van deze aansluitroute ongehinderd worden doorgeklommen naar het hogere luchtruim. In bijlage 4 van de Startbeslissing vindt u een nadere toelichting op de verbeteringen in alle luchruimsectoren.

De verbeteringen zullen uiterlijk in de winter van 2021/2022 zijn doorgevoerd. Zij vormen in de aanloop naar de luchtruimherziening een mooi resultaat van de civiel-militaire samenwerking die we zijn aangegaan voor een effciënter gebruik van het luchtruim. Toepassing van bovenstaande verbeteringen is vergemakkelijkt door de eerder gerealiseerde co-locatie en verdergaande operationele afstemming tussen civiele en militaire verkeersleiders.


Zie verder https://www.tweed...htruim.pdf

Dit vlak voor de Pasen gedropte paasei van de minister zou wel eens een koekoeksjong kunnen voortbrengen.
Wees geen uilskuiken, blijf kritisch.

Komende woensdag 24 april is er in de tweede kamer een gesprek met Hans Alders over het besluitvormingsproces Schiphol en op donderdag 25 april een Algemeen Overleg Luchtvaart waarin o.a. voornoemd document op de agenda staat.
Deze zittingen zijn openbaar. Als je er nog nooit bent geweest is het misschien een mooie gelegenheid om eens zelf mee te maken hoe de democratie werkt.
Ze zijn ook te volgen via https://www.tweed...bat-direct
 
Sieb
Geplaatst op 22-04-2019 21:36
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Ja Ruud, ik ging er vanuit dat PI dit bedoelde.

Volledig met je een om zeer kritisch te blijven: ik vind in de startnotitie oude wijn in nieuwe zakken. En met een taninegehalte dat ie zo door de gootsteen kan. Ik zie tav het luchtruim geen enkele vooruitgang tov een half jaar geleden. Iedereen is gehoord, heeft veel tijd en energie gekost gekost met als resultaat dat het nog precies hetzelfde is: we vliegen hoger als het kan ... maar geen harde toezeggingen. Wel dat lvnl en milatcc een soort carte blanche hebben ( en dan lees ik : neem zoveel mogelijk luchtruim als je nodig hebt).

Lelystad moet kennelijk coute que coute open ondanks een slecht economisch verhaal, impact op klimaat, fijnstof en een hoop ellende voor onderwonenden en recreatieve luchtvaart.
 
www.acvz.nl
Jan de Hulster
Geplaatst op 23-04-2019 02:18
Lid

Berichten: 1755
Sinds: 03.09.08

Ik vrees dat Sieb en Ruud volkomen gelijk hebben!
 
Hadriaan
Geplaatst op 07-05-2019 16:44
Lid

Berichten: 22
Sinds: 01.09.08

Hoi allen,

Vanwege discussies, leeswerk en regelwerk binnen de CLR, KNVvL commissie luchtruim en ander advies werk, kom ik weinig tot niet toe aan commentaar / informatie leveren via het forum. MAAR, ik zie dat zeer capabele zweefvliegcollega's deze taak meer dan goed op zich nemen! Mijn dank namens het CLR is dan ook groot!

Als toevoeging in deze discussie de volgende links, daarin staan ook de vele adviezen, rapporten, zienswijzen behoeftestellingen van de KNVvL, AOPA en NACA als ook NVL vermeld. Veel lees 'plezier'.

https://luchtvaartindetoekomst.nl/default.aspx

https://luchtvaartindetoekomst.nl/luchtvaarnota/documenten-luchtvaartnota/default.aspx#folder=1226101

https://luchtvaartindetoekomst.nl/herziening-luchtruim/documenten-herziening-luchtruim/default.aspx
Gewijzigd door Hadriaan op 07-05-2019 16:45
 
kobus
Geplaatst op 07-05-2019 20:19
Lid

Berichten: 74
Sinds: 17.04.09

Hadriaan schreef:
Hoi allen,

Vanwege discussies, leeswerk en regelwerk binnen de CLR, KNVvL commissie luchtruim en ander advies werk, kom ik weinig tot niet toe aan commentaar / informatie leveren via het forum. MAAR, ik zie dat zeer capabele zweefvliegcollega's deze taak meer dan goed op zich nemen! Mijn dank namens het CLR is dan ook groot!

Als toevoeging in deze discussie de volgende links, daarin staan ook de vele adviezen, rapporten, zienswijzen behoeftestellingen van de KNVvL, AOPA en NACA als ook NVL vermeld. Veel lees 'plezier'.

https://luchtvaar...fault.aspx

https://luchtvaar...er=1226101

https://luchtvaar...fault.aspx
 
Sieb
Geplaatst op 13-06-2019 23:35
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Het blijft triest dat bewoners wederom tot de conclusie zijn gekomen dat er van overheidsberekeningen niet zoveel klopt. Nu vanuit welvaarts en werkgelegenheids perspectief. Lelystad moet maar gewoon terug naar de “ lichte luchtvaart”.

https://www.ad.nl...~a13f65a9/
 
www.acvz.nl
Ruud Holswilder
Geplaatst op 18-06-2019 15:24
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

De minister wordt geplaagd door nieuwe tegenslagen.

Initieel dacht zij dat ze de 3e versie van de VerkeersVerdelingsRegel (VVR) er in een versnelde procedure wel even doorheen zou kunnen jassen bij de Europese Commissie (EC), maar die heeft inmiddels aangeven meer tijd nodig te hebben.
Hierdoor is het AO luchtvaart van 5 juni inzake Selectiviteitsbeleid Schiphol-Lelystad Airport tot nader order uitgesteld en onder voorbehoud verplaatst naar 3 juli
De TweedeKamer heeft per breed gesteunde motie (zelfs met steun van coalitiegenoten D66, ChristenUnie en CDA) laten weten autonome groei op LelystadAirport niet toe te staan.
Kortom, indien de EC wel akkoord zou gaan met de VVR (wat ik niet erg aannemelijk acht) heeft ze een probleem met de TweedeKamer.
Indien de VVR opnieuw wordt afgekeurd door de EC valt bodem onder het plan van overloopluchthaven voor vakantievluchten afkomstig van Schiphol volledig weg

Dan is er nog het probleem met het Programma Aanpak Stikstof, waar onlangs door de Raad van State een streep door is gezet.
Dit heeft ook grote gevolgen voor LelystadAirport.
Het enige wat de minister hier nog tegenin kon brengen is dat ze een list gaat verzinnen en er een heel leger juristen op gaat zetten (zie cartoon hieronder)

De website van het Programma Aanpak Stikstof heeft de titel inmiddels gewijzigd in "Voormalig Programma Aanpak Stikstof".
Binnenkort ook de aanduiding Voormalige Vakantieluchthaven Lelystad?

pbs.twimg.com/media/D9PlXVwXoAECub5.jpg
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 18-06-2019 15:45
 
Hadriaan
Geplaatst op 27-06-2019 18:51
Lid

Berichten: 22
Sinds: 01.09.08

Ondertussen is het AO luchtvaart over de VVR uitgesteld tot na het zomerreces, 11 september.
 
maaikgollef
Geplaatst op 27-06-2019 20:34
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

.....en daar zijn Cor en Don niet blij mee Comfort

https://www.rtvoo...april-2020


Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
Sieb
Geplaatst op 02-07-2019 23:16
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Niet open in april 2020...

Zegt de Minister

https://www.rijks...ngsbesluit
 
www.acvz.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden