LVNL wil aantal luchtruimschendingen door sportvliegers terugdringen
|
ericmunk |
Geplaatst op 27-01-2023 10:56
|
Lid
Berichten: 362
Sinds: 17.09.08
|
Al vóór het SPL mag je overland. Logisch om het dan eerder te doen, die vluchtvoorbereiding met kaart, AIP, NOTAM, etc. Bijvoorbeeld tijdens je theorie-examen. Net zoals 'vroeger', tijdens het ZVB, in een mondeling examen, waar je mocht laten zien dat je het écht snapte. Niet alle standaardisatie op gebied van EU-brede regelgeving is helpend voor de veiligheid in de praktijk, zo lijkt het al een tijdje... |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 28-01-2023 15:12
|
Lid
Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08
|
ericmunk schreef:
Al vóór het SPL mag je overland. Logisch om het dan eerder te doen, die vluchtvoorbereiding met kaart, AIP, NOTAM, etc.
Bijvoorbeeld tijdens je theorie-examen.
Net zoals 'vroeger', tijdens het ZVB, in een mondeling examen, waar je mocht laten zien dat je het écht snapte.
Niet alle standaardisatie op gebied van EU-brede regelgeving is helpend voor de veiligheid in de praktijk, zo lijkt het al een tijdje...
Inderdaad.
En wat de NOTAMS betreft: Bijna Alle daarin gebruikte afkortingen, die nog misschien niet kent, kun je in de standaardlijst afkortingen in de AIP vinden. Het kost wat tijd in het begin…..
Gewijzigd door Jan de Hulster op 28-01-2023 22:36 |
|
|
|
venberg |
Geplaatst op 29-01-2023 17:04
|
Lid
Berichten: 159
Sinds: 24.01.09
|
Afkortingen...
Het Luchtvaart weerbericht kent er vele. Voor zicht, voor wolken etc. Maar het is met een rijtje afkortingen erg moeilijk voor de meeste mensen om zich een beeld te vormen. Misschien als je het dagelijks doet.
Zweefvliegers gebruiken veel betere middelen om het weer te bekijken. Bijvoorbeeld Top Meteo. Wolken, wind, neerslag, basis, temperatuur, thermiek, alles grafisch. Gebaseerd op heel veel meetpunten en ook data van meteo op vliegvelden. Maar tien keer mooier gepresenteerd dan met rijtjes afkortingen.
Natuurlijk ken ik de belangrijkste afkortingen wel. Maar meteo voor vluchtvoorbereiding doe ik gewoon met TopMeteo.
En als zweefvlieger die overland vliegt ben ik niet geïnteresseerd in marginaal weer en dito vliegcondities; dan vlieg ik niet en dat scheelt dus een boel redundante afkortingen.
Gewijzigd door venberg op 29-01-2023 17:05 |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 29-01-2023 20:24
|
Lid
Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08
|
Als ik op vakantie ben in NZ en ik zit in Taupo en het regent al 3 dagen pijpenstelen dan doe ik nooit aan vluchtvoorbereiding.
Slaap een beetje uit en bak een eitje met spekjes
En gaan we maar eens de laatste AOPA nieuwsbrief lezen.
.
En dat allemaal zonder afkortingen.
NB: vandaag kreeg ik net een E-mail van de EASA /IL&T examen commissie met wat richtlijnen / bevindingen van SPL en FI(S) examens.
Ze verwijzen ook naar de standaard 2 handboeken voor afname FE(S) examens, etc.
Dus misschien heeft een ieder er wat aan.
Vraag je FE(S) ( in jouw of andere club. ) eventueel hoe dat zit.!
Gewijzigd door Jan de Hulster op 01-02-2023 07:22 |
|
|