Terlet en zijn restaurant
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 30-10-2018 17:42
|
Lid
Sinds: 09.09.08
|
Transparantie is bij de clubs al niet erg groot, maar daar heb je nog leden die in kunnen grijpen. Bij stichtingen zoals de SZT en de SNZT is dat niet zo.
Je verhaal klop wel vind ik, alleen op een puntje kan je je vergissen. Je schrijft
fransrooze schreef:
Gaat het echt alleen maar over de € 30.000 pacht ? Ik kan het me moeilijk voorstellen dat je hier een jaar lang ruzie over maakt en tenslotte op basis van macht de kogel door de kerk jaagt. Een winnaar en een verliezer. Bijzonder onprofessioneel en ondeskundig afgehandeld.
Frans R
Zo brengt de SNZT secretaris het niet. Ze hebben al jaren samen met Sander geprobeerd om de Thermiekbel sluitend te exploiteren. Daarbij hebben ze uiteindelijk een externe partij ingeschakeld en zowel Sander als de SNZT hebben gezamenlijk hun uiterste best gedaan en tot groot verdriet van beiden is het doel (whatever that may be) niet gehaald.
Er is dus geen sprake van een al jaren lopende ruzie of onderhandeling met het mes op tafel.
Nogmaals, zo wordt het gebracht door de SNZT. Of het waar is is natuurlijk een ander onderwerp.
Als de SNZT nu eens open kaart zou spelen dan zou dat zowel voor de gebruikers van Terlet als de SNZT veel kou uit de lucht kunnen nemen.
Maar zoals ik al schreef, die gebruikers bestaan niet voor die paar mensen die in het bestuur zitten. Ze gaan zich toch niet verlagen om aan het plebs verantwoording af te leggen.... zeg nou zelf
Jan Ritsma
|
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 30-10-2018 19:29
|
Lid
Sinds: 28.11.08
|
Ik denk dat Terlet als echte horecalokatie zeer lastig is te exploiteren ( lees : zichzelf kan bedruipen).
Er is tussen pakweg 1 oktober en 1 april ( off season maanden) niets te zien en te doen voor non-zweefvliegers
Het ligt niet langs een doorgaande weg waar je dus even een tussenstop maakt met auto of fiets
Zweefvliegers willen vooral geld in vliegen en niet in te dure drank en maaltijden stoppen ( enkele beter bemiddelden daargelaten).
Je zal dus alles in 6 maanden moeten verdienen, dus exploteren zoals en strandtent en dan moet het ook nog eens druk zijn. We weten allemaal wat drank en eten in een strandtent kost.. gaan zweefvliegers niet betalen en je gaat als buitenstaander niet even een dagje naar Terlet.. 2 uurtjes kijken en dan heb je het wel gezien want er is verder op Terlet noets te beleven.
Een nieuwe pachter vinden zal dus echt een uitdaging worden want die zal ook om de exploitatiecijfers van de vorige vragen om levensvatbaarheid te willen toetsen.
Het ligt niet aan SNZT noch aan de enorme inzet van Sander. De ene moet ergens zijn pacht in rekening brengen en als de ander het niet kan opbrengen dan stopt het. Dan moeten de Terletclubs het nu opbrengen. Of haal gweoon de horecabestemming van het pand af want dan kan Staatsbosbeheer geen hoge prijs blijven vragen voor dat object. |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 31-10-2018 09:18
|
Lid
Sinds: 03.09.08
|
Het restaurant ligt wel leuk.
Het is denk ik wel gewoon te exploiteren, indien het als gewoon restaurant wordt gerund. Daarnaast voor feesten, luxe trouwerijen, andere besloten partijen, etc.
In de winter tussen 1 november en 1 maart Terlet meer open stellen voor wandelaars, fietsers, etc.?
Er wordt toch niet gevlogen?
Dan is het restaurant veel minder afhankelijk van zweefvliegers.
Kortom zweefvliegers worden feitelijk bijzaak voor het restaurant
.
De evt. wedstrijden kunnen dan-als daar behoefte aan is- het restaurant afhuren voor de NK
Idem de KNVvL als ze daar dan willen vergaderen, hoewel de zaal daar matig geschikt voor is, vind ik.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 31-10-2018 09:18 |
|
|
|
Frits Urselmann |
Geplaatst op 31-10-2018 11:23
|
Lid
Sinds: 04.09.08
|
Jan de Hulster schreef:
Het restaurant ligt wel leuk.
Het is denk ik wel gewoon te exploiteren, indien het als gewoon restaurant wordt gerund. Daarnaast voor feesten, luxe trouwerijen, andere besloten partijen, etc.
In de winter tussen 1 november en 1 maart Terlet meer open stellen voor wandelaars, fietsers, etc.?
Er wordt toch niet gevlogen?
Dan is het restaurant veel minder afhankelijk van zweefvliegers.
Kortom zweefvliegers worden feitelijk bijzaak voor het restaurant
.
De evt. wedstrijden kunnen dan-als daar behoefte aan is- het restaurant afhuren voor de NK
Idem de KNVvL als ze daar dan willen vergaderen, hoewel de zaal daar matig geschikt voor is, vind ik.
touringcar bedrijven aanschrijven wellicht zijn hun chauffeurs bereidt met passagiers te pauzeren ! plaats genoeg voor een touringcar ( ik heb er al gestaan )
https://www.lange-aviation.com/
https://lsv-cloppenburg.de/ |
|
|
|
fransrooze |
Geplaatst op 31-10-2018 11:44
|
Lid
Sinds: 19.09.18
|
Toch wel aardig om te zien dat er ook zweefvliegers zijn die aan het greenfielden zijn, en ook out of the box kunnen denken. Niet vanuit de waarschijnlijke positie dat het allemaal lastig en moeilijk is en dat je er geen business case van kunt maken, maar uitgaan van een veld van de SNZT en de wens om er een restaurant te kunnen exploiteren.
Verder het gegeven dat er alleen zweefvliegers in de periode 1 maart/1 november gebruik van maken.
Er zijn al voorbeelden genoemd als feesten, partijen, trouwerijen, vergaderingen etc.
Maar met wat inventiviteit zijn er nog veel meer te bedenken. Schrijf met een enthousiast groepje eens alle opties op. Je zult versteld staan wat er allemaal wordt bedacht, vooral door deelnemers die normaal wat op de achtergrond blijven. Ik wil zelf eens een uurtje op een 737 flight simulator vliegen : een paar maanden wachttijd. Ergens zwerft er een zweefvliegtuig simulator. Zet dat ding in voor zweefvliegers en niet-zweefvliegers, en maak package deals. Er trouwpartijen inclusief een paar vluchten. En wandelingen over Terlet met en groep, inclusief de uitleg over en bij een zweefkist. Nodig een groep middelbare scholieren uit, zet een zweefkist in elkaar op het terrein van een school. En zo zijn er nog een heleboel niet direct voor de hand liggende opties te bedenken. Ik zie zojuist het voorstel van Frits voorbijkomen met de touringcar. Geweldig idee ! 1 touringcar per week, en je maakt de zaak bijna al sluitend.
Vervolgens ga je per idee of voorbeeld de zaak uitwerken en kwantificeren, en maak je een finale keuze in opties. Alles bij elkaar opgeteld toont aan of het levensvatbaar is. Dit gaat lukken.
Ik vind overigens ook dat de SNZT hier toch ook wel een zekere verantwoordelijkheid in heeft. Ze hoeven niet zelf de business case voor een restaurant op te stellen. Wel vind ik dat ze heel transparant moeten en kunnen zijn over de pacht, en waarom dat ook in gesprek Staatsbosbeheer niet wat aangepast kan worden. Is dat al eens geprobeerd?
Het valt me erg tegen dat de SNZT zich in het geheel niet mengt in de discussie. Ik heb hun site doorgespit, maar kom nergens iets tegen dat ingaat op de problematiek. En cijfers zijn al helemaal nergens te vinden.
Er zijn denk ik genoeg enthousiastelingen (het glas is half vol en iedere verandering krijgt het voordeel van de twijfel en het kan altijd beter) die de bel een wam hart toedragen en mee willen doen in de discussie. Wat mij betreft bij voorkeur hier op het Forum, zodat het ook volledig open en transparant is voor alle zweefvliegers. Misschien kom je dan toch nog tot iets.
Frans R |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 31-10-2018 14:42
|
Lid
|
Nou Frans, is de bel er voor zweeflviegers of voor feesten en partijen?
Als de clubs op terlet nu eens samen de pacht opbrengen inclusief energielast en apparatuur laat betalen en je een kantinebeheerder aantrekt die geen pacht hoeft te betalen maar het verder moet hebben van de marge op eten en drinken ( maar wel tegen acceptabele kantineprijzen) en zelf niet teveel aan hoeft te verdienen dan hou je de bel wellicht open ( genoeg sportverenigingen geven hun exploitatie zo uit handen). En daarmee is het ook paracommercieel en kan de waarde van het object omlaag en ook de pacht.
|
|
|
|
fransrooze |
Geplaatst op 31-10-2018 16:11
|
Lid
|
Hi Sieb,
De bel is natuurlijk primair voor het zweefvliegen, maar dat hoeft nog niet automatisch in te houden dat feesten en partijen niet overwogen kunnen worden.
Het gaat nu alleen maar om ideeën te genereren. Vooral de out of the box ideeën. In dat licht is je voorstel om (een deel van) de pacht door de deelnemende clubs op te laten brengen erg interessant. Die nemen we mee.
Is er overigens een idee hoeveel zweefvliegers en niet-zweefvliegers naar (het terras van) de bel gaan per jaar?
Is de bel ook dagelijks open tussen 1 nov. en 1 maart ?
Wie heeft er nog meer ideeën ? Alles mag je voorstellen, en alles wordt serieus meegenomen.
Frans R |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 31-10-2018 16:17
|
Lid
|
fransrooze schreef:
Hi Sieb,
De bel is natuurlijk primair voor het zweefvliegen, maar dat hoeft nog niet automatisch in te houden dat feesten en partijen niet overwogen kunnen worden.
Het gaat nu alleen maar om ideeën te genereren. Vooral de out of the box ideeën. In dat licht is je voorstel om (een deel van) de pacht door de deelnemende clubs op te laten brengen erg interessant. Die nemen we mee.
Is er overigens een idee hoeveel zweefvliegers en niet-zweefvliegers naar (het terras van) de bel gaan per jaar?
Is de bel ook dagelijks open tussen 1 nov. en 1 maart ?
Wie heeft er nog meer ideeën ? Alles mag je voorstellen, en alles wordt serieus meegenomen.
Frans R
Ik begrijp uit je vragen dat je kennelijk geen doorgewinterde terletter bent.. over gebruik en soorten bezoekers kan Sander je vast wel antwoord geven. Waar vlieg je zelf? En wie zij “ we” ?
Gewijzigd door Sieb op 31-10-2018 16:18 |
|
|
|
fransrooze |
Geplaatst op 31-10-2018 16:51
|
Lid
|
Een doorgewinterde Terletter ? Het is maar niet hoe je het bekijkt. 40 jaar geleden begonnen in een Rhön en een Ka8, en daarna 15 jaar intensief gevlogen. Op Terlet mijn 5 uur gehaald op advies van Hans Groeneveld. De ka8 had hij geregeld. Zweefvliegen kwam bij mij eerst, daarna de rest. De volgende periode bestond uit werk, carriere, werkplek, gezin etc. En bij mij is het alles of niets. Dus gestopt. Maar het zweefvliegen blijft in je haarvaten zitten. Over ongeveer 2 jaar ga ik weer zweefvliegen, en dat wordt het weer "alles" Ondertussen in de afgelopen jaren af en toe even bij Terlet langs.
Overigens denk ik dat juist ook een niet Terletter zinvolle ideeën kan hebben. De zaak wordt dan mogelijk ook eens vanuit een heel andere invalshoek bekeken.
En "we" : dat zijn een aantal niet verder gedefinieerde personen, meestal zweefvliegers denk ik, die het leuk vinden om ook hun idee over het mogelijk voortbestaan van de bel eens naar voren te brengen. Iedereen mag vinden wat hij of zij vindt. En als je het niet leuk meer vindt, dan haak je gewoon af.
Frans R |
|
|
|
Thermaladdict |
Geplaatst op 28-02-2019 14:23
|
Lid
Sinds: 11.08.09
|
Van het weekend begint het nieuwe seizoen. Weet iemand wat de status is rondom een oude of nieuwe pachter van het restaurant op Terlet? Kunnen we voor of na het vliegen in de Bel terecht? Kunnen vliegers/gasten gebruik maken van het toilet? Is er een openingsdatum gepland? etc. |
|
|
|
Alex v d Zouw |
Geplaatst op 28-02-2019 15:55
|
Lid
Sinds: 15.12.10
|
Nog geen nieuwe pachter heb ik begrepen.
Alex v.d. Zouw |
|
|
|
fransrooze |
Geplaatst op 29-03-2019 13:44
|
Lid
|
De SNZT heeft geprobeerd de exploitatie voor 2019 rond te krijgen met € 30.000 pacht per jaar voor de bel. Die moest Sander bij elkaar sprokkelen in een half jaar tijd. Naast de nodige stress en hoge prijzen heeft Sander dus maar besloten er mee te stoppen.
Nu is er nog niemand gevonden die het nog maar eens wil proberen. Ik voorspel dat dit ook never nooit gaat lukken. Een eventuele pachter zal de exploitatierekening willen inzien, en concluderen dat het zinloos is te denken dat hier ook nog maar iets te verdienen valt.
Overnemen door clubs met eigen leden? Een heel slecht plan. Er verdwijnen zaken, en er verdwijnt gratis veel drank en hapjes aan familie, vrienden en kennissen.
En als er geen opvolger komt, dan komt SNZT dus € 30.000 tekort op de exploitatierekening. Die worden dan links- of rechtsom dus ergens anders vandaan gehaald. Vermoedelijk betalen alle zweefvliegers er in Nederland dan aan mee.
So what ? Ga er nu eens van uit dat iedere zweefvlieger die € 15.- per jaar betaalt.
Mijn voorstel : schaf in overleg met de SNZT de € 30.000 pacht per jaar af, en stel als eis dat de bel elke dag, in elk geval in het vliegseizoen geopend is, en dat ze een eenvoudige menukaart aanhouden.
Misschien komt Sander dan toch nog terug. |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 29-03-2019 14:56
|
Lid
|
Nou Frans ( sorry Sander), ik zie niet in waarom zweefvliegend NL een financieringstekort van de SNZT mag oplossen...
Mijn voorstel:
- haal de bestemming commerciele horeca eraf
- laat de waarde van de ruimte dan hertaxeren
- vraag staatsbosbeheer om de huur te verlagen omdat het commercieel niet exploitabel is ( blijkt niet te verhuren dus)
- maak er een sportkantine/clubhuis van voor de clubs op Terlet en laat hen de verlaagde huur betalen
- ze moeten dan zelf kiet zien te spelen op drank en voer ( lukt makkelijker zonder betaald personeel cq uitbater die ervan moet eten
- en ja dan moet je soms ook zelf achter de bar staan, vegen en opruimen ( maar dat is op de gemiddelde sportclub in NL ook zo..)
Gewijzigd door Sieb op 30-03-2019 18:08 |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 30-03-2019 03:49
|
Lid
|
Sieb schreef:
Nou Sander, ik zie niet in waarom zweefvliegend NL een financieringstekort van de SNZT mag oplossen...
.)
Eh Sieb het is een voorstel van iemand anders , dus NIET SANDER!!
PS: Je zou er ook een normaal restaurant van kunnen n maken met feesten en partijen.
Dus niet meer gerelateerd aan zweefvliegen!
Het is maar wat men wil..... |
|
|
|
Bart |
Geplaatst op 30-03-2019 09:48
|
Lid
|
Ik lees op een ander kanaal dat er een nieuwe uitbater gevonden is. Goed nieuws dus! |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 30-03-2019 15:31
|
Lid
|
Ook weer opgelost dus!
Hopen dat de kwaliteit van aantal keuze gerechten wat beter wordt.
Mag dan best duurder zijn. |
|
|
|
Dortu |
Geplaatst op 30-03-2019 18:54
|
Lid
Sinds: 01.09.08
|
Schijnt nu "Bij de zeven geitjes" te gaan heten...
https://www.deste...~a800bc64/
Gewijzigd door Dortu op 30-03-2019 18:55
Maurits Dortu |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 30-03-2019 19:13
|
Lid
|
De kok schijnt in een schapenvacht rond te lopen! |
|
|
|
Frits Urselmann |
Geplaatst op 31-03-2019 12:50
|
Lid
Sinds: 04.09.08
|
Bart schreef:
Ik lees op een ander kanaal dat er een nieuwe uitbater gevonden is. Goed nieuws dus!
wees eens wat duidelijker Bart ! welk ander kanaal bedoel je en wie is die nieuwe uitbater dan ?
https://www.lange-aviation.com/
https://lsv-cloppenburg.de/ |
|
|
|
Dortu |
Geplaatst op 31-03-2019 14:10
|
Lid
Sinds: 01.09.08
|
https://www.tower...um-terlet/
Op een andere pagina van de site van deze club staat dat het object verhuurd is en op hun Facebook pagina staan de felicitaties.
Maurits Dortu |
|
|