| 21-11-2024 | 10:51
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 1
Peter Millenaar

· Totaal aantal leden: 2,410
· Nieuwste lid: KluZCSsb
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Vliegroutes naar Lelystad Airport
rutger kruk
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-07-2017 22:33
Lid

Berichten: 91
Sinds: 07.04.09

Sieb schreef:
Als we niet meer kunnen vliegen, kunnen we altijd nog gaan varen begrijp ik?


Kunnen we legaal gaan snelvaren binnen Natura 2000 gebieden zoals Loosdrechtse plassen, Markermeer en IJsselmeer en Zeeuwse wateren, van Texel via Harlingen naar Vlieland en Terschelling (http://www.varend...bieden.pdf). Terwijl vliegtuigen daar hoger dan 1.000 voet dienen te vliegen (http://www.knvvl....-gebieden/).
Inconsequenter kunnen ze het niet maken, wel beperkter.
 
Kilo Hotel
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-07-2017 23:40
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

Sieb schreef:
Als we niet meer kunnen vliegen, kunnen we altijd nog gaan varen begrijp ik?


Je zou de eerste niet zijn, Sieb:

i68.tinypic.com/zsvk91.jpg

Veel vergelijkbare aspecten, w.o. in ieder geval navigatie en het weer. Een beetje tweedimensionaal "vliegen". Bij mijn leeftijd hoort tegenwoordig een motorjachtje, maar zeilen geeft helemaal een kick.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 08-07-2017 23:42
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
x-ray
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-07-2017 17:38
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 109
Sinds: 02.09.08

Vaar je daar nou met een ICAO kaart Kees? Smile

Groet,
Eric
 
Sieb
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-07-2017 23:04
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Kilo Hotel schreef:
Sieb schreef:
Als we niet meer kunnen vliegen, kunnen we altijd nog gaan varen begrijp ik?


Je zou de eerste niet zijn, Sieb:

i68.tinypic.com/zsvk91.jpg

Veel vergelijkbare aspecten, w.o. in ieder geval navigatie en het weer. Een beetje tweedimensionaal "vliegen". Bij mijn leeftijd hoort tegenwoordig een motorjachtje, maar zeilen geeft helemaal een kick.


Tsja Kees,
Ik ben ook een zeiler ( zoals nogal wat overige zweefvliegers)
 
www.acvz.nl
Sieb
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-07-2017 21:10
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

http://www.knvvl....-108272333

Hoezo " route over Teuge naar het westen verplaatsen" ? Ik mag toch hopen dat die route dan wel minstens op FL060 ( of hoger) blijft lopen en niet wordt gedacht hem dan maar even onder de SPL TMA door te laten lopen zodat Soesterberg en Hilversum met een plafondverlaging te maken krijgen ( en daarmee ook de provincie Utrecht). Want ze moeten onder SPL verkeer door en hoe meer naar het westen hoe lager SPL verkeer daar zit.
Kan iemand even duidelijkheid geven over dit KNVvL plan?
Gewijzigd door Sieb op 13-07-2017 21:11
 
www.acvz.nl
webmaster
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-07-2017 21:59
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

Sieb schreef:
Kan iemand even duidelijkheid geven over dit KNVvL plan?

Sieb, wellicht dat je hier moet aanschuiven ? Contact CLR: KLIK
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-07-2017 17:46
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

Dijksma: Onderzoek naar omstreden vliegroutes Lelystad

Lees volledig artikel: http://www.desten...~af0c60ac/

Staatssecretaris Sharon Dijksma laat een second opinion uitvoeren naar de omstreden laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het gerenommeerde Britse bureau Helios en moet na de zomer klaar zijn. Dat heeft Dijksma vrijdagmiddag laten weten in een brief aan de Tweede Kamer.
 
www.zweefportaal.nl
lonneke
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-07-2017 20:44
Lid

Berichten: 73
Sinds: 23.09.09

We zijn gezien... dank CLR / Hadriaan van Nes en collega's!
NU, na 'gezien' ook nog 'gehoord' ?? Ik heb vertrouwen in jullie alternatieve voorstellen.
Veel succes gewenst! En laten we vooral laten weten dat zweefvliegend NL achter jullie staat.
 
Ruud Holswilder
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-07-2017 14:24
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

webmaster schreef:
Dijksma: Onderzoek naar omstreden vliegroutes Lelystad

Lees volledig artikel: http://www.desten...~af0c60ac/

Staatssecretaris Sharon Dijksma laat een second opinion uitvoeren naar de omstreden laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het gerenommeerde Britse bureau Helios en moet na de zomer klaar zijn. Dat heeft Dijksma vrijdagmiddag laten weten in een brief aan de Tweede Kamer.


Het lijkt mooi nieuws maar als je iets verder leest zie je dat LVNL de opdrachtgever is.
Verder is het onbekend binnen welke kaders Helios mag onderzoeken.

Dijksma schrijft:
LVNL en CLSK hebben, mede op mijn verzoek, een onafhankelijke beoordeling van alle aansluitopties laten uitvoeren door het gerenommeerde Britse bureau Helios. Bij het beoordelen is bureau Helios ook nagegaan of er aanvullende opties mogelijk waren die nog niet door LVNL en CLSK waren benoemd en of voorgestelde routes aangepast konden worden. Vervolgens is door LVNL en CLSK het aantal aansluitopties stapsgewijs teruggebracht tot één set van aansluitingen, waarbij voor elke luchtruimsector één aansluiting is ontworpen. In de komende periode zal Helios nog een second opinion opleveren op het resultaat van het doorlopen ontwerpproces. LVNL heeft inmiddels daartoe aan Helios opdracht gegeven. Het resultaat van de second opinion wordt voorafgaand aan de start van het consultatietraject begin september verwacht. Daarnaast heeft de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) mij een aantal voorstellen voor herinrichting van het luchtruim in relatie tot de routes van Lelystad Airport en de recreatieve luchtvaart toegestuurd. Ik heb LVNL verzocht Helios ook een beoordeling te laten geven over de haalbaarheid van deze suggesties voor de korte termijn.

Download het volledige kamerstuk via https://t.co/cHWo...
 
NicoB
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-07-2017 10:33
Lid

Berichten: 554
Sinds: 28.03.13

V.w.b. de aansluitroutes moet tenminste aan het volgende worden voldaan:

Deze vier punten moeten aangesloten worden op de huidige inrichting van het hogere luchtruim, waarbij:
• er een wachtgebied ontworpen moet worden bij de ‘IAF North’ bij Steenwijk en één bij de ‘IAF South’ bij Lemelerveld. Dit is verplicht bij een IAF;
• er zo min mogelijk hinder mag zijn voor Schiphol verkeer. Het is vooral belangrijk dat er genoeg capaciteit voor Schiphol blijft in de piekuren van deze luchthaven;
• de militaire missie effectiviteit behouden blijft. Er moet voldoende ruimte blijven voor militair vliegverkeer;
• de ontwerpen van de aansluitingen zijn in simulaties die de werkelijkheid nabootsen getoetst op veiligheid, effecten voor overig luchtverkeer en op de werkbelasting van de luchtverkeerleiding.

Ik mis er eentje:
Het huidige beschikbare luchtruim voor de recreatieve luchtvaart moet behouden blijven of tenminste gecompenseerd worden.

https://www.rijks...ad-airport
Gewijzigd door NicoB op 24-07-2017 10:55
 
ericmunk
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-07-2017 10:40
Lid

Berichten: 362
Sinds: 17.09.08

Tijd om de British Gliding Association te bevragen. Die hebben met Helios te maken gehad rond de uitbreiding van Farnborough. Hun ervaring was - begreep ik - niet geheel positief...
 
Ruud Holswilder
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-07-2017 13:12
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Kamerleden Pieter Omtzigt en Martijn van Helvert (CDA) stellen aanvullende vragen over onderzoeksopdracht Helios.
Wordt het een echt onderzoek of is het een fopspeen?
Lees https://twitter.c...7777454082
 
lonneke
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-08-2017 21:50
Lid

Berichten: 73
Sinds: 23.09.09

Zie https://twitter.com/ytekedejong/status/898281819748974592

DE KNVvL heeft gereageerd op beantwoording Kamervragen....
 
NicoB
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-08-2017 06:44
Lid

Berichten: 554
Sinds: 28.03.13

't Wordt erg lastig voor de staatssecretaris om hier nog een goed antwoord op te geven. Het lijkt erop dat LVNL en CLSK hun zaakjes niet op orde hebben en (bewust?) onjuiste informatie verstrekken.

Heb nog een aantal tweets bekeken en kwam o.a. deze tegen, inclusief dit kaartje met in-/outbound routering en minimum hoogtes.

Het laat zien dat er ook consequenties zijn voor de maximale beschikbare hoogte van ongecontroleerde VFR-vluchten binnen de Nw Milligen TMA's A*, C en E. Binnen deze TMA's wordt al begonnen met de daling naar FL60, dus blijft er straks max. FL55 over.
*) weekend/feestdagen
Gewijzigd door NicoB op 19-08-2017 14:00
 
Sieb
#35 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-08-2017 23:31
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

NicoB schreef:
't Wordt erg lastig voor de staatssecretaris om hier nog een goed antwoord op te geven. Het lijkt erop dat LVNL en CLSK hun zaakjes niet op orde hebben en (bewust?) onjuiste informatie verstrekken.

Heb nog een aantal tweets bekeken en kwam o.a. deze tegen, inclusief dit kaartje met in-/outbound routering en minimum hoogtes.

Het laat zien dat er ook consequenties zijn voor de maximale beschikbare hoogte van ongecontroleerde VFR-vluchten binnen de Nw Milligen TMA's A*, C en E. Binnen deze TMA's wordt al begonnen met de daling naar FL60, dus blijft er straks max. FL55 over.
*) weekend/feestdagen


Typisch voorbeeld van een STAS, die de materie niet snapt, antwoorden laat formuleren aan de kamer door haar beleidsambtenaren, die de materie ook niet snappen, en die op hun beurt dus de adviseur met kennis , LVNL, inschakelen. Echter LVNL is de slager die zijn eigen vlees keurt en de antwoorden naar zijn eigen gewenste situatie toeschrijft. Goed stuk tegengas van KNVvL die het wel snapt.
 
www.acvz.nl
maaikgollef
#36 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-08-2017 10:09
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

Dat de STAS niet alle materie snapt, heb ik niet zoveel moeite mee. Je kunt niet overal verstand van hebben. Daar zijn haar ambtenaren voor. Ze maakt t beleid en neemt de beslissingen

Wat haar wel te verwijten valt is dat het proces onvolledig verloopt en vooral niet open en eerlijk is. Met een hoog wc-eend gehalte (LVNL & de militairen).

De beleidsbeslissing snappen we allemaal. Lelystad komt er. Luisteren naar je belanghebbenden voor je routes gaat inkleuren zoals het om ons heen gebeurt is niet gedaan, zodat we met de hakken in het zand lijken te moeten communiceren om uberhaupt iets voor elkaar te krijgen.

de allergrootste stap die ze IMHO als beleidsmens m/v zou kunnen maken is het samenvoegen van civiele en burgelijke verkeersleiding, en bij voorkeur ook luchtruim

manman, toen we nog een oostblok hadden, geen transponders en de NF5's en A10's je om de oren vlogen konden we ook het luchtruim delen. Om ons heen kunnen alle landen het ook nu nog. Ok. behalve Belgie dan.


#tijd voor btw en accijns op kerosine. maar dat is mijn persoonlijke meningSmile
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
lonneke
#37 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-08-2017 20:37
Lid

Berichten: 73
Sinds: 23.09.09

Gezien? https://www.vliegeninnederland.nl/2017/08/alternatief-voor-vliegroute-van-lelystad-amsterdam-airport/
Is dit solo para of is dit het verhaal van de KNVvL brede werkgroep?
 
Kilo Hotel
#38 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-08-2017 23:40
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

lonneke schreef:
Gezien? https://www.vlieg...m-airport/
Is dit solo para of is dit het verhaal van de KNVvL brede werkgroep?


Is er iets mis Lonneke, als Teuge en de para's zich met hun belangen aansluiten bij andere initiatieven? Dat smaakt zo een beetje. En er zijn inmiddels gelukkig veel meer. Gaf in ieder geval weer aanleiding om ook op tv ruim aandacht te krijgen.
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
lonneke
#39 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-08-2017 09:02
Lid

Berichten: 73
Sinds: 23.09.09

Ze hebben zich mogelijk bij andere initiatieven aangesloten - dat deed zweefvliegen ook in de groep @HoogOverijssel. Daarna is een KNVvL breed initiatief ontstaan. Handig als we het als luchtruimgebruikers eens zijn....
 
Sieb
#40 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-08-2017 21:59
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

lonneke schreef:
Ze hebben zich mogelijk bij andere initiatieven aangesloten - dat deed zweefvliegen ook in de groep @HoogOverijssel. Daarna is een KNVvL breed initiatief ontstaan. Handig als we het als luchtruimgebruikers eens zijn....


Wij zitten niet zo vaak op FL120 om in een cilindertje naar beneden te vallen.

Plat gezegd: als zweefvliegers boven Teuge etc nog tot FL060 kunnen vliegen dan is het beter de zegeningen voor ons te tellen. Als de commercie daaronder komt zonder enige aantoonbare nut en noodzaak ( zoals IAF's aanleggen tot 3000 ft boven o.a. Salland ) dan moeten we als zweefvliegers hard daartegen optreden!
 
www.acvz.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.18 seconden