Doordeweeks vliegen bij Aero Club Salland
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 23-04-2014 09:45
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
borisbroere schreef:
Jan van Maarseveen schreef:
Jan, ik behoor niet tot jouw fanclub maar eerlijk is eerlijk, jouw zet om 80 Euro naar Ameland over te maken is werkelijk meesterlijk! Schaakmat heet dat.
En het kan zelfs nog goedkoper!
Oh, vast wel. Ik ben immers al jaren lid van de VHZ en dat kost geloof ik 20 euro per jaar.
Dat is een door de KNVvL erkende Nederlandse zweefvliegclub. Maar, ik denk dat als ik me aanmeld voor een start bij de ACS, net een paar minuten daarvoor de regels veranderd zijn en de VHZ wordt uitgesloten van de regeling.
Het gaat immers om maximaal graaien in de beurs van privévliegers en dat kan je op zo'n kleinigheidje niet laten stranden, toch?
Jan Ritsma
|
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 23-04-2014 09:54
|
Lid
Berichten: 1755
Sinds: 03.09.08
|
Jan Ritsma schreef:
borisbroere schreef:
Jan van Maarseveen schreef:
Jan, ik behoor niet tot jouw fanclub maar eerlijk is eerlijk, jouw zet om 80 Euro naar Ameland over te maken is werkelijk meesterlijk! Schaakmat heet dat.
En het kan zelfs nog goedkoper!
Oh, vast wel. Ik ben immers al jaren lid van de VHZ en dat kost geloof ik 20 euro per jaar.
Dat is een door de KNVvL erkende Nederlandse zweefvliegclub. Maar, ik denk dat als ik me aanmeld voor een start bij de ACS, net een paar minuten daarvoor de regels veranderd zijn en de VHZ wordt uitgesloten van de regeling.
Het gaat immers om maximaal graaien in de beurs van privévliegers en dat kan je op zo'n kleinigheidje niet laten stranden, toch?
Jan
Ik zou het gewoon checken bij de ACS de komende week.
Dan lezen we vast wel of het werkt (of niet) zoals geschetst door de ACS.
Volgens mij moet het goed gaan als je lid bent van de VHZ.
Dan kunnen we deze discussie toch afronden?
( mij lijkt de regeling van ACS bijzonder prettig nl.) |
|
|
|
BartBerendsen |
Geplaatst op 23-04-2014 10:06
|
Lid
Berichten: 67
Sinds: 02.09.08
|
Jan Ritsma schreef:
Laat ik je voorstel even samenvatten: Ik mag lid worden van de Aeroclub Salland en ontvang daarvoor de eer om drie tot 6 keer per jaar (want zoveel starts maak ik binnen NL) opgelierd te worden. Dat gaat me alles bij elkaar €815,- kosten voor entreegeld lidmaatschap en start abo.
Beste Jan,
als het je om de kosten te doen is heb ik een beter voorstel voor je; Laat je vliegtuig in Zuid-Afrika staan. Dat scheelt ca. 3000eu aan transportkosten (voor een enkeltje). Voor 3 tot 6 starts per jaar is dat al Eu 500-1000 per start.
Als je dat bedrag besteed aan lidmaatschap en vlieggelden ben je geheid goedkoper uit voor die 3 - 6 starts per jaar, bij welke club dan ook...
Als het je om de verenigingsstructuur te doen is (inclusief alle verplichtingen); wat staat je in de weg om een eigen vereniging/stichting/BV (of welke rechtsvorm dan ook) op te richten die jouw idealen nastreeft? Toegegeven, dit kost enige tijd, maar als je daar voor 50 euro per start kan vliegen, zonder enige verplichting, dan zal je dat initiatief snel groot worden vermoed ik. |
|
|
|
ericmunk |
Geplaatst op 23-04-2014 10:33
|
Lid
Berichten: 362
Sinds: 17.09.08
|
Jan Ritsma schreef:
met een Puchasz
Dan moet je die wel zelf meenemen. ACS heeft geen Puchacz. |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 23-04-2014 11:01
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
ericmunk schreef:
Jan Ritsma schreef:
met een Puchasz
Dan moet je die wel zelf meenemen. ACS heeft geen Puchacz.
Niet meer kennelijk. Er waren er drie, waarvan twee de grond in zijn gegaan.
Jan Ritsma
|
|
|
|
jaspergrannetia |
Geplaatst op 23-04-2014 11:07
|
Lid
Berichten: 243
Sinds: 17.12.08
|
Jan Ritsma schreef:
jaspergrannetia schreef:
Jan Ritsma schreef:
Meld je aan als lid van de ACS, Jan, dan mag je meepraten over wat wij doen en laten. Kost meer dan 80 euro per jaar, dat wel, maar dan mag je komen vliegen wanneer je wilt. Wel even een checkstart doen, want dat is bij ons een jaarlijkse verplichting.
Je moet ook een paar uurtjes maken, maar we kunnen je wel wat werkjes geven die je thuis op je PC kunt doen. Doen andere leden die ver wonen ook, geen probleem. En we hopen ook dat je soms je handen zomaar spontaan uit de mouwen steekt, want wij moeten veel zelf doen, omdat het anders voor velen te duur wordt.
Je kist kan niet in de hangaar, maar mag in de aanhanger natuurlijk wel op het veld staan. Verder ben je van harte welkom bij Bep en Fred in de kantine, eigenlijk meer een huiskamer. Mocht je een (sta)caravan op onze eigen camping willen zetten dan kan dat, maar op dit moment is er geloof ik een wachtlijstje, maar dat duurt nooit heel lang, joh. Toilet, douche, alles is geregeld, maar soms moet je even helpen met het doorprikken dan de riolering. Daar bellen we natuurlijk geen vakman voor.
Vliegen kan in principe zeven dagen per week. Als privévlieger stellen wij het op prijs als je soms even wat passagiers vliegt, maar op mooie dagen doen we niet moeilijk. Zelfs de ARC-inspecties doen de technici voor je en ook nog eens gratis. Krasje wegpoetsen of sleutelen aan je kist? Kan in de goedgekeurde werkplaats.
En weet je wat ook leuk is aan onze club? Het is net Cheers: 'Where everybody knows your name and they're always glad you came.'. Weet je ook eens hoe dat voelt. :-)
Tot op Salland!
Jasper
Tjonge, Jasper, soms stijg je boven jezelf uit en blijk je behalve achterlijke plaatjes en onnozele oneliners, in staat om in één bericht wat regels achter elkaar neer te kunnen pennen
Laat ik je voorstel even samenvatten: Ik mag lid worden van de Aeroclub Salland en ontvang daarvoor de eer om drie tot 6 keer per jaar (want zoveel starts maak ik binnen NL) opgelierd te worden. Dat gaat me alles bij elkaar €815,- kosten voor entreegeld lidmaatschap en start abo.
Voor die eer ontvang ik een werkstraf van een paar uur, ben ik verplicht om met een ACS instructeur te vliegen (met het risico om met een Puchasz de grond in geboord te worden). Ik mag meebetalen aan een vloot waar ik geen gebruik van wil maken en een hangaar waar mijn kist niet in mag. Ik mag op de wachtlijst van een camping, waar ik niets te zoeken heb en ben verplicht het riool schoon te maken. Verder moet ik er rekening mee houden dat er "moeilijk" tegen me gedaan wordt als ik op een minder goede dag geen passagiers wil vliegen.
Ik moet het nog even evalueren, maar op het eerste gezicht lijkt het er op dat de ACS maximaal op mij wenst te paraciteren.
Ooit eiste de boevenclub van de SZT dat "door de weekvliegers" op Terlet lid moesten zijn van een Nederlandse zweefvliegclub. Pure chantage natuurlijk. Toen was ik nog zo gek om mij aan te melden bij de ACS via Hadriaan van Nes. Ik was volledig eerlijk en zei er bij, dat ik mij nimmer op Salland zou laten zien en me nergens mee zou bemoeien.
Wat denk je? Ik kreeg een Email dat zoiets "slecht was voor de clubgeest" Ik denk dat Frank Versteegh er niet zover naast zat toen hij in de Thermiek Nederlandse zweefvliegclubs omschreef als krankzinnige inrichtingen waar je een extreem hoog hek omheen zou moeten zetten.
Jan, het was maar een voorstel. Als het niet aansluit bij wat je zoekt, dan kies je iets anders. Wij zijn blij met wat we hebben.
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl
Mountains Rock! |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 23-04-2014 11:17
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
BartBerendsen schreef:
Jan Ritsma schreef:
Laat ik je voorstel even samenvatten: Ik mag lid worden van de Aeroclub Salland en ontvang daarvoor de eer om drie tot 6 keer per jaar (want zoveel starts maak ik binnen NL) opgelierd te worden. Dat gaat me alles bij elkaar €815,- kosten voor entreegeld lidmaatschap en start abo.
Beste Jan,
als het je om de kosten te doen is heb ik een beter voorstel voor je; Laat je vliegtuig in Zuid-Afrika staan. Dat scheelt ca. 3000eu aan transportkosten (voor een enkeltje). Voor 3 tot 6 starts per jaar is dat al Eu 500-1000 per start.
Prima idee en het zal je niet verbazen als ik je zeg dat ik dat zelfde idee al een paar jaar geleden ook had. Het strandt helaas op het feit dat de kist dan moet worden ingevoerd en wat dat gaat kosten wil je niet weten
BartBerendsen schreef:Als het je om de verenigingsstructuur te doen is (inclusief alle verplichtingen); wat staat je in de weg om een eigen vereniging/stichting/BV (of welke rechtsvorm dan ook) op te richten die jouw idealen nastreeft? Toegegeven, dit kost enige tijd, maar als je daar voor 50 euro per start kan vliegen, zonder enige verplichting, dan zal je dat initiatief snel groot worden vermoed ik.
Ook een prima idee en als ik 30 jaar jonger was geweest had ik dat misschien wel gedaan. Toen was dat echter niet nodig, want iedere privévlieger kon destijds zonder gezeur op Terlet een (volgens clubvliegers veel te dure) start kopen. Dat was een erg fijne tijd.
NB: Ik las er even overheen, maar een RETOUR ZuidAfrika kost €3000,- Geen "enkeltje" dus!
En, ik weet nog twee vrije containerplaatsen. Sla je slag en stuur me een PB>
Gewijzigd door Jan Ritsma op 23-04-2014 11:29
Jan Ritsma
|
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 23-04-2014 11:25
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
Jan de Hulster schreef:
Jan Ritsma schreef:
borisbroere schreef:
Jan van Maarseveen schreef:
Jan, ik behoor niet tot jouw fanclub maar eerlijk is eerlijk, jouw zet om 80 Euro naar Ameland over te maken is werkelijk meesterlijk! Schaakmat heet dat.
En het kan zelfs nog goedkoper!
Oh, vast wel. Ik ben immers al jaren lid van de VHZ en dat kost geloof ik 20 euro per jaar.
Dat is een door de KNVvL erkende Nederlandse zweefvliegclub. Maar, ik denk dat als ik me aanmeld voor een start bij de ACS, net een paar minuten daarvoor de regels veranderd zijn en de VHZ wordt uitgesloten van de regeling.
Het gaat immers om maximaal graaien in de beurs van privévliegers en dat kan je op zo'n kleinigheidje niet laten stranden, toch?
Jan
Ik zou het gewoon checken bij de ACS de komende week.
Dan lezen we vast wel of het werkt (of niet) zoals geschetst door de ACS.
Volgens mij moet het goed gaan als je lid bent van de VHZ.
Dan kunnen we deze discussie toch afronden?
( mij lijkt de regeling van ACS bijzonder prettig nl.)
Jan de Hulster heeft gelijk. Het begint van mijn kant op een vooroordeel te lijken.
Dus, ik zou zeggen tegen Harrie Wiertz (secretaris van de ACS): Help ons uit de droom en laat hier in het forum weten of de leden van de VHZ uitgezonderd zijn, of niet. Ik wacht in spanning af..
Jan Ritsma
|
|
|
|
Jens |
Geplaatst op 23-04-2014 11:29
|
Lid
Berichten: 61
Sinds: 07.10.08
|
|
|
|
|
robertdemuynck |
Geplaatst op 23-04-2014 11:50
|
Lid
Berichten: 98
Sinds: 01.09.08
|
Volgens mij idem bij deze club: http://www.nijac....oordeweeks
Robert de Muynck
ACS, CLR |
|
|
|
orange800 |
Geplaatst op 23-04-2014 12:35
|
Lid
Berichten: 13
Sinds: 30.07.10
|
Als ik de site van de NIJAC lees staat daar dat het een door de KNVvL erkende zweefvliegclub moet zijn.
De VHZ valt daaronder:
https://www.zweef...?cat_id=18
Het addertje onder het gras zal wel zijn dat clubs die een lierstart aanbieden aan gasten, wel verplicht zullen stellen dat je lid bent van de KNVvL en de bijbehorende WA verzekering in bezit hebt. Ik denk dat dat de achtergrond van de eis is van lidmaatschap van een zweefvliegclub die aangesloten is bij de KNVvL.
Mocht het fout gaan dan valt de gastvlieger onder dezelfde verzekering en is de schuldvraag minder belangrijk.
Gewijzigd door orange800 op 23-04-2014 12:39 |
|
|
|
TonS |
Geplaatst op 23-04-2014 13:19
|
Lid
Berichten: 566
Sinds: 08.10.08
|
orange800 schreef:
Het addertje onder het gras zal wel zijn dat clubs die een lierstart aanbieden aan gasten, wel verplicht zullen stellen dat je lid bent van de KNVvL en de bijbehorende WA verzekering in bezit hebt. Ik denk dat dat de achtergrond van de eis is van lidmaatschap van een zweefvliegclub die aangesloten is bij de KNVvL.
Mocht het fout gaan dan valt de gastvlieger onder dezelfde verzekering en is de schuldvraag minder belangrijk.
Ik denk dat het veel simpeler is: voorkomen dat vooral privévliegers die nu lid zijn en weinig vliegen hun lidmaatschap opzeggen en op deze basis gaan vliegen. Verder misschien om "enige" garantie te hebben dat mensen een clubmentaliteit hebben: even helpen met opbouwen en afbreken, kabels afhaken, tip lopen, mee opruimen etc. Als de vrijwilligers die dit soort dagen mogelijk maken alleen maar vliegers oplieren die hun portemonnee trekken en daarmee denken alleen rechten en geen plichten te hebben dan is het zo gedaan met het DDW vliegen.
En volgens mij hoeft geen enkel clubbestuur zich hier op dit forum te verantwoorden als ze mensen op hun veld weigeren los van lidmaatschap van wat voor een club dan ook. Clubs zijn geen openbare gelegenheden.
Bravo ACS, Prima dat er weer een club bij is die doordeweekse startcapaciteit aanbiedt.
Dat er maar een hoop gezellige mensen mogen komen |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 23-04-2014 13:24
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
orange800 schreef:
Het addertje onder het gras zal wel zijn dat clubs die een lierstart aanbieden aan gasten, wel verplicht zullen stellen dat je lid bent van de KNVvL en de bijbehorende WA verzekering in bezit hebt. Ik denk dat dat de achtergrond van de eis is van lidmaatschap van een zweefvliegclub die aangesloten is bij de KNVvL.
Mocht het fout gaan dan valt de gastvlieger onder dezelfde verzekering en is de schuldvraag minder belangrijk.
Dan hoef je als club toch alleen maar een KNVvL lidmaatschap te eisen?
Maar, laat Harrie Wiertz er maar in komen en alle twijfel wegnemen.
Dus: Is een lidmaatschap van de VHZ plus een KNVvL lidmaatschap voldoende voor DDW vliegen bij de ACS??
Jan Ritsma
|
|
|
|
arjanvd |
Geplaatst op 23-04-2014 13:40
|
Lid
Berichten: 371
Sinds: 03.09.08
|
TonS schreef:
[
Ik denk dat het veel simpeler is: voorkomen dat vooral privévliegers die nu lid zijn en weinig vliegen hun lidmaatschap opzeggen en op deze basis gaan vliegen. Verder misschien om "enige" garantie te hebben dat mensen een clubmentaliteit hebben: even helpen met opbouwen en afbreken, kabels afhaken, tip lopen, mee opruimen etc. Als de vrijwilligers die dit soort dagen mogelijk maken alleen maar vliegers oplieren die hun portemonnee trekken en daarmee denken alleen rechten en geen plichten te hebben dan is het zo gedaan met het DDW vliegen.
En volgens mij hoeft geen enkel clubbestuur zich hier op dit forum te verantwoorden als ze mensen op hun veld weigeren los van lidmaatschap van wat voor een club dan ook. Clubs zijn geen openbare gelegenheden.
Bravo ACS, Prima dat er weer een club bij is die doordeweekse startcapaciteit aanbiedt.
Dat er maar een hoop gezellige mensen mogen komen
Je slaat de spijker op de kop denk ik...
Super initiatief van ACS!!
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 23-04-2014 13:42
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
TonS schreef:
orange800 schreef:
Het addertje onder het gras zal wel zijn dat clubs die een lierstart aanbieden aan gasten, wel verplicht zullen stellen dat je lid bent van de KNVvL en de bijbehorende WA verzekering in bezit hebt. Ik denk dat dat de achtergrond van de eis is van lidmaatschap van een zweefvliegclub die aangesloten is bij de KNVvL.
Mocht het fout gaan dan valt de gastvlieger onder dezelfde verzekering en is de schuldvraag minder belangrijk.
Ik denk dat het veel simpeler is: voorkomen dat vooral privévliegers die nu lid zijn en weinig vliegen hun lidmaatschap opzeggen en op deze basis gaan vliegen.
Precies!
Dan zou het uit zijn met het parasiteren op privévliegers door clubs. Dan zou die man die nu, als je alle kosten deelt door de starts, nog maar een fractie per start betalen van voorheen.
En nogmaals, het blijkt ook fatsoenlijk te kunnen zoals bij Deelen.
Verder wil ik nog even nadrukkelijk stellen, dat het "parasietenverhaal" in deze draad is geintroduceerd door Peter Schellenberg.
Het moet gewoon eens afgelopen zijn dat privévliegers door dit soort types voor parasiet worden uitgemaakt terwijl het doorgaans andersom is.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 23-04-2014 13:54
Jan Ritsma
|
|
|
|
GerritKnoop |
Geplaatst op 23-04-2014 13:56
|
Lid
Berichten: 64
Sinds: 04.09.08
|
Conclusie: Iedereen is er blij mee, behalve Ritsma...
Gerrit Knoop
VEzc |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 23-04-2014 14:01
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
GerritKnoop schreef:
Conclusie: Iedereen is er blij mee, behalve Ritsma...
Waar schrijf ik dat?
Jan Ritsma
|
|
|
|
Delftsche Tweedaagse |
Geplaatst op 23-04-2014 14:05
|
Lid
Berichten: 5
Sinds: 13.01.14
|
Jan, je kan je ook inschrijven voor de Delftsche tweedaagse, er zijn nog plekken vrij.
Op 10 en 11 mei vanaf Terlet vliegen voor 50 euro, zaterdag avond een BBQ. Eventueel is er vrijdag 9 mei voor deelnemers aan de wedstrijd ook nog de mogelijkheid om een startje vanaf Terlet te maken.
Voor 50 euro 2 starts vanaf Terlet, en op vrijdag eventueel voor 9 euro het extra kabeltje.
http://dsaeroclub...index.html |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 23-04-2014 14:09
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
Delftsche Tweedaagse schreef:
Jan, je kan je ook inschrijven voor de Delftsche tweedaagse, er zijn nog plekken vrij.
Op 10 en 11 mei vanaf Terlet vliegen voor 50 euro, zaterdag avond een BBQ. Eventueel is er vrijdag 9 mei voor deelnemers aan de wedstrijd ook nog de mogelijkheid om een startje vanaf Terlet te maken.
Voor 50 euro 2 starts vanaf Terlet, en op vrijdag eventueel voor 9 euro het extra kabeltje.
http://dsaeroclub...index.html
Lijkt me reuze leuk. Ik ga even kijken of ik dan kan.
Maar, het was toch alleen voor studenten? Nu studeer ik nog altijd dagelijks, maar voor het begrip "student" heb ik wel m'n leeftijd tegen.
Jan Ritsma
|
|
|
|
ericmunk |
Geplaatst op 23-04-2014 14:12
|
Lid
Berichten: 362
Sinds: 17.09.08
|
Jan Ritsma schreef:
Niet meer kennelijk. Er waren er drie, waarvan twee de grond in zijn gegaan.
Ik zie het verband eerlijk gezegd niet zo tussen je opmerking en de topic van dit draadje (doordeweeks vliegen)... |
|
|