Schiphol weert sportvliegtuigjes ivm transponders
|
SjoerdT |
Geplaatst op 06-04-2009 22:27
|
Lid
Berichten: 113
Sinds: 09.10.08
|
Bij het bestuderen van het kaartje van de SRZ Schiphol komt toch wel heel erg sterk de volgende gedachte bij mij op:
Als je met een transponder aan alleen niet in dat gedeelte onder de SPL TMA mag komen wat nu de SRZ Schiphol heet, dan is dat gedeelte toch groot genoeg als TMA, dan is de rest toch niet nodig of daar kan in ieder geval de ondergrens omhoog?
Sjoerd Talsma
http://www.gozc.nl
Heb het liefst dat iedereen rechtsom cirkelt. |
|
|
|
Halmar |
Geplaatst op 07-04-2009 20:00
|
Lid
Berichten: 20
Sinds: 06.10.08
|
Waar het luchtruim van schiphol alleen maar uitgebrijd word, word het luchtruim van Phoenix hier met het jaar alleen maar kleiner, ondergrenzen hoger en dus meer ruimte voor VFR verkeer. Het kan dus wel!!
Groeten Halmar
Het is makkelijker kennis die je wel hebt niet te gebruiken dan kennis die je niet hebt wel te gebruiken. |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 07-04-2009 22:38
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
Kortom: TOTALE WAANZIN !!!
Ik krijg spontaan de gedachte om de transponders overal maar gewoon demonstratief uit te laten staan tot er een oplssing is. LVNL blij en wij blij. Er is nog nooit een commerciele kist op een recreatieve kist gevlogen simpel omdat wij niet in klasse A luchtruim komen en zij er liever niet buiten vliegen.
Het wacht is nu op de input van DutchMill want die hebben op mooie dagen nu ook last van beeldvervuiling. Het is niet voor niets dat er sinds kort bij militaire vliegoefenngingen grote delen va NL tot verboden gebied worden verklaard. Dat was vroeger nooit zo maar sinds iedereen met transponder vliegt wel. De reden is logisch: ook DM ziet anders teveel info op hun radarschermen. |
|
|
|
Frits Urselmann |
Geplaatst op 07-04-2009 23:02
|
Lid
Berichten: 572
Sinds: 04.09.08
|
Sieb schreef:
Kortom: TOTALE WAANZIN !!!
Ik krijg spontaan de gedachte om de transponders overal maar gewoon demonstratief uit te laten staan tot er een oplssing is. LVNL blij en wij blij. Er is nog nooit een commerciele kist op een recreatieve kist gevlogen simpel omdat wij niet in klasse A luchtruim komen en zij er liever niet buiten vliegen.
Het wacht is nu op de input van DutchMill want die hebben op mooie dagen nu ook last van beeldvervuiling. Het is niet voor niets dat er sinds kort bij militaire vliegoefenngingen grote delen va NL tot verboden gebied worden verklaard. Dat was vroeger nooit zo maar sinds iedereen met transponder vliegt wel. De reden is logisch: ook DM ziet anders teveel info op hun radarschermen.
wat waren die dagen zonder transponder toch mooi !!
https://www.lange-aviation.com/
https://lsv-cloppenburg.de/ |
|
|
|
Natasja |
Geplaatst op 08-04-2009 10:35
|
Lid
Berichten: 181
Sinds: 01.09.08
|
Ach, ze houden ons wel lekker bezig zo!
Natasja
www.acvz.nl
Experience the magic that captures the moment |
|
|
|
Frank Hiemstra |
Geplaatst op 08-04-2009 11:54
|
Superbeheerder
Berichten: 502
Sinds: 01.09.08
|
En met de komst van de eerste radarschermen in onze vliegtuigen door middel van ADS-B zijn transponders misschien toch best nog wel nuttig!? De eerste ADS-B apparaatjes zijn net op de markt gekomen, van Garrecht/Butterfly en FLARM.
Zie de website van Garrecht
en de website van PowerFlarm.
Of algemeen over ADS-B: http://ads-b.de/
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 08-04-2009 11:57 |
|
|
|
SjoerdT |
Geplaatst op 08-04-2009 13:33
|
Lid
Berichten: 113
Sinds: 09.10.08
|
Sieb schreef:
Kortom: TOTALE WAANZIN !!!
Ik krijg spontaan de gedachte om de transponders overal maar gewoon demonstratief uit te laten staan tot er een oplssing is. LVNL blij en wij blij. Er is nog nooit een commerciele kist op een recreatieve kist gevlogen simpel omdat wij niet in klasse A luchtruim komen en zij er liever niet buiten vliegen.
Het wacht is nu op de input van DutchMill want die hebben op mooie dagen nu ook last van beeldvervuiling. Het is niet voor niets dat er sinds kort bij militaire vliegoefenngingen grote delen va NL tot verboden gebied worden verklaard. Dat was vroeger nooit zo maar sinds iedereen met transponder vliegt wel. De reden is logisch: ook DM ziet anders teveel info op hun radarschermen.
Dat wordt dan spannend. Gaan we dan richting Belgisch model? Nauwelijks meer vrij kunnen zweven in Dutch Mil gebied, omdat anders DM teveel bliepjes ziet? Ik hoop het toch niet.
Sjoerd Talsma
http://www.gozc.nl
Heb het liefst dat iedereen rechtsom cirkelt. |
|
|
|
sebastiaan |
Geplaatst op 08-04-2009 14:01
|
Lid
Berichten: 7
Sinds: 01.09.08
|
op geluidsnet.nl zijn alle vliegende mode-S transponders te zien, volgens de webmaster ook sport- en zweefvliegtuigen |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 08-04-2009 14:41
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
sebastiaan schreef:
op geluidsnet.nl zijn alle vliegende mode-S transponders te zien, volgens de webmaster ook sport- en zweefvliegtuigen
nee hoor, geluidsnet laast alleen groot commercieel verkeer zien, de rest wordt eruit gefilterd. Als je alles wil zien moet je lid worden van ATCbox voor een tientje per jaar. Krijg je echte radarbeelden te zien inclusief zweef en ander klein spul. |
|
|
|
Frank Hiemstra |
Geplaatst op 08-04-2009 15:16
|
Superbeheerder
Berichten: 502
Sinds: 01.09.08
|
Misschien wel bruikbaar als live tracking voor aankomend NK!? |
|
|
|
erfekkes |
Geplaatst op 08-04-2009 19:51
|
Lid
Berichten: 28
Sinds: 11.09.08
|
Mode S heeft toch ook een "extended squitter" optie?
De TRT-800 kun je volgens mij aansluiten op de NMEA lijn van de GPS logger.
Niet dat ik het op dit moment heb aangesloten, maar het zou wel kunnen... |
|
|
|
Dortu |
Geplaatst op 08-04-2009 20:17
|
Lid
Berichten: 215
Sinds: 01.09.08
|
Even voor de duidelijkheid:
ook in de commerciële luchtvaart is maar een beperkt deel van de mode s transponders aangesloten op GPS of andere navbox en wordt dus ook geen positie-informatie via de transponder uitgezonden. Een ADS-B-ontvanger is geen radar, met een ADS-B-ontvanger (aan boord of op de grond) zie je dus nog lang niet al het luchtverkeer uitgerust met mode s transponder. Informatie via een bron die gebruik maakt van radar geeft wel alle transponders weer (tenzij gefilterd).
Gewijzigd door Dortu op 08-04-2009 20:19
Maurits Dortu |
|
|
|
Jens |
Geplaatst op 08-04-2009 22:53
|
Lid
Berichten: 61
Sinds: 07.10.08
|
Ik heb begrepen dat er gesproken wordt met dutch mil over het beschikbaar stellen van de mode-s gegevens, voor live tracking tijdens het NK. Er zal dan voor de wedstrijd een aparte transponder code gevoerd moeten worden, die zichtbaar gemaakt wordt als gps coördinaten. |
|
|
|
borisbroere |
Geplaatst op 09-04-2009 08:13
|
Lid
Berichten: 149
Sinds: 02.09.08
|
Sieb schreef:
nee hoor, geluidsnet laat alleen groot commercieel verkeer zien, de rest wordt eruit gefilterd.
Dus een simpele BV als geluidsnet kan datgene wel wat LVNL niet lukt?
Gewijzigd door borisbroere op 09-04-2009 08:14
Eerste Zeeuws-vlaamse Aero Club (EZAC) |
|
|
|
willemV |
Geplaatst op 09-04-2009 10:12
|
Lid
Berichten: 1
Sinds: 07.04.09
|
Dit kan toch niet waar zijn ???
Eerst verplicht de Overheid ons een investering te doen in een Mode-S Transponder van rond de € 3000 per vliegtuig.
Vervolgens worden er allerlei (dure) procedurele obstakels opgeworpen om toestemming te krijgen het ding te (laten) inbouwen.
Zit ie er eenmaal oordeelkundig ingebouwd in (valt nog helemaal niet mee in een zweefvliegtuig), dan is een wederom verplichte en dure testprocedure nodig om het apparaat vrij gegeven, en de combinatie vliegtuig/transponder luchtwaardig verklaard te krijgen.
Dezelfde overheid kondigt vervolgens aan, dat het transpondervrije luchtruim per maart dit jaar daalt naar (in het gunstigste geval) FL65 resp. FL45, en met ingang van volgend jaar naar 1500 voet.
Adviezen en waarschuwingen van KNVvL en andere belangenorganisaties worden kennelijk genegeerd, of althans niet serieus genomen.
Ik voel mij langzamerhand een gevangene boven mijn eigen land!
En als klap op de vuurpijl wordt na invoering van de Transponderverplichting na de eerste de beste mooie vliegdag in een groot deel van ons vaderlandse luchtruim aan alle VFR vliegtuigen die soms na jaren sparen netjes aan die opgelegde verplichtingen hebben voldaan, nota bene een vliegverbod opgelegd.!
Dit alles hangende een onderzoek waaruit de Minister binnen 4 weken een oplossing verwacht.
Als de Minister "ballen" had gehad, had hij de Commerciele luchtvaart voor die periode verboden.
Dat was de beste garantie geweest dat die oplossing er binnen die termijn ook gekomen zou zijn.
Het zou de veiligheid in het luchtruim enorm hebben verhoogd, want de VFR vliegers met hun verplichte dure transponders kijken toch wel uit hun doppen.
Tevens zou dit de werkdruk voor de verkeersleiders aanmerkelijk hebben verlaagd.
Dit verwacht je in een bananenrepubliek, niet in Nederland, en het zou mij niet verbazen als dit de geschiedenis in zal gaan als een schoolvoorbeeld van een falende Overheidsmaatregel c.q. van Onbehoorlijk Bestuur!
Ik vind dit ten hemel schreiend, om niet te zeggen.... een schande! |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 09-04-2009 19:50
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
Als de minister ballen had gehad had hij gewoon moeten besluiten dat onder de SPL TMA de transponder uit moet worden gezet tot het technische probleem is opgelost.
Maar goed, we kwamen als zwevers toch niet onder de TMA1 en ik begrijp dat als dat al zo is (KZC, ZHVC en EZAC) je er als motorloze kist wel mag hangen. Wat onduidelijk is of binnen de SRZ Hilversum het alleen om gemotoriseerde kistn gaat of het al het vliegverkeer betreft?
Gewijzigd door Sieb op 09-04-2009 20:38 |
|
|
|
SjoerdT |
Geplaatst op 12-04-2009 13:30
|
Lid
Berichten: 113
Sinds: 09.10.08
|
Sieb schreef:
Als de minister ballen had gehad had hij gewoon moeten besluiten dat onder de SPL TMA de transponder uit moet worden gezet tot het technische probleem is opgelost.
Maar goed, we kwamen als zwevers toch niet onder de TMA1 en ik begrijp dat als dat al zo is (KZC, ZHVC en EZAC) je er als motorloze kist wel mag hangen. Wat onduidelijk is of binnen de SRZ Hilversum het alleen om gemotoriseerde kistn gaat of het al het vliegverkeer betreft?
Bij opmerking 1 hoort nog bij dat hij dan ook een vergoeding voor aanschaf transponder geeft aan de gedupeerden, toch?
Opmerking 2 is voor jouw rekening, want als GoZC'er kom je regelmatig zwevend boven de stad Hilversum en die ligt onder SPL TMA 1.
Er is niks onduidelijk aan die SRZ Hilversum volgens mij: In the SRZ Hilversum the use of an active
transponder is prohibited. Dat alleen de motor kisten two-way communication (moeten) hebben was altijd al zo. Als zwever op Hilversum hoef je geen radio aan boord te hebben.
Sjoerd Talsma
http://www.gozc.nl
Heb het liefst dat iedereen rechtsom cirkelt. |
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 19-05-2009 11:37
|
Superbeheerder
Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08
|
De Minister heeft op 18 mei 2009 geantwoord op kamervragen van Roemer (SP) over de transponders voor sportvliegers.
http://www.nieuws...8/R380.htm |
|
|
|
Bier |
Geplaatst op 19-05-2009 11:48
|
Lid
Berichten: 654
Sinds: 01.09.08
|
De minister heeft zo te zien zijn eigen versie van de waarheid
Met de realisatie van de laatste fase van de transponderverplichting voor de ongemotoriseerde luchtvaart in april 2010 zal Nederland ook voldoen aan de nationale en internationale aanbevelingen. Over deze laatste fase wordt momenteel overleg gevoerd met KNVvL. Duitsland heeft de transponderverplichting geïmplementeerd in 2008.
Vooral niet vermelden dat alle europese landen met kleine TMZ werken
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------
Schleigah! |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 05-06-2009 10:23
|
Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
webmaster schreef:
De Minister heeft op 18 mei 2009 geantwoord op kamervragen van Roemer (SP) over de transponders voor sportvliegers.
http://www.nieuws...8/R380.htm
goeie jongens die Tomatenpartij. Tegen uitbreiding groot vliegverkeer, dus ook tegen luchtruimdiefstal, stellen tenminste wat relevante vragen, en toch hoor je maar weinig zweefvliegers die ze een warm hart toedragen...
Ik moet nog wel eens denken aan een voorval vele jaren geleden op ons veld, toen een enigzins verontrust kijkende passagier aan een clublid vroeg: "Is dat nou een dure sport, dat zweefvliegen?", waarop het antwoord was terwijl hij met één hand op zijn overmaatse automobiel leunde naast zijn kist: "Welnéé joh, dat valt heel erg mee!" |
|
|