Keuring bij het SMA (hoezo graaicultuur)
|
Kilo Hotel |
Geplaatst op 07-03-2009 12:41
|
Lid
Berichten: 443
Sinds: 01.09.08
|
Bier schreef:
Om nog even terug te komen op de prijzen, SMA Den Haag rekent nu ook 101 euro
De reden voor deze prijsverhoging is dat sportkeuringen tegenwoordig onder het hoge BTW tarief vallen. De titel van dit topis is dus terecht, het gaat inderdaad om graaicultuur. Graaien door de prime suspect, de Roverheid.
Niet dat ik mijn geld het liefst aan onze "overheid" afdraag, maar deze BTW-heffing heeft te maken met een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschap in 2003. Lees:
In november 2003 heeft het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen in Luxemburg (Hof van Justitie) een aantal arresten gewezen over de reikwijdte van de BTW-vrijstelling voor medische prestaties in de Zesde Richtlijn. De Zesde Richtlijn omvat de harmonisatie van de wetgevingen der Lid-Staten in de Europese Unie inzake de omzetbelasting. In deze arresten wordt meer duidelijkheid verschaft over het antwoord op de vraag welke activiteiten worden aangemerkt als gezondheidskundige verzorging van de mens en mitsdien zijn vrijgesteld van de heffing van BTW.
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 07-03-2009 12:45
|
Lid
Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08
|
dick schreef:
Een keuring geeft toch geen garantie dat iemand z'n benodigde bril niet zal vergeten????
De keuringen zoals die plaatsvinden heeft niets te maken of men instaat is veilig te kunnen vliegen. Daarnaast gaat de keuringarts voor een groot deel af op de verklaringen die de gekeurde afgeeft.
En wie gaat er nou vliegen als hij/zij zich niet fit voelt? Genieten is er niet bij, concentratie is vermoeiend en thermieken is een probleem.
Dick Kemp
Indien je bril dragend bent:
Op een class 2 medical staat expliciet dat je met een bril moet vliegen. (zelfs de soort glazen staan omschreven)
Zelfs dat je een reserve bril bij je moet hebben.....
En 2 brillen vergeten???? |
|
|
|
Frank Hiemstra |
Geplaatst op 08-03-2009 02:41
|
Superbeheerder
Berichten: 502
Sinds: 01.09.08
|
Op mijn medical staat dat ik drilbragend ben, maar dat ben ik niet..
Rara, hoe kan dat? moet ik nu ook altijd 2 brillen meenemen? |
|
|
|
Paul F |
Geplaatst op 09-03-2009 11:46
|
Lid
Berichten: 8
Sinds: 15.09.08
|
Frank Hiemstra schreef:
Op mijn medical staat dat ik drilbragend ben, maar dat ben ik niet..
Rara, hoe kan dat? moet ik nu ook altijd 2 brillen meenemen?
Misschien heb je toch een bril nodig, want dan had je dat wel gezien toen je je medische verklaring kreeg ;-). Ik neem aan dat medische verklaringen ongeldig zijn als er foutieve informatie op staat. Kortom, even terug naar je sportarts voor een nieuwe verklaring voordat je weer gaat vliegen.
Overigens staat op mijn medische verklaring wel een beperking, namelijk: "If holder of this medical Certificate needs corrective glasses or contact lenses, a pair of suitable correcting spectacles must be kept readily available during the exercise of the license privilages". Logisch lijkt mij. |
|
|
|
Frank Hiemstra |
Geplaatst op 09-03-2009 12:06
|
Superbeheerder
Berichten: 502
Sinds: 01.09.08
|
Heb de SMA er op aangesproken, zij zeiden dat ik gewoon kon vliegen met 'deze restrictie' en of ik zelf even die foutieve regel door wou strepen........
De laatste restrictie die je noemt staat er bij mij ook op.. is dat niet een algemene restrictie? |
|
|
|
Paul F |
Geplaatst op 09-03-2009 13:21
|
Lid
Berichten: 8
Sinds: 15.09.08
|
Frank Hiemstra schreef:
Heb de SMA er op aangesproken, zij zeiden dat ik gewoon kon vliegen met 'deze restrictie' en of ik zelf even die foutieve regel door wou strepen........
De laatste restrictie die je noemt staat er bij mij ook op.. is dat niet een algemene restrictie?
Tsja, zo kan iedereen wel zijn eigen restricties wegstrepen... Denk dat ze gewoon geen zin hadden om een nieuw formulier voor je uit te printen (daar moeten ze namelijk een paar euro voor betalen dacht ik). Wellicht een mooi voorbeeld om voor te leggen aan de Commissie Medische Zaken (zie ook http://www.brevet.aero/med-keuringseisen ).
Die laatste restrictie is inderdaad een algemene. |
|
|
|
venberg |
Geplaatst op 09-03-2009 14:09
|
Lid
Berichten: 159
Sinds: 24.01.09
|
"If holder of this medical Certificate needs corrective glasses or contact lenses, a pair of suitable correcting spectacles must be kept readily available during the exercise of the license privilages".
Het gaat dus om het woordje IF
=> de facto is het dus (al) een eigen-verklaring geworden ! |
|
|
|
hfl |
Geplaatst op 11-03-2009 10:33
|
Lid
Berichten: 4
Sinds: 25.01.09
|
In Utrecht kost de keuring op dit moment 85 euro (heb ik net even gevraagd toen ik een afspraak maakte).
Hans |
|
|
|
Paul F |
Geplaatst op 13-03-2009 15:17
|
Lid
Berichten: 8
Sinds: 15.09.08
|
ericmunk schreef:
En die prijs: ja, daar baal ik even hard van als jullie. Overigens kost de keuring in Zwolle 90 euro.
Als de marktwerking werkt dan staat er binnenkort wel een sportarts op die tijdens een of andere zweefvlieggathering (NZD, open dag van een zweefvliegbedrijfje, keuringsdag op de lokale club ) 20+ zweefvliegers achter elkaar keurt en deze schaalvoordelen doorberekent aan de zweefvlieger. Volgens mij moet dan de prijs wel omlaag kunnen naar 50 euro. Of gebeurt dit al? Groet, Paul |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 13-03-2009 16:45
|
Lid
Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08
|
Goed een medische keuring class 2 kost op Schiphol-Oost : 261.40 Euro (incl. ECG)
Daar krijg je dan voor:
-een licht roze A4 Medical certificate (dus dubbel zo dik dus als de groene van voorheen, die een 1/2 A4 was))
-je krijgt hem wel meteen mee. (ik heb er een keer 2 weken op moeten wachten)
-en ze zijn wel 3 uur met je bezig (vnl. wachten)
Verder:
-nu staat er plotseling weer niet op dat je een reservebril bij je moet hebben. (maar dat hoort wel)
Verder is me verteld dat een bril, in ieder geval, een gewone bril moet zijn.
Dus 2 geslepen zonnebrillen mag dus niet.
't is maar dat je de regelgeving kent!
vlieg ze. |
|
|
|
frans |
Geplaatst op 13-03-2009 19:56
|
Lid
Berichten: 287
Sinds: 01.09.08
|
voor al die shit heb je vooral een wc bril nodig...... |
|
|
|
dingetje |
Geplaatst op 14-03-2009 08:37
|
Lid
Berichten: 519
Sinds: 01.09.08
|
Verder is me verteld dat een bril, in ieder geval, een gewone bril moet zijn.
Dus 2 geslepen zonnebrillen mag dus niet.
Mag niet? Wat een baarlijke onzin is dat nu weer? Welke achter een buro zittende pennelikker heeft dat nu weer bedacht?
Met een gewone bril in een zweefvliegtuig lijkt me een stuk gevaarlijker dan een zonnebril op sterkte!
Antoine Megens
Aero Club Salland |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 14-03-2009 09:58
|
Lid
Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08
|
dingetje schreef:
Verder is me verteld dat een bril, in ieder geval, een gewone bril moet zijn.
Dus 2 geslepen zonnebrillen mag dus niet.
Mag niet? Wat een baarlijke onzin is dat nu weer? Welke achter een buro zittende pennelikker heeft dat nu weer bedacht?
Met een gewone bril in een zweefvliegtuig lijkt me een stuk gevaarlijker dan een zonnebril op sterkte!
In de JAR FCL 3 staat over die extra gewone bril in ieder geval niets betreffende wel geen zonnebril.
wel diverse combinaties van bril situaties.
http://www.bhdca.gov.ba/eng/documents/JAR_FCL_3.pdf
zie bv. blz. 35
Wel is het zo natuurlijk dat een geslepen zonnebril bij zwaar bewolkte omstandigheden en/of tegen het einde van de dag gewoon te donker kan zijn. |
|
|
|
Marco uit hangar 5 |
Geplaatst op 25-06-2010 16:21
|
Lid
Berichten: 185
Sinds: 02.09.08
|
Nuttig draadje (vanwege het financiele aspect) maar even nieuw leven ingeblazen.
Gisteren bij SMA Alkmaar (Frank Nusse) zweefvliegkeuring ondergaan in een record tijd van 5 minuten (vanwege de voetbal waarschijnlijk, ik was er om 20:30 :-) ): 70 euro.
Overigens vind ik, ondanks dat het weinig voorstelt, zo'n keuring nog steeds nuttig. Ik ben zelf al eens afgekeurd vanwege mijn ogen, andere bril en het was weer OK, maar ik zou ook niet weten of mijn hart nog goed klopt en suikeriziekte is levensgevaarlijk als je niet weet dat je het hebt.. Ik weet van zeker 2 ex zweefvliegers die zijn afgekeurd vanwege suikerziekte, wat naar voren kwan tijdens zo'n keuring van 5 minuten.
Dat iemand in 30 jaar zweefvliegen nog nooit heeft meegemaakt dat iemand tijdens een medische keuring is afgekeurd, kan ik me maar moeilijk voorstellen. Bij iedere club zijn wel van die gevallen bekend.
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCNK website) |
|
|
|
kloppertjes |
Geplaatst op 25-06-2010 18:00
|
Lid
Berichten: 224
Sinds: 01.09.08
|
Jan de Hulster schreef: Verder is me verteld dat een bril, in ieder geval, een gewone bril moet zijn.
Dus 2 geslepen zonnebrillen mag dus niet.
't is maar dat je de regelgeving kent!
vlieg ze.
Dat zou ik een erg vreemde regel vinden. Mijn standaard vliegbril is toch echt mn zonnebril (Op sterkte, met contrastverhogende coating.) Met zonnebril zie ik echt veel meer dan met mn standaard bril. Ik heb altijd mn gewone bril ook bij me, maar daar zit de clip-on zonnebril standaard op, om snel te kunnen wisselen mocht het ooit nodig zijn.
Ivar Klop |
|
|
|
Hans |
Geplaatst op 25-06-2010 20:02
|
Lid
Berichten: 83
Sinds: 12.09.08
|
Dat iemand in 30 jaar zweefvliegen nog nooit heeft meegemaakt dat iemand tijdens een medische keuring is afgekeurd, kan ik me maar moeilijk voorstellen. Bij iedere club zijn wel van die gevallen bekend.
Dat is niet waar, er worden best mensen afgekeurd maar dat is meestal wegens ernstige omstandigheden zoals suikerziekte, hartproblemen e.d.
Het vreemde is dan wel dat na verloop van tijd deze mensen soms weer worden goedgekeurd, als RPL C-nstructeur voor zweefvliegers maar niet voor hun PPL-A licentie. Dit snap ik dus helemaal niet
Hans |
|
|
|
tonmp |
Geplaatst op 26-06-2010 02:09
|
Lid
Berichten: 31
Sinds: 08.12.08
|
Tot heden heeft de EASA nog maar weinig redenen laten zien om erg optimistisch over die zelfregulering te zijn. Alles wat ze bedenken maakt ons leven steeds meer tot een zeer complex, kostenverhogend, frustrerend verhaal, ipv gewoon leuk met een simpel vliegtuig gaan vliegen. |
|
|
|
Francesco |
Geplaatst op 26-06-2010 06:47
|
Lid
Berichten: 106
Sinds: 12.09.08
|
aanrader in veel opzichten:
http://www.australie.nl/id/1/333/emigreren_australie.html
|
|
|
|
Kilo Hotel |
Geplaatst op 07-09-2012 13:43
|
Lid
Berichten: 443
Sinds: 01.09.08
|
Kilo Hotel schreef:
Nieuw in Arnhem: http://www.aeromedicalclinic.nl/index.php?c=welcome&m=index. Euro 69 voor zweefvliegkeuring ('k heb geen aandelen).
Deze mijnheer te Arnhem rekent inmiddels € 99,- (elders vanaf € 65,-). Zie: http://www.aerome...mp;m=index. In twee jaar een prijsverhoging van 43%. En over zijn werkwijze blijkt ook niet iedereen tevreden.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 07-09-2012 13:45
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES |
|
|
|
Otto Foelkel |
Geplaatst op 07-09-2012 14:36
|
Lid
Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09
|
dick kemp schreef:
Een keuring geeft toch geen garantie dat iemand z'n benodigde bril niet zal vergeten????
De keuringen zoals die plaatsvinden heeft niets te maken of men instaat is veilig te kunnen vliegen. Daarnaast gaat de keuringarts voor een groot deel af op de verklaringen die de gekeurde afgeeft.
En wie gaat er nou vliegen als hij/zij zich niet fit voelt? Genieten is er niet bij, concentratie is vermoeiend en thermieken is een probleem.
Dick Kemp
Je hebt hier een punt Dick.
In de praktijk blijkt, (in tegenstelling tot het wegverkeer), dat ongevallen vrijwel altijd eenzijdig zijn en daarmede de verantwoordelijkheid bij de vlieger en niet bij een keuringsarts gelegd dient te worden.
Je kunt een keuring overwegen voor instructeurs of mensen die passagiers vliegen en voor de resterende groep volstaan met een keuring van de ogen (aanvaringen).
Maar misschien zie ik het niet zo scherp. |
|
|