| 07-01-2025 | 22:08
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 19

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,413
· Nieuwste lid: KinanvHB
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
groei lelystad....
Otto Foelkel
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2012 13:39
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Francesco schreef:
ik heb de indruk dat angst voor ??? vaak overheerst

De recreatieve luchtvaart dient geen enkel economisch belang, in tegenstelling tot windmolens en verkeersluchthavens en daar zit hem het probleem.

Waar geluidshinder een factor is, waar men rekening mee dient te houden, worden zweefvliegclubs die in de verdrukking komen en hun benodigde "speelruimte" niet genoemd.

Waar miljoenen mensen de voordelen van deze ontwikkelingen genieten, vallen de belangen van enkele duizenden zweefvliegers, die op geen enkele wijze bijdragen aan de maatschappelijke belangen, in het niet.

Wat de KNVvL op de achtergrond doet, zou ik wel eens willen weten, maar ik denk dat ook die ziet, dat het vechten tegen de bierkaai is.
 
dick kemp
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2012 13:21
Lid

Berichten: 299
Sinds: 02.09.08

Als duizenden zweefvliegers gebruik willen maken van het luchtruim dan is er wel degelijk een maatschappelijk belang. Helaas wordt dat door de overheid niet zo gewaardeerd als bijvoorbeeld bij de plezierjacht. Deze recreanten worden aan alle kanten in de watten gelegd.
 
Confident
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2012 13:28
Lid

Berichten: 292
Sinds: 02.09.08

dick kemp schreef:
Als duizenden zweefvliegers gebruik willen maken van het luchtruim dan is er wel degelijk een maatschappelijk belang.


Nou! Zeker!
Voorál als ze dat doen met SCHROOT.
Echt een ENORM maatschappelijk belang om met feitelijk niet-luchtwaardige kisten boven Nederland te gaan hangen. Grin
 
roeles
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2012 16:35
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 158
Sinds: 03.05.11

Nou nou, dat een Duo Discus niet aerobatic is maakt het nog geen schroot hoor... Grin
Bourgondische zweefvliegclub
 
Otto Foelkel
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2012 18:12
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

dick kemp schreef:
Als duizenden zweefvliegers gebruik willen maken van het luchtruim dan is er wel degelijk een maatschappelijk belang.

Met maatschappelijk belang bedoel ik het belang voor de rest van de maatschappij
(dus niet-zweefvliegers). De aanleg van verkeersluchthavens houd je net zomin tegen als de aanleg van snelwegen, tenzij de politiek vindt dat de belangen van natuur en millieu voorrang dienen te krijgen en dat is niet gauw het geval.

Buiten de plezierjachten die jij noemt zijn er nog wel meer activiteiten te noemen, zoals paardrijden.
Op de veluwe zijn veel wandelpaden slecht te belopen, laat staan te befietsen, omdat ze door die beesten kapotgelopen worden. Je kunt hier een hele interessante discussie over beginnen, maar dat valt buiten het bestek van deze draad.
 
Sieb
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-04-2012 16:04
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Ben het niet met Otto en wel met Dick eens.

We gaan ons natuurlijk niet de kaas (of in dit geval luchtrruim) van het brood laten eten. De zweefvliegerij in het algemeen en de 4 hierboven genoemde clubs in het bijzonder, zijn gewoon belanghebbende partij. De Raad van State is hier ook in al haar uitspraken altijd helder in: het belang van juist de kleinere partij mag niet geschaadt worden door een belang van grotere partijen.

Voorlopig zijn er nog 2 andere problemen op te lossen voor lelystad:

1. De vernietiging van het aanwijzingsbesluit (dus het maken van een volgende versie)
http://www.raadva...age_id=181


2. Schiphol NV wil geen euro stoppen in Lelystad want dat kost ze meer dan het oplevert.

Ik ben het met je eens dat clubs als ZCNOP, ZC Flevo, GoZC en ACvZ door een mogelijke verlaging en/of uitbreiding van TMA's bedreigd worden als Lelystad ooit nog wat wordt. Hoe langer het duurt hoe beter want door de technologische vooruitgang in ATM systemen (verkeers"leiding" wordt dan verkeers"monitoring"Wink in combinatie met het naar 18000ft verhogen (europa breed) van het Transition Altitude is er geen extra luchtruim nodig, sterker nog, komt er meer beschikbaar.

hier gaat het nu om: http://www.alders...htruim.pdf

Als er boven het zogenaamde "oud land" niet lager wordt gevlogen dan 6000Ft kan de ondergrens van de lelystad TMA (nog te realiseren) dus ook op FL055 worden gelegd (terwijl ze deze nu liever op 2500 ft willen leggen vrees ik). Dit sluit dan in ieder geval aan bij de ondergrens van de TMA5 waarmee we tot een meter of 1800 nog kunnen wegkomen voor overdlandvluchten. Ik denk dat hiermee ook is aangegeven dat er geen nut en noodzaak is om de ondergrens (in het zogenaamde bravo scenario) dan ook lager te leggen van de nieuwe Lelystad TMA)

Zijn er verkeervliegers/verkeerleiders die dit ook zo zien of zijn er nog meer alternatieven?

Uit de bijlage bijkt dat men wel aan ons denkt maar onze invloed gemakshalve nog maar even buiten beschouwing heeft gelaten.

Dit onderzoek beschrijft schetsmatige oplossingsrichtingen voor de
luchtzijdige inpassing van Lelystad gezocht. Om binnen de tijdlijnen en kaders van het proces
aan de Alderstafel Lelystad tot bruikbare initiële resultaten te komen, zijn diverse aspecten
buiten beschouwing gelaten. Deze aspecten, waaronder de afhandeling van het lokale VFR
verkeer op Lelystad, zweefvliegtuigbewegingen en parajumpingactiviteiten alsmede
verkeersstromen van/naar Rotterdam en Eindhoven hebben wel een wezenlijke invloed op het
ATM afhandelingsconcept en de daaruit voortvloeiende indeling en gebruik van het
Nederlandse luchtruim. In eventuele vervolgstappen richting de realisatie van een operationeel
Lelystad afhandelingsconcept is het daarom noodzakelijk om deze aspecten wel te adresseren en
de indeling en het gebruik van het complete Nederlandse luchtruim te beschouwen teneinde aan
de verwachte groei van luchtverkeer op Mainport Schiphol, de regiovelden, general aviation en
de toekomstige militaire luchtruimbehoeften te kunnen voldoen.
 
www.acvz.nl
webmaster
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2012 00:31
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

Luchtruim is geschikt voor groei van Lelystad Airport

Lees verder op: www.rijksoverheid.nl

Uit een studie naar het luchtruim boven Schiphol en Lelystad blijkt dat de voorgenomen groei van Lelystad Airport doorgang kan vinden. Dit maakte staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) vandaag bekend op het congres van de Nederlandse Vereniging van Luchthavens (NVL). Ook heeft Atsma samen met minister Hillen (Defensie) vandaag de Luchtruimvisie, die over het hele Nederlandse luchtruim gaat, naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin staat dat de beschikbare ruimte in het Nederlandse luchtruim efficiënter benut gaat worden. Daarmee blijft Nederland ook in de toekomst door de lucht goed bereikbaar en kan de sterke positie van de luchtvaartsector behouden blijven.
 
www.zweefportaal.nl
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.07 seconden