ADS-B: Het grote kabeltjestopic
|
Andrew01 |
Geplaatst op 30-11-2012 13:32
|
Lid
Berichten: 185
Sinds: 23.04.10
|
Wie heeft er voor mij een kant en klare oplossing om een LX9000 (met Flarm), te koppelen aan een ZTR800EM-kabel, zodat ik ADS-B kan uitzenden.
Zie een beetje door de bomen het bos niet meer. De TR800 heeft inmiddels een update gekregen bij Funkwerk naar software-versie 5.2 en hardware-versie 3.0. Overigens top-service van Funkwerk (kosten €145). Alvast bedankt. |
|
|
|
Jens |
Geplaatst op 30-11-2012 13:55
|
Lid
Berichten: 61
Sinds: 07.10.08
|
Is die update inclusief nieuwe kabel met daaraan de extra NMEA in aansluiting? Of moet deze dan nog los besteld worden?
De meest kant en klare oplossing lijkt mij overigens de GPS Filterbox.
Deze split het flarm signaal en het display signaal en haalt hier het NMEA signaal weer uit.
http://www.zweefv...th-housing
Gewijzigd door Jens op 30-11-2012 13:55 |
|
|
|
Rene de Dreu |
Geplaatst op 30-11-2012 15:21
|
Lid
Berichten: 94
Sinds: 01.09.08
|
Het uitfilteren van het Flarm signaal is tegenwoordig niet meer nodig bij de LX8080/8000/9000, dit kan in het instrument geregeld worden:
Ook de baudrate is (inmiddels) aanpasbaar. Het is dus enkel een verbinding maken tussen de ronde 5p-PC connector van de LX9000 en de TRT connector..
Gewijzigd door Rene de Dreu op 30-11-2012 16:05 |
|
|
|
Andrew01 |
Geplaatst op 30-11-2012 19:17
|
Lid
Berichten: 185
Sinds: 23.04.10
|
Jens schreef:
Is die update inclusief nieuwe kabel met daaraan de extra NMEA in aansluiting? Of moet deze dan nog los besteld worden?
Is zonder kabel.
Deze heb ik bij Glider-equipment besteld (Ook top-service trouwens). |
|
|
|
Andrew01 |
Geplaatst op 25-01-2013 19:33
|
Lid
Berichten: 185
Sinds: 23.04.10
|
Vraagje aan de experts:
Mijn TR800 komt net terug van Funkwerk voor een software-update t.b.v. ADS-B. Verder heb ik een TRT800EMS-kabel gekocht, die verbonden is aan de LX9000 via pin 3 (RXD--->TXD) en pin 9 (ground) van de RS232-kabel. De TRT800 heeft nog geen 24bit Hexa-code ingevoerd gekregen en de LX9000 staat binnen, zonder GPS-coverage. Tot slot heb ik me nog niet aangemeld bij Flarm met mijn registratie, omdat ik nog steeds wacht op antwoord van de LBA, dus Flarm mist ook data.
Als ik in de test-mode zit van de TRT800, dien ik een puntje te zien knipperen ten teken dat NMEA-data binnenkomt. Welnu, dit knipperend puntje zie ik niet op het scherm verschijnen.
Kan dit liggen aan het ontbreken van NMEA-data, Flarm-data en/of het nog niet hebben ingevoerd van de hexa-code?
@René de Drue: Welke vinkjes moet ik allemaal aanvinken in het menu van de LX9000?
Gewijzigd door Andrew01 op 25-01-2013 19:38 |
|
|
|
TonS |
Geplaatst op 25-01-2013 20:37
|
Lid
Berichten: 566
Sinds: 08.10.08
|
Probleem had ik vorig jaar ook toen ik mijn transponder had laten updaten
Je moet op de TRT800 nog even de RS232 poort activeren.
Zet de transponder aan en in STBY mode. Druk de knop FID in en houdt vast totdat de teller rechtsboven op "47" is aangekomen.
Druk op de MODE-knop totdat in de onderste regel GPS verschijnt (met daarachter waarschijnlijk waarschijnljk Freeflight). Met de draaiknop veranderen naar NMEA. Dan weer een aantal keren op MODE drukken zodat je weer in STBY terechtkomt. Ik dacht dat je dan de transponder nog een keer opnieuw moest opstarten, maar dat weet ik niet zeker meer.
Suc6. |
|
|
|
Rene de Dreu |
Geplaatst op 25-01-2013 21:37
|
Lid
Berichten: 94
Sinds: 01.09.08
|
Andrew01 schreef:
Vraagje aan de experts:
Mijn TR800 komt net terug van Funkwerk voor een software-update t.b.v. ADS-B. Verder heb ik een TRT800EMS-kabel gekocht, die verbonden is aan de LX9000 via pin 3 (RXD--->TXD) en pin 9 (ground) van de RS232-kabel. De TRT800 heeft nog geen 24bit Hexa-code ingevoerd gekregen en de LX9000 staat binnen, zonder GPS-coverage. Tot slot heb ik me nog niet aangemeld bij Flarm met mijn registratie, omdat ik nog steeds wacht op antwoord van de LBA, dus Flarm mist ook data.
Als ik in de test-mode zit van de TRT800, dien ik een puntje te zien knipperen ten teken dat NMEA-data binnenkomt. Welnu, dit knipperend puntje zie ik niet op het scherm verschijnen.
De TRT moet inderdaad zoals Ton beschrijft eerst ingesteld worden op ADS-B out. Hierna kan het nog steeds dat de TRT een foutmelding geeft als de GPS bron, in dit geval de LX9000, geen positie heeft.
Kan dit liggen aan het ontbreken van NMEA-data, Flarm-data en/of het nog niet hebben ingevoerd van de hexa-code?
De Flarm zendt nu zijn originele ingestelde code uit, zoals elke andere Flarm. Deze moet inderdaad vervangen worden voor de Mode-S code uit de transponder. (Dit is zeker van belang indien je ook ADS-B ontvangt, omdat je anders voor jou zelf waarschuwingen zal ontvangen.)
@René de Dreu: Welke vinkjes moet ik allemaal aanvinken in het menu van de LX9000?
Dit zou de juiste instelling moeten zijn; extern en enkel de RMC data op 4800bps.
Gewijzigd door Rene de Dreu op 25-01-2013 21:41 |
|
|
|
Fuchur |
Geplaatst op 02-03-2014 20:55
|
Superbeheerder
Berichten: 417
Sinds: 26.08.12
|
Heeft er iemand een schema / benodigde aansluitingen en aanpassingen voor:
- trt800
- flarm Redbox
Welke software versies en configuraties benodigd.
Eventueel kabels, filterbox.
Bedankt!
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------
Zweefportaal gebruikersvoorwaarden
|
|
|
|
Rene de Dreu |
Geplaatst op 02-03-2014 21:15
|
Lid
Berichten: 94
Sinds: 01.09.08
|
Fuchur schreef:
Heeft er iemand een schema / benodigde aansluitingen en aanpassingen voor:
- trt800
- flarm Redbox
Welke software versies en configuraties benodigd.
Eventueel kabels, filterbox.
Bedankt!
TRT software minimaal 3.7, aansluiten zie: http://www.glider...cts_id=490 pagina 15.
Indien de TRT geen software versie 3.7 of hoger heeft kan hier http://rma.funkwe...angelang=3 de update aangevraagd worden, volgens mij kost deze rond de €160.
Om de NMEA data te strippen van de Flarm data: http://www.glider...cts_id=695
Gewijzigd door Rene de Dreu op 02-03-2014 21:20 |
|
|
|
HansO |
Geplaatst op 02-03-2014 21:18
|
Lid
Berichten: 29
Sinds: 02.09.08
|
Volgens de prijsopgaaf die wij gekregen hebben 100 EUR, laat het precieze bedrag wel weten als we de rekening binnen hebben ;-)
Hans Oorthuijs
www.acvz.nl
Take-offs are optional, landings are mandatory. |
|
|
|
Andrew01 |
Geplaatst op 02-03-2014 21:58
|
Lid
Berichten: 185
Sinds: 23.04.10
|
In november 2012 heb ik €148,75 betaald voor firmware-update t.b.v. Flarm, inclusief verzendkosten en Form 1. |
|
|
|
TonS |
Geplaatst op 03-03-2014 13:11
|
Lid
Berichten: 566
Sinds: 08.10.08
|
Andrew01 schreef:
In november 2012 heb ik €148,75 betaald voor firmware-update t.b.v. Flarm, inclusief verzendkosten en Form 1.
Vorig jaar voor de club een upgrade uit laten voeren aan een TRT800 t.b.v. ADSB. Kosten waren iets meer dan €100 + €25 retour verzendkosten. Aansluiten aan de Redbox via de filterbox is heel simpel. Wel in het menu van de TRT nog even de COM-poort openzetten. |
|
|
|
Fuchur |
Geplaatst op 03-03-2014 18:39
|
Superbeheerder
Berichten: 417
Sinds: 26.08.12
|
Vorig jaar voor de club een upgrade uit laten voeren aan een TRT800 t.b.v. ADSB. Kosten waren iets meer dan €100 + €25 retour verzendkosten. Aansluiten aan de Redbox via de filterbox is heel simpel. Wel in het menu van de TRT nog even de COM-poort openzetten.
Ton, heb jij dezelfde stekker gebruikt, hem gemodificeerd of een nieuwe besteld?
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------
Zweefportaal gebruikersvoorwaarden
|
|
|
|
Marc |
Geplaatst op 03-03-2014 18:54
|
Lid
Berichten: 42
Sinds: 01.09.08
|
"Wel in het menu van de TRT nog even de COM-poort openzetten."
Kun je uitleggen hoe je de COM-poort in de TRT open zet?
Gewijzigd door Marc op 03-03-2014 18:55
Marc |
|
|
|
TonS |
Geplaatst op 03-03-2014 20:02
|
Lid
Berichten: 566
Sinds: 08.10.08
|
@Frank: gemodificeerd: extra draadje aan de stekker gesoldeerd voor GPS-data
@Marc: staat in de manual. Hier op pagina 33 en verder: http://old.funkwe...22_WEB.pdf
EDIT: Realiseer me nu dat dit de OLED versie is. Bij de oudere TRT800 werkte het openzetten van die poort iets anders, http://www.privat...RT800H.pdf
Gewijzigd door TonS op 03-03-2014 20:10 |
|
|
|
Marco uit hangar 5 |
Geplaatst op 10-07-2017 23:03
|
Lid
Berichten: 185
Sinds: 02.09.08
|
Even een stokoud draadje een schop geven....
Ik heb al jaren een GPS filterbox (voorheen ADS-B Box van Salland) in m'n kist om uit het Red Box Flarm signaal het GPS signaal te filteren en naar 4800 baud om te zetten voor naar de transponder, zodat deze ook als ADS-B transmitter fungeert, de Flarm display is er ook op aangesloten.
Nu ben ik aan het denken over een upgrade van mijn electrische vario naar een S80 en deze S80 via een reeds aanwezige Bluetooth module (Glidertools VFBT-1) te laten communiceren met mijn Smartphone of PDA.
De Bluetooth module heeft twee RJ12 IGC poorten Poort A voor de tweeweg NMEA communicatie en Poort B waar alleen NMEA data uit komt .. Op dit moment is Red box op poort A aangesloten, en de GPS filterbox op poort B en dat werkt al jaren feilloos. Via bluetooth heb ik tweeweg communicatie met de Red Box, ADS-B werkt en de Flarm display werkt ook prima.
Maar met de upgrade wordt niet de FLARM aangesloten op poort A maar de S80 PDA poort. zodat tussen de S80 en de PDA tweeweg communicatie mogelijk is via BT, ook de Redbox kan via deze BT verbinding worden aangestuurd want de redbox zal rechtstreeks op de S80 GPS poort aangesloten worden.
Daarmee rijst de vraag of de GPS Filterbox de S80 data kan verwerken, het FLARM signaal wordt daar namelijk wel op meegestuurd. Ik denk dat de Transponder poort wel goed zal werken, maar of the Display poort nog goed werkt, vraag ik me af, want daarop wordt de data ongefilterd doorgegeven.. Is er iemand die al eens zoiets aan de hand heeft gehad en weet of dit goed gaat werken?
Een oplossing is overigens het signaal van de flarm te splitsen en 1 lijntje naar de GPS poort van de S80 en 1 lijntje naar de GPS filterbox, maar mooier is het als dit voorkomen kan worden. hoe minder stekkers hoe minder kans op storingen.
Gewijzigd door Marco uit hangar 5 op 12-07-2017 07:53
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCNK website) |
|
|
|
dingetje |
Geplaatst op 11-07-2017 00:21
|
Lid
Berichten: 518
Sinds: 01.09.08
|
me kist
Werkelijk Marco, et tu?
Overigens denk ik dat deze setup gewoon gaat werken, want alle apparatuur parsed de NMEA data en pikt er uit wat ze herkennen.
De GPS Filterbox kijkt alleen naar bepaalde 'sentences' voor het filteren naar de XPDR uitgang. De beide andere uitgangen zijn gewone splitter uitgangen, dus alles wat op de FLARM ingang binnen komt, gaat er ook zo weer uit.
Antoine Megens
Aero Club Salland |
|
|
|
Marco uit hangar 5 |
Geplaatst op 12-07-2017 07:52
|
Lid
Berichten: 185
Sinds: 02.09.08
|
OK, bedankt, ik ga het gewoon zo proberen, en als het niet werkt kan ik er altijd nog een splitter bij plaatsen.
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCNK website) |
|
|
|
TonS |
Geplaatst op 12-07-2017 12:53
|
Lid
Berichten: 566
Sinds: 08.10.08
|
Marco uit hangar 5 schreef:
OK, bedankt, ik ga het gewoon zo proberen, en als het niet werkt kan ik er altijd nog een splitter bij plaatsen.
Als je een splitter gebruikt zul je een van de twee TX connecties naar de splitter moeten doorknippen. Als je tasks upload naar de Redbox dan werkt het handshake protocol niet als je twee devices aan de RX van de redbox hebt hangen. |
|
|
|
Marco uit hangar 5 |
Geplaatst op 14-07-2017 11:07
|
Lid
Berichten: 185
Sinds: 02.09.08
|
Thanks Ton!
Als een splitter nodig is zal de TX op de GPS filterbox niet worden aangesloten (signaal terug naar de red box), die naar de S80 moet natuurlijk wel tweeweg communicatie hebben.
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCNK website) |
|
|