ADS-B: Het grote kabeltjestopic
|
Jens |
Geplaatst op 14-06-2011 16:48
|
Lid
Berichten: 61
Sinds: 07.10.08
|
TonS schreef:
jeroenbeeke schreef:
misschien heb je er al aan gedacht, schrijf elke zweefvliegveld aan, of ze niet zo'n ontvanger willen plaatsen op hun clubhuis... weet voor de rest niet wat je hiervoor nodig hebt, en wat de kosten zijn..
Vind ik een goed idee en had ik ook al aan gedacht. Inderdaad, Frank, wat heb je daar voor nodig en wat kost dat? Misschien kan ik dan onze club op De Peel dan ook wel zo ver krijgen en heb je meteen een leuke dekking voor het zuiden van het land.
PS: In Duitsland vond ik http://tracking.g....de/alpha/. Mooi daarvan is dat ie ook de gevlogen tracks en barograms kan laat zien. Nog leuker dan alleen momentane posities.
Voor een basis station moet je denken aan een ADS-B ontvanger, Losse antenne, antenne versterker wanneer de ontvanger niet direct onder de antenne gemonteerd kan worden en een computer met stabiele internet verbinding voor verzamelen en doorsturen van de data.
Momenteel hebben wij software voor de TRX1090 deze willen wij ook compatible maken met de andere type ontvangers.
De traces is een TODO item deze komen er zeker in.
Gewijzigd door Jens op 14-06-2011 16:49 |
|
|
|
Harm |
Geplaatst op 12-10-2011 17:07
|
Lid
Berichten: 15
Sinds: 04.09.08
|
Een niet al te dure ADS-B ontvanger voor de handige knutselaar.
http://www.modesb... |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 13-10-2011 07:57
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
Bedankt voor de informatie. Ik heb er direct één besteld
Met behulp van mijn eigen microcontroller ontwikkelboard is het waarschijnlijk goed mogelijk deze ontvanger vanaf afstand volledig over internet bedienbaar te maken zonder tiussenkomst van een extra computer. Ook het werken met Yagi antennes met verschillende openingshoek is interessant. Daarmee zijn complete stations uit te sparen. Ook het overzenden van camara signalen van uit de cockpit zou dan op grote afstand via de amateurband kunnen. Daar heb ik een licentie voor. Resultaten tzt op een andere website.
Jan Ritsma
|
|
|
|
roeles |
Geplaatst op 13-10-2011 08:43
|
Lid
Berichten: 158
Sinds: 03.05.11
|
Wat heb je aan een Yagi? Dat is een richt-antenne voor zover ik op de hoogte ben. Aangezien een kist bijna overal kan zitten ten opzichte van de antenne, lijkt me dat je aan een richt-antenne niet zo heel veel hebt.
Dat je iets anders dan een gewone omni-directionele antenne wil kan ik snappen, ivm je donut die platter wordt bij grotere range. |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 13-10-2011 09:19
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
roeles schreef:
Wat heb je aan een Yagi? Dat is een richt-antenne voor zover ik op de hoogte ben. Aangezien een kist bijna overal kan zitten ten opzichte van de antenne, lijkt me dat je aan een richt-antenne niet zo heel veel hebt.
Dat je iets anders dan een gewone omni-directionele antenne wil kan ik snappen, ivm je donut die platter wordt bij grotere range.
Ik had het over de openingshoek. Dan heb je het dus inderdaad over richtantennes.
Voordeel is dat de versterking enorm is en de afmetingen voor rond de 1 GHZ erg klein.
Om een voorbeeldje te geven, toen ik nog in Zevenhoveen woonde (20 km zuid van schiphol, kon ik met een tweemeter tranceiver zonder condities met Texel praten (beide dus grondstations!). normaal kom je op 2m niet veel verder dan 10 km en soms hebben vliegtuigen op Schiphol al moeite met de toren te spreken onder ongunstige omstandigheden
Je hebt waarschijnlijk de website van de aanbieder van deze units niet echt goed gelezen. Ook hij werkt met Yagi antennes. Wel in combinatie met een omnidirectional range antenne. De yagi's gebruikt hij voor POI's (points of interest). Maar ze zijn ook goed te gebruiken voor het bestrijken van bijvoorbeeld een 45 graden sector waar een wedstrijd zich meestal tov. een ontvanger in afspeelt. Voordeel is dan, behalve de enorme reikweidte, dat je veel minder last hebt van storingen van ander ADS-B stations die tegelijk met de zweefvliegtuigen uitzenden.
Ik sluit hier verder mijn bijdrage af. Iedereen die er over praten wil kan me elders bereiken.
Jan Ritsma
|
|
|
|
roeles |
Geplaatst op 13-10-2011 09:52
|
Lid
Berichten: 158
Sinds: 03.05.11
|
Weer wat geleerd! Bedankt. |
|
|
|
Putje |
Geplaatst op 13-10-2011 11:55
|
Lid
Berichten: 142
Sinds: 01.09.08
|
Jan Ritsma schreef:
Ik sluit hier verder mijn bijdrage af. Iedereen die er over praten wil kan me elders bereiken.
... als ie zo nou eens elk bericht zou beëindigen....
Gewijzigd door Putje op 13-10-2011 11:57
Marc v.d. Putte, EACzc
"Always remember that you are unique. Just like everybody else." |
|
|
|
borisbroere |
Geplaatst op 10-12-2011 16:51
|
Lid
Berichten: 149
Sinds: 02.09.08
|
Ik ben van plan om deze winter ook een ADS-B aansluiting te maken in onze kist. Nu zag ik dat de DSA al twee configuraties heeft van de Garrecht VT-01 met de Cambridge GPS nav-25, en dat is exact de configuratie die ik wil gebruiken in onze kist. Op www.glidertracking.com kan ik wel vinden hoe ik de VT-01 aan moet sluiten, maar weet niet waar het uitgaande signaal van de GPS Nav vandaan kan halen. Is er iemand van de DSA die mij aan deze informatie kan helpen?
Groet,
Boris Broere
Eerste Zeeuws-vlaamse Aero Club (EZAC) |
|
|
|
Birdy01 |
Geplaatst op 10-12-2011 23:10
|
Lid
Berichten: 49
Sinds: 02.09.08
|
Boris,
Ik dacht dat ik alles gedocumenteerd had, maar kan het natuurlijk niet vinden behalve een emailtje van vorig jaar met de tekst:
Voor ADS-B verwacht de VT-01 (recommended) 3 NMEA “zinnetjes” op 4800 baud, 8 bits, geen parity, stopbit 1 (standaard NMEA 2.0 geloof ik) nl. $GPRMC (min. Specific GNSS Data), $GPGGA (GPS fixed data) en $GPGSA (GNSS Dop and Act. Satellites).
Laat de Cambridge GPS-NAV nu deze sentences precies uitzenden!
In de manual van de Cambridge L-NAV: The L-NAV requires the GPS receiver to transmit the $GPRMB and $GPRMC sentences as defined in NMEA-0183 Version 2.1. Most currently available hand-held GPS
receivers will transmit these sentences.
Important Note: To work with the Cambridge L-NAV, the GPS receiver must be configured to transmit
NMEA-0183 Version 2.0 sentences at 4800 baud.
Cambridge gebruikt voor de GPS-NAV exact dezelfde seriele data port als de nieuwere CAI302, nl.
(google: Cambridge 302 serial data port).
Daarin staat: The Data Port of the 302 is a DB-9F connector wired as DCE (it sends data on
pin 2 and receives data on pin 3; pin 5 is ground). The other RS-232 pins are not currently supported.
Ofwel: de GPS-NAV verzendt NMEA data via de seriele 9 pins DB-9 connector met de volgende aansluitingen:
NMEA OUT: pin 2
NMEA IN: pin 3
GND: pin 5
5V: pin 8 (voeding voor PDA, max. 600 mA)
Dus als je een kabeltje maakt die pin 3 op de VT-01 verbindt met pin 2 op de GPS-NAV ben je er (en GND natuurlijk aansluiten). Ik hoefde alleen bij een 2 aderige afgeschermde kabel (microfoonkabeltje) de GND aan 1 kant aan te sluiten (GPS-NAV had al GND).
Overigens heb ik van de DSA kisten nog steeds confirmatie of het werkt (meestal staat de x-ponder op standby en als dat niet zo is vliegt iemand met een GPS-NAV die niet aanstaat!). Een privékist met een CAI 302 heb ik precies zo aangesloten en die werkt goed. Ik kon hem op www.flightradar24.com tracken met registratie. Leuk!
Bert Otten
Delftsche Studenten Aeroclub |
|
|
|
Sikko Vermeer |
Geplaatst op 11-12-2011 19:17
|
Lid
Berichten: 45
Sinds: 02.09.08
|
Heeft iemand ook al ervaring met de Trigg TT21 xpdr vwb ADSB, instellingen etc (of heb ik iets gemist in de thread van 8 pagina's)
sikko
Gewijzigd door Sikko Vermeer op 11-12-2011 19:18 |
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 11-12-2011 19:24
|
Superbeheerder
Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08
|
Sikko Vermeer schreef:
Heeft iemand ook al ervaring met de Trigg TT21 xpdr vwb ADSB, instellingen etc (of heb ik iets gemist in de thread van 8 pagina's)
Trig TT21 (aansluiten op pen 5 van de 25 polige connector)
* Ondersteunt hogere baudrates
bron: http://www.glider...age_id=150 |
|
|
|
Rene de Dreu |
Geplaatst op 11-12-2011 19:53
|
Lid
Berichten: 94
Sinds: 01.09.08
|
webmaster schreef:
Sikko Vermeer schreef:
Heeft iemand ook al ervaring met de Trigg TT21 xpdr vwb ADSB, instellingen etc (of heb ik iets gemist in de thread van 8 pagina's)
Trig TT21 (aansluiten op pen 5 van de 25 polige connector)
* Ondersteunt hogere baudrates
bron: http://www.glider...age_id=150
De Trig's blijken echter, met de huidige software, nog wel problemen te hebben met Flarm data, dit zal (voorlopig nog) gefilterd moeten worden..
Gewijzigd door Rene de Dreu op 11-12-2011 19:58 |
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 11-12-2011 20:33
|
Superbeheerder
Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08
|
Rene de Dreu schreef: De Trig's blijken echter, met de huidige software, nog wel problemen te hebben met Flarm data, dit zal (voorlopig nog) gefilterd moeten worden..
Vwb Flarm-data geldt dat volgens mij voor meer x-ponders. Flarm filter kastje: http://www.zweefv...page_id=55 |
|
|
|
borisbroere |
Geplaatst op 12-12-2011 08:39
|
Lid
Berichten: 149
Sinds: 02.09.08
|
Birdy01 schreef:
Boris,
.......
Bert,
Bedankt voor je antwoord, ik ga er mee aan de slag!
Gr.
Boris
Eerste Zeeuws-vlaamse Aero Club (EZAC) |
|
|
|
Ruud Holswilder |
Geplaatst op 29-05-2012 19:43
|
Lid
Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08
|
Frank Hiemstra schreef:
Moet er een minor change aangevraagd worden voor de inbouw van een dergelijk kabeltje?
Hoe hebben jullie dat gedaan?
Tja, en nu is dit onderwerp ineens weer actueel na een protest tijdens de NK2012.
In dit geval specifiek voor de TRT800, die wordt geleverd met een ID stekker met aparte form 1.
Nu levert Funkwerk ook een ID-stekker met RS232 stekker.
Van Funkwerk ontving ik een email dat mijn TRT800 ( software versie 4.7) een software-update moet ondergaan voor een juiste werking van ADS-B, nadat ik informatie had gevraagd over die stekker.
Heeft iemand de TRT800EMSS stekker al in gebruik? |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 29-05-2012 21:32
|
Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
Ruud, hou er rekening mee dat de TRT alleen bepaalde sentences slikt van een Flarm oid. Alleen een kabeltje werkt meestal niet. Daar hebben we op de ACS een stukje filterelektronica voor gefabriekt.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
roeles |
Geplaatst op 29-05-2012 21:48
|
Lid
Berichten: 158
Sinds: 03.05.11
|
Heeft iemand aan de makers van die TRT800 al eens gevraagd of ze dat niet kunnen aanpassen?
Ik heb over andere technische zaken (wbt TRT800 en ATR833) contact met ze gehad, en ze kwamen erg open over op me.
Als ze NMEA kunnen decoderen, moeten ze toch alles wat niet GPRMC is gewoon weg kunnen donderen. Sterker nog: dat doen ze al met GPGGA sentences bijvoorbeeld?
Edit: heb ze zelf even een mailtje gedropt. De combi FLARM-TRT800 is toch vrij vanzelfsprekend lijkt me.
Gewijzigd door roeles op 29-05-2012 21:57
Bourgondische zweefvliegclub |
|
|
|
Ruud Holswilder |
Geplaatst op 30-05-2012 13:35
|
Lid
Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08
|
Mijn vraag was of iemand al een TRT800EMSS stekker in gebruik heeft omdat aanpassing van de standaard id stekker op gespannen voet met de regels staat. |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 30-05-2012 14:46
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
Ruud Holswilder schreef:
aanpassing van de standaard id stekker op gespannen voet met de regels staat.
Hoe weet je dat ruud??
Jan Ritsma
|
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 30-05-2012 17:09
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
Jan Ritsma schreef:
Ruud Holswilder schreef:
aanpassing van de standaard id stekker op gespannen voet met de regels staat.
Hoe weet je dat ruud??
Tja, en dan komt er geen antwoord.
Eerst probeer je mij op het landelijk zweefvliegersforum zwart te maken met de insinuatie dat die regels slechts in "mijn visie" bestaan, om dan een paar minuten later hier naar toe te rennen en ze hier als een vaststaand feit neer te pennen. Dubbele Agenda?
Jan Ritsma
|
|
|