| 06-01-2025 | 12:37
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 8

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,413
· Nieuwste lid: KinanvHB
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Instructeur VO examen in 2015
arjanvd
Geplaatst op 05-06-2015 19:40
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 371
Sinds: 03.09.08

Jan de Hulster schreef:
arjanvd schreef:
Mooi dat het uiteindelijk toch nog opnieuw bekeken is, geeft weer enige vertrouwen in de toekomst.


BTW, wat betreft:

Arjan van Dijk zegt dat "Vra geldt voor zeer sterke turbulentie (onweer, rotor, etc)". Deze veronderstelling is niet onredelijk, maar de luchtwaardigheidsvoorschriften CS22 spreken niet over "(onweer, rotor, etc) maar alleen over gust acting normal to the flight path.


Zie CS22, 2-G-11

2.2 Airspeed
VRA Rough air speed. Do not exceed this speed except in smooth air, and then only with caution. Examples of rough air are lee-wave rotor, thunderclouds etc.



Eigenlijk komt het er op neer dat een zeer eenvoudige GPL vraag uit het vak Constructie (blz 127) en behorende tot zelfs de basis GPL stof, tot een complex geheel wordt door de antwoorden waaruit gekozen moest worden.
Echter bij een behoorlijk basis kennis van het vak Constructie MOEST antwoord D er wel uitrollen natuurlijk.
Daarnaast kennis van CS 22 is handig maar niet perse noodzakelijk om tot dat antwoord te komen.
Althans dat is mijn mening.


Ben ik 100% met je eens!!
CS-22 is geschreven voor zweefvliegtuigontwerpers, niet voor vliegers, zelfs niet voor technici.

Vanuit de ontwerpeisen worden wel de beperkingen van het vliegtuig vastgelegd, die worden dan weer vertaald in de limieten die voor de vlieger interessant zijn.

De meeste info staat overigens ook gewoon in het vlieghandboek...
Gewijzigd door arjanvd op 05-06-2015 19:43
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
allebei
Geplaatst op 05-06-2015 21:42
Lid

Berichten: 236
Sinds: 07.10.08

Gelukkig hebben we nu ook geleerd dat je bij een sterke bel de snelheid er niet uit moet trekken om te gaan draaien, maar dat stijgen moet wegdrukken.
 
arjanvd
Geplaatst op 05-06-2015 21:47
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 371
Sinds: 03.09.08

En remkleppenFrown
Gewijzigd door arjanvd op 05-06-2015 21:48
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Fuchur
Geplaatst op 06-06-2015 13:27
Superbeheerder

Berichten: 417
Sinds: 26.08.12

Jan de Hulster schreef:
Eigenlijk komt het er op neer dat een zeer eenvoudige GPL vraag uit het vak Constructie (blz 127) en behorende tot zelfs de basis GPL stof, tot een complex geheel wordt door de antwoorden waaruit gekozen moest worden.
.


Tja wat zal ik hier nu op antwoorden...

Daarnaast:
Betekend een herwaardering van dit antwoord nog in veranderingen in de examen uitslagen?
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
Geplaatst op 06-06-2015 13:47
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Fuchur schreef:
Jan de Hulster schreef:
Eigenlijk komt het er op neer dat een zeer eenvoudige GPL vraag uit het vak Constructie (blz 127) en behorende tot zelfs de basis GPL stof, tot een complex geheel wordt door de antwoorden waaruit gekozen moest worden.
.


Tja wat zal ik hier nu op antwoorden...

Daarnaast:
Betekend een herwaardering van dit antwoord nog in veranderingen in de examen uitslagen?


Ik begreep dat jij op het mondeling ook vraag 12 nogmaals fout beantwoorde?
Althans je wist de examinator niet van zijn ongelijk te overtuigen??????
(terwijl het tenslotte zeer basale GPL kennis is)

zie: https://www.zweef...post_24707
Gewijzigd door Jan de Hulster op 06-06-2015 13:55
 
TonS
Geplaatst op 06-06-2015 15:55
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Jan de Hulster schreef:
Eigenlijk komt het er op neer dat een zeer eenvoudige GPL vraag uit het vak Constructie (blz 127) en behorende tot zelfs de basis GPL stof, tot een complex geheel wordt door de antwoorden waaruit gekozen moest worden.
Echter bij een behoorlijk basis kennis van het vak Constructie MOEST antwoord D er wel uitrollen natuurlijk.
Daarnaast kennis van CS 22 is handig maar niet perse noodzakelijk om tot dat antwoord te komen.
Althans dat is mijn mening.


Dat eerste is dus precies datgene dat ik al eerder beweerde: het opstellen van MC-vragen is echt een kunst waar je niet te licht over moet denken. Ik heb hierboven zefls een tool gepost waarmee je de kwaliteit van de vragen kunt onderzoeken. Jan, dat zouden jullie meenemen. Is dat gebeurd?
Zie: https://www.zweef...owstart=60
 
Jan de Hulster
Geplaatst op 08-06-2015 07:32
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

TonS schreef:
[quote]Jan de Hulster schreef:

Dat eerste is dus precies datgene dat ik al eerder beweerde: het opstellen van MC-vragen is echt een kunst waar je niet te licht over moet denken. Ik heb hierboven zefls een tool gepost waarmee je de kwaliteit van de vragen kunt onderzoeken. Jan, dat zouden jullie meenemen. Is dat gebeurd?
Zie: https://www.zweef...owstart=60


De CIV had zelf ook intussen al zo'n soort tool begreep ik.
Ik zal de CIV ook op dit programma attenderen voor de zekerheid.
Smile
Gewijzigd door Jan de Hulster op 08-06-2015 08:52
 
Jan de Hulster
Geplaatst op 08-06-2015 11:26
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Fuchur schreef:
Jan de Hulster schreef:
Eigenlijk komt het er op neer dat een zeer eenvoudige GPL vraag uit het vak Constructie (blz 127) en behorende tot zelfs de basis GPL stof, tot een complex geheel wordt door de antwoorden waaruit gekozen moest worden.
.



Daarnaast:
Betekend een herwaardering van dit antwoord nog in veranderingen in de examen uitslagen?


Ik lees dit net:
Ik denk dat je die vraag formeel bij de examen commissie moet gaan neerleggen.
(Ook het mondelingen examen heeft immers al plaatsgevonden voor Constructie/DT, tenslotte.)

Dus het zou hooguit opgaan /nut hebben voor de gezakten voor het schriftelijk....
Die dan theoretisch recht (zouden kunnen) hebben op een mondeling, als de correctie in hun voordeel uitvalt zodat ze net binnen de criteria van het mondeling vallen.
Maar het mondeling moet (normaal) weer binnen 6 weken...na het schriftelijk....

Dus vraag het na bij KEI/ / CIV evt. KNVvl
Gewijzigd door Jan de Hulster op 08-06-2015 16:06
 
Jan de Hulster
Geplaatst op 08-06-2015 18:24
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

TonS schreef:
Jan de Hulster schreef:
Eigenlijk komt het er op neer dat een zeer eenvoudige GPL vraag uit het vak Constructie (blz 127) en behorende tot zelfs de basis GPL stof, tot een complex geheel wordt door de antwoorden waaruit gekozen moest worden.
Echter bij een behoorlijk basis kennis van het vak Constructie MOEST antwoord D er wel uitrollen natuurlijk.
Daarnaast kennis van CS 22 is handig maar niet perse noodzakelijk om tot dat antwoord te komen.
Althans dat is mijn mening.


Dat eerste is dus precies datgene dat ik al eerder beweerde: het opstellen van MC-vragen is echt een kunst waar je niet te licht over moet denken. Ik heb hierboven zefls een tool gepost waarmee je de kwaliteit van de vragen kunt onderzoeken. Jan, dat zouden jullie meenemen. Is dat gebeurd?
Zie: https://www.zweef...owstart=60



@ TonS Dit is vandaag gebeurd door deze informatie door te sturen naar de CIV.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 08-06-2015 22:20
 
allebei
Geplaatst op 09-06-2015 10:14
Lid

Berichten: 236
Sinds: 07.10.08

Misschien voordat we de details van de methodiek van MC-vragen ingaan eerst eens kijken naar de zinvolheid, toepasbaarheid en juistheid van de vragen/antwoorden?

Hoewel theoretisch kloppend is het wel een beetje raar om te beweren dat je bij het invliegen van een sterke bel (hoe beoordeel je dat uberhaupt?) de invalshoek moet verkleinen, versnellen dus. Bij het verlaten van de bel, het sterke dalen in zul je dan moeten vertragen.
Klinkt niet heel logisch voor een zweefvlieger en hoe toepasbaar is het?

Het hele examen staat vol van dit soort vreemde toetsvragen. De basis van de verbetering ligt in het verbeteren van de kwaliteit van de opstellers/examinatoren. Nu keurt de slager zijn eigen vlees.
 
Jan de Hulster
Geplaatst op 01-07-2015 18:33
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Voor de VO examenstof liefhebbers.

Het vak constructie/DT is nu wat betreft vraag 12 (waarin in dit draadje nog al wat discussie over was) ook gecorrigeerd op de CIV website.

Men kan het hier vinden: http://www.civ.zw...icle_id=19

En dan even naar VO examen 2015 gaan.

Ben Hiemstra wordt bedankt voor het plaatsen van deze correctie.

Ik beschouw daarmee mijn bemoeienis voor dit eerste VO examen, met alleen nog MC vragen, als beeindigd.

Ik wens de CIV, het KEI, de KNVvl, met de EASA regelgeving het allerbeste toe, om goede en degelijke MC vragen te gaan maken voor de komende (GPL) en VO examens.

Een ieder die in de toekomst nog VO examens gaat doen heel veel succes gewenst.

Daar wilde ik het verder bij laten.

Wat mij betreft mag/kan dit draadje dan op slot.

mvg,

Jan de Hulster, examencoordinator VO maart 2015, a.i.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 03-07-2015 12:24
 
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.12 seconden