Doordeweeks vliegen bij Aero Club Salland
|
Chester |
Geplaatst op 27-04-2014 21:26
|
Lid
Berichten: 244
Sinds: 01.06.09
|
Harry J schreef:
@ Otto, dit is een vrije keuze omdat het vliegen op de club vaak beperkt is tot de weekenden en ik ook geregeld op andere velden en in het buitenland vlieg.Maar dat iemand die 250 starts maakt hetzelfde betaald als iemand die 5 starts maakt op zijn eigen kist vind ik in geen verhouding staan.Deze instelling past bij de jaren 60 en is niet meer van deze tijd.Noem mij eens een andere (lucht) sport waar dit principe gebezigd wordt?
Grootste probleem daaraan is m.i. dat het een discussie zonder einde wordt. Wat doe je met instructeurs die op thermische dagen hele dagen met leerlingen rondvliegen? Technici, bestuursleden die menig doordeweekse avond doorbikkelen? Is dat niet net zo "oneerlijk"?
Een "prestatielidmaatschap" is allicht nog een aardige optie, dat doen ze in frankrijk op sommige plekken. Iedereen kan tegen een schappelijk bedrag alles doen op de opleidings- en privekistenkisten. Voor de Duo's, LS-4/6/7/8 betaal je een paar honderd euro per jaar meer. Dat houdt de kosten voor beginners én privevliegers beperkt en biedt een betaalbaar alternatief voor mensen die zich nog geen privekist willen/kunnen veroorloven. |
|
|
|
lonneke |
Geplaatst op 27-04-2014 21:38
|
Lid
Berichten: 73
Sinds: 23.09.09
|
Dit hebben wij dus een paar jaar gelden opnieuw uitgezocht en berekend.
Het heeft veel te maken met de basiskosten van de club - en als je op Terlet wilt vliegen kost dat veel meer aan terreinhuur etc. dan tot dusverre op de militaire velden. Die clubs komen er nog wel achter...
Voor ons reden om bij ons model te blijven en bv niet over te gaan naar all-in tarief, omdat dat erg duur zou uitvallen voor de weinig-vliegers.
De vaste kosten zitten in het lidmaatschap en de variabele kosten in de start- en vliegtarieven. Dat blijkt goed uit te leggen en je weet wat je verbruikt. |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 27-04-2014 22:37
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
Chester schreef:
Harry J schreef:
@ Otto, dit is een vrije keuze omdat het vliegen op de club vaak beperkt is tot de weekenden en ik ook geregeld op andere velden en in het buitenland vlieg. Maar dat iemand die 250 starts maakt hetzelfde betaald als iemand die 5 starts maakt op zijn eigen kist vind ik in geen verhouding staan. Deze instelling past bij de jaren 60 en is niet meer van deze tijd.Noem mij eens een andere (lucht) sport waar dit principe gebezigd wordt?
Grootste probleem daaraan is m.i. dat het een discussie zonder einde wordt. Wat doe je met instructeurs die op thermische dagen hele dagen met leerlingen rondvliegen? Technici, bestuursleden die menig doordeweekse avond doorbikkelen? Is dat niet net zo "oneerlijk"?
Het wordt nog oneerlijker als je die zelfde instructeurs en bestuursleden op de koop toe ook nog eens €700,- laat betalen voor 5 starts met hun zelfstarter
Oeverloze discussie, klopt! Er is echter al veel gewonnen als men inziet dat een privévlieger aanmerkelijk minder beslag legt op club materiaal dan anderen en het derhalve ongepast is om die vliegers voor parasieten uit te maken.
Bovendien kan je net als Deelen nadenken over een eerlijker lastenverdeling.
Er zijn clubs die met rondvluchten een aardig zakcentje verdienen. Waarom zou je een voorbijkomende clubloze privévlieger niet oplieren tegen het rondvluchtentarief? Dikke winst voor de club zonder inzet van clubkist en instructeur!
Jan Ritsma
|
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 27-04-2014 23:07
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
lonneke schreef:
Dit hebben wij dus een paar jaar gelden opnieuw uitgezocht en berekend.
Het heeft veel te maken met de basiskosten van de club - en als je op Terlet wilt vliegen kost dat veel meer aan terreinhuur etc. dan tot dusverre op de militaire velden. Die clubs komen er nog wel achter...
Met basiskosten bedoel je vaste kosten? Hoe simpel is het om de vaste kosten voor vloot en alle vloot gerelateerde zaken zoals hangaar, te schrappen van het lidmaatschapsgeld voor de privévlieger die alleen gebruik maakt van zijn eigen kist?
Gewijzigd door Jan Ritsma op 27-04-2014 23:07
Jan Ritsma
|
|
|
|
Otto Foelkel |
Geplaatst op 27-04-2014 23:29
|
Lid
Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09
|
Harry J schreef:
Maar dat iemand die 250 starts maakt hetzelfde betaald als iemand die 5 starts maakt op zijn eigen kist vind ik in geen verhouding staan.
Ik heb daar niet zo'n probleem mee.
Mensen die het zich kunnen permitteren om regelmatig in het buitenland; ja soms zelfs in Zuid-Afrika of Namibië te vliegen kunnen die extra kosten toch wel opbrengen? Zie het als een tegenprestatie voor de opleiding tot zweefvlieger die je hier genoten hebt. Toen werd je ook niet belast met de kosten van een lierman, een kabelrijder of een instructeur. Je moet het totale plaatje zien en niet kleinzielig zijn. |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 28-04-2014 00:03
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
Otto Foelkel schreef:
Harry J schreef:
Maar dat iemand die 250 starts maakt hetzelfde betaald als iemand die 5 starts maakt op zijn eigen kist vind ik in geen verhouding staan.
Ik heb daar niet zo'n probleem mee.
Hahaha, dat zal wel niet.
Ik weet nog goed dat je je hier bij mij thuis, mateloos stond op te winden over het feit dat de SZT plotseling zijn tarieven speciaal voor privévliegers had verhoogd, maar nu, nu je niet meer vliegt, heb je er geen probleem mee
Otto Foelkel schreef:
Mensen die het zich kunnen permitteren om regelmatig in het buitenland; ja soms zelfs in Zuid-Afrika of Namibië te vliegen kunnen die extra kosten toch wel opbrengen? Zie het als een tegenprestatie voor de opleiding tot zweefvlieger die je hier genoten hebt. Toen werd je ook niet belast met de kosten van een lierman, een kabelrijder of een instructeur. Je moet het totale plaatje zien en niet kleinzielig zijn.
De jalousie spuit er uit. Maar, het gaat in dit draadje niet om wat mensen kunnen betalen, maar wat ze redelijkerwijs moeten betalen. Daarbij in aanmerking nemend dat de geleverde prestaties over en weer in evenwicht dienen zijn.
Dat jij er geen probleem mee hebt om de ene groep de hobby van de andere te laten betalen zolang jij tot die laatste behoort, is wel duidelijk.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 28-04-2014 00:30
Jan Ritsma
|
|
|
|
Otto Foelkel |
Geplaatst op 28-04-2014 03:05
|
Lid
Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09
|
Misschien begin je wat geheugenproblemen te krijgen, Jan, want mijn commentaren indertijd hadden niets te maken met het probleem waar het hier over gaat, namelijk veel betalen voor heel weinig starts. Daarbij was de SZT geen club maar een stichting. De tariefstellingen van de SZT zaten niet logisch in elkaar en dat was een van de redenen dat ze het uiteindelijk niet konden bolwerken.
Overigens ben ik toen een tijdje lid geweest van de Gelderse, simpelweg omdat twee van de drie eigenaren van onze ASW20 daar lid waren en het problematisch werd om de kist over de grond naar de T-strip te slepen als toevallig één van mijn kompanen dezelfde dag ook wilde vliegen (hetgeen zelden voorkwam). Het aantal starts dat ik toen bij Gelderse gemaakt heb valt op één hand te tellen, maar ik heb bij die club leren vliegen en vond dat om die reden geen probleem.
Daarbij had ik het over mensen met een goed gevulde beurs en niet over iemand zoals ik die uiteindelijk met vliegen gestopt is omdat het hem te duur werd.
Misschien een reden om toch eens te overwegen om jouw ereschuld jegens mij in te lossen...?? |
|
|
|
Harry J |
Geplaatst op 28-04-2014 07:43
|
Lid
Berichten: 88
Sinds: 16.09.09
|
Kleinzielig zijn Otto? In wat voor wereldje leef jij.. een captain 747 moet zeker in jouw ogen ook een boete van 1500 euro betalen voor rijden door rood licht en een timmerman 100 euro. Iemand die zoals gewoonlijk begint in een club vaak als vrijgezel met veel tijd,die draagt net zo goed zijn of haar steentje bij door te lieren onderhoud etc. te doen en bouwt zo geen "ereschuld "op in een club.De instructeurs en technicie in een club doen dit ook voor hun plezier.Weer in voorbeeld van het eerder vermelde narrow minded denken. Het gaat gewoon om kostprijs voor een dienst. Ik vind duiken ook leuk en waar ik ook kom je betaald gewoon voor een geleverde dienst.Tijden zijn nu eenmaal veranderd en daar willen sommige mensen nu eenmaal niet aan toegeven helaas. |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 28-04-2014 08:30
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
Otto Foelkel schreef 's nachts om 5 minuten over drie:
Otto Foelkel schreef:
Misschien begin je wat geheugenproblemen te krijgen, Jan
In tegendeel Otto, maar misschien zou jij het je ook nog wel herinneren, als je maar iets vroeger naar bed ging
Jan Ritsma
|
|
|
|
Coberko |
Geplaatst op 28-04-2014 08:37
|
Lid
Berichten: 41
Sinds: 04.09.08
|
Hoe redelijk is het om een privévlieger (met zelfstarter) een volledige contributie te laten betalen.
Als je weinig tot geen gebruik maakt van clubmiddelen en alleen in het weekend kunt vliegen omdat het een militair veld betreft dan kun je toch niet van dit soort leden vragen om 750 euro te betalen.
Als er een contributiestructuur was geweest zoals bij Deelen was ik absoluut lid van de betreffende club gebleven. Dan is het meer fair and balanced.
Misschien moet je juist wel naar een compleet nieuwe structuur van "de gebruiker betaalt" voor iedereen. Bijvoorbeeld door een deel vaste contributie te heffen en een deel variabel.
Clubs hebben tegenwoordig te maken met een terugloop doordat mensen vinden dat ze te veel betalen voor het aantal starts dat ze daadwerkelijk maken. Mensen willen tegenwoordig meer doen dan ieder weekend alleen maar de hele dag op een zweefvliegveld staan om jojo starts te maken.
Ga werken aan ledenbehoud. Houd de leden vast die zweefvliegen leuk vinden maar jaarlijks weinig starts maken of een privékist hebben.
Johan Berk
https://www.youtu...ity_view=3 |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 28-04-2014 08:41
|
Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
Jongens, wat let jullie om een (virtuele?) vereniging op te richten op basis van deze principes? Misschien wordt het echt een doorslaand succes voor privevliegend nederland, zou zo maar kunnen, al heb ik persoonlijk uiteraard mn twijfels.
Op die manier behoudt iedere club/organisatie het recht z'n kostenmodel zo in te richten als ze zelf willen, en ieder individu kan dan z'n eigen keuze maken zonder in discussie te hoeven treden met andersdenkenden over dat kostenmodel en het verhalen daarvan op de leden. Je stapt dan gewoon over naar het collectief met de voor jou ideale inrichting. Of zeg ik nou wat raars?
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Coberko |
Geplaatst op 28-04-2014 09:16
|
Lid
Berichten: 41
Sinds: 04.09.08
|
maaikgollef schreef:
Jongens, wat let jullie om een (virtuele?) vereniging op te richten op basis van deze principes? ....
Een vereniging oprichten? Daar gaat het mij niet om. Ben zeer tevreden met de huidige situatie, vrijheid blijheid.
Ik probeer alleen mee te denken om (militaire) clubs te behoeden voor ledenverlies.
En aan de Salland contributiestructuur zie ik ook al een soort van betalen naar gebruik.
Stukken beter dan het 'één contributiebedrag principe':
http://aeroclubsa...d/tarieven
Johan Berk
https://www.youtu...ity_view=3 |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 28-04-2014 09:39
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
maaikgollef schreef:
Jongens, wat let jullie om een (virtuele?) vereniging op te richten op basis van deze principes? Misschien wordt het echt een doorslaand succes voor privevliegend nederland, zou zo maar kunnen, al heb ik persoonlijk uiteraard m'n twijfels.
Uiteraard.
maaikgollef schreef:
zonder in discussie te hoeven treden met andersdenkenden over dat kostenmodel en het verhalen daarvan op de leden. Je stapt dan gewoon over naar het collectief met de voor jou ideale inrichting. Of zeg ik nou wat raars?
Neehoor, voor een clubman zeg je niks raars. Met "anders denkenden" moet je gewoon nooit in discussie gaan.
Die ontzeg je de toegang, pest je weg, of royeert ze. Slikken of stikken met die handel!
Hoe ging het op de algemene buitengewone leden vergadering van gisteren, was die niet saai met alleen maar gelijkdenkenden? Nog interessante besluiten genomen? Of zijn die besluiten net zo geheim als de voorwaarden voor de deelname aan de "door de week vlieg regeling".
Gewijzigd door Jan Ritsma op 28-04-2014 09:40
Jan Ritsma
|
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 28-04-2014 10:17
|
Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
Nee hoor, ondanks je insinuaties. We hebben een nieuwe kist gekocht. Heel democratisch.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 28-04-2014 10:24
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
maaikgollef schreef:
Nee hoor, ondanks je insinuaties. We hebben een nieuwe kist gekocht.
Leuk! wat voor één? Stuur me een foto doe er een leuk kort verhaaltje bij, dan plaatst ik dat op de hoofdpagina van zweefvliegenonline.
maaikgollef schreef:
Heel democratisch.
Precies, dat bedoel ik! Nadat alle anders denkenden zijn geelimineerd, loopt iedere democratie vlekkeloos
Gewijzigd door Jan Ritsma op 28-04-2014 11:08
Jan Ritsma
|
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 28-04-2014 11:25
|
Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
Even geduld nog Jan. Ik laat het officiele deel en de communicatie over aan het bestuur en de adviescommissie. Als alles rond is zullen zij met details naar buiten komen.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 28-04-2014 11:42
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
maaikgollef schreef:
Even geduld nog Jan. Ik laat het officiele deel en de communicatie over aan het bestuur en de adviescommissie. Als alles rond is zullen zij met details naar buiten komen.
Dacht ik een primeur voor de voorpagina te hebben...... weer mis! Spannend hoor die geheimzinnigheid, maar je hebt gelijk, "ordnung muß sein!!
Jan Ritsma
|
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 28-04-2014 12:06
|
Lid
Berichten: 1755
Sinds: 03.09.08
|
Het voordeel van deze discussies is:
Salland heeft een zeer fraaie regeling voor gasten DDW tegen een m.i. aantrekkelijk tarief.
Ik denk dat nu iedereen dat wel weet.
op naar de 7000 vieuws ! ?? |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 28-04-2014 12:40
|
Lid
Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08
|
Jan de Hulster schreef:
Het voordeel van deze discussies is:
Salland heeft een zeer fraaie regeling voor gasten DDW tegen een m.i. aantrekkelijk tarief.
Ik denk dat nu iedereen dat wel weet.
op naar de 7000 vieuws ! ??
Feilloze samenvatting. Als iedereen nu ook nog te weten komt over WELKE gasten het gaat, dan kunnen we het weer ergens anders over hebben.
Jan Ritsma
|
|
|
|
Otto Foelkel |
Geplaatst op 28-04-2014 15:58
|
Lid
Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09
|
Harry J schreef:
In wat voor wereldje leef jij.. een captain 747 moet zeker in jouw ogen ook een boete van 1500 euro betalen voor rijden door rood licht en een timmerman 100 euro.
Noorwegen is in jouw ogen dus een achterlijk land Harry, want daar zijn verkeersboetes terecht inkomensafhankelijk...
Wat ik in Zutphen meemaakte.
Een ambtenaar is bezig met verkleumde handen in weer en wind een parkeerbon uit te schrijven.
Het betreft een peperdure Jaguar. Ik wijs de ambtenaar op het restaurant tegenover de plaats van het misdrijf en vertel hem dat de eigenaar van het betreffende voertuig zich daar in een warme ambiance aan een goed glas wijn te goed doet en de bekeuring nooit onder ogen krijgt omdat zijn boekhouder hem gewoon betaalt en dat hem het luttele bedrag dat ermee gemoeid is geen bal interesseert. Tot mijn verbazing zegt deze ambtenaar : "u heeft gelijk meneer" en verfrommelt daarna de bon.
Ik ken legio mensen die regelmatig de snelheidslimiet net geen 30 kilometer per uur overschrijden en dit daarom eindeloos kunnen volhouden.
In deze wereld leven wij beiden.
Gewijzigd door Otto Foelkel op 28-04-2014 17:11 |
|
|