| 28-12-2024 | 23:38
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Overland! en dan moet je plassen...
Miranda
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2010 16:15
Lid

Sinds: 22.02.09

Hai! Ik had op de Vrouwen Vliegdag hyves al een postje geplaatst maar geen reacties, toch hier maar eens proberen...

Stel je maakt een lange overlandvlucht, en je moet op een gegeven moment plassen, hoe doe je dat dan als je een meisje bent? Wie heeft een goede tip!?

groetjes, Miranda

robertdemuynck
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2010 16:45
Lid

Sinds: 01.09.08

http://www.freefl...elief.html :-)
http://www.uribag...
Gewijzigd door robertdemuynck op 09-06-2010 16:49
Robert de Muynck
ACS, CLR

www.aeroclubsalland.nl
thermiekfabriek
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2010 17:15

Lid

Sinds: 10.11.08

Er is ook een herbruikbaar systeem voor vrouwen. De "uribag".
http://www.ikgaop...ibag_dames

Er is ook een uribag voor mannen.
http://www.ikgaop...ibag_heren
Deze heb ik zelf aangeschaft, maar nog geen ervaring mee opgedaan.

Van mijn "overland coach" kreeg ikde tip om met een volwassen luier te werken. Er zijn meerdere zweefvliegers die daar enthousiast over zijn. Ik heb dus een proefexemplaar gehaalt bij de apotheek. Op een van mijn vluchten in mei uitgeprobeerd....
http://www.thermi...met-dg505/
Gewijzigd door thermiekfabriek op 08-06-2010 17:15
Passie voor zweefvliegen......
www.thermiekfabriek.nl

www.thermiekfabriek.nl
Frouwke
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2010 19:45
Lid

Ik gebruik altijd Tena lady, en dan de meest sterk absorberende volwassen luier. Voor de niet zo lange vluchten voldoet dit prima, vlieg je langer dan 4 uur dan kun je er een inlegluier inleggen voor extra absorbtie. Op zich is het wel handig: geen gedoe met zakjes die kapot kunnen gaan e.d., en als je moet plassen kun je gewoon de boel laten lopen. Geen extra bemoeienis zoals dat heet. Soms lekrandjes in je broek, wel handig om altijd een schone broek mee te nemen.
En ik vlieg vaak in een joggingbroek

Er is ook een systeem dat ze veel in Duitsland gebruiken: je brengt inwendig een zacht plastic "bakje"in waaraan een slangetje en je kunt de urine net zo opvangen als een man dat doet. Ik kies daar niet voor vanwege de iets grotere kans op infectie i.v.m. de toch wel wat slechtere hygiënische omstandigheden op een veld.
Ik kan de site zo gauw niet vinden.

Wat je wel moet leren is half liggend plassen met kleren aan, dat lukt niet zomaar één, twee, drie. Dit kun je in bad doen of op de grond zittende tegen de bank aan o.i.d,.

Frouwke

Irene
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2010 21:00
Lid

Sinds: 08.06.10

Hoi,
Ik gebruik het 'device' van Katrin Senne. Zie onderaan site die Robertdemuynck doorgeeft. De prijs is echter wel omhoog gegaan naar 84 euro (excl verzenden) en haar email adres klopt niet meer, probeer: katrin.senne at gmx.de
Is niet goedkoop, maar werkt erg goed.
groet,
Irene
Gewijzigd door Irene op 09-06-2010 08:35

Ilse
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2010 21:08
Lid

Sinds: 02.09.08

Frouwke schreef:
Er is ook een systeem dat ze veel in Duitsland gebruiken: je brengt inwendig een zacht plastic "bakje"in waaraan een slangetje en je kunt de urine net zo opvangen als een man dat doet. Ik kies daar niet voor vanwege de iets grotere kans op infectie i.v.m. de toch wel wat slechtere hygiënische omstandigheden op een veld.
Ik kan de site zo gauw niet vinden.

Frouwke

http://www.dg-flu...eln-d.html (even helemaal naar onderen scrollen en dan vind je het e-mail adres van Katrin Senne + omschrijving van het systeem)

Otto Foelkel
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2010 21:23
Lid

Sinds: 09.11.09

Frouwke schreef:
Wat je wel moet leren is half liggend plassen met kleren aan, dat lukt niet zomaar één, twee, drie. Dit kun je in bad doen of op de grond zittende tegen de bank aan o.i.d,.

Dit is een algemeen probleem, dat mannen ook kennen.
Je moet twee dingen tegelijk doen en daarbij ook nog je aangeleerde remmingen overwinnen.
Als je dit eenmaal onder de knie hebt, stelt het niet veel meer voor.
Ongeveer gelijkwaardige omstandigheden doen zich voor tijden het autorijden en ik raad je aan om Frouwkes raad op te volgen en je oefeningen af te ronden door het ook eens achter het stuur te proberen.
Als het daar lukt, lukt het boven ook.

Robert O
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2010 21:39
Lid

Sinds: 01.09.09

Persoonlijk heb ik er geen problemen mee, om het een 5 a 6 uur op te houden.
Wat mij hiermee helpt is:
Kleed je warm aan zodat je zweet, wat je uitzweet gaat niet naar de blaas Smile
Drink iets vaker maar met kleine slokjes, (vruchten drank helpt ook, dit word beter door het lichaam opgenomen).
Drink van te voren geen dranken die direct naar de blaas gaan, zoals cofé.

Otto Foelkel
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2010 21:51
Lid

Deze raad niet opvolgen!!!
Dehydratie is een van de grootste gevaren tijdens het overlandvliegen.
Zweefvliegers hebben zowiezo al de neiging te weinig te drinken en steeds weer blijkt, dat dat levensgevaarlijk is!

Bas Seijffert
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2010 10:22
Lid

Sinds: 04.09.08

O,o Robert O,
Wat een onverstandig advies.
Water wordt beter en sneller opgenomen dan vruchtensap. Nog beter is een isotoon drankje. In vruchtensap zit te veel suiker.
Niet plassen is heel slecht voor de blaas. Je krijgt er ook nog eens nierstenen van. Daarnaast zal je concentratie sterk achteruitlopen door de behoefte om te plassen.
Wat Otto zegt is ook geheel correct. Pas op voor dehydratie. Hier is al heel veel over gepubliceerd. Zodra je dorst krijgt ben je al uitgedroogd en neemt wederom je concentratie en vermogen om goed te functioneren sterk af.
Door je te warm te kleden droog je niet alleen sneller uit maar zal wederom het juist functioneren van je lichaam en je concentratie afnemen.
Dus wil je veilig vliegen dan drink je geregeld (inderdaad met kleine slokjes), zodat je nooit dorst hebt, en plas je als je daar behoeft aan hebt. Niet alleen omdat dat prettig is maar vooral voor de vliegveiligheid.
Grt. Bas

ericmunk
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2010 12:40
Lid

Sinds: 17.09.08

Paar jaar gewerkt als zweefvlieginstructeur. Vijf stevige kraken zien gebeuren (gelukkig alle met goede afloop voor de vlieger). Bij drie van de vijf kraken gaf de vlieger aan dat zijn gebrek aan voldoende drinken tijdens de (in alle gevallen) lange vluchten een factor was die hij behoorlijk onderschat had. Mij zul je op een vliegdag en tijdens een lange vlucht nooit aantreffen zonder minimaal een literfles water...

Andere tip: drink vlak voor je landing (zo'n minuut of tien) nog even je laatste restje water op. Je zult regelmatig zien dat je concentratie toeneemt.

Frank Hiemstra
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2010 14:33

Superbeheerder

Oei Robert O.. misschien verstandig om nog eens na te denken over je 'advies'.

Drankjes die anti-oxidanten bevatten, zorgen er tevens voor om je vocht wat langer vast te houden, zodat je minder vaak/snel hoeft te plassen. Voorbeeld is Isostar Long Energy (isotonisch). Dat is een ideaal middel om dehydratering en vermoeidheid te bestrijden voor, tijdens en na langdurige activiteit.

Kan je als poedervorm zo in je waterzak doen. Wel oppassen dat je je waterzak dan regelmatig schoonmaakt, i.v.m. vorming van schimmels. Voor het schoonmaken zijn ideale tools te verkrijgen. (http://tinyurl.co...)

Een luier heb ik nog nooit gedragen en heb zelf erg nare ervaringen met plascondooms (iets met een plakrand en au!) De meeste zweefvliegende vrouwen heb ik luiers zien dragen voor lange vluchten...
De Cirrus heeft erg veel ruimte in de cockpit, geen problemen om te plassen in een diepvrieszakje. Smile
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 09-06-2010 14:42

juliettbravo
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2010 14:59

Lid

Frank Hiemstra schreef:
O...geen problemen om te plassen in een diepvrieszakje. Smile

Heb je meteen munitie om je tegenstanders mee te bekogelen Smile

Maar volgens mij is het advies van Robert wel gedeeltelijk waar. Ik meen bij een lezing van een voedingsdeskundige op een van de kernploegdagen eens gehoord te hebben dat je lichaam vruchtensap vermengd met water (verhouding?) beter vasthoudt dan water alleen. Maargoed, dat mengsel is niet te drinken (zeker lauw niet Sad) dus ik houd het ook maar op een camelbak met water en een losse fles met Isostar oid. En, natuurlijk genoeg diepvrieszakken.
Bart vS

www.vanstratum.com
Otto Foelkel
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2010 16:26
Lid

Kort samengevat komt mijn advies erop neer, dat je je vochthuishouding nooit afhankelijk moet stellen van je blaas. Het is gewoon een kwestie van oefening. Bij reclameslepen wist ik mijn blaas nog te ledigen, terwijl ik mij middenin een formatie van zes vliegtuigen bevond.
Ik startte vaak op Terlet met een nagenoeg volle blaas. Nadat ik op veilige hoogte zat ging ik dan als eerste lekker ......
Gewijzigd door Otto Foelkel op 09-06-2010 16:28

Jan van Maarseveen
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2010 16:44
Lid

Zit nu op een veld (aan de grond door de harde wind) met een chef-instructeur die er vreselijk spijt van heeft jarenlang de plas opgehouden te hebben. Nu kost het hem moeite om te plassen daardoor. Mij bevalt de pascondoom prima. Enne, Hij ligt er ook mooi bij in het zonnetje en wordt dus ook lekker bruin ....

Bier
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2010 22:12

Lid

Frank Hiemstra schreef:

Een luier heb ik nog nooit gedragen en heb zelf erg nare ervaringen met plascondooms (iets met een plakrand en au!)

Ze zijn er ook zonder plakrand Ik gebruik ze al jaren, eerst met bijbehorende opvang zak (1,5l) later met directe afvoer naar buiten. Voor mij werkt het perfect, op een warme dag drink ik 1-2 liter vocht en blijf daardoor redelijk fit tijdens de vlucht.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)

Schleigah!

www.aeroclubsalland.nl
kloppertjes
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2010 22:31
Lid

Wat is de reden geweest om te kiezen voor een plascondoom? (Ik vind zelf het gepruts met diepvrieszakjes maar onhandig, maar ik vraag me af of een plascondoom niet ook een hoop gepruts is)
Ivar Klop

Otto Foelkel
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-06-2010 00:16
Lid

Het is wat hè Miranda, heb jij een probleempje en prompt komen die kerels weer met hun eigen gezeik.

Bier
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-06-2010 00:18

Lid

Kloppertjes schreef:
Wat is de reden geweest om te kiezen voor een plascondoom? (Ik vind zelf het gepruts met diepvrieszakjes maar onhandig, maar ik vraag me af of een plascondoom niet ook een hoop gepruts is)
Je moet zo'n condoom dan ook voor de vlucht aantrekken. Tijdens de vlucht heb je dan verder geen gedoe mits je onderbroek een gulp heeft. Bij de eerste keer plassen sluit je de zak aan en de rest van de vlucht kan de slang gewoon aan het condoom blijven zitten.

Zoals ik al zei, is een directe afvoer het beste maar ook als je de bijbehorende opvangzak gebruikt, is het veel veiliger en handiger dan met diepvrieszakjes.
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)

Schleigah!

www.aeroclubsalland.nl
Miranda
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-06-2010 21:53
Lid

Sinds: 22.02.09

Otto Foelkel schreef:
...prompt komen die kerels weer met hun eigen gezeik.

haha! letterlijk Pfft

Dank allemaal voor de reacties! Iedereen heeft zijn eigen voorkeur zo te zien, gewoon een kwestie van uitproberen dus Wink

Vroeg in de ochtend voordat ik overland ga drink ik behoorlijk veel water, dan heb je voorlopig geen dorst en het overtollige vocht plas je binnen een uur al wel weer uit, voordat je de lucht in gaat. Dan begin je in ieder geval niet (ongemerkt) uitgedroogd aan de vlucht, denk ik dan...

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.17 seconden