| 29-12-2024 | 02:16
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Duitse registratie omzetten naar Nederlandse
ericdej
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2009 11:12
Lid

Berichten: 14
Sinds: 03.10.09

Zijn er mensen die wat aanwijzingen kunnen geven bij de volgende casus:

Wij hebben 2 maanden geleden een Discus met Duitse registratie in Duitsland gekocht. De afgelopen twee maanden hebben we er nog een paar starts mee kunnen maken. De situatie is nu als volgt:

- Discus met Duitse registratie
- Vorige eigenaar staat nog als eigenaar vermeld bij de LBA
- Wij hebben een ingevuld en ondertekende "Antrag auf Anderung der Luftfahrzeugrolle (§ 64 Abs. 5 LuftVG)"
- Wij hebben de "Eintragungsschein" (=volgens mij het eigendomsbewijs)
- Wij hebben een koopovereenkomst
- Wij hebben bij IVW een PH nummer aangevraagd

Nu moet de kist uit het Duitse register worden uitgeschreven. Ik heb de LBA gebeld en gevraagd wat er precies moest worden gedaan. Mijn Duits is niet heel beroerd maar toch met al die vaktermen is het redelijk lastig om precies te weten wat ze nodig hebben. Ik kom tot de volgende lijst:

- Kopie paspoort van alle drie Nederlandse eigenaren
- Eintragungsschein
- Een Duitse ingezetene (die zou ook alle rekeningen moeten ontvangen en betalen)
- Een "§ 106" verzekering. Dat begreep ik niet echt maar het zou een verzekering moeten zijn die door de LBA wordt erkend.
- "Antrag auf Anderung der Luftfahrzeugrolle (§ 64 Abs. 5 LuftVG)"

Wat ik dus begrijp is dat wij eerst als eigenaar van de Discus in het Duitse register moeten komen te staan. Pas daarna kan hij worden uitgeschreven. Bovendien is mij die verzekering niet geheel duidelijk. Het zou de LBA toch worst moeten zijn hoe die kist is verzekerd, toch? Misschien dat ik dat niet goed heb begrepen. Hoe nu verder?

Eric de Jongh
Gewijzigd door ericdej op 21-11-2009 14:35
 
Siem
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2009 11:41
Lid

Berichten: 51
Sinds: 08.03.09

Eric,

Het LBA wil dat de kist WA verzekerd is. De rest maakt ze inderdaad niet uit. Het verzekeringscertificaat kan je opvragen bij de KNVvL. Dat kost niets, wanneer je dat bij een maatschappij doet, kost het honderden euro's.

KNVvL noemt dit: Aanvraag verzekeringscertificaat door KNVvL lid met buitenlands (EG) geregistreerd vliegtuig

Je kan hier ergens op zweefportaal een webformulier invullen voor dit certificaat.

https://www.zweefportaal.nl/main/articles.php?article_id=13

Als je je kist uit wil schrijven, moet je inderdaad wel de eigenaar zijn.

Maar even over een andere boeg: wil je wel een Nederlandse kist? Het vliegen met een Duitse kist in Nederland is erg eenvoudig.
Gewijzigd door Siem op 21-11-2009 11:46
 
ericdej
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2009 12:13
Lid

Berichten: 14
Sinds: 03.10.09

Ik heb begrepen (verzekeringstechnisch gezien) dat je zonder "turbo-aantekening" niet met een turbo in Duitsland mag vliegen op een Duits geregistreerde kist. Aangezien we met clubkampen (en misschien op een super dag) nog wel eens in Duitsland vliegen is dat dus niet handig om een Duits geregistreerde kist te hebben. Bovendien vind ik het prettig dat alle inspecties in bij ons op de club kunnen worden gedaan en dat je niet om de haverklap naar Duitsland hoeft te rijden. Zijn er andere argumenten om de kist wel of niet Nederlands te registreren? Bedankt in ieder geval voor de aanwijzingen over de verzekering. Zijn er verder nog addertjes onder het gras met de herregistratie?

Eric de Jongh
 
Siem
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2009 12:16
Lid

Berichten: 51
Sinds: 08.03.09

Oke, voor een clubkist kan ik dat nog wel begrijpen.

Het inschrijven in Nederland weet ik eigenlijk niets van, ik heb de kist Duits gelaten.
 
Verzuu
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2009 13:49
Lid

Berichten: 33
Sinds: 05.10.08

Hallo Eric,

Ik heb vorig jaar een een Libelle gekocht in Schotland en die op Nederlands kenteken gezet.
Omdat aan de Libelle nog een aantal modificaties gedaan moesten worden en hij daarvoor toch naar Terlet moest, heb ik de hele papierwinkel ook gelijk door service center terlet laten regelen.

Ik heb wel de oude eigenaar het vliegtuig bij de BGA (British Gliding Association) zelf laten uitschrijven.
Ik had binnen een week de uitschrijving op de deurmat.
Aangezien de oude eigenaar van jullie kist ook nog als eigenaar bij de LBA geregistreerd staat, zou je hem wellicht kunnen vragen dit voor jullie te doen?

Succes, Joost Verzuu
 
ericdej
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2009 14:31
Lid

Berichten: 14
Sinds: 03.10.09

Het is geen clubkist, verandert jouw antwoord dan nog, Siem?
 
Siem
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2009 20:48
Lid

Berichten: 51
Sinds: 08.03.09

Ehm, ik vind het persoonlijk wel handig om een Duitse kist te hebben. In het CAMO systeem vallen de tripjes naar DLD nog wel mee. Alleen je xpdr moet regelmatig gekeurd worden. Een keer per jaar...
 
ericmunk
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2009 20:51
Lid

Berichten: 362
Sinds: 17.09.08

En niet vergeten: rap aan de slag met een AMP. Dat moet je hebben vóórdat de ARC-inspectie kan plaatsvinden. Zie website CTZ.
 
noud
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2009 21:58
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

Nu moet de kist uit het Duitse register worden uitgeschreven. Ik heb de LBA gebeld en gevraagd wat er precies moest worden gedaan. Mijn Duits is niet heel beroerd maar toch met al die vaktermen is het redelijk lastig om precies te weten wat ze nodig hebben. Ik kom tot de volgende lijst:


In 2003 heb ik een Duitse kist ingevoerd; dat ging tamelijk eenduidig:
1. De verkoper vraagt een export-Prüfung aan (die kost aardig wat; kostenverdeling afspreken). Daar hoort b.v. ook controle van de inventarislijst bij.
2. Daarmee kan hij een Antrag auf Löschung der Eintragung aanvragen (verzoek tot uitschrijving)
3. Dan krijgt hij van het LBA te horen wat die aan gegevens verwachten:
- Eintragungsschein (bewijs van inschrijving)
- Lufttüchtigkeitsschein (Bew. van luchtwaardigheid)
- De eerder genoemde Antrag met alle Prüfungspapieren (eventueel ook een noisestatement als er een motor in zit)
4.Daarop maakt het LBA een Certificate of Airworthiness for Export (par. 13LuftVZO)
5.De koper krijgt het C of A waarop het land van invoer staat.
6.De verkoper krijgt een bewijs van uitschrijving (Löschungsbescheinigung/ Certificate of cancellation)
Met het C of A kun je naar IVW, waarna een invoerkeuring moet plaatsvinden.
Alles bij elkaar duurde het bij mij een kleine 3 maanden.
Over verzekeren werd niet gesproken.

Succes en groeten,
Noud Vermeulen
 
www.xcapglider.com
vox
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2009 00:10
Lid

Berichten: 112
Sinds: 15.09.08

ericdej schreef:
Ik heb begrepen (verzekeringstechnisch gezien) dat je zonder "turbo-aantekening" niet met een turbo in Duitsland mag vliegen op een Duits geregistreerde kist. Aangezien we met clubkampen (en misschien op een super dag) nog wel eens in Duitsland vliegen is dat dus niet handig om een Duits geregistreerde kist te hebben. Bovendien vind ik het prettig dat alle inspecties in bij ons op de club kunnen worden gedaan en dat je niet om de haverklap naar Duitsland hoeft te rijden. Zijn er andere argumenten om de kist wel of niet Nederlands te registreren? Bedankt in ieder geval voor de aanwijzingen over de verzekering. Zijn er verder nog addertjes onder het gras met de herregistratie?

Eric de Jongh


Turbo-aantekening ? volgens mij heb je in ee RPL-G alleen een zelfstart-aantekening
 
BartBerendsen
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2009 00:20
Lid

Berichten: 67
Sinds: 02.09.08

[quote]noud schreef:
4.Daarop maakt het LBA een Certificate of Airworthiness for Export (par. 13LuftVZO)
[quote]

Is dat van toepassing? Ik heb dit jaar een kist uit engeland ingevoerd, met geldig ARC, en dat was voldoende, een export BvL was niet meer nodig. Volgens mij geldt dat voor de gehele EU, maar dat kan je vinden op de IVW website.
Mocht je er niet uitkomen, dan kan je misschien ook de IVW bellen? Ze zijn erg behulpzaam en weten waarover ze praten.

Succes
Gewijzigd door BartBerendsen op 22-11-2009 00:21
 
venberg
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2009 00:37
Lid

Berichten: 159
Sinds: 24.01.09

Het is binnen de Europese Unie eigenlijk overbodig geworden om registraties om te zetten. Als straks de vliegbewijzen gelijkgeschakeld zijn (2012 ?) valt ook het laatste (tegen)argument weg.
Gewijzigd door venberg op 22-11-2009 00:38
 
Kilo Hotel
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2009 00:41
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

Op http://www.ivw.nl...igbvi.aspx is al veel informatie te vinden.
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
ericmunk
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2009 08:42
Lid

Berichten: 362
Sinds: 17.09.08

In 2003 was de regelgeving inderdaad wezenlijk anders dan nu. Het export BvL is evenals het import BvL te komen vervallen. Een geldig EASA BvL/ARC volstaat. Zo leert de ervaring met de import van een Engelse LS-8 enkele weken geleden.
 
dick kemp
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2009 11:14
Lid

Berichten: 299
Sinds: 02.09.08

Siem schreef:
Ehm, ik vind het persoonlijk wel handig om een Duitse kist te hebben. In het CAMO systeem vallen de tripjes naar DLD nog wel mee. Alleen je xpdr moet regelmatig gekeurd worden. Een keer per jaar...



De Duitse camo kost je meer dan de Nederlandse regeling.
Ik heb begrepen dat de SCT ook de duitse kisten mag (gaan) keuren.
Zelf heb ik een in Belgie gekochte Discus Duits laten registreren omdat verkoop (ooit) dan makkelijker is.

Dick Kemp
 
ericdej
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2009 12:00
Lid

Berichten: 14
Sinds: 03.10.09

Vox schreef:
ericdej schreef:
Ik heb begrepen (verzekeringstechnisch gezien) dat je zonder "turbo-aantekening" niet met een turbo in Duitsland mag vliegen op een Duits geregistreerde kist. Aangezien we met clubkampen (en misschien op een super dag) nog wel eens in Duitsland vliegen is dat dus niet handig om een Duits geregistreerde kist te hebben. Bovendien vind ik het prettig dat alle inspecties in bij ons op de club kunnen worden gedaan en dat je niet om de haverklap naar Duitsland hoeft te rijden. Zijn er andere argumenten om de kist wel of niet Nederlands te registreren? Bedankt in ieder geval voor de aanwijzingen over de verzekering. Zijn er verder nog addertjes onder het gras met de herregistratie?

Eric de Jongh


Turbo-aantekening ? volgens mij heb je in ee RPL-G alleen een zelfstart-aantekening


Hoe het precies zit weet ik niet maar ik heb me laten vertellen dat je met een Duits geregistreerde kist met turbo, niet zonder "aantekening" mag vliegen in Duitsland. Wie weet hier wat meer van? Dit is namelijk de voornaamste reden om de kist Nederlands te registreren.
Gewijzigd door ericdej op 22-11-2009 12:00
 
tonmp
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2009 22:45
Lid

Berichten: 31
Sinds: 08.12.08

Eric,

misschien dat we van de week even kunnen bellen. Zie mobiel telnr in ledenlijst. ik zit wel in Frankrijk maar dat maakt niet zoveel uit. Het kan volgens mij redelijk eenvoudig, gezien onze ervaringen van afgelopen winter incl. nieuwe onderhoudsprog.

grt
ton jr
 
Nieuwenhout
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2009 23:20
Lid

Berichten: 10
Sinds: 07.08.09

Dag Eric,

Op aanraden van mijn verzekeraar heb ik ook onze kist omgezet van Duitsland naar Nederland. De reden hiervoor is inderdaad dat een Duits geregistreerd zweefvliegtuig met een motor, bij de Duitse wetgeving geldt als een motorzwever (TMG). Om verzekerd te zijn moet je een geldig TMG brevet hebben.

De KNVVL geeft zelfstart aantekeningen ( als aanvulling op het GPL) af zodat je met een turbo of een zelfstarter in Nederland verzekerd bent, ook op Duits geregistreerde kisten. Het probleem is dat deze aantekening vervalt zodra je over de Nederlands grens vliegt. Dit zijn een hoop zweefvliegers in Nederland.......

Via de LBA heb ik de kist uitgeschreven en vervolgens ingeschreven bij het IVW. veel formulieren invullen en vooral alles nabellen!! Ik raad je aan om contact op te nemen met het IVW, deze helpen je perfect en weten ook de juiste namen en telefoonnummers bij de LBA. Indien je iets gedaan wilt hebben van de LBA, altijd bellen!! Post blijft anders op de grote stapel liggen.
 
edwin
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-11-2009 08:45
Lid

Berichten: 21
Sinds: 02.09.08

in duitsland wordt wel degelijk het onderscheid gemaakt tussen tmg, zelfstarter en turbo. een turbo is geen tmg. Ook een zelfstarter is geen tmg.
 
d-einn
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-11-2009 09:28
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 33
Sinds: 02.09.08

edwin schreef:
in duitsland wordt wel degelijk het onderscheid gemaakt tussen tmg, zelfstarter en turbo. een turbo is geen tmg. Ook een zelfstarter is geen tmg.


Hoe zit het dan wel Edwin?
Hoe kan men met een Nederlands brevet een Duitse turbokist vliegen in het buitenland?
 
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.15 seconden