| 21-12-2024 | 16:07
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 13

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
LVNL wil aantal luchtruimschendingen door sportvliegers terugdringen
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-06-2021 13:37

Superbeheerder

Sinds: 21.08.08

Lees volledig artikel: KLIK

SCHIPHOL - Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vraagt recreatieve vliegers om deze zomer extra op te letten. Met mooi weer zijn er meer sportvliegtuigen in de lucht en komt het vaker voor dat zij - vaak per ongeluk - zonder toestemming gecontroleerd luchtruim binnenvliegen.

Ik ben nog steeds wel benieuwd naar aantal infrigments waar zweefvliegtuigen bij betrokken zijn. Lees ook dit eerdere draadje: KLIK

www.zweefportaal.nl
NicoB
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-05-2022 16:07
Lid

Sinds: 28.03.13

De waarschuwing van AOPA (KLIK) j.l. december is, met onderstaande mail van de KNVvL, helaas toch werkelijkheid geworden:

Intensievere controles Luchtvaartpolitie

Begin mei zijn er bij verschillende velden controles geweest van de Luchtvaartpolitie. Vanwege met name de Airspace Infringements zullen we de komende periode wat intensiever worden gecontroleerd.

vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

Enkele tips:
Kaarten of andere navigatiesystemen
De luchtvaartpolitie geeft aan dat navigatiesystemen en kaarten elke 28 dagen bijgewerkt dienen te worden. Er dient bij een overlandvlucht minimaal 1 bijgewerkt navigatiemiddel aan boord te zijn. (Bijv EasyVFR-basic)
Kaarten worden niet elke 28 dagen bijgewerkt, maar zorg in elk geval dat je de meest recente bij je hebt.

Reservebril
Zorg dat je een reservebril bij je hebt indien dit op je medical is aangegeven.

NOTAMS
Zorg dat je de relevante NOTAMS kent

Weight&Balans
Zorg dat deze klopt

Logboek e.d.
Zorg dat alle papieren zijn bijgewerkt, je eigen logboek, vliegtuigjournaal etc..

Boetes
- de Luchtvaartpolitie is er niet op uit om bonnen te schrijven
- in de meeste gevallen volgt er eerst een waarschuwing, blijkt bij een tweede controle weer het een en ander mis te zijn, dan kan er een boete volgen. Bekende “cowboys” die steeds weer de regels aan hun laars lappen, worden beboet.

Alcohol
Er kunnen ook blaastesten gedaan worden. Niet alleen vliegers, maar ook andere deelnemers van het vliegbedrijf mogen niet boven 0.2 promille blazen. Blaastesten kunnen random gedaan worden, maar volgen zeker na een ongeval.

Gewijzigd door NicoB op 29-05-2022 11:34

Fuchur
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-05-2022 23:53
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

NicoB schreef:
Bekende “cowboys” die steeds weer de regels aan hun laars lappen, worden beboet.

Probeer eens tussen de regels door te lezen.

Heb je je vluchtvoorbereiding goed gedaan. En maak je een fout.
Dan geen probleem. Heb een goed gesprek. Trek lering en veel plezier met je hobby.

Lap je willens en wetens de regels aan de laars en breng je dus eigenlijk al je collega vliegers in diskrediet. Gaan ze je financieel motiveren een andere hobby te zoeken.

Just Culture lijkt mij.

Tip:
Denk morgen bij het mooie weer aan de juiste QNH instelling...
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
veldhuizen
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-05-2022 11:47
Lid

Sinds: 27.04.18

Tja, mijn mening is ook maar een mening.

Enfin, er zullen weinig piloten zijn die willens en weten onveilige situaties willen veroorzaken. Toch starten en landen ze op Schiphol ook wel eens van de taxibaan. De piloot krijgt dan vaak de schuld (uiteindelijk maakt hij de fout, hij land op Schiphol op de taxibaan). Maar is dat wel de echte root cause? Die piloot wil niet op de taxibaan landen. Toch gebeurt het. De root cause, de echte oorzaak is veel complexer. Het ligt niet alleen aan de piloot. De omstandigheden waarin de piloot opereert zijn zo complex (gemaakt) dat hij wel fouten moet maken. Het enige wat de overheid kan bedenken is vingertje wijzen naar de piloot. Nog meer complexe regels bedenken en nog meer betutteling van burgers. Dat is geen oplossing, maar maakt kans op fouten alleen maar groter.

Ik ervaar wat er gebeurt rondom safety en safetymanagement niet als just culture. De fouten van de overheid bij het inrichten van luchtruim en andere wettelijke eisen (luchtwaardigheid, medical, FCL, terreinen, bestuur en verenigingswetgeving, milieu, enz enz), worden door de overheid op de burger afgewenteld. De overheid heeft haar zaakjes niet voor elkaar en de burger mag opdraaien voor de gevolgen. Toeslagenaffaire, Aardgasschade, Afsluitdijk, Box 3, kanaal in Twente, Asielzoekers, enz.

Goed, mij valt de laatste jaren op dat de overheid vooral meldingen wil hebben over voorvallen en daarmee erg dramt richting piloten. Misschien valt er wel gewoon weinig of niets te melden. Dat de beroepsluchtvaart veel meldt wil niet zeggen dat de zweefvliegerij dus ook veel te melden moet hebben.

Safety en safety management lijken het toverwoord. Maar bij deze toverwoorden ontbreken doelen, definities, normen. Kosten, baten, acceptabele risico's? Niet is vastgelegd. Wat is de definitie van "voorval". Toch zijn safety en safety management enorme tijdvreters, middelen vreters. Wat levert het concreet op? We hebben nu een paar jaar safety management in clubs. Wat is er geleerd, verbeterd welke ongevallen komen nu niet meer voor? Ga eens uit van de begrippen "added value" versus "added cost".

Als er uit de statistiek ook maar iets geconcludeerd kan worden, is de enige oplossing waar de overheid mee zal komen een verdere inperking van GA.

Mij valt ook op dat er geen enkele kwantificering is en definities ontbreken. Wat is een voorval? Een kabelbreuk bij een lierstart vind ik geen voorval. Dan is elke start en landing een voorval. Er is geen definitie van zaken die een risico vormen voor de veiligheid. Elk zweefvliegtuig en elk KLM toestel dat opstijgt is een veiligheidsrisico. Welk veiligheidsrisico is acceptabel. Wat is de norm en waarom? We vinden het allemaal ok als wielrenners zich te pletter rijden tijdens een afdaling bij een bergrit of massasprint, of in de formule 1 er iemand in brand staat. Idem op de A2 (afstandhouden, bellen, slingeren enz). Dus nul risico betekent, dat we vliegen moeten verbieden? Welk risico is voor zweefvliegen acceptabel? Mogen we daar als zweefvliegers zelf over gaan? Als we als zweefvlieger aan de wet willen voldoen, kan dat alleen maar door te stoppen met onze hobby. Want zeg nu eerlijk: wie kent alle NOTAM afkortingen, kent de weg in het AIP, kan een vliegplan maken met AIS homebriefing, heeft het EASA Sailplane rulebook gelezen, weet wat er in ANNEX II Sailplane operations staat, SFL, Part medical, regelgeving continuing airworthiness (PART ML), Basic regulation? Ik kan het allemaal niet meer volgen en de wijzigingen zijn niet bij te houden. Toch vlieg ik, start en land ik gemiddeld zonder al te veel issues. De fouten die ik gemaakt hebt, worden door de wetgever niet behandeld (wet past niet bij het echte leven). De zaken die ik gemeld heb bij EASA occurance reporting laten een alleen een teleurstelling achter (nul reactie, nul maatregel of totaal onzinnige). De overheid wil geen werk maar alleen haar straatje schoonhouden (het probleem ligt nooit aan de overheid - lees alle EASA teksten-). Het probleem ligt ook nooit aan de fabrikant (die schuift alle slechte of zwakke ontwerpissues en de gevolgen door naar de eigenaar, als een toevallig incident). B.v. K-7/K-8 AD's m.b.t. vrilles. Er is een voorval in Hongarije (voor zover ik de AD begrepen heCool. Schleicher wil geen gezeur (begrijpelijk, die willen wel van die oude zooi af) en dus komt er een AD die iedereen verbiedt bepaalde vluchten uit te voeren. Op basis van 1 incident.......?

Past de wetgeving wel bij de werkelijkheid? Dat geldt ook voor verkeer op de A2 (bijna niemand houdt zich aan de regels en toch komen we meestal thuis), Box 3 belasting, toeslagenaffaire.

Met just culture (zoals ik dat begrip beleef) heeft het niet zoveel van doen . De overheid predikt just culture, maar dat geldt dan alleen voor de burgers en niet voor de overheid. Bromsnor blijft bonnetjes schrijven (al dan niet na eerst gewaarschuwd te hebben). De overheid vertrouwt de burger niet. Dat is het beeld dat ik heb van de cultuur bij de overheid. De individuele ambtenaar bedoelt het vast goed, zijn aardige mensen om een biertje mee te drinken. Maar uiteindelijk past overheidspersoneel zich aan bij de cultuur van ministeries en het vinkenlijstje waarmee men aangestuurd wordt. Dat is menselijk gedrag. Dat doen wij zweefvliegers natuurlijk ook.

Als gedachte..... De luchtvaartpolitie en ILenT (ILenT voert ACAM controles uit, wie weet wat een ACAM controle is...eerst opzoeken en dan pas weer vliegen....) houden controles en inspecties. In een just culture worden de bevindingen besproken en gedeeld en wordt daarvan geleerd. Luchtvaartpolitie en ILenT volgen helemaal de just culture niet. Men maakt lijstjes met bevindingen bij club A, B, C etc. maar deelt de leermomenten niet met alle andere clubs in Nederland en de rest van de EU.

Tot zover mijn oude mannetjes gemopper. Ja ik ben voor melden en verbeteren. je zou wel erg dom zijn om alle fouten zelf te willen maken en niet van elkaar te leren (zo oud wordt je niet zoals een Amerkiaan ooit als wijze uitspraak bedacht heeft). Maar er moet wel wat te melden zijn. We moeten ook helderder maken wat doelen zijn, welke risico's we acceptabel zijn. Welke kosten/ baten zijn redelijk.

Zoals gezegd, mijn mening is ook maar een mening.

venberg
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-06-2022 21:27
Lid

Sinds: 24.01.09

Ben het met je eens Egbert.
Die hele actie Infringements is iets voor de GA en niet voor Zweefvliegen.
In de bijbehorende statistiek zie je vooral schendingen bij Schiphol en Lellijkstad. Dat zijn andere vliegers dan zweefvliegers.
Ik ben bij een buitenlanding in D wel eens uitgebreid gecontroleerd. Die agent, met het bureau aan de lijn, vroeg het hele lijstje. Dat had ik natuurlijk gewoon aan boord. Inclusief reservebril. Hij voeg ook of ik op bepaalde plaatsen had gevlogen. Toen heb ik hem maar de hele route getoond. Ik weet niet of hij wist waar hij naar keek, maar hij vond het goed. Dus daar moet je wel rekening mee houden.

Als ze je voor je start zoiets gaan vragen, maak je natuurlijk gewoon een lokale vlucht....

Ja, risico nul bestaat niet. Dat moeten ze politici die alles willen uitsluiten, ook eens leren want ze tellen op een heel duur model, zonder bijbehorende opbrengst. Risico hoort bij het leven.

De juristen van DNB willen dat de pensioenfondsen altijd hun verplichting kunnen nakomen. Daarom rekenen ze met de idioot lage kunstmatige rente om de verplichtingen contant te maken. Daarmee zeggen ze ook dat het fonds de eerste 10-15 jaar heel weinig rendement zal maken en daarmee is een fatsoenlijk pensioen onbetaalbaar geworden. De werkelijkheid is dat fondsen bulken van het geld en de laatste 30 jaar ca 7% rendement per jaar hebben gemaakt. Maar de berekening van de dekkingsgraad houdt een hele generatie gepensioneerden arm want ze worden al tijden niet geïndexeerd. Het nieuwe stelsel is geen haar beter. Alle beleggingsrisico bij de deelnemer en ouderen mogen alleen in slecht renderende obligaties beleggen. Vrijwel niemand begrijpt de materie maar daar gaat het in de politiek helemaal niet om. Arme kiezers. Ik noem het Staatskloterij.

Maar verder hoor je mij niet klagen en ik vlieg voorlopig vrolijk door.
Gewijzigd door venberg op 01-06-2022 21:31

NicoB
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-06-2022 10:54
Lid

venberg schreef:
Die hele actie Infringements is iets voor de GA en niet voor Zweefvliegen.
In de bijbehorende statistiek zie je vooral schendingen bij Schiphol en Lellijkstad. Dat zijn andere vliegers dan zweefvliegers.

Een boude uitspraak.
Menig zweefvlieger (ook ik) heeft zich wel eens schuldig gemaakt aan een luchtruimschending.
Vaak wordt de zaak met een telefoontje en excuses afgedaan en hoor je er niets meer over.
Overtredingen bij militaire velden worden, volgens mij, (nog) niet vermeld, die zie je dan ook niet in de statistieken terug. Kortom, de actie Infringements is wel degelijk ook iets voor Zweefvliegen!
Gewijzigd door NicoB op 03-06-2022 15:54

venberg
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-06-2022 16:56
Lid

Bij de VEZC is het de afspraak dat alle overlands publiek worden gemaakt op OLC. Die sociale controle is een goede waarborg om luchtruim schendingen te vermijden. Paard voor de wagen.

NicoB
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-01-2023 11:27
Lid

In het kader van het bestrijden van luchtruimschendingen heeft LVNL voorstellen gedaan tot het instellen van een Radio Mandatory Zone onder de Schiphol TMA 1.
Lees het volledige artikel (incl. brief):
https://www.aopa....&sid=1

Zie ook de cijfers (Airspace Infringements) van het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL), deze laten een stijgende trend zien: https://dashboard...ringements

i.ibb.co/pwFpDt5/spl-tma.jpg
(klik op de afbeelding voor een vergroting)

Gewijzigd door NicoB op 13-01-2023 16:50

ericmunk
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-01-2023 17:45
Lid

Sinds: 17.09.08

NicoB schreef:
Zie ook de cijfers (Airspace Infringements) van het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL), deze laten een stijgende trend zien: https://dashboard...ringements

Het rúcksichtlos inzetten van een trend als argument (door LVNL) is gevaarlijk. Wat is/zijn de grondoorzaken achter die trend? Is er bijvoorbeeld sprake van een complexer luchtruim dan voorheen, dat fouten maken eenvoudiger maakt? Of is de zichtbaarheid van dergelijke incidenten toegenomen door hogere meldbereidheid, of door hogere zichtbaarheid (ADS-B/Mode-S, Flarm, etc.) dan voorheen? Of is er een ander meldsysteem, waardoor data anders vergeleken wordt dan vroeger? Kan van alles zijn. AOPA stipt dat zeer terecht aan in haar brief...

NicoB
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-01-2023 11:50
Lid

Door de complexiteit van het NL luchtruim is een goede opleiding, training en voorlichting onontbeerlijk. Hier kan nog veel winst worden behaald (jaarlijkse toets/opfriscursus?) maar ook de kennis en gebruik van informatie zoals AIP en NOTAM kan worden verbeterd. Ik heb tijdens de RT-opleiding gemerkt dat dit laatste voor veel kandidaten een eye-opener is geweest.

Het volgende voorbeeld illustreert de complexiteit van het luchtruim en de noodzaak van een goede vluchtvoorbereiding.
=========================
De antwoorden vind je hier
(wachtwoord = antwoord laatste vraag)

Ook in Engeland kennen ze het probleem van luchtruimovertredingen en wordt er gericht voorlichting en advies gegeven in Hot-Spot-verhalen. Deze aanpak zou in Nederland ook vaker toegepast kunnen worden (en niet alleen bij Lelystad).
Gewijzigd door NicoB op 22-01-2023 19:23

Erik
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-01-2023 12:29
Lid

Sinds: 02.09.08

Let's get rid of the bad pilots! Wink

Making people afraid of the consequences of their actions does not necessarily prevent those actions. But it sure makes people smarter at hiding the evidence of such actions.

https://skybrary....bad-pilots

https://skybrary....f/1232.pdf
Gewijzigd door Erik op 15-01-2023 12:32

NicoB
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-01-2023 18:39
Lid

www.aopa.nl/userfiles/nieuws/1630_i_w_1.jpg

Interview luchtverkeersleiders over luchtruimschendingen
Dinsdag 20 december 2022
In het kader van de bewustwording heeft de Rijksoverheid, samen met LVNL en CLSK een film gemaakt over luchtruimschendingen en de extra werkdruk die dit met zich meebrengt.

Het is hier te downloaden én te zien.

venberg
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-01-2023 18:42
Lid

Aardige mensen maar geen sterk verhaal.

Als zweefvlieger vliegen wij met transponder. En ook met een navigatiesysteem met luchtruim. Verdwalen is eigenlijk niet mogelijk.

Wij vliegen in principe niet in gecompliceerd luchtruim omdat dat te veel aandacht kost; wij moeten werken om boven te blijven en vooruit te komen.

Meest lastig is het om uit te vinden welke tijdelijke verboden gebieden actief zijn. NOTAM informatie is nog altijd slecht ontsloten en slecht leesbaar. Zie het voorgaande artikel...

Als wij in de thermiek te hoog stijgen en een gesloten luchtruim naderen, begint onze navi te piepen. De stijgvlucht breken wij dan af.

Bij onze club is het usance om de gemaakte vluchten te publiceren. Deze sociale controle houdt ons scherp.
Gewijzigd door venberg op 26-01-2023 15:06

NicoB
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-01-2023 08:28
Lid

Je schetst, denk ik, een iets te rooskleurig beeld en wekt de indruk dat we als zweefvliegers rustig achterover kunnen leunen, zo van: "we hebben het goed voor elkaar, ons kan niets gebeuren".

Uit ervaring weet ik dat veel bewijshouders moeite hebben met het lezen en begrijpen van de luchtvaartkaart laat staan dat ze een AIP en NOTAMs raadplegen. Ik zou ook willen dat dit eenvoudiger was maar helaas zijn we nog niet zover. We zullen dus (continu) moeten zorgen voor voldoende opleiding en training v.w.b. kennis en gebruik van kaart en bijbehorende luchtvaartpublicaties.

Ook is een waarschuwing op z'n plaats voor het gebruik van navigatie computers en de populaire zweefvlieg apps. In veel gevallen wordt hier gebruik gemaakt van on-officiele databestanden. Het is dus maar de vraag of het luchtruim waarschuwingspiepje op tijd afgaat. In de praktijk wordt hier blindelings op vertrouwd en blijft de luchtvaartkaart ongebruikt in de tas liggen.

We vliegen in Nederland wel degelijk in gecompliceerd luchtruim en dat vraagt om een goede vluchtvoorbereiding, dit is lastig en kost tijd. Gelukkig is er nu een RT-opleiding en zijn er initiatieven van KNVvL en clubs om je hiermee vertrouwd te maken (bijv. uitleg EasyVFR).

Leun dus niet achterover maar wees kritisch en test of je kennis nog steeds voldoende is.
Gewijzigd door NicoB op 25-01-2023 17:14

Jan de Hulster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-01-2023 09:57
Lid

Sinds: 03.09.08

Vorig jaar op 29 januari 2022 hebben diverse vetegenwoordigers van zweefvliegen een bij scholing gehad over vlucht voorbereiding. Dat kon dan weer bij de clubs intern verder worden uitgedragen.
Bij mijn club (ACVZ) is dat in ieder geval 1 maal gedaan.
Ikzelf heb dat met iemand van de GAE 2 x gedaan.

Ik denk dat clubs dat gewoon moeten blijven herhalen.

Verder zou bij de praktijkexaminering van toekomstige FI instructeurs dit ook aan de orde kunnen komen.
Dat gebeurt nu in de praktijk niet zover ik weet.

Bij het praktijk examen SPL zou dit deel vluchtvoorbereiding ook gedaan kunnen worden.

Ik zal eens kijken of de 2 Handboeken examens SPL en FI(S) hier voor ruimte geeft.
Dan dwing je gewoon af dat deze kennis aanwezig is.
Kijk anders zelf even op de CIZ website naar de TP voor de examinering SPL of voor initieel FI. (S)
Gewijzigd door Jan de Hulster op 26-01-2023 09:25

venberg
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-01-2023 15:17
Lid

Ik schreef niets over achteroverleunen. Wel geef ik een aantal praktijkomstandigheden aan die bijdragen aan veilig gebruik van luchtruim.

NOTAMS zijn een struikelblok. Verstopt in AIP en achter wachtwoorden. En in slechtleesbare vorm. Dat geldt ook voor tijdelijke gebieden zoals die worden gepubliceerd. Met coordinaten. Alleen het kaartje of een toegevoegde plaatsnaam geven aan waar het om gaat. Niet meer van deze tijd.

Als NOTAMS toegankelijker zijn dan zullen zweefvliegers daar heel blij van worden.

dingetje
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-01-2023 19:09

Lid

Sinds: 01.09.08

venberg schreef:
Ik schreef niets over achteroverleunen. Wel geef ik een aantal praktijkomstandigheden aan die bijdragen aan veilig gebruik van luchtruim.

NOTAMS zijn een struikelblok. Verstopt in AIP en achter wachtwoorden. En in slechtleesbare vorm. Dat geldt ook voor tijdelijke gebieden zoals die worden gepubliceerd. Met coordinaten. Alleen het kaartje of een toegevoegde plaatsnaam geven aan waar het om gaat. Niet meer van deze tijd.

Als NOTAMS toegankelijker zijn dan zullen zweefvliegers daar heel blij van worden.

Clap 100% mee eens. Wat een archaïsch systeem is dat, niet meer van deze tijd!
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup

https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Jan de Hulster
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-01-2023 23:20
Lid

Het probleem is dat het NOTAM systeem wel van deze tijd is.
Net zoals de e-AIP en de papieren LVNL kaart die nu hopenlijk wat beter wordt.(Kleurstelling)
Gelukkig is er er digitale luchtvaart kaart van LVNL die wel goed is.

Nu staat in een ander draadje van AOPA dat lierkabels wel tot 2000 ft kunnen komen.
Je vraagt je af WIE dat heeft samen gesteld. Want al sinds 1984 geeft de AIP aan dat er op diverse velden hoogten van 1500-2300 ft mogelijk zijn…

Bij de Venlose ZC heeft vorig jaar iemand ( Andy van Helden ??) een PPT in elkaar gezet hoe je het NOTAM systeem kan tekkelen.
En wel met de Duitse website van DfS.
En als je daar dan ook tijd instopt werkt dat heel goed.

Alles vereist studie de AIP, de kaart,de notams via websites
Dat doe je niet in een uurtje. Ik schat dat de AIP al 3-4 uur kost om te beseffen hoe die werkt de indeling etc. Ook dat zit trouwens een e-SEARCH knop op. (Vroeger bladerde je suf in de papieren versie. )
En staren naar naar de luchtvaart kaart levert weinig op.
Maar je permanent afvragen mag ik daar vliegen tot welke hoogte of zelfs laagte !!( bv Terlet met zijn 3 sectoren) en dat dan goed uitzoeken.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 27-01-2023 03:21

NicoB
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-01-2023 09:11
Lid

Ben het helemaal met jullie eens dat het systeem verouderd is en dat de toegankelijkheid van informatie moet worden verbeterd. Helaas gaat dit niet zo snel en voorlopig zullen we het ermee moeten doen. Alle informatie is in principe te vinden maar veel mensen weten niet waar en hoe. Deze onbekendheid en de moeite die moet worden gedaan, zorgen ervoor dat vluchtvoorbereiding vaak onvoldoende aandacht krijgt. Zoals al eerder is gezegd moet er tijdens de opleiding meer aandacht aan worden besteed maar ook daarna. De voorlichtingsdagen zijn i.i.g. een stap in de goede richting.
(TIP: Kijk ook eens naar de Powerpoint Vluchtvoorbereiding in de rubriek Opleiding & Vlieginstructie.)
Gewijzigd door NicoB op 28-01-2023 10:36

Jan de Hulster
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-01-2023 09:33
Lid

Samengevat m.I.:
De gehele opleiding inclusief praktijk examen SPL zou er op gericht moeten zijn dat een kandidaat goed en snel een overland kan voorbereiden. Met gebruik van kaart, AIP, NOTAM INFORMATIE OVER HET GEHELE TRAJECT.

Ook bij de FI opleiding zou dit weer moeten worden meegenomen.
Dat betekent dat FIFI ook hun kennis zaak op orde moeten hebben!

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.17 seconden