Zweefvliegweer en het klimaat
|
kpt9 |
Geplaatst op 16-04-2019 17:09
|
Lid
Sinds: 02.09.08
|
Ha luitjes,
Nu ik gestopt ben met zweefvliegen ben ik een beetje gepakt door de discussie over het klimaat. Er zijn ook al serieuze politieke "plannen van aanpak" heb ik begrepen. Ik ben geen deskundige op dit terrein maar heb inmiddels wel geleerd over zaken die zeker ook voor de zweefvliegerij van belang zijn na te denken. Na een vriendelijke discussie met mijn overbuurman stuurde ik hem nog een notitie als e-mail. Deze stuurde ik ook al naar enige vrienden en ontving hun opmerkingen. Meer opmerkingen zijn natuurlijke van harte welkom. Ik zal er op proberen te reageren.
Karel Termaat
Notitie vind je bij http://home.wxs.n...imaat3.htm
Gewijzigd door kpt9 op 28-05-2019 23:05 |
|
|
|
Dinant |
Geplaatst op 16-04-2019 19:29
|
Lid
Sinds: 07.03.09
|
Ik krijg een waarschuwing te zien:
Warning: Potential Security Risk Ahead
Firefox detected a potential security threat and did not continue to home.planet.nl. If you visit this site, attackers could try to steal information like your passwords, emails, or credit card details. |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 16-04-2019 20:05
|
Lid
Sinds: 03.09.08
|
Dinant schreef:
Firefox detected a potential security threat and did not continue to home.planet.nl. If you visit this site, attackers could try to steal information like your passwords, emails, or credit card details.
Dat had ik ook blijkbaar is de website wat verouderd en mogelijk onveilig. Maar als je hem wel vertrouwd kan je besluiten door te en gaan.... |
|
|
|
kpt9 |
Geplaatst op 16-04-2019 20:31
|
Lid
|
Jan de Hulster schreef:
Dinant schreef:
Firefox detected a potential security threat and did not continue to home.planet.nl. If you visit this site, attackers could try to steal information like your passwords, emails, or credit card details.
Dat had ik ook blijkbaar is de website wat verouderd en mogelijk onveilig. Maar als je hem wel vertrouwd kan je besluiten door te en gaan....
Ja dank je. Ronald kwam met de suggestie van een pdf file via google. Staat er nu zo op, maar moet nog wat ver ge-edit worden.
Karel |
|
|
|
Jan van Maarseveen |
Geplaatst op 16-04-2019 20:53
|
Lid
|
Dag Karel,
De afgelopen 800000 jaar fluctueerde de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer tussen de 180 en 280 ppm. Over deze periode was er een lineair verband tussen de temperatuur en de concentratie CO2 waarbij de gemiddelde temperatuur schommelde tussen de 3 en 15 graden. Zo'n 150 jaar geleden begon de CO2 concentratie langzaam toe te nemen van 280 ppm eind 19e eeuw tot 414 ppm vandaag. Kortom, sinds de industriële revolutie heeft de mens door het verbranden van fossiele brandstoffen 134 ppm CO2 toegevoegd en niet slechts 20 ppm zoals jij in jouw document noemt. De toename vlakt ook niet af zoals jij vermeldt maar neemt nog steeds jaarlijks toe. Dat geldt ook voor de temperatuur. En wat daarbij komt is dat de zuurgraad van de oceanen licht basisch is. Doordat CO2 zeer goed oplost in basisch water (CO2 reageert met water onder vorming van koolzuur) is de oceaan vooral aan de oppervlakte minder basisch geworden. De gevolgen voor leven dat afhankelijk is van de vorming van kalkschalen zien we om ons heen, koralen hebben het moeilijk. Op basis van deze feiten maak ik me wel ernstig zorgen over het klimaat en het leven in de oceanen en mag de politiek van mij maatregelen nemen. Te beginnen, om het bij een vliegtopic te houden, met het sluiten van Lelystad en Schiphol te dwingen tot een krimp ipv groeiscenario. Ik zou zo graag eens als chemicus 5 minuten spreektijd in de 2e kamer willen voor wat feiten rond CO2 .... Om dan ook uit te leggen dat van de fossiele brandstoffen aardgas de allerschoonste is .....
Hartelijke groet, Jan
Gewijzigd door Jan van Maarseveen op 16-04-2019 20:55
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC) |
|
|
|
kpt9 |
Geplaatst op 16-04-2019 21:17
|
Lid
|
Jan van Maarseveen schreef:
Dag Karel,
De afgelopen 800000 jaar fluctueerde de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer tussen de 180 en 280 ppm. Over deze periode was er een lineair verband tussen de temperatuur en de concentratie CO2 waarbij de gemiddelde temperatuur schommelde tussen de 3 en 15 graden. Zo'n 150 jaar geleden begon de CO2 concentratie langzaam toe te nemen van 280 ppm eind 19e eeuw tot 414 ppm vandaag. Kortom, sinds de industriële revolutie heeft de mens door het verbranden van fossiele brandstoffen 134 ppm CO2 toegevoegd en niet slechts 20 ppm zoals jij in jouw document noemt. De toename vlakt ook niet af zoals jij vermeldt maar neemt nog steeds jaarlijks toe. Dat geldt ook voor de temperatuur. En wat daarbij komt is dat de zuurgraad van de oceanen licht basisch is. Doordat CO2 zeer goed oplost in basisch water (CO2 reageert met water onder vorming van koolzuur) is de oceaan vooral aan de oppervlakte minder basisch geworden. De gevolgen voor leven dat afhankelijk is van de vorming van kalkschalen zien we om ons heen, koralen hebben het moeilijk. Op basis van deze feiten maak ik me wel ernstig zorgen over het klimaat en het leven in de oceanen en mag de politiek van mij maatregelen nemen. Te beginnen, om het bij een vliegtopic te houden, met het sluiten van Lelystad en Schiphol te dwingen tot een krimp ipv groeiscenario. Ik zou zo graag eens als chemicus 5 minuten spreektijd in de 2e kamer willen voor wat feiten rond CO2 .... Om dan ook uit te leggen dat van de fossiele brandstoffen aardgas de allerschoonste is .....
Hartelijke groet, Jan
Beste Jan,
Ik stuurde je een e-mailtje. Eerst even mijn notitie wat verder geschikt maken (editen) voor hier op het forum.
Zo kan bijna niemand het lezen.
M.b.g.
Karel |
|
|
|
Alex v d Zouw |
Geplaatst op 17-04-2019 09:16
|
Lid
Sinds: 15.12.10
|
Beste Karel,
Vliegen doe ik nog steeds en volg de 'klimaatdiscussie' ook.
Als het gebazel over het klimaat een echte discussie zou zijn, waar met steekhoudende argumenten de één de ander zou kunnen overtuigen, zouden we ergens kunnen komen. Er is echter geen sprake van een discussie. Als je het niet eens bent met het 'klimaatgeloof' wordt je neergezet als een ontkenner. Er is geen tussenweg.
Als je dan ook nog iets zegt over de bevolkingsgroei, met bijbehorende CO2 productie, van de afgelopen 150 jaar wordt je helemaal verkettert.
Alex v.d. Zouw |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 17-04-2019 15:25
|
Lid
Sinds: 28.11.08
|
Dag Karel,
Hartelijke groet, Jan
Kortom: bouw kernenergie centrales, electrificeer alles wat nu nog fossiel verbruikt. En dan kunnen wij al thermiekend boven die koeltorens enorme afstanden afleggen ( ook in de nacht ). We zouden meer angst moeten hebben voor CO2 dan voor milieuvriendelijke kernenergie..
https://www.deing...ernenergie
Gewijzigd door Sieb op 17-04-2019 22:34 |
|
|
|
Bier |
Geplaatst op 17-04-2019 21:52
|
Lid
Sinds: 01.09.08
|
Wat ik graag wil weten is of ik de waterzakken van mijn kist moet upgraden naaar een maatje groter omdat we hier voortaan afrikaanse omstandigheden kunnen verwachten? De rest is bijzaak.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------
Schleigah! |
|
|
|
kpt9 |
Geplaatst op 18-04-2019 08:51
|
Lid
|
Bier schreef:
Wat ik graag wil weten is of ik de waterzakken van mijn kist moet upgraden naaar een maatje groter omdat we hier voortaan afrikaanse omstandigheden kunnen verwachten? De rest is bijzaak.
Ja Bier, zou ik maar doen. We krijgen weer een mooi seizoen. Net zoiets als vorig jaar.
Gr Karel
Ha Bier,
Nu het seizoen zo halverwege is, lijkt het niet zo mooi te worden als vorig jaar. Maar toch nog wel heel acceptabel. Ik schreef al in http://home.wxs.n...imaat3.htm dat het klimaat altijd al een beetje verandert, dus het weer ook. Wie weet komen er nog een paar prima maanden.
Groet Karel
Gewijzigd door kpt9 op 12-06-2019 17:50 |
|
|
|
kpt9 |
Geplaatst op 18-04-2019 10:29
|
Lid
|
Ha luitjes,
Er was een security probleempje met de link naar mijn notitie over het klimaat in mijn bericht hierover. Is nu opgelost.
Lees s.v.p. het eerste bericht bovenaan
M.b.g.
Karel Termaat
Gewijzigd door kpt9 op 18-04-2019 10:34 |
|
|
|
kpt9 |
Geplaatst op 18-04-2019 17:03
|
Lid
|
Alex v d Zouw schreef:
Beste Karel,
Vliegen doe ik nog steeds en volg de 'klimaatdiscussie' ook.
Als het gebazel over het klimaat een echte discussie zou zijn, waar met steekhoudende argumenten de één de ander zou kunnen overtuigen, zouden we ergens kunnen komen. Er is echter geen sprake van een discussie. Als je het niet eens bent met het 'klimaatgeloof' wordt je neergezet als een ontkenner. Er is geen tussenweg.
Als je dan ook nog iets zegt over de bevolkingsgroei, met bijbehorende CO2 productie, van de afgelopen 150 jaar wordt je helemaal verkettert.
Beste Alex,
Ben het uiteraard met je eens. Kon het niet langer aanzien. Het is niet mijn expertise (ik ben meer van de electronen en de neutronen), maar steeds die politieke onzin te moeten aanhoren met heel nare gevolgen voor de vooral wat minder bedeelden op deze wereld deed mij besluiten er wat meer over te lezen en over na te denken. Mijn bevindingen heb ik opgeschreven.
Ja de bevolkingsgroei loopt behoorlijk exponentieëel uit de hand. Maar kan nog een poosje goed gaan denk als de wereld maar schoon gehouden wordt.
M.b.g.
Karel
Gewijzigd door kpt9 op 18-04-2019 17:04 |
|
|
|
kpt9 |
Geplaatst op 18-04-2019 17:45
|
Lid
|
kpt9 schreef:
Dag Karel,
Hartelijke groet, Jan
Beste Jan,
Ik stuurde je een e-mailtje. Eerst even mijn notitie wat verder geschikt maken (editen) voor hier op het forum.
Zo kan bijna niemand het lezen.
M.b.g.
Karel
Beste Jan,
Heb wat moeite met je conclusie dat de stijging van het CO2 gehalte in de atmosfeer met 134ppm gedurende de 19de en 20ste eeuw dus door de mens veroorzaakt moet zijn. De opwarming van de aarde heeft tot gevolg dat het CO2 gehalte stijgt; ik begrijp dat er veelal natuurlijk oorzaken voor die opwarming aan te wijzen zijn zoals ik in mijn notitie aangeef. De 5 tot 10% antropogene CO2 bijdrage aan de totaal gemeten hoeveelheid CO2 in de atmosfeer blijkt bijv. uit de tabel van fig. 1 in mijn notitie. Overigens begrijp ik uit de gelezen stukken en voordrachten dat er geen direct causaal verband is tussen de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer en de temperatuur op aarde, behalve als relatief geringe bijdrage in het broeikasgas, waarvan het meeste waterdamp is. Het zijn twee fysische grootheden die onafhankelijk van elkaar als functie van de tijd langzaam veranderen lijkt mij. Maar klimaat is niet mijn expertise zei ik al.
Je zei het al; de zee wordt door de opname van veel CO2 een beetje minder basisch (Ph van 8.2 naar 8.0 meen ik). Maar herstelt zich wat later weer door uitdamping van CO2. Dus dat is geen probleem lijkt mij.
Ik meen dat de bijdrage van het vliegverkeer aan de totale antropogene CO2 productie ca. 5% is. Maar er zijn allerlei andere problemen met de luchtvaart zoals je die noemt en waar ik het ook wel mee eens zou kunnen zijn.
"Van het aardgas af" is ook al weer zo'n geloofsovertuiging in de politiek. Inderdaad het schoonste wat je o.a voor verwarming gebruiken kunt.
Met beste groet,
Karel
Gewijzigd door kpt9 op 20-04-2019 08:52 |
|
|
|
Alex v d Zouw |
Geplaatst op 19-04-2019 12:56
|
Lid
Sinds: 15.12.10
|
kpt9 schreef:
Ja de bevolkingsgroei loopt behoorlijk exponentieëel uit de hand. Maar kan nog een poosje goed gaan denk als de wereld maar schoon gehouden wordt.
Spijker op z'n kop!. Maar schoon houden is wat anders dan het klimaat proberen te beïnvloeden.
Alex v.d. Zouw |
|
|
|
frans |
Geplaatst op 19-04-2019 18:42
|
Lid
Sinds: 01.09.08
|
Zolang er mensen blijven zeggen : "De rest is bijzaak"..
Is er een hoop te winnen, one way or the other.
Daar valt elke zwarte pieten discussie bij in het niet.
Goed bezig Karel; respect dat je het op dit forum ter sprake brengt.
FRans |
|
|
|
kpt9 |
Geplaatst op 19-04-2019 18:52
|
Lid
|
frans schreef:
Zolang er mensen blijven zeggen : "De rest is bijzaak"..
Is er een hoop te winnen, one way or the other.
Daar valt elke zwarte pieten discussie bij in het niet.
Goed bezig Karel; respect dat je het op dit forum ter sprake brengt.
Dank je Frans.
M.v.g.
Karel |
|
|
|
Dinant |
Geplaatst op 20-04-2019 17:23
|
Lid
Sinds: 07.03.09
|
Ik vind het juist jammer dat we op dit forum blijkbaar ook klimaat-wetenschsp discussies moeten gaan voeren. Ik heb daar ook totaal geen zin in.
Ik vind het jammer dat je de autoriteit die je hebt verworven net je uitstekende stukken over aerodynamica nu inzit om een stuk te schrijven en te delen onder de titel "Zweefvliegers en het klimaat", terwijl in het hele stuk zweefvliegen niet genoemd wordt en die link niet gelegd wordt.
Ik zou zeggen: schoenmaker blijf bij je leest, en vind een ander forum met een algemeen publiek voor je klimaat discussie. Dan kunnen we het hier over zweefvliegen hebben.
Wat ik wel zie met relevantie voor het zweefvliegweer: we hebben weer een aardig droogte overschot, dus voorbode voor een goed seizoen (droge bodem warmt immers sneller op) |
|
|
|
ton baars |
Geplaatst op 20-04-2019 18:54
|
Lid
|
Dinant. Heel juist. |
|
|
|
juliettbravo |
Geplaatst op 20-04-2019 22:57
|
Lid
|
Dinant schreef:
Wat ik wel zie met relevantie voor het zweefvliegweer: we hebben weer een aardig droogte overschot, dus voorbode voor een goed seizoen (droge bodem warmt immers sneller op)
Drogere bodem:
1. Meer opwarming ipv verdamping, sterkere thermiek, maar;
2. Minder verdamping, minder vocht in de lucht, grotere kans op droge convectie, maar;
3. Punt 2. is niet noodzakelijk waar, meer opwarming = diepere grenslaaghoogte, wat de kans op "natte" convectie weer vergroot.
Eindelijk een interessante discussie over zweefvliegen en het "klimaat" (dit heeft natuurlijk niets met klimaat te maken, maar je moet er maar het beste van maken in dit draadje....).
Om nog een beetje on-topic te blijven, interessant leesvoer: https://www.ipcc....TAR-03.pdf
Gewijzigd door juliettbravo op 20-04-2019 22:58
Bart vS |
|
|
|
kpt9 |
Geplaatst op 21-04-2019 10:21
|
Lid
|
Dinant schreef:
Ik vind het juist jammer dat we op dit forum blijkbaar ook klimaat-wetenschsp discussies moeten gaan voeren. Ik heb daar ook totaal geen zin in.
Ik vind het jammer dat je de autoriteit die je hebt verworven net je uitstekende stukken over aerodynamica nu inzit om een stuk te schrijven en te delen onder de titel "Zweefvliegers en het klimaat", terwijl in het hele stuk zweefvliegen niet genoemd wordt en die link niet gelegd wordt.
Ik zou zeggen: schoenmaker blijf bij je leest, en vind een ander forum met een algemeen publiek voor je klimaat discussie. Dan kunnen we het hier over zweefvliegen hebben.
Wat ik wel zie met relevantie voor het zweefvliegweer: we hebben weer een aardig droogte overschot, dus voorbode voor een goed seizoen (droge bodem warmt immers sneller op)
Hallo Riks,
Klimaat is het gemiddelde weer over een langere periode. Als het uit de hand gaat lopen (in temperatuur of mogelijk eerder economisch) dan is ook de zeefvliegerij daar zeker de dupe van.
Overigens ken ik zelf ook onderwerpen waarvoor ik minder belangstelling heb, zoals bijvoorbeeld voor de financiële wereld.
M.v.g.
Karel Termaat
http://home.plane...imaat3.htm
Gewijzigd door kpt9 op 21-04-2019 10:41 |
|
|