Open Glider Network news
|
TWJ |
Geplaatst op 14-04-2015 00:35
|
Lid
Sinds: 30.03.15
|
Hallo allemaal,
I am sorry, but I don't speak Dutch, I hope English will be fine.
If you don't know, there is fan page on Facebook:
www.facebook.com/OpenGliderNetwork
If you like OGN, show your support there (like, invite others).
You may probably know this, but there is new receiver software released, which you can find there: wiki.glidernet.org/downloads
OGN is not using so called "open" flarmnet database, instead we developed our own:
ddb.glidernet.org/
So if you want some more info to be shown on map, add your entry to DB.
I think that's all for now. I wish you great weather this seas.
See you under Cu
TWJ |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 14-04-2015 22:21
|
Lid
Sinds: 06.09.08
|
als je via bovenstaande link je flarm-id invoert, kun je ook via een opt-out aangeven of je wel of geen tracking wilt. Mocht je jezelf NIET registreren, dan ben je WEL zichtbaar, zij het met een anoniem id. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van Flarmnet. Dit is een eigen database.
De receiver heeft een bereik van tussen de 50 en 100km als de antenne goed is geplaatst. We hebben nog een gaatje in de dekking bij Terlet en Enschede, al zijn kisten boven de 600 meter op beide plekken ook vanaf Salland zichtbaar. Een receiver bouwen kost plus hele goede antenne ongeveer 100 euro. Met toeters en bellen misschien 150. station is uitermate geschikt voor automatische vluchtenadministratie.
verder: je positie wordt ook getoond middels een link met flightradar24 (en volgens mij ook glidertracking)
gewoon doen. Het is zoooooo leuk vanachter je bureau te zien wat er rondfladdert. Of op het veld via je mobiel te zien dat die ene clubkist een beroerd circuit vliegt en de andere nooit in 15 minuten weer terug op t veld is...
kijk even mee dit weekend op http://live.glidernet.org/#c=52.32999,6.56484&z=8
je kunt heul ver inzoomen.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Fuchur |
Geplaatst op 15-04-2015 11:10
|
Superbeheerder
Sinds: 26.08.12
|
Als je een grondstation wil gaan hosten (hoe meer hoe beter) heb je het volgende nodig:
- RaspberryPi (liefst de nieuwe versie 2B)
- Een RTL-SDR dongle
- Een goede antenne
Dat laatste is zelf lastig te regelen omdat ze niet los verkrijgbaar zijn. Ik wil weer zorgen dat er een groepsorder wordt gedaan. De fabriek in China maakt ze in Batches van 5.
Wil je een antenne schrijf je dan hier in: http://goo.gl/for...
Gewijzigd door Fuchur op 15-04-2015 11:11
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
Zweefportaal gebruikersvoorwaarden
|
|
|
|
TWJ |
Geplaatst op 15-04-2015 11:53
|
Lid
|
[quote]Fuchur schreef:
Als je een grondstation wil gaan hosten (hoe meer hoe beter) heb je het volgende nodig:
- RaspberryPi (liefst de nieuwe versie 2
Buy rather something what has more than 1 core. Raspbery Pi2, Odroid C1, RK3188, anything. RPI is too slow.
Vriendelijke groeten
TWJ |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 15-04-2015 13:42
|
Lid
|
Bananapi of RPi 2 doen t prima, ook bij 30 kisten. De oude RPi B of B+ doen t ook goed, maar op een vliegveld met meer dan 10 kisten kun je beter een multi-core zetten.
een multicore kun je bovendien voorzien van een ads-b installatie. Die kan parallel draaien naast je Flarm receiver.
ben je licht digibeet, maar wil je toch een installatie op je dak/clubhuis hosten? neem even contact op, we maken m na sponsoring van de onderdelen kant en klaar voor je. Enige wat je nodig hebt is een netwerkverbinding ter plaatse en een stopcontact. Wifi werkt niet lekker betrouwbaar.
Gewijzigd door maaikgollef op 15-04-2015 13:42
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Frouwke |
Geplaatst op 15-04-2015 15:13
|
Lid
Sinds: 01.09.08
|
@ Frank: ik had begrepen dat dit na de update niet meer mogelijk was? |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 15-04-2015 15:26
|
Lid
|
het protocol is gedecodeerd. Met de nieuwe software is het weer gewoon mogelijk, zonder gebruik van Flarmnet. "oude" stations moeten over op versie 0.2.2, hierin worden het RF gedeeltje en het verwerkingsgedeelte gesplitst
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Dinant |
Geplaatst op 15-04-2015 18:03
|
Lid
Sinds: 07.03.09
|
TWJ: could you maybe introduce yourself? Are you a developer for OGN? |
|
|
|
Marco uit hangar 5 |
Geplaatst op 15-04-2015 18:30
|
Lid
Sinds: 02.09.08
|
maaikgollef schreef:
Bananapi of RPi 2 doen t prima, ook bij 30 kisten. De oude RPi B of B+ doen t ook goed, maar op een vliegveld met meer dan 10 kisten kun je beter een multi-core zetten.
een multicore kun je bovendien voorzien van een ads-b installatie. Die kan parallel draaien naast je Flarm receiver.
ben je licht digibeet, maar wil je toch een installatie op je dak/clubhuis hosten? neem even contact op, we maken m na sponsoring van de onderdelen kant en klaar voor je. Enige wat je nodig hebt is een netwerkverbinding ter plaatse en een stopcontact. Wifi werkt niet lekker betrouwbaar.
Hoi, ik heb een Rpi 2B met 1xRTL SDR dongle werkend met DUMP1090, kan met diezelfde dongle tegelijkertijd een FLARM ontvanger gemaakt worden? en kan dat met 1 Antenne?
Als ik beide (ADS-B + FLARM) werkend kan krijgen, zou mooi zijn! Als er een dongle + Antenne bij moet komen, ook geen probleem, die dingen kosten geen drol meer. Ik heb nu verbinding via zo'n homeplug en werkt perfect. Het draait nu al drie weken bij mij thuis zonder problemen of uitval, alleen met de crappy spriet antenne en binnen onder een dak wat vol ligt met zonnepanelen. Echt veel vliegtuigen zie ik daarom niet... maar het is maar een test, als ik alles werkend heb wil ik het (laten) installeren op de club (ZCH)
Onderdelen voor de antenne zijn onderweg (collinear gemaakt van coax, pvc pijp, enz), maar als er wat speciaals moet gebeuren hiermee voor Flarm, dan hoor ik dat graag! Ik krijg overigens genoeg onderdelen om twee antennes te maken, enkele onderdelen zou ik dan bij moeten bestellen.
Ik hoor graag hoe dit verder aan te vangen zodat we op den duur bij de ZCH zowel een ADS-B als FLARM ontvanger kunnen hebben.
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCNK website) |
|
|
|
dingetje |
Geplaatst op 15-04-2015 20:50
|
Lid
Sinds: 01.09.08
|
@Marco, je hebt een extra dongeltje nodig. Met een goede antenne denk ik dat je zowel het FLARM signaal (~860 MHz, zo uit m'n hoofd) als ADSB op 1090MHz kunt ontvangen, dus één antenne moet lukken.
Antoine Megens
Aero Club Salland |
|
|
|
Fuchur |
Geplaatst op 15-04-2015 22:10
|
Superbeheerder
|
@marco
I antenne werkt niet. Voor goed bereik van het zwakke Flarm signaal is het aan te bevelen een goede antenne aan te schaffen.
Ik heb er meerdere met de hand gemaakt maar uiteindelijk nooit het gehoopte resultaat van de Chinese 9db import.
David Ursum heeft beide draaien op een pi2b dus die kan je wellicht verder helpen
CU under the Cu
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
|
|
|
|
Fuchur |
Geplaatst op 15-04-2015 22:13
|
Superbeheerder
|
@Froukwe
Het kernteam van ogn heeft drie weken nodig gehad de nieuwe encryptie te kraken...
Dus we zijn weer in de lucht!
CU under the Cu
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
|
|
|
|
Marco uit hangar 5 |
Geplaatst op 16-04-2015 01:39
|
Lid
Sinds: 02.09.08
|
Maar als ik het plaatje van de antenne zo zie op de wiki pagina van OGN, dan is het gewoon een collinear antenne met 8 of 16 segmenten, de segmenten moeten natuurlijk wel op de juiste lengte geknipt worden die bij de FLARM frequentie hoort.
Als ik een antenne bouw die redelijk nauwkeurig getuned is op de Flarm frequentie, grote kans dat deze dan ook goed genoeg is voor ADS-B?
Ik ga het gewoon proberen, spullen heb ik nu toch liggen, antenne kopen kan altijd nog.
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCNK website) |
|
|
|
Fuchur |
Geplaatst op 16-04-2015 18:50
|
Superbeheerder
|
@marco Als je uitgaat van Flarm en hoopt ook wat adsb signalen denkt op te vangen kan je gelijk hebben.
Ik heb gemerkt dat het even knippen van wat coax toch niet het gewenste resultaat opleverde. Buiten het feit dat het bouwen wel een leuk avondje was ;-)
Enjoy!
CU under the Cu
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
|
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 16-04-2015 21:51
|
Lid
|
1100 registraties in de OGN database.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
zes-acht |
Geplaatst op 17-04-2015 08:25
|
Lid
Sinds: 05.10.09
|
maaikgollef schreef:
We hebben nog een gaatje in de dekking bij Terlet
WIP; we proberen nog voor het einde van de maand dat gaatje te dichten.
Johan van R. |
|
|
|
TWJ |
Geplaatst op 21-04-2015 01:18
|
Lid
|
Dinant schreef:
TWJ: could you maybe introduce yourself? Are you a developer for OGN?
Hi,
Certainly I can.
I am Polish guy, living in UK. I am flying Slingsby Dart 17WR.
I am somewhat involved in OGN development. I also founded couple receivers in UK, one in Poland.
You can find me here:
https://www.youtube.com/WolfTheAviator
and there:
https://www.facebook.com/WolfTheAviator
What else can I say? I am intersted in flying, any kind.
I think OGN is a way for promoting our sport to the masses and can improve safety as well. Perhaps it is not as good as radar, but I think some ATZ could benefit from having live view what's going on.
OGN developed DO-IT-YOURSELF device (tracker), which you can build for pennies or perhaps eurocents, for a fraction what FLARM cost which enable being tracking.
http://wiki.glidernet.org/ogn-tracker-diy
I don't know how many gliders in Netherlands have FLARM installed, but for those who thinks FLARM is too expensive it is intersting and cheap alternative. I hope I don't have to mention, that with little effort it can warn as flarm do. If there are embedded developers intersted, you can contribute to the project.
Regards |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 27-04-2015 15:37
|
Lid
|
de ACS ontvanger begint al aardig opgewarmd te raken. Zie nog een hoop onbekende kisten.
https://www.dropb...S.JPG?dl=0
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 03-05-2015 15:58
|
Lid
|
interessant leesvoer over hoe onze oosterburen denken over OGN en privacy
http://flarm.com/...201505.pdf
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
mcDavid |
Geplaatst op 08-05-2015 02:24
|
Lid
Sinds: 15.08.10
|
Inmiddels hangt de gecombineerde OGN/ADS-B ontvanger bij ZcFlevo ook aan het clubhuis. Ik heb gewoon twee co-co antennes gemaakt, ongeveer volgens de instructies van de ogn-wiki, maar dan nog iets simpeler zelfs. Materiaalkosten nog geen 5 euro per stuk.
Zo te zien doen ze het vrij goed. De ADS-B antenne ziet airliners tot ca. 200nm (klik). De flarm antenne pikt af en toe signalen van hoog boven Terlet op (ongeveer 45km uit) maar voor echte dekking op de Veluwe zou het leuk zijn als er op Teuge en Terlet ook een receiver komt.
Ohja wie geïnteresseerd is: ik denk dat ik over een paar weken een image heb, maar gewoon de OGN image gebruiken en zelf dump1090 en evt. de Flightradar 24 en/of planefinder clients is ook een fluitje van een cent. DM maar als je hulp wilt. Je zult wel een RPi2 nodig hebben, op een rpi1 gaat het echt niet lukken 2 receivers tegelijk te draaien.
foto van de opstelling:
Gewijzigd door mcDavid op 09-05-2015 00:27 |
|
|