| 04-01-2025 | 10:54
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,413
· Nieuwste lid: KinanvHB
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Instructeur VO examen in 2015
Jan de Hulster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-12-2014 07:59
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Ter in formatie:
Zaterdag 14 maart 2015 zal er een mogelijkheid zijn om deel te nemen aan het VO ( instructeurs) examen.

Op geven bij Nell Dijkstra.
Sluitings datum voor inschrijving: 20 februari 2015
Zie de laatste Thermiek voor info en tarieven of:
http://www.civ.zw...ticle_id=7

J. de Hulster examencoordinator, VO
Gewijzigd door Jan de Hulster op 12-01-2015 15:53
 
Jan de Hulster
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-01-2015 16:23
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Jan de Hulster schreef:
Ter in formatie:
Zaterdag 14 maart 2015 zal er een mogelijkheid zijn om deel te nemen aan het VO ( instructeurs) examen.

Op geven bij Nell Dijkstra.
Sluitings datum voor inschrijving: 20 februari 2015
Zie de laatste Thermiek voor info en tarieven of:
http://www.civ.zw...ticle_id=7

J. de Hulster examencoordinator, VO



Aanvulling/ wijziging per: 12-01-2015 :

Het examen zal geheel in MC stijl zijn.
En betreft de oorspronkelijke 6 vakken.


Bij een schriftelijk resultaat tussen het cijfer 5 en 7 wordt er TOCH een mogelijkheid geboden voor een mondeling.
Op zaterdag 25 april.


Zie de CIV website voor details.
http://www.civ.zw...ticle_id=7
Gewijzigd door Jan de Hulster op 12-01-2015 16:36
 
Jan de Hulster
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-02-2015 14:13
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

De voorschiften stof van het vak VOORSCHRIFTEN is voor VO vernieuwd naar versie februari 2015.
(Dit was nl nog oorspronkelijk versie dec 2012)

Zie de CIV website: http://www.civ.zw...ticle_id=7


Het betreft vooral Deel 2 wat al zeer veel AIP informatie bevatte.
In Deel 1 zijn wat verouderde zaken geschrapt.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 09-02-2015 14:14
 
Jan de Hulster
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 14:37
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

De vragen van het instructeurs VO examen in MC stijl met nog 6 vakken staan binnenkort op de CIV website.
Inclusief de antwoorden.
(Hier en daar is wel een correctie gepleegd.)


De kandidaten kunnen deze week nog de uitslag en het eventuele mondelinge rooster tegemoet zien.

Mogelijke opmerkingen over deze examens kunnen gestuurd worden naar:
jandehulster - @- hetnet.nl

coordinator VO examen maart 2015
Gewijzigd door Jan de Hulster op 01-04-2015 08:32
 
TonS
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 15:37
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Als je geinteresseerd bent in feedback op de examens kijk dan eens hier:
http://frank.sche...b-standard

Dezelfde geluiden hoor ik ook van andere kandidaten.

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd hoe die vragen tot stand zijn gekomen, wie de verantwoordelijkheid draagt voor de kwaliteit van het examen en op welke wijze die kwaliteit gewaarborgd wordt.
 
Fuchur
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 16:45
Superbeheerder

Berichten: 417
Sinds: 26.08.12

Jan de Hulster schreef:
De vragen van het instructeurs VO examen in MC stijl met nog 6 vakken staan binnenkort op de CIV website.
Inclusief de antwoorden.
(Hier en daar is wel een correctie gepleegd.)


Waarom?
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 18:25
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

TonS schreef:
Als je geinteresseerd bent in feedback op de examens kijk dan eens hier:
http://frank.sche...b-standard

Dezelfde geluiden hoor ik ook van andere kandidaten.

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd hoe die vragen tot stand zijn gekomen, wie de verantwoordelijkheid draagt voor de kwaliteit van het examen en op welke wijze die kwaliteit gewaarborgd wordt.



Ik heb het gelezen.

Deze zin vond ik in dat stuk wel bijzonder grappig.

"Regelmatig heb ik een gesprek met God, nu maar bidden dat mijn God me gunstig gezind is op 25 April…

Mij dunkt:
Als je het van god laat afhangen dan wordt het zeker niets....Grin
Gewijzigd door Jan de Hulster op 31-03-2015 20:08
 
Fuchur
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 19:27
Superbeheerder

Berichten: 417
Sinds: 26.08.12

Mondeling voor voorschriften... De AIP will be my bible. Voor de komende weken.

Tot de 25ste Jan Tup
Gewijzigd door Fuchur op 31-03-2015 19:28
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 20:12
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Fuchur schreef:
Mondeling voor voorschriften... De AIP will be my bible. Voor de komende weken.

Tot de 25ste Jan Tup


Goed te horen.

De examens 2015 zijn intussen op de VO site te vinden.
(En ook al de oude examens uit 1993 en verder.)
Met grote dank aan Ben Hiemstra.

https://www.dropb...9OyeZ34b5a


mvg,

Jan de Hulster
 
arjanvd
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 21:20
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 371
Sinds: 03.09.08

Bedankt voor het plaatsen van de examens.

Ik heb zojuist even snel instrumenten en aerodynamica doorgebladerd. Dat was helaas erg schrikken, er staan veel en grote fouten in.

@Jan, ik zal je morgen mijn commentaar sturen.

Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
arjanvd
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 22:06
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 371
Sinds: 03.09.08

Deze kan ik niet tot morgen bewaren...

Constructie instructeursexamen 2015:

12) U vliegt bij zeer thermisch weer, sneller dan de Vra.
Bij het binnenvliegen van een wel zeer krachtige thermiekbel “ trekt “ u de
oversnelheid eruit. Kan dit problemen opleveren?

a. Nee, want het toestel moet remousstoten van +13 en – 15 m/s kunnen weerstaan.
b. Nee, omdat zelfs bij Vne de constructie nog remousstoten + 7.5 en – 7.7 m/s moet
kunnen weerstaan
c. Ja, omdat bij het snel minderen van de overtreksnelheid de invalshoek dusdanig
vergroot wordt dat ook de belasting fors toeneemt.
d. Ja, de Vra was immers al overschreden.

Hoe hier antwoord A als het juiste antwoord wordt gegeven is me een raadsel.
(en eigenlijk staat er helemaal geen 100% correct antwoord bij)

Ik zou even wachten met het melden van de kandidaten met een onvoldoende dat ze gezakt zijn...
(niet zo vreemd dat maar 7 van de 30 geslaagd zijn)
Gewijzigd door arjanvd op 31-03-2015 22:12
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Peter226
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 22:09
Lid

Berichten: 41
Sinds: 06.09.08

arjanvd schreef:
Bedankt voor het plaatsen van de examens.

Ik heb zojuist even snel instrumenten en aerodynamica doorgebladerd. Dat was helaas erg schrikken, er staan veel en grote fouten in.

@Jan, ik zal je morgen mijn commentaar sturen.

Arjan,
Helaas zal je een roepende in de woestijn zijn. Een grote groep van kandidaten heeft al bezwaar aangetekend maar tot op heden wordt nog geen enkele toezegging in daden omgezet. Verzoeken en vragen worden afgewimpeld door de voorzitter van de examencommissie met "we zullen er naar kijken" en "als het je niet bevalt ga je maar naar ILenT".
 
Chester
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 22:20
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

arjanvd schreef:
Deze kan ik niet tot morgen bewaren...

Constructie instructeursexamen 2015:

12) U vliegt bij zeer thermisch weer, sneller dan de Vra.
Bij het binnenvliegen van een wel zeer krachtige thermiekbel “ trekt “ u de
oversnelheid eruit. Kan dit problemen opleveren?

a. Nee, want het toestel moet remousstoten van +13 en – 15 m/s kunnen weerstaan.
b. Nee, omdat zelfs bij Vne de constructie nog remousstoten + 7.5 en – 7.7 m/s moet
kunnen weerstaan
c. Ja, omdat bij het snel minderen van de overtreksnelheid de invalshoek dusdanig
vergroot wordt dat ook de belasting fors toeneemt.
d. Ja, de Vra was immers al overschreden.

Hoe hier antwoord A als het juiste antwoord wordt gegeven is me een raadsel.
(en eigenlijk staat er helemaal geen 100% correct antwoord bij)

Ik zou even wachten met het melden van de kandidaten met een onvoldoende dat ze gezakt zijn...
(niet zo vreemd dat maar 7 van de 30 geslaagd zijn)

Zonder wetenschap van Va is die vraag in het geheel niet te beantwoorden. (Va en Vb/Vra hoeven niet dezelfde snelheid te zijn). Overigens zou ik voor D zijn gegaan, tenzij het uitdrukkelijk om nederlands weer gaat...
 
arjanvd
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 22:21
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 371
Sinds: 03.09.08

Peter226 schreef:
arjanvd schreef:
Bedankt voor het plaatsen van de examens.

Ik heb zojuist even snel instrumenten en aerodynamica doorgebladerd. Dat was helaas erg schrikken, er staan veel en grote fouten in.

@Jan, ik zal je morgen mijn commentaar sturen.

Arjan,
Helaas zal je een roepende in de woestijn zijn. Een grote groep van kandidaten heeft al bezwaar aangetekend maar tot op heden wordt nog geen enkele toezegging in daden omgezet. Verzoeken en vragen worden afgewimpeld door de voorzitter van de examencommissie met "we zullen er naar kijken" en "als het je niet bevalt ga je maar naar ILenT".


Dat lijkt me niet verstandig van de examencommissie en onze KNVvL.
Wanneer IL&T deskundigen dit soort vragen gaat beoordelen verliezen we alle krediet om onze examens zelf te mogen blijven organiseren en opstellen.

Buiten dat is het doel van goede examens m.i. ook toetsen of de kandidaat instructeurs zich voorbereid hebben en ze de noodzakelijke materie dusdanig begrijpen dat ze voldoende achtergrond hebben om leerlingen relevante zaken uit te leggen.
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
arjanvd
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 22:32
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 371
Sinds: 03.09.08

Chester schreef:

Zonder wetenschap van Va is die vraag in het geheel niet te beantwoorden. (Va en Vb/Vra hoeven niet dezelfde snelheid te zijn). Overigens zou ik voor D zijn gegaan, tenzij het uitdrukkelijk om nederlands weer gaat...


Precies, hoewel antwoord D ook niet volledig is. (en idd hoeft VRA niet gelijk aan VA of VB te zijn)

Bij antwoord C zou je kunnen twijfelen over het woord Overtreksnelheid, is dit een typo en wordt "oversnelheid" bedoeld of is het bedoeld als "foute" afleider. Je leest er iig snel overheen en dan zou er voor C ook wat te zeggen zijn.

Ik mis iig het juiste antwoord dat de combinatie van invalshoek vergroten door fors op te trekken in combinatie met de invalshoekvergroting door het binnenvliegen van de thermiek tot een overbelasting van de vleugels zou kunnen leiden (hoeft niet).
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Peter226
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 22:35
Lid

Berichten: 41
Sinds: 06.09.08

arjanvd schreef:
Peter226 schreef:
arjanvd schreef:
Bedankt voor het plaatsen van de examens.

Ik heb zojuist even snel instrumenten en aerodynamica doorgebladerd. Dat was helaas erg schrikken, er staan veel en grote fouten in.

@Jan, ik zal je morgen mijn commentaar sturen.

Arjan,
Helaas zal je een roepende in de woestijn zijn. Een grote groep van kandidaten heeft al bezwaar aangetekend maar tot op heden wordt nog geen enkele toezegging in daden omgezet. Verzoeken en vragen worden afgewimpeld door de voorzitter van de examencommissie met "we zullen er naar kijken" en "als het je niet bevalt ga je maar naar ILenT".


Dat lijkt me niet verstandig van de examencommissie en onze KNVvL.
Wanneer IL&T deskundigen dit soort vragen gaat beoordelen verliezen we alle krediet om onze examens zelf te mogen blijven organiseren en opstellen.

Buiten dat is het doel van goede examens m.i. ook toetsen of de kandidaat instructeurs zich voorbereid hebben en ze de noodzakelijke materie dusdanig begrijpen dat ze voldoende achtergrond hebben om leerlingen relevante zaken uit te leggen.

Ja, die opmerkingen van de voorzitter kon ik ook niet plaatsen. Het is juist nu zo belangrijk om te laten zien dat wij als hobbyclub een professioneel examen kunnen afnemen.

Het doel moet vooral niet zijn, het beschermen van koninkrijkjes, maar zorgen dat wij als clubs, gemotiveerde instructeurs op het veld krijgen. Kandidaten zijn nu gedemotiveerd door de vele fouten.

Dit examen voldoet grotendeels niet aan de eisen die gesteld worden aan een MC toets. Het opstellen van vragen voor een MC examen is een vak apart en de basis hiervoor kan men op internet terug vinden en dat is zeker niet in de vorm van het Voorschriften examen.
Gewijzigd door Peter226 op 31-03-2015 22:37
Groet, Peter
 
Fuchur
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 23:00
Superbeheerder

Berichten: 417
Sinds: 26.08.12

Deze wil ik jullie ook niet onthouden.
Een van de vragen van een aantal kandidaten aan de examencommissie ging over de normering.

In het KEI examen reglement staat:
10.4 Kandidaten voor het VO, die bij het schriftelijke examen meer dan 50%, maar minder dan 70% van de te behalen punten per vak behalen, kunnen in het betreffende vak een mondeling examen afleggen. Het eindoordeel van het mondelinge gedeelte vormt tevens het eindoordeel over het betreffende vak.

10.5 Kandidaten, die bij het schriftelijke examen 70% of meer van de te behalen punten behalen, hebben vrijstelling voor dat vak.


Dat reglement is onderdeel van de stof te leren stof onder voorschriften.

Echter wordt er bij het examen Meteo de volgende normering

aangehouden:

40/30 = > 75% geslaagd (is geen 70%)
40/25 = > 62,5% mondeling (is geen 50%)
< 62,5% gezakt...

Als dat voor alle vakken zo is, is de beoordeling niet gedaan volgens het reglement van de KEI!

Ook in de post van Jan de Hulster op 12-01-2015 16:23 wordt over 5 en 7 gesproken...
Gewijzigd door Fuchur op 31-03-2015 23:02
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
juliettbravo
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2015 23:24
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 388
Sinds: 02.09.08

En de meteo vragen even heel snel doorkijkend (bedtijd...) gaat het "Slechts 1 antwoord per vraag is goed!" ook niet echt op.... Zeker bij multiple choice zouden de vragen scherp moeten zijn, met maar één absoluut correct antwoord. In plaats daarvan zijn de vragen nogal 'wollig', waardoor je voor meerdere antwoorden wel een reden kan bednken waarom ze correct zouden kunnen zijn.
Bart vS
 
www.vanstratum.com
Siem
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2015 09:16
Lid

Berichten: 51
Sinds: 08.03.09

Peter226 schreef:

Het doel moet vooral niet zijn, het beschermen van koninkrijkjes, maar zorgen dat wij als clubs, gemotiveerde instructeurs op het veld krijgen. Kandidaten zijn nu gedemotiveerd door de vele fouten.


Als deelnemer aan alle vakken kan ik bovenstaande over motivatie alleen maar onderstrepen. Ik begrijp dat instructeurs over een degelijke kennis van zaken moeten beschikken, maar laten we er vooral voor zorgen dat er aanwas is in onze sport.
 
TonS
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2015 09:31
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Jan de Hulster schreef:
TonS schreef:
Als je geinteresseerd bent in feedback op de examens kijk dan eens hier:
http://frank.sche...b-standard

Dezelfde geluiden hoor ik ook van andere kandidaten.

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd hoe die vragen tot stand zijn gekomen, wie de verantwoordelijkheid draagt voor de kwaliteit van het examen en op welke wijze die kwaliteit gewaarborgd wordt.



Ik heb het gelezen.

Deze zin vond ik in dat stuk wel bijzonder grappig.

"Regelmatig heb ik een gesprek met God, nu maar bidden dat mijn God me gunstig gezind is op 25 April…

Mij dunkt:
Als je het van god laat afhangen dan wordt het zeker niets....Grin


Leuk Jan, maar waarom geen reactie op mijn vraag over de kwaliteitswaarborging?

Overigens wel complimenten voor het openbaar maken van de examens. Dat toont in ieder geval transparantie en is heel behulpzaam voor toekomstige kandidaten.
Gewijzigd door TonS op 01-04-2015 09:53
 
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden