| 04-01-2025 | 10:30
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 34

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,413
· Nieuwste lid: KinanvHB
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Thermiek 2014-02 voorwoord
Ronald Overdijk
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-09-2014 14:10
Lid

Berichten: 1
Sinds: 04.09.14

Graag wil ik reageren op de Thermiek nr. 2014-02, zoals o.a. te vinden op http://issuu.com/thermiek/docs/thermiek_2014-2

Ik ben werkzaam bij de KNVvL te Woerden, o.a. als beleidsmedewerker operations. In die functie behartig ik namens de vliegende afdelingen binnen de KNVvL de operationszaken richting het Ministerie IenM, LVNL en MLA/CLSK. Vanuit dit perspectief is het voorwoord van de heer Forster onvolledig en misleidend. Het beeld wat geschetst wordt is dat alléén een kleine groep vrijwilligers en ABZ voor de zweefvliegbelangen knokt. Natuurlijk werken deze partijen hieraan, en sommige ook heel hard. Maar wat volstrekt ontbreekt is het werk wat de twee (ondergetekende en Maya de Best) medewerkers operations, én de directeur KNVvL voor zweefvliegen doen. En dit werk beslaat toch echt rond de 50% (!) van de operations tijd. Voor de goede orde, 0,4 fte operations, + tijd directeur. Onnodig te zeggen hoeveel tijd dit op jaarbasis is, wat anders door de vrijwilligers van zweefvliegen gedaan zou moeten worden. En deze operations tijd wordt betaald door alle leden KNVvL (uit het KNVvL contributie gedeelte), niet alleen door de leden zweefvliegen. De oude secretariaatsmedewerker zweefvliegen werd overigens ook geacht tijd te besteden aan operations binnen de KNVvL doch hier kwam zo goed als niets van terecht.

Wat de gevolgen van de door de heer Forster voorgestelde onafhankelijkheid zijn moge dan ook duidelijk zijn. Geen KNVvL bondsbureau tijd meer voor operations zweefvliegen. En dus veel succes toegewenst voor de kleine groep vrijwilligers. Mochten ze al überhaupt bij het Ministerie of LVNL binnen komen, want die geven expliciet aan dat ze alleen met de overkoepelende organisatie willen overleggen. Deze koers lijkt me dus niet heel slim. (niet slim = dom)

De heer Forster heeft wel een punt met de oproep om vrijwilligers. Dat is een KNVvL breed zwak punt. Daar moeten we er als bond meer van hebben willen we het werk kunnen realiseren.

Nu ik deze Thermiek toch gelezen heb valt me nog iets op. Analyse van ongevallen en voorvallen gebeurd in april-juni 2013. Dat duurt toch wel erg lang, n.b. met een dodelijk ongeval. Doet de OVV daar nu zo lang over of zit er ergens anders een hick-up? En bij de dodelijk ongeval staat alleen een voorval beschrijving. Waar blijven de aanbevelingen? (ter info, ik kom zelf ook nogal eens in de lucht)

Waarschijnlijk zal deze post veel reactie oproepen, maar dit moest ik toch echt kwijt.

Ronald Overdijk
 
Jan Ritsma
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-09-2014 15:01
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Jan Ritsma schreef:
Ojee www.zweefportaal.nl/main/images/smiley/shock.gif
Dit kan echt niet op zweefportaal. Op slot!, weg er mee!, of minimaal in de besloten leden doofpot Wink

Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Dinant
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-09-2014 17:39
Lid

Berichten: 188
Sinds: 07.03.09

Hoi Ronald,

Het rapport van OvV betreffende het dodelijk ongeval op Malden is al reeds in januari gepubliceerd op hun website. http://www.onderz...-juni-2013

En ook hier elders op het forum is dit ongeval al uitgebreid besproken. Ik denk dat er weinig zweefvliegers in Nederland zijn die nog niet op de hoogte waren van de omstandigheden.


Wat betreft je punt over de KNVvL, ik ben zelf absoluut tevreden met de service op het gebied van operations die door de KNVvL geleverd wordt. Waar veel zweefvliegers zich zorgen over maken (of dit terecht is laat ik in het midden) is of de KNVvL succesvol genoeg de belangen van behartigt wat betreft luchtruim en regeldruk.

Ik denk dat, mogelijk onterecht, het beeld bestaat dat andere grotere afdeling van de KNVvL, namelijk GA en ballonvaart, door hun commerciële insteek hier op een andere manier mee omgaan. Zij kunnen de hogere kosten van hogere regeldruk nog doorberekenen aan hun klanten/leerlingen. Omdat zweefvliegclubs in Nederland geen commerciële instellingen zijn ligt de situatie hier iets anders.

Of onafhankelijk optreden zin heeft vraag ik me af, maar ik zie zeker dat er iets moet veranderen met betrekking tot de relatie tussen overheid en zweefvliegers.

In ieder geval bedankt voor je inzet voor zowel KNVvL in het algemeen als specifiek 'ons zweefvliegers'
 
Kilo Hotel
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-09-2014 18:16
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

Ronald Overdijk schreef:
Graag wil ik reageren op de Thermiek nr. 2014-02, zoals o.a. te vinden op http://issuu.com/thermiek/docs/thermiek_2014-2

De heer Forster heeft wel een punt met de oproep om vrijwilligers. Dat is een KNVvL breed zwak punt. Daar moeten we er als bond meer van hebben willen we het werk kunnen realiseren.

Waarschijnlijk zal deze post veel reactie oproepen, maar dit moest ik toch echt kwijt.

Ronald Overdijk


In ieder geval eentje Ronald. "Vrijwilligers een zwak punt"? Bestuursleden, technici, instructeurs, liermannen, kabelrijders, commissieleden, kistenpoetsers, hangaaropruimers, barbediening, websitebouwers, ....................... Ongetwijfeld is deze rij nog veel langer
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Jan Ritsma
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-09-2014 18:31
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Dinant schreef:
Hoi Ronald,

Het rapport van OvV betreffende het dodelijk ongeval op Malden is al reeds in januari gepubliceerd op hun website. http://www.onderz...-juni-2013

En ook hier elders op het forum is dit ongeval al uitgebreid besproken. Ik denk dat er weinig zweefvliegers in Nederland zijn die nog niet op de hoogte waren van de omstandigheden.



Ronald vraagt waarom de KNVvL afdeling zweefvliegen niet reageert op het ongeval van Bas Borm te Malden.
Daar is hier niet "uitgebreid" over gesproken en bij gebrek aan een followup hebben we het volgende slachtoffer al te betreuren. Op zweefvliegenonline is er veel meer informatie over te vinden. Daar waarschuw ik al maanden voor de lakse houding van de KNVvL en, inderdaad, de OVV was nog redelijk snel. Ronald vroeg zich af wie er treuzelde. De KNVvL of de OVV. Jij zegt dat het de OVV niet was. Dus....

Dergelijke ongevallen vragen om actief en snel optreden van de KNVvL richting clubs.
Voorlichting, heet van de naald, kan levens redden. Voor zover ik weet gebeurt er op dat gebied niets.
Het valt trouwens best nog tegen hoeveel mensen internet gebruiken en fora bezoeken...
Gewijzigd door Jan Ritsma op 10-09-2014 18:32
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
davidh
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2014 01:40
Lid

Berichten: 333
Sinds: 03.11.08

Ronald Overdijk schreef:
Graag wil ik reageren op de Thermiek nr. 2014-02, zoals o.a. te vinden op http://issuu.com/thermiek/docs/thermiek_2014-2

... Dat duurt toch wel erg lang, n.b. met een dodelijk ongeval. Doet de OVV daar nu zo lang over of zit er ergens anders een hick-up? En bij de dodelijk ongeval staat alleen een voorval beschrijving. Waar blijven de aanbevelingen? (ter info, ik kom zelf ook nogal eens in de lucht)...

Ronald Overdijk

Vwb onze club: Op 20/9/2013 hebben alle leden van onze club een mail gekregen over o.a. het 'steil starten' in relatie tot het ongeluk.


Ongeval OMK Malden

Wat begon als een fantastische wedstrijd en qua weersverwachting de potentie had de mooiste defensiekampioenschappen sinds lange tijden te worden, eindigde in een vreselijke nachtmerrie. Zoals u allen ongetwijfeld weet, vond tijdens de start een dodelijk ongeval plaats, dat werd veroorzaakt door een veel te steile start. Uiteraard is het niet aan mij om vooruit te lopen op de resultaten van het formele onderzoek, maar de primaire oorzaak was een veel te steile start.

De vraag die zich vervolgens voordoet is hoe dat dit bij ons op Gilze gaat. Ook bij ons op Gilze we een aantal notoire steilstarters. Met het ongeval op Malden nog vers in het geheugen hoef ik niemand de risico’s van te steil starten uit te leggen. Doe het dus niet!


De enige (theoretische) vraag die je jezelf kan stellen is of het van de club af moet hangen hoe zo'n tekst er uit ziet en verantwoordelijk is voor het moment van publicatie, of dat dit soort communicatie onderdeel is van het safety-management systeem van de KNVvL.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Ruud Holswilder
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2014 13:10
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

De posting van Ronald Overdijk geeft in ieder geval aan dat er iets ernstig mis is met de verhoudingen binnen de KNVvL en dat is bijzonder jammer.
In plaats van dat we elkaar de tent uitvechten kunnen we beter met elkaar samenwerken en dat is hard nodig.
De echte vijanden van de luchtsporten zitten namelijk buiten en niet binnen de organisatie.
 
Sieb
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2014 13:51
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Ruud Holswilder schreef:
De posting van Ronald Overdijk geeft in ieder geval aan dat er iets ernstig mis is met de verhoudingen binnen de KNVvL en dat is bijzonder jammer.
In plaats van dat we elkaar de tent uitvechten kunnen we beter met elkaar samenwerken en dat is hard nodig.
De echte vijanden van de luchtsporten zitten namelijk buiten en niet binnen de organisatie.


Volstrekt mee eens Ruud!

Ik denk daarnaast dat Ronald, als afdelingssecretaris van para, niet helemaal begrijpt waar de klepel in de klok hangt. De KNVvL is als koepel een prima organisatie waar veel zaken kunnen worden geregeld. Echter op bepaalde dossiers die afdeling eigen zijn ( financien, ATO, CAMO o.a.) is het niet mogelijk, omdat de afdelingen geen rechtspersonen zijn, zelfstandig afspraken te maken ( net zoals de clubs als eigen rechtspersoon dat wel kunnnen). Het huidige besturingssysteem is ouderwets ( met ledenraad en afhankelijke afdelingen). In het buitenland zie je dat de koepels ( als vereniging) als leden de " afdelingen" ( als rechtspersoon ook vereniging ) hebben en dat de clubs lid zijn van die afdelingsvereniging. Werkt prima. Wat op koepelnivo hoort wordt daar geregeld en wat bij afdeling hoort bij de afdeling en wat bij de club hoort door de club. Door het statuut van rechtspersoon ( in de vorm van een vereniging van clubs) is dat makkelijk en effectief.
Gewijzigd door Sieb op 11-09-2014 15:37
 
www.acvz.nl
Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2014 12:01
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Sieb schreef:
Ruud Holswilder schreef:
De posting van Ronald Overdijk geeft in ieder geval aan dat er iets ernstig mis is met de verhoudingen binnen de KNVvL en dat is bijzonder jammer.
In plaats van dat we elkaar de tent uitvechten kunnen we beter met elkaar samenwerken en dat is hard nodig.
De echte vijanden van de luchtsporten zitten namelijk buiten en niet binnen de organisatie.


Volstrekt mee eens Ruud!

Ik denk daarnaast dat Ronald, als afdelingssecretaris van para, niet helemaal begrijpt waar de klepel in de klok hangt. De KNVvL is als koepel een prima organisatie waar veel zaken kunnen worden geregeld.
Echter op bepaalde dossiers die afdeling eigen zijn ( financien, ATO, CAMO o.a.) is het niet mogelijk, omdat de afdelingen geen rechtspersonen zijn, zelfstandig afspraken te maken ( net zoals de clubs als eigen rechtspersoon dat wel kunnnen). Het huidige besturingssysteem is ouderwets ( met ledenraad en afhankelijke afdelingen). In het buitenland zie je dat de koepels ( als vereniging) als leden de " afdelingen" ( als rechtspersoon ook vereniging ) hebben en dat de clubs lid zijn van die afdelingsvereniging. Werkt prima. Wat op koepelnivo hoort wordt daar geregeld en wat bij afdeling hoort bij de afdeling en wat bij de club hoort door de club. Door het statuut van rechtspersoon ( in de vorm van een vereniging van clubs) is dat makkelijk en effectief.



Hoe goed de KNVvL webshop zijn zaken regelt is mij wel duidelijk:

Bestel ik van de week de 4e druk van het EVO boekje zweefvliegen uitgave mei 2013.......

Krijg ik vandaag het EVO boekje 3e druk uit 2007 binnen.....

Heb maar gebeld hoe dat nu zit....

Men gaat het uitzoeken......

Ik hoop dat die 4e druk tzt alsnog komt....


Verbazend is dat er sinds de introductie van EVO druk 4 in mei 2013 er in september 2014 een 3e druk uit de kasten van de webshop wordt getoverd... FrownHelpless
Gewijzigd door Jan de Hulster op 12-09-2014 12:06
 
Kilo Hotel
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2014 14:48
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

Jan de Hulster schreef:

Hoe goed de KNVvL webshop zijn zaken regelt is mij wel duidelijk:

Bestel ik van de week de 4e druk van het EVO boekje zweefvliegen uitgave mei 2013.......

Krijg ik vandaag het EVO boekje 3e druk uit 2007 binnen.....

Heb maar gebeld hoe dat nu zit....

Men gaat het uitzoeken......

Ik hoop dat die 4e druk tzt alsnog komt....


Verbazend is dat er sinds de introductie van EVO druk 4 in mei 2013 er in september 2014 een 3e druk uit de kasten van de webshop wordt getoverd... FrownHelpless


Ben je een beetje "ongesteld" Jan. Ik vind het wat zeurderig om aandacht te vragen voor dit soort geneuzel. Als je probleem niet opgelost wordt is dat wat anders.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 13-09-2014 10:09
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Jan de Hulster
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2014 15:51
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Kilo Hotel schreef:
Jan de Hulster schreef:

Hoe goed de KNVvL webshop zijn zaken regelt is mij wel duidelijk:

Bestel ik van de week de 4e druk van het EVO boekje zweefvliegen uitgave mei 2013.......

Krijg ik vandaag het EVO boekje 3e druk uit 2007 binnen.....

Heb maar gebeld hoe dat nu zit....

Men gaat het uitzoeken......

Ik hoop dat die 4e druk tzt alsnog komt....


Verbazend is dat er sinds de introductie van EVO druk 4 in mei 2013 er in september 2014 een 3e druk uit de kasten van de webshop wordt getoverd... FrownHelpless


Ben je een beetje "ongesteld" Jan. Ik vind het wat zeurderig om aandacht te vragen voor dit soort geneuzel. Als je probleem niet opgelost wordt is dat wat anders.


Ik vind het nog al klungelig om een al 1.5 jaar verouderd boek uit de voorraad kast te trekken en te versturen.
Zie: http://www.knvvl....nl/d5.html

Kost me een telefoontje met een dame die er geen bal van begreep.......
Ze zou het maandag in de groep gooien.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 12-09-2014 15:54
 
Kilo Hotel
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2014 16:02
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

Jouw URL verwijst ook naar verkoop@knvvl.nl<verkoop@knvvl.nl>; is gratis en kost vast minder tijd.
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Jan de Hulster
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2014 17:25
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Kilo Hotel schreef:
Jouw URL verwijst ook naar verkoop@knvvl.nl<verkoop@knvvl.nl>; is gratis en kost vast minder tijd.

Dat is juist het is de webshop van de KNVvL.
Die bieden het EVO boekje 4e druk aan voor 6 Euro excl verzend kosten.
Dat heb ik dus gedaan.

Je krijgt dan per post in mijn geval de 3e druk uit 2007.

Dan ga je bellen met de KNVvL en krijgt een dame die er geheel niets van snapt.
allemaal vrij klungelig naar mijn mening.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 12-09-2014 17:26
 
dick kemp
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2014 12:56
Lid

Berichten: 299
Sinds: 02.09.08

Jan de Hulster schreef:
Kilo Hotel schreef:
Jouw URL verwijst ook naar verkoop@knvvl.nl<verkoop@knvvl.nl>; is gratis en kost vast minder tijd.

Dat is juist het is de webshop van de KNVvL.
Die bieden het EVO boekje 4e druk aan voor 6 Euro excl verzend kosten.
Dat heb ik dus gedaan.

Je krijgt dan per post in mijn geval de 3e druk uit 2007.

Dan ga je bellen met de KNVvL en krijgt een dame die er geheel niets van snapt.
allemaal vrij klungelig naar mijn mening.


Ach Jan, wat doe je toch dramatisch. Als dit jouw grootste probleem is, dan zou jij toch een heel gelukkig en bevoorrecht mens moeten zijn.
 
Jan de Hulster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2014 13:25
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

:D:D
dick kemp schreef:
Jan de Hulster schreef:
Kilo Hotel schreef:
Jouw URL verwijst ook naar verkoop@knvvl.nl<verkoop@knvvl.nl>; is gratis en kost vast minder tijd.

Dat is juist het is de webshop van de KNVvL.
Die bieden het EVO boekje 4e druk aan voor 6 Euro excl verzend kosten.
Dat heb ik dus gedaan.

Je krijgt dan per post in mijn geval de 3e druk uit 2007.

Dan ga je bellen met de KNVvL en krijgt een dame die er geheel niets van snapt.
allemaal vrij klungelig naar mijn mening.


Ach Jan, wat doe je toch dramatisch. Als dit jouw grootste probleem is, dan zou jij toch een heel gelukkig en bevoorrecht mens moeten zijn.


Inderdaad dit was die dag-toen de post kwam en ik mijn pakje openmaakte- mijn grootste probleem.:D :D:D
 
Jan de Hulster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-09-2014 10:10
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Nawoord:

Na 4 dagen wachten...... en niets ontvangen te hebben....

Toen:
Na dan nog maar een keer gebeld, heeft men dan toch het juiste boekje, 4e druk, opgestuurd.

Geen ramp op zich maar vreemd blijft het dat je bij de KNVvL webshop, de 4e druk besteld uit mei 2013 en een oude 3e druk uit 2007 ontvangt.....
 
Kilo Hotel
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-09-2014 10:54
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 443
Sinds: 01.09.08

Jan, wat moet jij weer een gelukkig mens zijn na het oplossen van zo'n

i59.tinypic.com/vfgpif.jpg
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Jan Ritsma
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-09-2014 11:48
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Het is natuurlijk een kleinigheid. "Gewoon een foutje". Toch gaat het een beetje ver om iemand die daar over valt, als een muggenzifter neer te zetten. Als dit één van de vele "foutjes" is, dan loopt de machine echt wel vast. Het kost drie maal de hoeveelheid tijd om een fout te herstellen, dan om de handeling gelijk goed uit te voeren.

Ik begin me te verbazen als de KNVvL iets in één keer goed behandelt, of binnen een week of twee zelfs maar antwoord geeft. Dat kost de leden veel tijd, de KNVvL medewerkers ook en dus kost dat weer geld.
Om nog maar van de hoeveelheid ergernis te zwijgen.

Dat wordt alleen maar erger als we blijven doen alsof dit normaal is....
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Jan de Hulster
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-09-2014 12:38
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Kilo Hotel schreef:
Jan, wat moet jij weer een gelukkig mens zijn na het oplossen van zo'n

i59.tinypic.com/vfgpif.jpg


Kees ik signaleer gewoon gepruts.

En @ Ritsma: inderdaad het kost iedereen tijd.

Samengevat veel personeels wissellingen in Woerden met nieuwe mensen leiden tot dit soort gedoe.

Daar zou de KNVvL eens over moeten gaan nadenken. Sad

Ook het feit:
Dat bij de VO praktijk nog steeds EVO 3e druk staat genoemd als examen stof, terwijl dat al sinds mei 2013, dus is vervangen door EVO 4e druk.
zie: http://www.civ.zw...ticle_id=8
Gewijzigd door Jan de Hulster op 19-09-2014 13:48
 
Sieb
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-09-2014 18:54
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Wat lastig toch voor sommigen om een beetje on topic te blijven....
 
www.acvz.nl
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden