| 01-01-2025 | 17:30
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 18

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,413
· Nieuwste lid: KinanvHB
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
SNZT en Thermiekbel naar rechter
zwevertje
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-08-2013 18:20
Lid

Sinds: 28.04.11

"Bij terugkeer van zijn vakantie vond Julio, de pachter van de Thermiekbel te Terlet een aangetekend schrijven van de Stichting Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet (SNZT) op de spreekwoordelijke deurmat.
Hem wordt op een termijn van 12 maanden de pacht opgezegd. Daar is hij het niet mee eens en is naar een advocaat gestapt die voor hem deze beslissing van de SNZT voor de rechter in Arnhem zal gaan aanvechten..."

bron: zweefvliegenonline

Omdat meestal de start en het einde van een vliegdag op een zeer aangename wijze plaatsvindt in de Thermiekbel is dit iets wat veel zweefvliegers raakt.

Wat de aanleiding voor de SNZT geweest om de huur op te zeggen wordt hier niet vermeld. Op de site van Jan Ritsma is wel de reactie van Julio te lezen.

Nu de rust na het debacle van de SZT leek te zijn weergekeerd pakt zich opnieuw een onweerswolk samen boven Terlet. Het is te hopen dat deze keer de betrokkenen wel de wijsheid kunnen vinden om een oplossing te vinden waar Terlet als geheel bij gebaat is.
Gewijzigd door zwevertje op 28-08-2013 07:01

juliettbravo
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-08-2013 20:56

Lid

Sinds: 02.09.08

Voortbestaan Restaurant De Thermiekbel?

Beste medegebruikers van Terlet,

Helaas voel ik mij genoodzaakt jullie op deze manier te informeren over de huidige situatie betreffende Restaurant De Thermiekbel.

Geschiedenis
In 2001 heb ik Restaurant De Thermiekbel gekocht. Dit betekend dat ik het Restaurant voor een commerciële prijs heb gekocht van de vorige eigenaar. Daarnaast heb ik als gebruiker een huurcontract voor het pand met de SNZT. Gezien de locatie van het restaurant op Terlet, staan in het huurcontract enkele clausules met betrekking tot het feit dat

* Ik het alleenrecht heb op alle Horeca activiteiten op Terlet
* Dat het bestuur een inspanningsverplichting heeft tot het organiseren van activiteiten m.b.t. het zweefvliegen omdat de inkomsten sterk verbonden zijn met de zweefvliegerij.
* Openingstijden aangepast aan de klandizie voor zover zakelijk verantwoord.
* Ingeval van beëindiging van het huurcontract dient goodwill en inventaris afgekocht te worden door de verhuurder indien de exploitatie voortgezet wordt.

Zoals iedereen weet is in 2011 de SZT tot een faillissement gekomen. Dit heeft naast de algemene crisis De Thermiekbel de nodige omzet gekost. Desondanks heeft Restaurant De Thermiekbel de afgelopen jaren stabiel en positief gepresteerd. Ik heb mijn huur altijd op tijd betaald en ben één van de bronnen van inkomsten voor de SNZT. Op dit moment ziet de toekomst er weer hoopvol uit voor De Thermiekbel.

Huidige situatie
Begin dit jaar heb ik met SNZT om tafel gezeten. Tijdens dit overleg werd er door beide partijen aangegeven dat ondanks onenigheden het in ieders belang is om samen tot een oplossing te komen. Een rechtszaak kent alleen maar verliezers. Jarenlang heb ik met SNZT al onenigheid over diverse punten, zoals verdeling electra, stankoverlast, onderhoud etc. Desondanks heb ik altijd geprobeerd een rechtszaak te vermijden. Zelfs heb ik bepaalde infrastructurele verbeteringen zelf bekostigd.

Tevens werd in dit gesprek door SNZT aangegeven dat alle contracten van de gebruikers worden vernieuwd en dat ook de mijne aan bod zou komen. In eerste instantie had SNZT mij de keus gegeven om het oude contract te verlengen of te kiezen voor een eerder gestuurde concept huurovereenkomst. Dit concept is nooit besproken aangezien men aangaf dat er na overleg een ander voorstel gedaan zou worden.

Tot mijn grote verbazing heb ik daarna niets meer gehoord van SNZT, totdat ik eind juli een aangetekende huuropzegging ontving?!

Aangezien ik dit op geen enkele manier kan accepteren, zal de SNZT voor de rechter moeten proberen het huurcontract ontbonden te krijgen.

Het bestuur van de SNZT is als Stichting niemand verantwoording schuldig, echter heeft als doelstelling de belangen van de gebruikers van Terlet te behartigen. Ik ben één van die gebruikers. Dat mijn belangen door dit bestuur niet worden gediend is duidelijk. Wiens belangen van de gebruikers van Terlet hiermee wel worden gediend is de vraag? Het is wel zuur dat ik als gebruiker zal moeten mee te betalen aan de rechtszaak die SNZT schijnbaar tegen mij wil starten. De reden hiervoor lijkt alleen in persoonlijke sfeer te liggen. De samenwerking met dit bestuur van SNZT is vanaf het begin moeizaam geweest en het bestuur wil kunnen bepalen hoe ik mijn restaurant moet runnen. Dit bestuur is er al eerder door een advocaat op gewezen dat zij zich als verhuurder niet dienen te mengen in de bedrijfsvoering van een huurder.

Aangezien het mij niet verstandig lijkt dat ik deelneem aan de komende gebruikersvergadering, wil ik mijn kant van het verhaal op deze manier ter informatie bij jullie neerleggen. Ik vind het bijzonder teleurstellend dat het zover is gekomen. Dit is zeker niet mijn keus geweest. Het is spijtig dat er enkele mensen zijn die opmerkingen hebben over de bedrijfsvoering van Restaurant De Thermiekbel. Gelukkig zijn er veel en veel meer mensen die hierover wel tevreden zijn.

Ik vertrouw er dan ook op dat ik mijn bedrijf kan voortzetten en blijf iedereen met veel plezier ontvangen. De vele positieve en tevreden gasten geven mij de motivatie om te strijden voor mijn rechten en mijn voortbestaan.

Hoogachtend,

Julio Merino
Restaurant De Thermiekbel

Gewijzigd door juliettbravo op 27-08-2013 21:02
Bart vS

www.vanstratum.com
Otto Foelkel
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-08-2013 22:14
Lid

Sinds: 09.11.09

zwevertje schreef:
Daar is hij het niet mee eens en is naar een advocaat gestapt die voor hem deze beslissing van de SNZT voor de rechter in Arnhem zal gaan aanvechten..."
bron: zweefvliegenonline

Voor de goede orde: het betreft hier geen rechtzaak tegen de Bel, maar tegen de SNZT.

Contracten dienen te worden nagekomen, tenzij er sprake is van overmacht.

Zolang ik niet weet of dit besluit van de SNZT rechtmatig is, neem ik geen stelling in deze zaak.

zwevertje
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-08-2013 07:37
Lid

Otto Foelkel schreef:

Voor de goede orde: het betreft hier geen rechtzaak tegen de Bel, maar tegen de SNZT.

Zolang ik niet weet of dit besluit van de SNZT rechtmatig is, neem ik geen stelling in deze zaak.

Er is sprake van een wens van de SNZT het huurcontract voortijdig te ontbinden; als eisende partij zal zij dat bij de rechter aanhangig moeten maken; vandaar mijn oorspronkelijke kop.
Gewijzigd door zwevertje op 28-08-2013 07:39

Jan de Hulster
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-08-2013 08:03
Lid

Sinds: 03.09.08

zwevertje schreef:
Otto Foelkel schreef:

Er is sprake van een wens van de SNZT het huurcontract voortijdig te ontbinden; als eisende partij zal zij dat bij de rechter aanhangig moeten maken; vandaar mijn oorspronkelijke kop.

Wat opvalt als je de website van de SNZT (vandaag) even bezoekt is:

Dat deze stichting niet schittert in actuele transparantie.

Dit blijkt uit het feit dat de stichting als sinds 2008 geen jaarverslagen op haar website zet.
De reden was destijds het nog gaande conflict met de SZT.

Dat is dacht ik over als ik het goed heb begrepen......

Dus de verantwoording van 2008-2012 ontbreekt nu in 2013 nog steeds volledig.

Wel wat vreemde gang van zaken lijkt mij.

Zie:http://www.terlet...rverslagen

Bier
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-08-2013 09:09

Lid

Sinds: 01.09.08

Jan de Hulster schreef:

Dit blijkt uit het feit dat de stichting als sinds 2008 geen jaarverslagen op haar website zet.

Als iets niet op een website staat, wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet is. Ik kan me goed voorstellen dat het stichtingsbestuur de jaarverslagen alleen openbaar maakt aan de gebruikers van Terlet. Niet alles hoeft op het internet. Of zet de ACvZ wel haar financiele jaarverslagen op het openbare deel van haar website?

Verder heeft dit helemaal niets te maken met het zakelijke conflict tussen een huurder en verhuurder. Ik krijg de indruk dat dit een poging is om een van de partijen in discrediet te brengen.
Gewijzigd door Bier op 28-08-2013 09:13
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!

www.aeroclubsalland.nl
Jan de Hulster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-08-2013 09:28
Lid

Bier schreef:
Jan de Hulster schreef:

Als iets niet op een website staat, wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet is. Ik kan me goed voorstellen dat het stichtingsbestuur de jaarverslagen alleen openbaar maakt aan de gebruikers van Terlet. Niet alles hoeft op het internet. Of zet de ACvZ wel haar financiele jaarverslagen op het openbare deel van haar website?

Verder heeft dit helemaal niets te maken met het zakelijke conflict tussen een huurder en verhuurder. Ik krijg de indruk dat dit een poging is om een van de partijen in discrediet te brengen.

De stichting SNZT heeft ALTIJD tot 2008 haar jaarverslagen op de website gezet. (Vanaf 1999)
Sinds het conflit met de SZT deden ze dat niet meer.
Een motivatie was destijds omdat het conflict tussen SZT en SNZT onder de rechter was.

Dat conflict is achter de rug dus verwacht je weer hun jaarverslag.
Sterker nog in 2008 en 2009 geven ze aan dat ze dat zullen doen....

zie: http://www.terlet...rslag-2008
en
http://www.terlet...rslag-2009
bijvoorbeeld

en de hele rits vanaf 1999:

http://www.terlet...rverslagen

Kortom zeer ondeskundig en zeer ontransparant m.i.

Maar ja het is een stichting he?

Het is een constatering overigens en qua transparantie brengt dat de SNZT in discridiet.

So what???
Gewijzigd door Jan de Hulster op 28-08-2013 09:31

zwevertje
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-08-2013 09:58
Lid

Jan de Hulster schreef:

Op de site van SNZT staat letterlijk:
SNZT schrijft:

Verslag 2010
Verslag is definitief maar het bestuur heeft besloten met publicatie te wachten tot na de uitspraak van de gerechtelijke procedure.

De tekst die voor het geschil met SZT bedoeld was blijkt door zijn generieke formulering ook nu actueel te zijn. Als je voldoende rechtszaken hebt is dit dus een handige disclaimer.Hmm

Hoewel de SZT destijds klachten over het achterstallig onderhoud van opstallen vooral probeerde te gebruiken als dekmantel voor haar eigen financiële wanbeheer lijkt ook hier een conflict over de kwaliteit van het gehuurde aan de orde te zijn.

Jan de Hulster heeft tot vervelens/lachens toe zijn vraag herhaald om inzage in de jaarrapporten; tot nu toe zonder resultaat.
Ik vind het betreurenswaardig dat de SNZT het niet uit eigen beweging als taak ziet om verantwoording af te leggen over het geld dat zij (via de vliegclubs) van de zweefvliegers ontvangt.

Logischerwijs richtte alle woede en irritatie zich op de SZT toen duidelijk werd hoe zij iedereen een verkeerde voorstelling van zaken had gegeven. Hoe het mogelijk was dat deze situatie al zo'n kleine tien jaar speelde en wat de rol van SNZT en KNVvL was waardoor dit zo lang in stand kon blijven verdween hierbij naar de achtergrond.
Voor het functioneren van Terlet als nationaal zweefvliegcentrum is een goede infrastructuur, waaronder de Thermiekbel, essentieel; een nationaal zweefvliegveld zou een degradatie van Terlet zijn.

Hoewel een rechtszaak dit meestal niet bevordert is het toch te hopen dat in dit conflict het algemene belang van Terlet prevaleert boven het individuele belang van de partijen,

Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-08-2013 10:19
Lid

zwevertje schreef:
Jan de Hulster schreef:

SNZT schrijft:

Verslag 2010
Verslag is definitief maar het bestuur heeft besloten met publicatie te wachten tot na de uitspraak van de gerechtelijke procedure.

De tekst die voor het geschil met SZT bedoeld was blijkt door zijn generieke formulering ook nu actueel te zijn. Als je voldoende rechtszaken hebt is dit dus een handige disclaimer.Hmm

Hoewel de SZT destijds klachten over het achterstallig onderhoud van opstallen vooral probeerde te gebruiken als dekmantel voor haar eigen financiële wanbeheer lijkt ook hier een conflict over de kwaliteit van het gehuurde aan de orde te zijn.

Jan de Hulster heeft tot vervelens/lachens toe zijn vraag herhaald om inzage in de jaarrapporten; tot nu toe zonder resultaat.
Ik vind het betreurenswaardig dat de SNZT het niet uit eigen beweging als taak ziet om verantwoording af te leggen over het geld dat zij (via de vliegclubs) van de zweefvliegers ontvangt.

Logischerwijs richtte alle woede en irritatie zich op de SZT toen duidelijk werd hoe zij iedereen een verkeerde voorstelling van zaken had gegeven.

Hoe het mogelijk was dat deze situatie al zo'n kleine tien jaar speelde en wat de rol van SNZT en KNVvL was waardoor dit zo lang in stand kon blijven verdween hierbij naar de achtergrond.
Voor het functioneren van Terlet als nationaal zweefvliegcentrum is een goede infrastructuur, waaronder de Thermiekbel, essentieel; een nationaal zweefvliegveld zou een degradatie van Terlet zijn.

Hoewel een rechtszaak dit meestal niet bevordert is het toch te hopen dat in dit conflict het algemene belang van Terlet prevaleert boven het individuele belang van de partijen,

Het vet gemarkeerde is inderdaad destijds wat naar de achtergrond verdwenen.

Des te meer valt NU -sinds gisteren dus- op dat de SNZT niet haar website heeft bijgewerkt qua informatie over de jaarverslagen. (2008- 2011/ 2012?)

jaspergrannetia
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-08-2013 11:53
Lid

Sinds: 17.12.08

www.brennanbarney.com/weaverfan/photos_page/weaver_on_springer.jpg

Chips, bier, F5. Ik ben er klaar voor! Grin
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!

Jan de Hulster
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-08-2013 12:52
Lid

jaspergrannetia schreef:
www.brennanbarney.com/weaverfan/photos_page/weaver_on_springer.jpg

Chips, bier, F5. Ik ben er klaar voor! Grin

Op die andere website worden ook weer grappige argumenten opgehoest.

http://www.zweefv...5990#p5990

Terlet blijft boeien op welke manier dan ook.

Grin

Otto Foelkel
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-08-2013 15:52
Lid

Jan de Hulster schreef:
Terlet blijft boeien op welke manier dan ook.
Grin

Een Thermiekbel op Terlet is altijd turbulent.Wink

Ruud Holswilder
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-08-2013 23:21
Lid

Vanaf vandaag is er weer een belangrijke stap gezet met de verbetering van de infrastructuur op terlet.

dl.dropboxusercontent.com/u/35654093/terlet-28aug2013.jpg
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 30-08-2013 12:11

Otto Foelkel
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-08-2013 00:58
Lid

Ruud Holswilder schreef:
Vanaf vandaag is er weer een belangrijke stap gezet met de verbetering van de infrastructuur op terlet.

Raadseltjes oplossen is niet mijn ding, Ruud.

De infrastructuur verbeter je door bruggen te bouwen en niet door ze af te breken.

Als men niet goed mikt, vallen de bommen A Bridge Too Far.

Jan Ritsma
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-08-2013 07:24

Lid

Sinds: 09.09.08

Ruud Holswilder schreef:

http://twitter.co...72/photo/1

Nog een paar foto's gemaakt tijdens het zetten van die stap:
http://www.zweefv...amp;t=1053
Jan Ritsma

http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Jan de Hulster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-08-2013 11:11
Lid

Jan Ritsma schreef:
Ruud Holswilder schreef:

http://twitter.co...72/photo/1

Nog een paar foto's gemaakt tijdens het zetten van die stap:
http://www.zweefv...amp;t=1053

Inderdaad een concrete goede verbetering. Clap

venberg
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-08-2013 11:17
Lid

Sinds: 24.01.09

Das wurde aber Zeit!

Otto Foelkel
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-08-2013 17:19
Lid

Jan de Hulster schreef:
Inderdaad een concrete goede verbetering. Clap

Heeft m.i. niets met deze draad te maken, tenzij het biertje in de Bel, na gedane arbeid, niet goed smaakte...

Jan de Hulster
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-08-2013 20:33
Lid

zwevertje schreef:
Jan de Hulster schreef:

SNZT schrijft:

Verslag 2010

Logischerwijs richtte alle woede en irritatie zich op de SZT toen duidelijk werd hoe zij iedereen een verkeerde voorstelling van zaken had gegeven. Hoe het mogelijk was dat deze situatie al zo'n kleine tien jaar speelde en wat de rol van SNZT en KNVvL was waardoor dit zo lang in stand kon blijven verdween hierbij naar de achtergrond.

Tot mijn niet geringe verbazing heeft de SNZT plotseling de jaarverslagen van 2010 en 2011 geplaatst.

http://www.terlet...rslag-2010
http://www.terlet...rslag-2011

De aanhouder wint zullen we maar zeggen. Grin

Nu nog even die jaarverslagen van 2008 en 2009 / 2012?? plaatsen en dan is het wat mij betreft prima in orde.

Dan kunnen ze rustig verder asfalteren en de hangaar en andere infra verder gaan opknappen.

Otto Foelkel
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-08-2013 01:10
Lid

Jan de Hulster schreef:
Tot mijn niet geringe verbazing heeft de SNZT plotseling de jaarverslagen van 2010 en 2011 geplaatst.

http://www.terlet...rslag-2010
http://www.terlet...rslag-2011

De aanhouder wint zullen we maar zeggen. Grin

Dan ben jij weer gelukkig, Jan, maar wat heeft dat met deze draad te maken??

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.18 seconden