| 04-01-2025 | 10:31
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 25

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,413
· Nieuwste lid: KinanvHB
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Jaxida's en slijtage
stijnjansen
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-09-2009 16:28
Lid

Sinds: 20.01.09

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met Jaxida's die beginnen te scheuren en of dit zelf wat te repareren is.
Oorzaak is dat vogels scheuren komen maken en de jaxida's door vele gebruik, ongeveer 8-tal weken per seizoen, ook aan sterkte verloren hebben.

De jaxida's zijn over de hele lengte niet meer echt sterk (bovenstuk) en vertonen steeds meer en meer scheuren, te veel om te repareren met een reparatie-set.

Heeft er iemand ervaring om dit op te lossen zonder een nieuwe set te moeten kopen, bijvoorbeeld er een nieuwe (extra) laag over te stikken. Dit met een soort stof dat weer enkele jaartjes bestendig is.

(ps: momenteel staan er 5 vogelverschrikkers rond het toestel, dat helpt al een beetje Smile ).

Alvast bedankt
Stijn Jansen
Keiheuvel, Belgie.

wdenbaars
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-09-2009 18:52
Lid

Sinds: 26.05.09

Hallo Stijn,

Dat de hoezen sterkte verliezen en waarschijnlijk hard worden. Komt door verkalking, UV straling veroorzaakt een chemische reactie in het materiaal waardoor dus inderdaad een vorm van kalk de stof bross maakt. De hoezen zijn wel te stikken maar doordat de schade al geschied is zullen er erg snel nieuwe scheuren ontstaan. Of er een nieuwe laag overheen is te stikken weet ik niet maar waarschijnlijk zal dit tegenwoordig duurder zijn dan een set nieuwe vleugelhoezen.

Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen.

Groeten en succes,

Willem den Baars

WE-EW
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-09-2009 12:11
Lid

Sinds: 15.01.09

Stijn,

Jaxida's zijn nu éénmaal onderhevig aan UV straling. Erger nog dan wind en regen is UV eigenlijk de hoofdzaak voor de slijtage van de covers. Eerdere versies van de covers vertonen het verkleuren en korrelig-stoffig worden van de stof. Eigenlijk is hier weinig tegen te doen. Naar ik vernomen heb zijn zij eind 2008 overgegaan op andere stof en behandeling die de covers meer UV resistant moeten maken.
Vervangen is volgens mij de enige (beste) oplossing. Laat je niet verleiden tot het kopen van goedkopere covers. Ik heb er enkele in Vinon gezien en de kwaliteit is in lijn met de prijs.

Grtz, Herman

ps: nu begrijp ik al die stokken en linten die rond de nimbus stonden Smile

stijnjansen
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2009 21:22
Lid

Sinds: 20.01.09

OK Willem en Herman, thanks voor de informatie en tips !

Stijn Jansen

Peter Kroon
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-06-2010 12:32
Lid

Sinds: 02.09.08

[quote]Ventus2CxT-FAB schreef:

... Laat je niet verleiden tot het kopen van goedkopere covers. Ik heb er enkele in Vinon gezien en de kwaliteit is in lijn met de prijs...

Ik had hier een vraag willen stellen over de ervaringen met het merk "Clouddancers".
Mag ik uit bovenstaande opmerking opmaken dat dat onverstandig is?

Dan toch maar de vraag: Heeft iemand ervaring met de hoezen van Clouddancers?

Jan Ritsma
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-06-2010 12:46

Lid

Sinds: 09.09.08

Tijdens een wedstrijd te Marburg regende het langdurig terwijl allerlei vliegtuigen in hoezen buiten stonden.
Dat vond ik een mooie test. Bij ieder vliegtuig heb ik onderzocht of het onder de hoezen nog droog was.
Jaxida was ronduit vreselijk slecht. zelf heb ik de hoezen ook. ze zijn een keer terug geweest naar de fabriek na 1 jaar gebruik. Daar zijn ze geimpregneerd. Helaas helpt dat niet en gaat het kunststof laagje nu ook bladderen. De schimmel staat op de kist! Jaxida is wat mij betreft weggegooid geld. Clouddancer blijkt veel beter te zijn maar helaas geven die toch lekkage op de stiknaden. Een derde merk, ik ben even kwijt welk merk dat was was ongeveer gelijk aan clouddancer. Het enige merk dat ik tegenkwam dat werkelijk het vliegtuig droog hield was van ISS. Mijn ervaring is dat deugdelijkheid hierin niets met de prijs te maken heeft.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 25-06-2010 12:48
Jan Ritsma

http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Francesco
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-06-2010 07:11
Lid

Sinds: 12.09.08

Mijn ervaring met de Jaxida's zijn goed, maar het is wel belangrijk de binnenhoezen heel te houden.

Waarschijnlijk een open deur, maar wel voorzichtig met het op de vleugels MET WINGLETS plaatsen>
Voor je het weet heb je de binnen hoes kapot en is het leed geschied.
Een eenvoudig hulpmiddeltje is een koord door de gehele vleugel hoes. Dit maakt het tot een kompact\
geheel (onze armen zijn vaak te kort en de hoes te zwaar) en je kan hem zo over de winglet schuiven zonder te beschadigen.
En dan nog altijd opgepast met de rolroeren met de scherpe hoekjes.

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.06 seconden