Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Ervaringen met het gebruik van Aspen alkylaatbenzine

Geplaatst door Ruud Holswilder op 10-10-2009 16:53
#1

Dit jaar ben ik overgestapt naar Aspen alkylaatbenzine t.b.v. de Solo 2350 in mijn Duo.
Ik gebruik hierbij de Aspen 4T en meng zelf de Castrol TTS bij volgens de voorgeschreven mengverhouding.
Dit seizoen heb ik ongeveer 1:30 motoruren op de klok gezet en ongeveer 24 liter Aspen verbruikt.
Mijn ervaringen zijn bijzonder postitief.
De motor start goed, loopt mooi regelmatig en de uitlaatpijpjes zijn licht grijs (bij het gebruik van euro95 waren ze nagenoeg zwart)
Deze week de motorconservering uitgevoerd t.b.v. de winterstalling en tegelijkertijd even naar de bougies gekeken. Deze waren ook duidelijk een stuk lichter en vooral schoner dan voorheen bij gebruik van euro95.

Andere voordelen zijn de veel mindere reuk (en veel mindere giftigheid) en de lange houdbaarheid.
Nu hoef je na de winterstalling niet meer je brandstoftank af te tappen en te voorzien van verse brandstof.

Nadelen zijn er ook; de prijs... ongeveer het dubbele van euro95 en helaas komt deze synthetische brandstof (nog) niet voor op de lijst van toegelaten brandstofsoorten voor de Solo motoren.

Geplaatst door Bert de Wijs op 10-10-2009 23:44
#2

Hi Ruud,

n.a.v. jouw opmerkingen vorig jaar, heb ik ook een vat van 20 liter gekocht en opgebruikt. Mijn bemerkingen.

- ik heb altijd een licht grijze uitlaat gehad, ook voorheen. Daar was dus geen bemerking. Is jouw uitlaatgas temperatuur wel hoog genoeg? Bij mij moet die minimaal 580 graden zijn, maar beter is 610-620 graden. Ik zit tegenwoordig bewust altijd boven de 610 graden. Vroeger zat ik op 570-580 graden, maar dan nog was mijn uitlaatbinnenwand altijd lichtgrijs. Dat is met Aspen nog steeds het geval.

- Ik heb die Aspen ook gebruikt op grote hoogte. Tot boven 3.000m De motor klom nog steeds uitstekend, zoals ook voorheen. Dat was een van de redenen om de temperatuur hoog in te stellen. De wijziging van de lucht/benzine mengverhouding in de carburator. In Namibia en Spanje werd de temperatuur te laag. Dan krijg je roet en slecht lopen.

- Met je andere waarnemingen ben ik het helemaal eens.

- Ik koop Aspen gemengd 1:50. Dat is de standaard. Om de een of andere reden is gemengd kopen, bij Aspen duidelijk voordeliger, dan zelf mengen. Neem daarbij, dat je geen fouten met mengen kunt maken. Dan heeft zelf mengen volgens mij geen zin meer. Dat mengen zorgvuldigheid betracht, is 2 jaar geleden gebleken, toen een zweefpiloot per ongeluk 1:500 heeft gemengd ipv 1:50. Kwestie van decimaal foutje. Motor kapot. Jammer, maar dat kan zo maar gebeuren. Er is trouwens nog een merk verkrijgbaar in Nederland. Still (van het andere merk motorzagen dan de Solo motorzagen). De prijs voor Aspen was toen ik die kocht, 3 Euro door Aspen gemengd. Aspen zelf gemengd was ca. 20 ct meer. Benzine zelf gemengd was toen ca. 2 Euro. Dus Aspen kostte mij toen 50% meer.

- Ik heb vorig jaar met Solo (Wolfgang Emmerich, de baas) gesproken over Aspen. Hij was daar een pertinent tegenstander van. Dit jaar zag ik hem in Friedrichshafen op de Aero. Toen was zijn mening flink gewijzigd. Geen tegenstander meer. Ik wil proberen dat op papier te krijgen. Ben het eigenlijk wat uit het oog verloren.

Maar ik heb nogal wat TTS olie liggen. Die moet ook nog op. Daarna ga ik zeker op Aspen fabrieksgemengd over. Bedankt voor de tip vorig jaar.

Bert de Wijs

Gewijzigd door Bert de Wijs op 10-10-2009 23:49

Geplaatst door Zoef op 11-10-2009 12:21
#3

Bert, bedoel je de Motomix van Stihl?

Eric

Geplaatst door h evers op 11-10-2009 23:49
#4

Heren,

Ik ben vlieger van een duo discus turbo MS .
Vanaf de aankoop 2001 gebruiken wij Aspen 1 op 50 gemengd die we bijmengen tot 1 op 30.
Onze ervaringen zijn goed , geen startproblemen ,ook niet na een winterstalling.
Maar het grote voordeel zit in het totaal niet ruiken van een motor aan boord.
Ook na plm 10 jaar gebruik ruik je totaal geen (benzine) motor.
Wat betreft de motor , tot op heden prima lopend.

H Evers

Geplaatst door kpt9 op 12-10-2009 10:55
#5

Wat Ruud en Harry schrijven kan ik alleen maar bevestigen. In onze Ventus-2cxT (de XT) gebruiken wij Aspen sinds begin dit jaar ook. Mengen zelf 2.5% Castrol 2T bij zoals voorheen in Avgas. De motor loopt er prima op; vooral het starten verloopt soepeler.
Dat met name de bougies schoon moeten blijven is duidelijk en daar hebben de Turbo's die op zijn kop in onze kisten gemonteerd zijn het gewoon moeilijk mee. Met de veel schonere Aspen gaat dat een stuk beter. De hele motor blijft er overigens schoner van begrijp ik.
Heb nog wat getallen naast elkaar gezet omdat Solo nogal terughoudend is (vooral uit kostenoverwegingen i.v.m. certificering begrijp ik):
Aspen / Avgas
Octaan getal 94 / 90 Ron
Dichtheid 70 / 72 kg/m3
Energie 44 / 44 MJ/kg
Viskositeit 0.6 / 0.6 cSt
Technisch geen echt verschil dus, maar wel ca. 50% duurder (scheelt ongeveer één SZT startbon per jaar (;-)).
Het gebruik van Aspen is één van de middelen om het de motor naar de zin te maken. Wij hebben ook nog wat andere dingen gedaan.

Karel T

Geplaatst door h evers op 12-10-2009 19:32
#6

Heren,

Wat mij destijds beweegde om aspen te gebruiken was het volgende,
Voor plm 10 jaar terug is men bij de HEIDEMIJ verplicht gaan stellen om in alle 2 tak motoren alleen maar aspen te gebruiken.
Men had te veel repararie en startproblemen bij 2tak motoren.
Het betrof zeker honderden machines, Dat doen ze niet zo maar!
De hogere prijs van de brandstof weegde niet op tegen de bedrijfszekerheid!!
Navragen bij Solo en de impoteur van aspen (Peter v Gelder) bracht mij toen niet verder.
We zijn het gewoon gaan gebruiken.

H Evers

Geplaatst door dick kemp op 13-10-2009 00:54
#7

kpt9 schreef:
Wij hebben ook nog wat andere dingen gedaan.

Karel T


Je maakt mij nieuwsgierig. Als er nog meer verbeteringen mogelijk zijn hoor ik het graag.

Dick Kemp

Geplaatst door kpt9 op 23-10-2009 20:24
#8

dick schreef:
kpt9 schreef:
Wij hebben ook nog wat andere dingen gedaan.

Karel T


Je maakt mij nieuwsgierig. Als er nog meer verbeteringen mogelijk zijn hoor ik het graag.

Dick Kemp


Ha Dick, stuur me even een mailtje.

Gr. Karel

Geplaatst door Andrew01 op 13-05-2011 11:03
#9

De Solo 2350 heeft minimaal een brandstof nodig van 96 RON, maar de Aspen heeft een RON van 95.

Is dat geen probleem?

Met welke olie mengen jullie de Aspen, totdat een mengverhouding 1:30 wordt verkregen?

Verder moeten wij binnenkort brandsof in onze tank bijvullen en wil ik AVGAS mixen in verhouding van 1:30 met een tweetakt olie. Nu zegt het handboek dat ik Castrol TT olie moet gebruiken, maar ik kan alleen nog maar een half-synthetische of een vol-syntetische olie kopen.

Is dat een probleem?

Kun je tenslotte nog ergens standaard brandstof kopen met een mengverhouding 1:30 voor de Solo 2350? Scheelt me weer pielen met een pipet, wat aanleiding kan zijn tot fauten ;)

http://www.aspen-...pag_id=509

Gewijzigd door Andrew01 op 13-05-2011 11:11

Geplaatst door Andrew01 op 13-05-2011 19:49
#10

Ik heb inmiddels al wat mailtjes terug gehad, waarvoor dank. Het begint me langzaam wat duidelijker te worden.

Ook heb ik een mailtje gestuurd naar Aspen en binnen een uur kreeg ik van hun antwoord.

Een deel van dit antwoord staat hieronder:

Mijn machine schrijft meer dan 2% olie voor. Kan ik toch Aspen 2 gebruiken?

Aspen 2 bevat 2% volsynthetische en biologisch afbreekbare mengolie. In principe is Aspen 2 geschikt voor alle voorkomende (lucht)gekoelde 2-takt motoren die een mengverhouding van 2% (1: 50) voorschrijven.

Toch komt het regelmatig voor dat een fabrikant meer mengolie voorschrijft, zoals bijvoorbeeld 2,5% (1:40) of zelfs 4% (1: 25). In principe kunnen deze machines allemaal op Aspen 2 werken, zonder dat de smering tekort komt en zonder dat de levensduur van de machine minder wordt. In tegendeel, het gebruik van Aspen 2 verlengt de levensduur van uw machine(s) aanzienlijk.

Waarom wordt er dan een mengverhouding van meer dan 2% voorgeschreven?

Dit is vanwege een aantal redenen:

1. Kwaliteit van de tweetakt olie;
2. Kwaliteit/ veroudering van de benzine;
3. Nauwkeurigheid van mengen.

1. Kwaliteit van de tweetakt olie

Sommige fabrikanten geven in hun technische instructie aan dat een machine in principe 1: 25 (4%) gesmeerd moet worden indien men laagwaardige tweetakt olie wil gebruiken, maar dat er met een hoogwaardige, (synthetische) kwaliteit tweetakt olie slechts 1: 50 (2%) gebruikt hoeft te worden. Hier wordt al aangegeven dat de kwaliteit van de olie veel invloed heeft.
Aspen 2 bevat een volsynthetische (en biologisch afbreekbare) tweetakt olie die ruimschoots de zwaarste testen doorstaat.

2. Kwaliteit/ veroudering van de benzine

Voor een lange levensduur en een stabiele loop van de tweetakt motor is ook de kwaliteit van de benzine van invloed. Het gebruik van een benzine met het juiste (MON)-octaangetal is voor een hoogtoerige (tweetakt) motor dan ook erg belangrijk. Aspen 2T heeft een zeer hoog (MON)-octaangetal van minimaal 92 terwijl gewone Euro 95 benzine slechts 85 haalt. Dit geeft aan dat Aspen benzine de motor beter beschermt tegen “kloppen” (“pingelen”) bij hoge toeren dan gewone pompbenzine.
Naarmate gewone pompbenzine ouder wordt, zal de kwaliteit afnemen. De vluchtige delen verdampen snel en de zwaardere oliedelen gaan “uitgommen”. Bij een mengsmering wordt deze invloed versterkt doordat de tweetakt olie ook nog eens gaat uitzakken.
Omdat in de praktijk niet altijd verse mengsmering voorhanden is en omdat oudere mengsmering niet altijd opnieuw geschud wordt, houden fabrikanten liever de voorzichtige kant aan en adviseren soms meer olie dan strikt noodzakelijk is.

Aspen 2T is een kant- en klare mengsmering van zuivere alkylaatbenzine met een nauwkeurig afgestemde tweetaktolie. Aspen 2 is slechts zeer gering onderhevig aan veroudering;
Aspen 2T is tenminste 10 jaar houdbaar, zonder dat de kwaliteit noemenswaardig afneemt! Hierdoor krijgt de motor altijd een goede smering, ook na lange tijd van stilstand.

3. Nauwkeurigheid van mengen

Bij het aanmaken van kleine hoeveelheden mengsmering moet erg nauwkeurig olie gedoseerd worden. Omdat er niet altijd een maatbeker of iets dergelijks voor handen is, klopt de werkelijke mengverhouding niet altijd. Zeker als er slechts 2% olie toegevoegd hoeft te worden (dit is 20 ml. op 1 liter benzine) is het moeilijk doseren. Machinefabrikanten kiezen dan weer liever voor een beetje meer dan strikt noodzakelijk is.
Aspen 2T wordt dagelijks grootschalig geproduceerd, waarbij een volledig computer gestuurd proces de exacte dosering van de mengolie controleert. Hierdoor kunt u altijd op de exacte hoeveelheid mengolie vertrouwen van Aspen 2.

Voor meer informatie: www.aspen-benelux.nl

Geplaatst door Peter Kroon op 16-05-2011 16:44
#11

De vorige uitgebreide posting stelt dat je eigenlijk in alle tweetakts de 1:50 Aspen brandstof kunt gebruiken en noemt daarvoor een drietal argumenten.
Het verbaast me dat Schempp-Hirth en Solo toch voor de verschillende typen motoren verschillende mengverhoudingen voorschrijven. Zie http://www.schemp...aftst2.pdf

1:40 voor de Solo 2350
1:30 voor de Solo 2350 D
1:50 voor de Solo 2625-01, 2625-02, 2489

Dat wekt bij mij de indruk dat er toch meer argumenten zijn dan olie- en benzinekwaliteit en mengkwaliteit.

Is er iemand op dit forum die zonder problemen Aspen 2T 1:50 zonder verdere bijmenging gebruikt voor een Solo 2350 of zelfs in voor een 2350 D?
Uit de posting van BdW (10/10/2009) maak ik op dat hij 1:50 gebruikt, maar als hij destijds ook de DG808C vloog klopt dat want die heeft naar ik meen een Solo 2625 en daarvoor is 1:50 voorgeschreven.

Gewijzigd door Peter Kroon op 17-05-2011 13:49

Geplaatst door KvanSchaick op 03-02-2013 14:48
#12

Wij denken erover om voor onze Duo XL met inmiddels iets meer dan 20 motoruren op de Solo gebruik te gaan maken van Aspen brandstof. Is er iemand die ook na een dergelijk aantal motoruren is overgestapt op Aspen? Enig last gehad van het feit dat Aspen de motor zal gaan schoonbranden qua koolaanslag en dat de bougies hierdoor vet worden, de motor slecht gaat lopen, etc?

Is er verder iemand die een thermoring onder een bougie heeft ingebouwd (zie Solo manual) op de Solo om te meten dat de motor niet te heet wordt?

Heeft er iemand ooit vermeend een nadeel ondervonden van het overgaan op Aspen?

Tenslotte: wie draait de bouten in de cylinderkoppen aan en heeft gemerkt dat deze vaster aangetrokken konden worden met het juiste moment?

Geplaatst door zendesigner op 04-02-2013 15:13
#13

Ik gebruikte ASpen al verscheidene jaren op Modelbouw moteren tweetakt van 75 tot 150cc. Voordelen: veel propere cilinderkoppen en bougies als andere zelf gemengde brandstof. Inderdaad geen reukhinder (heb ooit een halve bus in mijn auto om laten vallen) , Betere verbranding, betere koeling motor ook, , iets meer power, minder uitlaatgassen. Mengsel moet wel licht bijgesteld worden ten opzichte van andere brandstof. Dus net de voordelen zoals andrew post ook beschrijft.

Nadelen ; prijs 15€ voor 5 liter.

Heb sindsdien nog voor niks anders nog iets gebruikt dan aspen (modelbouw, kettingzagen , bosmaaiers. etc..)
Certificatie is natuurlijk een issue. Heb al gewaardeerde collega's in belgie die met motor vliegen aangeraden hiernaar te kijken. (Fam Schmelzer) Zij gingen dit eens navragen bij de fabrikant. Heb hierover nog wel geen feedback gehad.

Gewijzigd door zendesigner op 04-02-2013 15:14

Geplaatst door arjanvd op 04-02-2013 15:36
#14

zendesigner schreef:
Certificatie is natuurlijk een issue. Heb al gewaardeerde collega's in belgie die met motor vliegen aangeraden hiernaar te kijken. (Fam Schmelzer) Zij gingen dit eens navragen bij de fabrikant. Heb hierover nog wel geen feedback gehad.


Wanneer Aspen aan de specificatie EN228 voldoet, valt deze gewoon binnen de specs van de toegelaten benzine (Solo2350).

Geplaatst door Frits Urselmann op 04-02-2013 15:56
#15

deze?


http://www.biofue.../en228.php

Geplaatst door Andrew01 op 28-07-2013 15:55
#16

WARNING - SERVICE BULLETIN 01/2013

In relation to the observed possible aggressivity of alcoholic additives (ethanol, methanol,..,actually contained with high percentages in fuels commonly sold for automotive use) on gaskets and oil seals of the combustion engine and also to a probable reduction of the lubricating power of the oil contained in the mixture,
IT IS PROHIBITED THE USE OF FUELS WHICH CONTAIN ALCOHOL
If you are not sure on the alcohol or additives presence, use AVGAS 100LL (or equivalent)for the preparation of the mixture.
Oil to be used is the same (Synthetic Oil for 2 stroke engines). Percentage of oil remains 2%.

Cremella, Italy 10/06/2013


Van de site van Alisport (o.a. Silent 2 Targa). Ik ben heel blij dat ik de overstap heb gemaakt naar Aspen.