Uitbreiding vliegveld Lelystad
|
webmaster |
Geplaatst op 01-02-2013 12:35
|
Superbeheerder
Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08
|
Lees / kijk verder: http://www.omroep...ort-bekend
Dronten, Swifterbant, Biddinghuizen en Zeewolde zullen het meeste last gaan krijgen van vliegtuiglawaai op het moment dat Lelystad Airport gaat uitbreiden. Dat blijkt uit een concept advies voor de aanvliegroutes dat het ministerie heeft vrijgegeven.
Gewijzigd door webmaster op 04-09-2014 12:46 |
|
|
|
Rene de Dreu |
Geplaatst op 01-02-2013 13:05
|
Lid
Berichten: 94
Sinds: 01.09.08
|
Ah, wel handig dat ze keerpuntjes "De Voorst" en "Biddinghuizen" gebruiken.. |
|
|
|
dingetje |
Geplaatst op 01-02-2013 14:39
|
Lid
Berichten: 518
Sinds: 01.09.08
|
Gelukkig hebben ze alleen maar last van vliegtuiglawaai...
Antoine Megens
Aero Club Salland |
|
|
|
Kilo Hotel |
Geplaatst op 02-02-2013 13:34
|
Lid
Berichten: 443
Sinds: 01.09.08
|
En wat voor een consequenties voor Zweefvliegclub Flevo?
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES |
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 29-08-2013 23:54
|
Superbeheerder
Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08
|
Kampen roept op tot protest tegen lage vliegroutes
Lees: http://www.desten...-1.3976303
Iedereen die dat wil kan nog tot en met 16 september bezwaar maken tegen de nieuwe aanvliegroutes van Lelystad Airport en wat de gemeente Kampen betreft doen inwoners van de gemeente dat ook. De gemeente zelf klimt in elk geval in de pen en pleit voor hogere aanvliegroutes. |
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 30-08-2013 12:24
|
Superbeheerder
Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08
|
Tot en met 16 september kan hierop gereageerd worden: http://www.centru...2013_.aspx
Zienswijzeformulier: https://respons.i...tadairport
Lelystad Airport wil zich ontwikkelen tot een luchthaven die in de toekomst op jaarbasis 45.000 vliegtuigbewegingen groot commercieel verkeer kan accommoderen. Voor het kunnen exploiteren van een luchthaven is een luchthavenbesluit noodzakelijk. Ten behoeve van het luchthavenbesluit zal door Lelystad Airport een milieueffectrapport (MER) worden opgesteld. Van 6 augustus tot en met 16 september 2013 kunt u op de concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het MER en het voornemen reageren. |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 31-08-2013 10:51
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
Helaas is niet het hoogtepatroon van de routes aangegeven. Daarnaast is het van belang om te weten welke gevolgen dit heeft voor het luchtruim waar die routes inliggen oftewel de ( nieuwe? ) TMA structuur en bijbehorende classificatie. Onduidelijk is de impact hiervan op de activiteiten van in ieder geval ZCNOP , ZC Flevo, GoZC en ACvZ. In alderstafel documenten en herindeling luchtruim zijn wel knelpunten genoemd maar de uitwerking en vooral het betrekken van de lichtruimgeberuikers in studies en oplossingen is nog ver te zoeken tot heden. Uitganspunt is wat mij betreft dat boven het oude land alles boven fl060 blijft en er geen verlaging van TMA wordt doorgevoerd! |
|
|
|
Sieb |
Geplaatst op 13-09-2013 19:12
|
Lid
Berichten: 641
Sinds: 28.11.08
|
Nog even een wake up call...
Voorliggende MER notitie wordt verwezen naar een vooronderzoek. In het model wordt het gebruik van het luchtruim door zweefvliegers NIET meegenomen. Wij willen tot minstens fl 065 de ruimte hebben. Bouw dat ook in het model!!. Er wordt geen rekening gehouden met ons. Het is model met input van LVNL, CLSK en de Schiphol Groep. De uitkomsten laten zich raden.
http://www.rijkso...lystad.pdf |
|
|
|
Frank Hiemstra |
Geplaatst op 13-09-2013 19:40
|
Superbeheerder
Berichten: 502
Sinds: 01.09.08
|
Zou het ABZ hier meelezen !? |
|
|
|
diederik |
Geplaatst op 13-09-2013 20:36
|
Lid
Berichten: 58
Sinds: 09.09.08
|
Frank Hiemstra schreef:
Zou het ABZ hier meelezen !?
het ABZ weet er in ieder geval van........
Ik hoop dat het ABZ of nog beter (ook) de KNVvl (want het gaat niet alleen het luchtruim voor de zweefvliegers maar AL het VFR (lees lichte luchtvaart) verkeer) een "zienswijze" opstuurt want dat geeft je in iedere geval enig recht van spreken in het vervolg proces.
Het gaat trouwens eigenlijk niet alleen om zweefvliegclubs die in de buurt van Lelystad liggen maar het heeft ook effect op de toegankelijkheid van de Veluwe en daar maken nogal wat zweefvliegers gebruik van tijdens het overland vliegen.
Een zienswijze opsturen kan nog tot a.s. maandag de 16de!!!
Gewijzigd door diederik op 13-09-2013 20:43 |
|
|
|
Frits Urselmann |
Geplaatst op 13-09-2013 21:49
|
Lid
Berichten: 572
Sinds: 04.09.08
|
diederik schreef:
Frank Hiemstra schreef:
Zou het ABZ hier meelezen !?
het ABZ weet er in ieder geval van........
Ik hoop dat het ABZ of nog beter (ook) de KNVvl (want het gaat niet alleen het luchtruim voor de zweefvliegers maar AL het VFR (lees lichte luchtvaart) verkeer) een "zienswijze" opstuurt want dat geeft je in iedere geval enig recht van spreken in het vervolg proces.
Het gaat trouwens eigenlijk niet alleen om zweefvliegclubs die in de buurt van Lelystad liggen maar het heeft ook effect op de toegankelijkheid van de Veluwe en daar maken nogal wat zweefvliegers gebruik van tijdens het overland vliegen.
Een zienswijze opsturen kan nog tot a.s. maandag de 16de!!!
http://www.zie.nl...mz6s8fxi9x
er zijn er meer die meekijken
Gewijzigd door Frits Urselmann op 13-09-2013 21:50
https://www.lange-aviation.com/
https://lsv-cloppenburg.de/ |
|
|
|
djvandenberg |
Geplaatst op 14-09-2013 11:43
|
Lid
Berichten: 12
Sinds: 01.09.08
|
Het mag duidelijk zijn niet alleen de lokale clubs en zweefvliegers benadeeld worden, maar dat dit gevolgen heeft voor heel zweefvliegend Nederland. Een breed protest is dus op zijn plaats.
Jammer dat de KNVvL pas zo laat een gesprek met de staatssecretaris heeft. Ik ga er van uit dat de KNVvL nu frequent overleg zoekt over deze problematiek.
Nieuwsbrief KNVvL:
"Bezoek staatssecretaris Mansveld aan Teuge
Maandag 11 november zal staatssecretaris Mansveld een bezoek brengen aan vliegveld Lelystad waar zij in gesprek zal gaan met leden van ons Hoofdbestuur. De KNVvL zal daarbij wederom de belangen van de GA onder de aandacht brengen, alsmede de Luchthavennota."
Hopelijk is de plaats van het bezoek beter vastgelegd dan hier in dit bericht wordt aangegeven. |
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 11-12-2013 23:39
|
Superbeheerder
Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08
|
Alders komt met aangepaste vliegroutes
Lees / kijk: http://www.omroep...liegroutes
Kabinetsadviseur Hans Alders komt eind volgende week met de laatste versie van de vliegroutes voor Lelystad Airport. Daaruit moet blijken of vliegverkeer bebouwde gebieden ontziet. |
|
|
|
diederik |
Geplaatst op 13-12-2013 18:33
|
Lid
Berichten: 58
Sinds: 09.09.08
|
webmaster schreef:
Alders komt met aangepaste vliegroutes
Lees / kijk: http://www.omroep...liegroutes
Kabinetsadviseur Hans Alders komt eind volgende week met de laatste versie van de vliegroutes voor Lelystad Airport. Daaruit moet blijken of vliegverkeer bebouwde gebieden ontziet.
en dat zal waarschijnlijk 18 december behandeld worden:
http://www.tweede...2013A03370 |
|
|
|
Jos |
Geplaatst op 20-12-2013 17:20
|
Lid
Berichten: 12
Sinds: 30.10.08
|
De nota van antwoord op de ingediende zienswijzen is zojuist verschenen:
http://www.centru...348248.pdf
Gewijzigd door Jos op 20-12-2013 17:20 |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 27-01-2014 09:19
|
Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
Het is een beetje stil aan het worden, terwijl zeker drie clubs getroffen worden door ingebruikname van wat in de zienswijze is verwoord , ZCNOP, Flevo en wij. 2000m boven het oude land zie ik ook niet gebeuren met huidige uitvliegroutes. Een TMA boven het oude land gaat ook gevolgen hebben, zelfs voor meer clubs
wij zijn naar een voorlichtingsbijeenkomst geweest, een tweede was vol. Daar werden wij niet blij van.
Welke akties staan er nu uit? waar en door wie worden onze belangen nu vertegenwoordigd, of moeten we zelf maar de publiciteit opzoeken? Zouden de inwoners van Zwolle bijvoorbeeld weten dat ze binnenkort heavy metal op <2000m over hun dak krijgen?
wij zijn in ieder geval van plan om aktiever te gaan worden in de media als deze stilte aanhoudt.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Kerstens |
Geplaatst op 27-01-2014 20:13
|
Lid
Berichten: 86
Sinds: 20.09.09
|
Heb nu even geen tijd om het hele antwoord op de "zienswijzes" te lezen, maar begrijp ik het nu goed dat ze op pagina 50 zeggen dat zweefvliegen geen aandachtspunt is, en op pagina 51 dat GA geen aandachts punt is?
Met andere woorden, veel ambtelijk gelul in het antwoord op de zienswijzes, maar we trekken ons er toch niks van aan omdat wij vinden dat we er ons niks van aan kunnen trekken?
(Ben niet Pascal Kersten.) |
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 11-02-2014 13:10
|
Superbeheerder
Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08
|
Alders over de toekomst van Lelystad
Lees (pdf): http://www.aopa.n...Alders.pdf
In bijgaand bericht uit NRC Handelsblad lees je hoe Alders en de Flevolandse bevolking over de plannen van Lelystad Airport denken. Er is ook aarzeling in de Tweede Kamer “Een deel van de Tweede Kamer vreest dat er straks een ‘spookvliegveld’ ligt, bleek onlangs tijdens een debat”.
Alders zegt: “Alle partijen aan de Alderstafel committeren zich aan de uitgebrachte adviezen”. Daarmee heeft Alders iedereen keurig ingekapseld: overheden, luchtvaartsector, omwonenden en ambtenaren.
Eén grote belanghebbende partij, de GA, de huidige gebruikers, is niet welkom aan de Alderstafel. AOPA en de KNVvL hebben zich herhaaldelijk aangemeld. Het enige waar de GA bedrijven op Lelystad over mogen meepraten is de verhuiskostenregeling naar andere, al of niet bestaande, alternatieve landingsplaatsen. We kunnen de Tweede Kamer geruststellen: Lelystad wordt geen ‘spookvliegveld’ maar kan gewoon de grootste GA luchthaven van Nederland blijven. De GA maakt zich wel zorgen dat de kosten van de niet gevraagde investeringen worden afgewenteld op de huidige gebruikers.
bron: AOPA |
|
|
|
Bier |
Geplaatst op 21-02-2014 23:52
|
Lid
Berichten: 655
Sinds: 01.09.08
|
'Zorgen bij Schiphol en ministerie over interesse Lelystad Airport'
AMSTERDAM - Schiphol en het ministerie van Infrastructuur maken zich zorgen over de geringe interesse van luchtvaartmaatschappijen om vanaf Lelystad Airport te gaan vliegen. Dat meldt het NRC vrijdag op basis van e-mailverkeer tussen het ministerie en de directie van Schiphol. De betreffende e-mails zijn op verzoek van Arkefly openbaar gemaakt, via een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.
Naar buiten toe zeggen het ministerie en Schiphol eenduidig dat een nieuw vliegveld bij Lelystad noodzakelijk is om de groei van Schiphol op te vangen. Maar intern wordt erkend dat er een probleem is.
"De geringe voortgang en een aantal serieuze onzekerheden baren mij zorgen", schreef Rob Huyser, directeur luchtvaart op het ministerie, op 1 februari. Operationeel directeur Ad Rutten van Schiphol "deelt" die zorg, schrijft hij terug: "De meest betrokken individuele airlines spreken nadrukkelijk uit dat zij niet uitgeplaatst wensen te worden." Schiphol sluit niet uit dat in de eerste fase minder dan de geplande 25.000 vluchten worden verplaatst. Huyser: "Ik kan niet anders dan constateren dat de interesse op dit moment mager is."
Diverse luchtvaartmaatschappijen, waaronder Arkefly, EasyJet, Corendon en Transavia, hebben laten weten niet te zitten wachten op een verplaatsing van de activiteiten van Schiphol vaar Flevoland. Lelystad Airport zou vanaf 2017 een deel van de toekomstige groei van het vliegverkeer op Schiphol moeten opvangen, met name het niet-mainportgebonden verkeer, wat neerkomt op vakantievluchten. Luchtvaartmaatschappijen kunnen niet gedwongen worden om Schiphol te verlaten.
In december schreef Rutten aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat tegen de tijd dat Lelystad Airport in 2017 volledig operationeel is, er voldoende concrete vraag en interesse zal zijn van luchtvaartmaatschappij om te vliegen vanaf de luchthaven.
Definitieve toezeggingen van luchtvaartmaatschappijen om vanaf Lelystad te gaan vliegen waren er er nog niet.
"Luchtvaartmaatschappijen plannen op de korte termijn en communiceren gemiddeld pas 1 of 2 jaar voor invoering van nieuwe bestemmingen en/of routes met hun stakeholders. Wij zijn dan ook niet in staat om nu al te specificeren welke maatschappijen en in welke omvang in 2017 gebruik zullen maken van Lelystad Airport", schreef Rutten toen.
Luchtvaartnieuws
Dat er straks een spookveld ligt, daar kan ik niet wakker van liggen. Alles wat de (r)overheid aanraakt, verandert nou eenmaal in stront. Zonde van het belastinggeld maar er zijn wel grotere verspillingen dan een ongebruikte runway in het meest troosteloze stukje Nederland.
Een spook TMA, daar word ik pas droevig van
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------
Schleigah! |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 23-02-2014 11:36
|
Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
Bier schreef:
Een spook TMA, daar word ik pas droevig van
precies!!
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|